برگزیده های پرشین تولز

همه چیز در مورد هوافضا؟

naeemtop

Registered User
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2004
نوشته‌ها
661
لایک‌ها
4
سن
37
محل سکونت
tehran
میخواستم اطلاعاتی در مورد موقعیت کاری و میزان درامد رشته هوافضا در ایران و خارج بدونم؟
و اینکه ایا می ارزه وارد این رشته بشم؟(با هدف فوق لیسانس و دکتری؟)
(دانشگاه امیرکبیر قبول میشم)
 

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
یه نگاهی به این گزارش بیاندازید , مطمئنا مقداری از سؤالات شما پاسخ داده می شود


آشنایی با رشته مهندسی هوا فضا

تاريخ خبر : 15/12/1383



مهندسی هوافضا یکی از علوم کاربردی مهم در هوانوردی میباشد

که تاثیرات آنرا بر صنعت هوانوردی ، همگان دیده اند.

اما ممکن است بعضی از ما هنوز هم آنطور که باید ، با زوایای دیگر هوانوردی آشنا نباشیم .

شناخت مهندسی هوافضا میتواند یاریگر ما در شناخت همه جانبه این صنعت باشد.

با این مقدمه و برای آشنایی بیشتر با رشته هوافضا بسراغ یکی دیگر از کارشناسان هوانوردی کشورمان رفتیم .

مهندس ظهراب زاده فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک سالهاست که در زمینه هوانوردی مطالعات جامعی داشته و هر از چندگاهی تحقیقاتی نیز بعمل آورده و همواره بواسطه مطالعه مجلات و کتب هوانوردی دنیا ، اطلاعات خود را بروز نگاه داشته است.

رشته هوا فضا چیست؟ كار یك مهندس هوافضا چیست؟ یك مهندس هوا فضا در پایان دوره كارشناسی چه تواناییهایی دارد؟ هدف از تربیت یك كارشناس هوافضا چیست؟

رشته هوا فضا یكی از رشته‌های گروه فنی مهندسی است.
با توجه به رشد سریع و ناگهانی این علم در دهه‌های اخیر هم‌اكنون این رشته جزو رشته‌های استراتژیك علوم به حساب می‌آید.

ولی با این وجود این رشته در ایران از قدمت زیادی برخوردار نیست.

رشته مهندسی هوا فضا برای اولین بار در سال ‌١٣٦٦ وارد ایران شد و اولین دوره كارشناسی این رشته را دانشگاه امیركبیر راه اندازی كرد.

هم اكنون این رشته در ‌٥ دانشگاه صنعتی شریف ، امیركبیر ، امام حسین (ع) ، شهید ستاری و آزاد واحد علوم و تحقیقات تدریس می‌شود .

همچون سایر رشته‌های مهندسی طول متوسط دوره تحصیلی برای دوره كارشناسی ‌٤ سال است .

همچون بسیاری از رشته های مهندسی دروس این مجموعه شامل دروس عمومی ، پایه ، اصلی ، تخصصی ، كارگاهی و كارآموزی است و زمینه‌هایی چون آیرودینامیك ، سازه هوایی ، مكانیك پرواز و جلوبرنده‌ها دروس تخصصی این رشته را شامل می‌شوند .

باید توجه داشت كه صنایع هوافضا در دنیا یكی از پیشروترین زمینه‌های تحقیقاتی است و همواره موجبات ترقی و جهش در سایر رشته‌های علوم و مهندسی را فراهم ساخته و در این راستا بودجه‌های عظیم نظامی و غیرنظامی را به خود اختصاص داده است ، موضوعاتی از قبیل طراحی و ساخت هلیكوپتر ، هواپیمای بدون سرنشین ، بدون موتور از یك طرف و ساخت پایگاههای فضایی ، مسافرت به كرات دیگر از طرف دیگر جامعیت و حساسیت این رشته را بیش از پیش روشن می‌سازد .

به طور كلی میتوان گفت هدف از تحصیل در این رشته آشنایی با شرایط اجسام پرنده و یا اجسام دارای شرایط جسم پرنده و بررسی و تحلیل این شرایط است .

یکی از اساتید رشته مهندسی هوافضا در معرفی این رشته می‌گوید: مهندسی هوافضا مجموعه‌ای از علوم و توانایی‌های علمی و عملی در زمینه تحلیل ، طراحی و ساخت وسایل پرنده‌ نظیر هواپیماها ، چرخ‌بال‌ها ، گلایدرها ، موشک‌ها و ماهواره‌ها است.

