برگزیده های پرشین تولز

وبسایت چابک|Chaabok.com==آموزش حسابداری و مفاهیم مالیاتی

chaabok

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 دسامبر 2013
نوشته‌ها
4
لایک‌ها
0
با سلام
وبسایت چابک با هدف ارائه آموزش های نوین و حرفه ای و تخصصی در زمینه حسابداری فعالیت خودش رو از سال 1393 شروع کرد و دارای امکانات و قابلیت های بسیار زیادی می باشد که مهمترین این امکانات ارائه آموزش های نوین ،دانلود فایل های کاربردی حسابداری و مالی و آگهی های استخدام ویژه کاربران حسابداری و مالی می باشد.
درصورتی که تمایل داشتین میتونین از سایت بازدید داشته باشین
 

chaabok

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 دسامبر 2013
نوشته‌ها
4
لایک‌ها
0
دراین پست و در ادامه آموزش نکات مالیاتی ویژه مدیران، قصد داریم تا مبحث مهمی از قانون مالیات های مستقیم ( معافیت های مالیاتی) را خدمت شما آموزش دهیم.شما زمانی که کسب و کار خود را راه اندازی می کنید باید کالا یا خدمات خود را تعیین و در صورتی که کالا یا خدمات قابل ارائه توسط شما در شمول کالاها یا خدمات معاف از مالیات باشد آن وقت نیازی به پرداخت مالیات آن بخش از درآمد معاف از مالیات خود نداشته و صرفا باید مبلغ و عدد آن را در اظهارنامه مالیاتی خود نمایش دهید. قانون مالیات های مستقیم و مکرر کالاها و خدمات معاف از مالیات را مشخص و مواد منطبق با آنها را نیز برشمرده که در ذیل به این مواد و تبصره ها اشاره می کنیم.

نکات و مواد مهم معافیت های مالیاتی
ماده ۱۳۲ -درآمد ابرازی ناشی از فعالیت های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی که از تاریخ اجرای این ماده از طرف وزارتخانه های ذیربط برای آنها پروانه بهره برداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد می شود و همچنین درآمدهای خدماتی بیمارستانها، هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص یاد شده که از تاریخ مذکور از طرف مراجع قانونی برای آنها پروانه بهره برداری یا مجوز صادر می شود، از تاریخ شروع بهره برداری یا فعالیت به مدت ۵ سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ۱۰ سال با نرخ صفر مشمول مالیات می باشد. (براساس احکام مالیاتی قانونی رفع موانع تولید درج در روزنامه (۹۴/۲/۳۰ مورخ- ۲۰۴۴۸ شماره رسمی)
نکته: نرخ صفر (منظور از مالیات یا نرخ صفر روشی است که مودیان مشمول آن مکلف به تسلیم اظهارنامه ، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری حسب مورد، برای درآمدهای خود به ترتیب مقرر در این قانون و در مواعد مشخص شده به سازمان امور مالیاتی باشند و سازمان مذکور مکلف بهبررسی این قانون وتعیین درآمد مشمول مالیات براساس مستندات، مدارک و اظهارنامه مذکور است و پس از تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان، مالیات آنها با نرخ صفر محاسبه می شود)
نکته مهم ۱ :دوره برخورداری محاسبه مالیات با نرخ صفر برای واحدهای اقتصادی مذکور موضوع این ماده واقع در شهرک های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی به مدت ۲ سال و در صورت استقرار شهرک های صنعتی یا مناطق ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ۳ سال افزایش می یابد.
نکته مهم ۲ :شرط برخورداری از هر گونه معافیت برای اشخاص حقیقی و حقوقی در مناطق آزاد و سایر مناطق کشور تسلیم اظهارنامه مالیاتی ( شامل ترازنامه و حساب سود و زیان) در مواقع مقرر قانونی است.
نکته مهم ۳ :نرخ صفر مالیاتی و مشوق های موضوع این ماده شامل درآمد واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در شعاع ۱۲۰ کیلومتری مرکزاستان تهران و پنجاه کیلومتری مرکزاستان اصفهان و سی کیلومتری مراکز سایر استانها و شهرهای دارای بیش از سیصد هزارنفر جمعیت نمی شود.
نکته مهم ۴:در اجرای قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان، واحدهای فناوری (پژوهشی، فناوری، مهندسی) مستقر در پارک علم و فناوری که با مجوز مربوط نسبت به درآمدهای حاصل از فعالیتهای مذکور در مجوز از تاریخ صدور مجوز توسط رئیس پارک از معافیت ماده ۱۳ قانونی چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و رعایت آئین نامه ماده ۴۷ برنامه چهارم و به مدت ۱۵ سال برخوردار می گردند.

ماده ۱۳۸ :آن قسمت از سود ابرازی شرکتهای تعاونی و خصوصی که برای:

  1. توسعه
  2. بازسازی
  3. نوسازی
  4. تکمیل واحد موجود صنعتی و معدنی
  5. ایجاد واحد جدید صنعتی یا معدنی مصرف گردد از ۵۰ ٪ مالیات متعلق معاف است، مشروط بر اینکه اجازه انجام هر کدام از موارد فوق را ازوازرتخانه ذیربط اخذ کرده باشند.
ماده ۱۳۸ مکرر: براساس ماده ۳۰ قانون رفع موانع تولید که از اول سال ۹۵ قابل اعمال می باشد:
اشخاصی که آورده نقدی برای تامین مالی پروژه – طرح و سرمایه در گردش بنگاه تولیدی را در قالب عقود مشارکتی فراهم نمایند،معادل حداقل سودعقود مشارکتی از پرداخت مالیات بر درآمد معاف می شوند، معادل سود پرداختی مذکور به عنوان هزینه قابل قبول تلقی می شود.

ماده ۱۴۱) :(براساس اصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم، اجرا از اول سال ۹۵)

صد در صد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و ۲۰ ٪ درآمد حاصل از صادرات مواد خام مشمول مالیات با نرخ صفر می گردد.

نکته مهم: مفاد این ماده پس از اتمام دوره اجرای قانون برنامه پنچ ساله پنجم توسعه لازم الاجرا می شود. (طبق مفاد بند ماده ۱۰۴ قانون برنامه پنجم توسعه قابل اجرا از سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۴ ،اخذ هر گونه مالیات و عوارض از صادرات کالاهای غیرنفتی و خدمت در طول برنامه ممنوع است)
نکته : زیان حاصل از صدور کالاهای معاف از مالیات در مورد کاسنی که غیر از امور صادراتی فعالیت دیگری هم دارند مورد محاسبه مالیات سایرفعالیتهای آنان منظور نخواهد شد.
نکته: براساس تبصره ۸ ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید، مواد خام معدنی در صورت صادرات به خارج مشمول معافیت مالیات از صادرات نمی شوند.

ماده ۱۴۳ :معادل ۱۰ ٪ مالیات بر درآمد حاصل از فروش کالای پذیرفته شده در بورس وبه فروش می رسد، معاف می باشد.

تبصره ۱ ماده ۱۴۹(قانون اصلاح قانون مالیاتها)
افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی های اشخاص حقوقی با رعایت استانداردهای حسابداری مشمول پرداخت مالیات بر درآمد نیست
 
بالا