برگزیده های پرشین تولز

وب اپلیکیشن یا وب سایت

nooshin88

Registered User
تاریخ عضویت
30 دسامبر 2015
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
18
سن
35
website_vs_web_application-intro.jpg

مطمئنا تا به امروز بارها و بارها این سؤال را از خود پرسیده‌اید که طراحی وب سایت با طراحی وب اپلیکیشن چه تفاوتی دارند؟ خواندن این مقاله، حتما شما را شگفت زده خواهد کرد. با ما همراه باشید تا به خوبی با تفاوت این دو آشنا شوید.

ممکن است در نگاه اول آن‌ها بسیار مشابه بنظر برسند، تا اندازه‌ای که این فکر برای شما بوجود بیاید که هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که تعاریفی که تاکنون برای این دو عبارت مطرح شده‌اند بسیار بحث برانگیزند.

اما نخست، آنچه در همین ابتدا باید مشخص شود آن است که :

هر دو آن‌ها (وب سایت و وب اپلیکیشن) بر روی مرورگرها قابل اجرا می‌باشند.
هر دوی آن‌ها برای اجرا به اینترنت احتیاج دارند.
هردو دارای برنامه نویسی Front End و Back End هستند.
در هر دوی آن‌ها ویژگی‌هایی نظیر تعامل کاربران و احراز هویت آن‌ها وجود دارد.
با این توضیحات ما نه تنها معتقدیم که وب اپلیکیشن و وب سایت تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند، بلکه برای شما که به فکر راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین هستید بسیار الزامی می دانیم که به درک درستی از آن‌ها برسید.

در ادامه به بررسی این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت و خواهیم گفت کدام یک برای شما گزینه مناسب تری خواهد بود!

درک تفاوت‌ها:

نکته ۱: تعامل
اولین موضوعی که در بررسی این تفاوت‌ها به چشم می‌خورد، موضوع تعامل است. همانطور که می‌دانید یک وب سایت از مجموعه‌ای از متن‌ها و تصاویر تشکیل شده است که شما می‌توانید آن‌‌ها را ببینید و بخوانید بدون آن که کوچکترین تاثیری بر روی آن‌ها داشته باشید اما در وب اپلیکیشن موضوع کاملا متفاوت است، به این صورت که، کاربران نه تنها قابلیت خواندن و مشاهده مطالب را دارند بلکه می‌توانند در داده‌ها و اطلاعات آن صفحه تأثیرگذار باشند. این تعامل در‌واقع به شکل یک گفتگو انجام خواهد گرفت. به این صورت که در این فرآیند، کاربر بر روی یک دکمه کلیک می‌کند و یا در یک فرم، ثبت نام می‌کند و در مقابل پاسخی را از آن صفحه دریافت می‌نماید. این پاسخ می‌تواند به شکل دانلود یک فایل باشد یا به صورت یک گفتگوی آنلاین و یا پرداخت آنلاین و یا خیلی چیزهای دیگر.

اپلیکیشن بانکداری می‌تواند مثالی کاملا آشنا از وب اپلیکیشن باشد که در آن تعاملات بسیاری متناسب با ورودی‌های مشتریان درنظر گرفته شده‌است.

فروشگاه آنلاین نیز، مثال واضح دیگری است که به بازدیدکنندگان خود اجازه می‌دهد تا در میان کاتالوگ‌ها و محصولات جستجو کنند و آیتم مورد نیاز خود را فوراً خریداری کنند.

شبکه‌های اجتماعی نمونه خوب دیگری از وب اپلیکیشن‌ها هستند. آن‌‌ها کاربران را از طریق گفتگوها و مطالب ارسالیشان به یکدیگر مرتبط می‌کنند، به آنها اجازه خواهند داد تا بطور نامحدود مطالبشان را ارسال کنند.

مشکل اساسی این روزها آن است که خیلی به ندرت می‌توان وب سایتی بدون نیاز با تعامل کاربران پیدا کرد. طراحی وب سایت‌های مدرن امروزی باید بگونه‌ای صورت گیرند که حداقل قابلیت‌ یک وب اپلیکیشن کوچک را با خود به یدک بکشند.

برای مثال یک وب سایت رستوران را در نظر بگیرید. این وب سایت برای راحتی کاربرانش باید دارای ویجت نقشه گوگل باشد تا بتواند مسیر رستوران را بطور واضح نمایش دهد. در نظر داشته باشید که:

این روزها نسبتِ محتویات اطلاعاتی و تعامل اطلاعاتی در وب سایت‌ها در مقایسه با گذشته دستخوش تغییرات شده‌اند.