یكی از دانشجویان كارشناسی ارشد این رشته نیز مهندسی هوا فضا را علمی استراتژیك می‌داند كه در آن از همه علوم از جمله متالوژی ، كامپیوتر و الكترونیك استفاده می‌شود و هدف آن تربیت كارشناسانی است كه كادر مورد نیاز محاسبات ، طراحی ، تحقیقات و ساخت صنایع مختلف هواپیمایی ، چرخ‌بال‌سازی و موشكی را تامین سازند.

دروس تخصصی رشته مهندسی هوافضا بر چهار پایه كلی استوارند این چهار ركن اصلی عبارتند از : آیرودینامیك ، جلوبرنده ها ، مكانیك پرواز و سازه‌های هوافضایی .

به عنوان توضیح میتوان به این نكات اشاره كرد كه : آیرودینامیك به مطالعه و بررسی جریان هوا ، محاسبه نیروها و گشتاورهای ناشی از آن بر روی جسم پرنده می‌پردازد و مهندس هوا فضا با فراگیری این علم به تحلیل جریان‌های پیچیده در اطراف وسایل پرنده پرداخته و با به دست آوردن نیروهای آیرودینامیكی امكان بررسی پایداری و طراحی سازه را فراهم می‌كند .

جلوبرنده‌ها به مطالعه و بررسی سیستم‌های جلوبرنده اعم از موتورهای پیستونی ، توربینی ، راكتها و نحوه تولید نیروی رانش در آنها می‌پردازد .

مكانیك پرواز به مطالعه و بررسی رفتار و حركات جسم پرنده با استفاده از اطلاعات آیرودینامیكی ، هندسی و وزنی می‌پردازد و در واقع علم مكانیك پرواز از عملكرد ( Performance ) تشكیل می‌شود و عملكرد به بررسی برد ، مسافت نشست و برخاست ، مداومت پروازی در سرعت‌های مختلف و پایداری و كنترل وسایل پرنده می‌پردازد .

سازه‌های هوافضایی به مطالعه و بررسی سازه‌های هواپیما و دیگر وسایل پرنده می‌پردازد و هدف آن طراحی سازه‌هایی است كه علاوه بر استحكام كافی در برابر بارهای آئرودینامیكی و سایر بارهای استاتیكی وارد بر وسایل پرنده ، حداقل وزن ممكن را نیز داشته باشند .

رشته هوافضا نزدیکی زیادی با تمامی گرایشهای مهندسی مكانیك دارد به این جهت دارای تعدادی واحد مشترك با گرایشهای مهندسی مكانیك مثل جامدات و سیالات میباشد .

همان‌طور كه پیش از این گفتیم هدف اصلی صنعت هوافضا طراحی و ساخت وسایل پرنده است ، در نتیجه فارغ‌التحصیلان مهندسی هوافضا می‌توانند در صنایع و موسسات تحقیقاتی هواپیمایی فعالیت بكنند و همچنین در كلیه موسسات و سازمانهایی كه به نحوی از وسایل پرنده استفاده می‌كنند ، به عنوان كارشناس تحقیق در عملیات و تعمیر و نگهداری خدمت كنند.

اما علاوه بر اشتغال در مراكز فوق یك مهندس هوافضا با تسلط بر علوم آیرودینامیک ، طراحی سازه و روشهای طراحی توربو ماشین‌ها توانایی‌ كار در شاخه‌های متعددی از مهندسی و پروژه‌های خارج از حیطه صنایع هوافضایی را نیز دارد.

و اما در مورد مشكلات و دشواری‌های شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته نیز میتوان به این نكات اشاره كرد كه : مهمترین مشكل این رشته جدید بودن آن است و این كه هنوز برای آن برنامه‌ریزی‌های لازم به صورت كلان تدوین نشده است و در نتیجه پراكنده‌كاری در این رشته زیاد است و در كل جذب نیروی انسانی از كانال صحیحی انجام نمی‌گیرد وگرنه عمدتا فارغ‌التحصیلان این رشته از نظر بازاركار مشكلی ندارند.

رشته مهندسی هوافضا نیازمند سرمایه‌گذاری كلان است و بیش از سایر صنایع از وضعیت اقتصادی كشور تاثیر می‌پذیرد یعنی اگر رشد اقتصادی خوبی داشته باشیم سرمایه‌گذاری در این بخش بیشتر می‌باشد و البته عكس این قضیه نیز صادق است.