یک وب سایت معمولی، خیلی کمتر به المان‌های تعاملی می‌پردازد و در عوض بیشتر بر روی محتویات اطلاعاتی خود تمرکز می‌کند در نتیجه‌، کاربران بیشتر وقت خود را صرف خواندن، مشاهده و گوش کردن‌ مطالب می‌کنند. در نقطه مقابل آ‌نها، قرار است وب اپلیکیشن‌ها نقطه کانونی عمل‌کردهای خود را بر پایه تعاملات با کاربرانشان بنا کنند.

نکته ۲: ادغام
ادغام به معنی گردآوری اجزای مختلف برای فراهم آوردن یک سیستم جامع‌تر است. هم وب سایت‌ها و هم وب اپلیکیشن‌ها می‌توانند با نرم افزارهای دیگری نظیر CRM، EPR و... ادغام شوند. اما این عملکرد در وب اپلیکیشن‌ها بسیار مرسوم‌تر است چرا که آن‌‌ها به جهت عملکردهای پیچیده‌تر، بیشتر نیاز خواهند داشت تا با سیستم‌ها و نرم افزارهای دیگر ادغام شوند.

یک CRM داد‌ه‌های مربوط به همه مشتریان خود را در یک محل ذخیره و نگهداری می‌کند و در دسترس سریعتر کارمندان خود قرار می‌دهد. با این ادغام سازی شما یک مجموعه اتوماتیک تدارک دیده‌اید که داده‌های مشتریان شما را جمع آوری و در CRM ذخیره می‌کند. با بکارگیری این روش تیم شما امکان دسترسی کامل به داده‌های مربوط به مشتریان، نیازمندی آن‌ها، ارتباطات و بازخوردهای آن‌ها را خواهد داشت.

با این روش شما می‌توانید رفتار مشتریان و عادت‌های خرید آن‌ها را به خوبی بررسی کنید و در نتیجه در برخورد با چالش‌های پیش‌رو راه حل‌های سریعتری ارائه دهید. با به روز نگهداشتن ترجیحات و نیازمندی‌های مشتریانتان، شما می‌توانید نرخ ریزش (Churn Rate: نرخ ریزش عددی است در مقابل عدد حفظ مشتری) را حتی‌المقدور کاهش و در مقابل آن نرخ فروشتان را افزایش دهید.

همانطور که در ابتدا اشاره کردم، یک وب سایت هم می‌تواند با CRM ادغام شود. به این صورت که با این قابلیت محتوا به صورت شخصی‌تر برای او ارائه خواهد شد. اما در کل در وب سایت‌ها این ویژگی نسبت به وب اپلیکیشن‌ها کمتر استفاده می‌شود.

نکته۳: احراز هویت:
احراز هویت فرآیندی است که در طی آن یک کاربر می‌بایست نام کاربری و گذرواژه خود را وارد کند تا بتواند به سیستم دسترسی پیدا کند. تقریباً تمامی نرم افزارهای تحت وب به چنین اطلاعات شخصی نیاز دارند. کلیه حساب‌های کاربری برای جلوگیری از دسترسی‌های غیر مجاز و نشت اطلاعات می‌بایست ایمن در نظر گرفته شوند از این رو نیاز دارند تا کاربران خود را شناسایی و احراز هویت کنند چرا که قرار است دامنه وسیعتری از خدمات را به کاربران ارائه دهند.

برای اینکه موضوع روشن‌تر شود، شبکه‌های اجتماعی را تصور کنید. وقتی شما در این شبکه‌ها ثبت نام می‌کنید، درواقع شما یک حساب کاربری با شماره شناسایی منحصر بفرد، برای خود ایجاد کرده‌اید. معمولا در این سیستم‌ها در صورتی که گذرواژه ضعیفی انتخاب کرده باشید به شما هشدار داده می‌شود و از شما خواسته می‌شود برای در امان ماندن از خطر نفوذ هکرها، پسوردی پیچیده‌تر انتخاب کنید تا بتوانید اکانت و اطلاعات خود را از خطر دسترسی آن‌ها مصون بدارید.

در واقع احراز هویت برای یک وب سایت اصلاً گزینه‌ی واجبی نیست اما ممکن است از یک کاربر خواسته شود تا برای مشاهده گزینه های بیشتری که برای عموم آشکار نیستند، در سایت ثبت نام کند.

برای مثال ممکن است شما اخبار و مقالات یک سایت را بتوانید براحتی مطالعه کنید، بدون آنکه نیاز باشد در سایت ثبت نام کنید. اما ممکن است برای اینکه بتوانید دیدگاه خود را ثبت کنید مجبور شوید به سیستم وارد شوید. با این روش کاربران شناسه خود را تأیید خواهند کرد و به سیستم اجازه می‌دهند تا بتواند جلوی حمله اسپمرها را بگیرد.