فارغ‌التحصیلان كادر مورد نیاز محاسبات ، طراحی، تحقیقات و ساخت صنایع مختلف هواپیمایی، هلیكوپترسازی و صنایع دیگر را تامین می‌كنند.

و اما هوافضا در بخش خصوصی چه جایگاهی دارد ؟ در سال ‌٧٠ وزارت صنایع لایحه‌ای به مجلس داد كه بر اساس آن بخش خصوصی می‌توانست در كشور فعالیتهایی در زمینه هوافضا انجام بدهد .

از سال ‌٧٢ نیز به صورت رسمی مجموعه‌ای در وزارت صنایع متولی این كار شد و به صورت هدایت‌كننده شركت‌ها و مجموعه‌های بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز كرد كه حاصل این كار ، تولیداتی مثل ساخت هواپیمای گلایدر در بخش خصوصی بود كه طراحی آن توسط فارغ‌التحصیلان همین رشته انجام شد و در حال حاضر نیز ‌١٠ فروند از این هواپیما تولید شده و با اخذ مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی كشوری شروع به فعالیت كرده است.

همچنین می‌توان به پروژه طراحی و ساخت هواپیمای سبك موتوردار اشاره كرد كه با موفقیت انجام شده و پروازهای آزمایشی را نیز انجام داده است و بالاخره پروژه هواپیمای سم‌پاش از پروژه‌هایی است كه به تازگی در بخش خصوصی صنایع كشور مطرح شده است فارغ‌التحصیلان این رشته همچنین می‌توانند در فرودگاهها در قسمت تعمیر و نگهداری هوایی فعالیت بكنند.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در شركت‌های خصوصی، هواپیماهای كوچك دو نفره و یا چهارنفره‌ای را كه در دست ساخت میباشند را با استانداردهای بین‌المللی تطابق داده و برای هواپیما گواهی پرواز یا تولید اخذ نمایند.

نقل از...
 

mokhe_ryazi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 جولای 2006
نوشته‌ها
17
لایک‌ها
0
يك مهندس هوا فضا به تنهائي قادر نخواهد بود كه يك محصول هوا فضائي مانند هواپيما بصورت كامل و با تمام جرئيات طراحي كند و آن را بسازد. به علت پيشرفته بودن فن آوري اين محصولات، همكاري شاخه‌هاي متعددي از علوم و فنون مهندسي در طراحي و ساخت آنها اجتناب ناپذير است و هوا فضا از بهترين دستاوردهاي صنايع متعدد براي پيشبرد اهداف خود استفاده مي‌كند.
يك مهندس هوا فضا، محاسبات و طراحيهاي لازم را انجام داده، در هر مرحله به منظور تامين اهداف مورد نظر، نيازها و موارد گوناگون را بطور دقيق بيان مي‌كند. سپس به منظور تامين نيازها و سفارشها، ساير رشته‌ها و زمينه‌هاي علمي و فني وارد عرصه مي‌شوند. :blush:
 

mokhe_ryazi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 جولای 2006
نوشته‌ها
17
لایک‌ها
0
هوافضا را می توان تجلیگاه آخرین پیشرفتهای علوم و فنون دانست.
اصطلاح هوافضا خود بیان کننده زمینه کاری این رشته است به عبارت دیگر هوافضا علم بررسی حرکت اجسام در جو و خارج از جو است.
زمینه پیدایش علم هوافضا با آرزوی پرواز بشر از گذشته های دور آغاز شده است. یک مهندس هوافضا به تنهائی قادر نخواهد بود که یک محصول هوافضائی مانند هواپیما را به صورت کامل و با تمام جزئیات طراحی کند. یک مهندس هوافضا، محاسبات لازم را انجام داده و در هر مرحله به منظور تأمین اهداف مورد نظر، نیازها و موارد گوناگون را به طور دقیق بیان می کند سپس به منظور تأمین این نیازها و سفارش سایر رشته های و زمینه های علمی و فنی وارد عرصه می شوند.
به دلیل ارتباط تنگاتنگ رشته مهندسی هوافضا با امور نظامی، بخش قابل توجهی از صنعت هوافضا در دست بخش نظامی است.
صنعت هوافضا را می توان در زمره صنایعی در کشور دانست که کار علمی و تحقیقاتی در آنها نسبت به سایر صنایع موجود در کشور به صورت قابل قبولی انجام شده و بین صنعت و دانشگاه نیز ارتباط به نسبت مناسبی برقرار است.
دروس مکانیک، ریاضی، فیزیک از جایگاه ویژه ای برخوردارند. عامل دیگر موفقیت، تسلط بر کامپیوتر و نرم افزارهای مرتبط با رشته هوافضاست.
 

faraz-hacker

Registered User
تاریخ عضویت
15 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
204
لایک‌ها
1
اگر دانشگاه خوبی قبول میشدی(تو اران فقط شریف)اونوقت بد نبود ولی کلا تو ایران اصلا نمیشه روش حساب کرد.
 