احراز هویت در هر دوی وب اپلیکیشن و وب سایت قابل اجراست با این تفاوت که در وب اپلیکیشن احراز هویت یک عمل الزامی است و برای دلایل امنیتی حتماً باید صورت بگیرد.

معرفی وب اپلیکیشن‌های نام آشنا
وب اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که شاید نام آن‌ها برای شما آشنا باشند:

وب پورتال:
وب پورتال محیطی است برای ادغام اپلیکیشن‌های متنوع با محتواهای گوناگون. با کمک این اپلیکیشن کاربران می‌توانند بنابه نیازها و انتظارات شخصی خود، محتویات خود را مجددا ساختار بندی کنند و تنها آنچه را که احتیاج دارند، دریافت کنند. یک پورتال وب بانک را درنظر بگیرید. در این محیط مطمئناً با لینک‌هایی نظیر اطلاعات شخصی، صورتحساب‌های پرداختی، سپرده‌ها و … روبرو خواهید شد. هر کدام از آن‌‌ها یک وب پورتال محسوب می‌شوند که در نهایت توسط هاب مرکزی پورتال وب در دسترس خواهند بود.

فروشگاه‌های آنلاین
یک فروشگاه آنلاین اپلیکیشنی است که برای فروش محصولات و یا خدمات در بستر اینترنت طراحی شده‌است. در طراحی سایت فروشگاهی قرار است: مشتری یک محصول را انتخاب کند و بر روی دکمه‌ای برای سفارش آن کلیک کند. به محض این‌ کار سیستم به پردازش درخواست او خواهد پرداخت.

یکی از ویژگی‌های حائز اهمیت که در طراحی سایت فروشگاهی باید درنظر بگیرید، امکان پرداخت آنلاین برای کاربران می‌باشد. به این صورت که کاربر با وارد کردن شماره کارت اعتباری خود بتواند به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهد. البته در موارد کمی نیز شاید از کاربر خواسته شود شماره ملی ، ایمیل، تلفن،… خود را نیز وارد کند در واقع به جهت ایمن بودن انتقالات لازم است حتما کاربر بدرستی شناسایی شود.

شما به چه کسی احتیاج دارید: توسعه‌دهنده وب سایت، توسعه‌دهنده وب اپلیکیشن
برای اینکه بتوانید به این پرسش بدرستی پاسخ دهید نیاز است تا نخست احتیاجات کسب و کار خود را بدرستی شناسایی کنید. اگر شما تنها یک طراحی وب سایت می‌خواهید بدون هیچ احتیاجی به مشخصه‌های وب اپلیکیشن، یک شرکت طراحی سایت کوچک هم می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. تنها کافی است آن مجموعه بتواند وب سایتی خوش ظاهر برای نمایش اطلاعات شما طراحی کند. البته باید این را درنظر بگیرید که بعدها ممکن است نیاز پیدا کنید تا وب اپلیکیشنی به وب سایت خود اضافه کنید که اینکار، افرادی متخصص و با تجربه را می‌طلبد. پس سعی کنید با کمی آینده نگری بهترین تصمیم را در لحظه بگیرید.

اما اگر شما احساس کردید که به یک وب اپلیکیشن احتیاج دارید دیگر طراح سایت پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود و باید از همان اول بفکر یک توسعه‌دهنده وب اپلیکیشن باشید. این متخصصان غالباً دارای تجارب و مهارت‌های گسترده‌ای در حوزه توسعه وب سایت هستند و می‌توانند توابع مختلفی را مطابق با نیاز شما پیاده‌سازی کنند. بنابراین اگر شما نیاز به تعامل بیشتر کاربران و یا ادغام سیستم‌های جامع با یکدیگر و یا ارتباطی امن را احساس می‌کنید، بطور حتم یک متخصص توسعه‌دهنده وب اپلیکیشن می‌تواند پاسخگوی احتیاجات شما باشد.

سخن آخر:
اکنون که به خوبی با مفاهیم وب اپلیکیشن و وب سایت آشنا شده‌اید برای شما آسانتر خواهد بود که بتوانید متناسب با نیازهای کسب و کارتان، مناسب‌ترین راه‌حل آنلاین را انتخاب کنید.

اگر شما قصد دارید تنها اطلاعاتی از شرکت خود و یا خدماتتان را در وب سایت منتشر کنید، طراحی وب سایت می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و اگر احساس می‌کنید که به ارتباطاتی بیشتر با کاربران یا قابلیت‌های اضافی دیگری همانند انجام معاملات آنلاین احتیاج دارید و یا اینکه می‌خواهید از ادغام سیستم‌ها و ایجاد یک سیستم یکپارچه با سطح امنیتی بالا بهره ببرید، بدون تردید انتخاب وب اپلیکیشن به نفع شما خواهد بود.

منبع: قالب سایت ستروکیت
 
بالا