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
ماهواره‌ها

انواع ماهواره‌ها و کاربرد ‌آن‌ها

1. ماهواره‌هاي ارتباطي ( Communications Satellites )

اولين دسته، ماهواره‌هاي ارتباطي هستند كه براي ارتباطات راديويي، تلويزيوني و اينترنتي و كلاً ارتباطات مخابراتي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اولين ماهوارة ارتباطي با نام Echo1 بود كه در سال 1960 توسط يك بالن به هوا رفت و براي انعكاس سيگنال‌هاي راديويي بود و بعد از آن دو ماهواره با نام‌هاي Relay1 و Telstar1 در سال 1962 به فضا پرتاب شدند كه مسؤوليت تقويت سيگنال‌ و ارسال آن به يك نقطه ديگر را برعهده داشتند.

اما اولين ماهواره با مدار زمين ثابت با نام Syncom3 در سال 1964 يعني هفت سال بعد از پرتاب اولين ماهواره به فضا، در مدار قرار گرفت اين ماهواره بازي‌هاي المپيك توكيو همان سال را از فراز اقيانوس‌آرام به آمريكا ارسال كرد و اولين ماهواره تجاري زمين ثابت نيز به نام Intelsat1 در سال 1965 آغاز به كار نمود قابل ذكر است از سال 1979 شبكه بين‌المللي ماهواره‌اي Inmost براي برقراري ارتباط تلفن همراه ماهواره‌اي در سراسر جهان راه‌اندازي شده است كه بيش از 80 كشور جهان در آن عضويت دارند.

2. ماهواره‌هاي هواشناسي ( Weather Satellites )

دسته دوم از ماهواره‌‌ها ماهواره‌هايي هستند براي مطالعات جوي و هواشناسي بكار برده مي‌شوند و بوسيلة داده‌هاي آن‌ها نظير موقعيت ابرها و پروفيل دما و غيره وضعيت هوا براي آينده پيش‌بيني مي‌شود. اولين ماهواره‌ هواشناسي به نام Tiros در سال 1960 به فضا فرستاده شد كه تصوير مادون قرمز از ابرها براي زمين ارسال مي‌كرد و توانايي شناسايي توفان‌ها ومسير آن‌ها را داشت و بعد ازآن سري ماهواره‌هاي Nimbus و Itos نيز به فضا فرستاده شد هم‌اكنون ماهواره‌هاي زمين ثابت ( GOES ) اطلاعات و تصاوير هواشناسي را براي زمين ارسال مي‌كنند ماهواره‌هاي كنوني قابليت تمركز بر يك منطقه و همچنين قدرت مانور در فضا براي بهترين پوشش را دارا هستند.

3. ماهواره‌هاي هدايت و ناوبري ( Navigation Satellites )

اين ماهواره‌ها براي تعيين موقعيت و كمك به هدايت و ناوبري وسايل نقليه هوايي، دريايي و زميني مورد استفاده قرار
مي‌گيرند و با تجاري شدن اين ماهواره‌ها افراد بطور شخصي نيز از اين قابليت مي‌توانند استفاده نمايند. اولين ماهواره از اين نوع با نام Transit 5A در سال 1963 به فضا پرتاب شد كه سيگنال‌هاي ثابتي را ارسال مي‌كرد و هواپيماها و كشتي‌ها مي‌توانستند به وسيله آن مكان خود را شناسايي نمايند البته اين سري از ماهواره‌هاي Transit به‌علت تعداد كم ومدارهاي قطبي نمي‌توانست همه جاي زمين را در يك زمان پوشش دهند.

و به همين علت بعد از مدتي سري ماهواره‌هاي Navstar يا GPS كه شامل 24 ماهواره با فاصله 17700 كيلومتري از زمين در 6 صفحه مداري مختلف به فضا پرتاب شدند بطوريكه استفاده كننده در زمين همواره 5 ماهواره را رؤيت مي‌كند و قادر است مكان خود را از لحاظ طول وعرض جغرافيايي و همچنين ارتفاع با دقت بسيار خوبي در حدود چند متر معين نمايد. البته شوروي سابق هم نمونه‌‌اي مشابه سيستم GPS را با نام GLONASS را به فضا پرتاب كرده است و هم‌اكنون استفاده از اين سيستم هم ممكن مي‌باشد و اين ماهواره‌ها هر 12 ساعت يك دور مدار خود را طي مي‌نمايند.

4. ماهواره‌هاي شناسايي ( Reconnaissance Satellites )

همانطور كه از نام اين ماهواره‌ها پيداست اين دسته توسط سنسورهاي مختلف از اطلاعات گوناگوني را از زمين دريافت و به مراكز كنترل ارسال مي‌نمايند. اين اطلاعات بطور مثال مي‌تواند تصاوير با طيف نوري در محدوده بينايي و يا مادون قرمز و حتي اطلاعات راداري باشد. ماهواره‌هاي Landsat و Spot از جملة اين ماهواره‌ها هستند كه عكس‌‌هايي با دقت بالا از زمين تهيه مي‌كنند. ماهواره‌هاي شناسايي استفاده‌هاي گسترده‌اي دارند و درجاهاي مختلف از آن‌ها استفاده مي‌شود.
 

naeemtop

Registered User
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2004
نوشته‌ها
661
لایک‌ها
4
سن
37
محل سکونت
tehran
اگه امیرکبیر یا خواجه نصیر قبول شم می ارزه؟
 

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
ولی کلا تو ایران اصلا نمیشه روش حساب کرد

من خودم اصلا به هوافضا علاقه ندارم ولی بالاخره باید از یکجا شروع کرد . و متاسفانه با نظر شما موافق نیستم

امیر کبیر فایده نداره

ببخشیدا , اما رو چه حسابی این حرف را می زنید , از نظر هیئت علمی فکر نکنم که زیاد با هم متفاوت باشند , در بعضی جاها تا اونجا که من می دونم و ارتباط داشتم , با هم در ارتباط هستن
 

naeemtop

Registered User
تاریخ عضویت
29 ژوئن 2004
نوشته‌ها
661
لایک‌ها
4
سن
37
محل سکونت
tehran
به نظر شما چیکار کنم؟
اگه برم هوافضا و ادامه تحصیل بدم به جایی می رسم؟
یا برم سراغ مکانیک یا برق یا عمران ...
IT چطوره؟آخرش چیکاره می شیم؟
 

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
دوست عزیز انسان باید

در زمان مناسب در مکان مناسب باشه

مطمئن باشید که زمان و مکان برای این رشته مناسبه , الان که کشور به این رشته نیاز داره و کمبود متخصص در این رشته داره شما باید در این رشته تحصیل کنید , که انشاالله در آینده از متخصصان خوب کشور در این زمینه باشید

چرا می خواهید به رشته ای بروید که هزاران نفر دیگه مثل شما این راه رو رفتن ,البته بحث غلاقه فرق می کنه , اگر شما در چیزی متخصص بشوید که در کشور یا جهان کمبود دارند مطمئن باشد , از شخصیت های مهم خواهید شد

هوافضا رشته ای است که اگر متخصص خوب و با تجربه ای در این زمینه شوید , مطوئن باشید که جایگاه خوبی در داخل کشور پیدا خواهید کرد و از انتخاب خودتون پشیمون نمیشید .

موفق باشید .
 

faraz-hacker

Registered User
تاریخ عضویت
15 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
204
لایک‌ها
1
من برای م.قعیت کاری میگم که حتی اگه یه ذره هم فرق داشته باشن چون هوا فضا موقعیت شغلی کم داره پس چرا امیرکبیر را به شریق ترجیه بدن؟؟؟
 

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
به نظر من به آن رشته ای که علاقه دارید بروید

در این صورت هرگز پشیمون نخواهید شد

وقتی به کاری علاقه داشته باشید , اون کار رو خوب انجام می دهید و اگر کاری را خوب انجام دهید هم درآمد خوبی خواهید داشت و هم موقعیت اجتماعی مناسب

پس شرط اول رو بر روی علاقه بگذارید .
 

faraz-hacker

Registered User
تاریخ عضویت
15 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
204
لایک‌ها
1
به نظر من هم به ان رشته ای که علاقه دارید بروید.
 

faraz-hacker

Registered User
تاریخ عضویت
15 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
204
لایک‌ها
1
حداقل اگر درامد خوبی هم نداشته باشید وقتی صبح زود بیدتر میشوید با علاقه می روید سر کارتان.ولی رتبه ای که شما گفتید در گفتگوی ازاد به این حرفها نمیخورد منظورم امیر کبیره.
 
بالا