برگزیده های پرشین تولز

ويژگيهاي سرويس پك 2 XP

fozool

Registered User
تاریخ عضویت
29 می 2004
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
36
محل سکونت
تهران
تقريبا هر سال يك بار مايكروسافت مجموعه‌اي از بروز رساني‌هاي نرم‌افزاري را براي ويندوز ايكس پي ارائه مي‌كند. اين بسته نرم‌افزاري امنيت، ثبات و سازگاري ويندوز را بهبود مي‌بخشد.

سرويس پك 2 ويندوز XP به طور زيادي به مبحث امنيت مي‌پردازد. اين بسته، ابزاري را جهت مشاهده، فهميدن و كنترل نقطه نظرهاي امنيتي در كامپيوتر شما ارائه مي‌دهد. همچنين تغييرات در سيستم عامل كه مربوط به امنيت كامپيوتر و شبكه مي‌باشد را شامل مي‌شود. بلوكه كننده پنجره‌هاي (Blocker pop-up) pop-up، مركز امنيت (Security center) و رابط گرافيكي شبكه‌هاي بي‌سيم از اجزاي قابل توجه و قابل رويت2 SP است و بسياري ديگر از اين بروز رساني‌ها قابل رويت نيست.

بروز رساني خودكار جديد

متاسفانه بسياري از مردم اطلاع زيادي درباره به روز نگه داشتن ويندوز ندارند و همين امر سبب مي‌شود تا ويندوز در برابر ويروس‌ها و حمله مهاجمان آسيب‌پذير باشد. براي مثال كرم بلستر (MSBlaster) كه مدتي كاربران ويندوز را دچار مشكل ساخت، از حفره‌اي وارد ويندوز شد كه اين حفره چند هفته قبل از آن توسط وصله‌اي (Patch) كه مايكروسافت ارائه كرده بود ترميم شده بود.

ويندوز ايكس پي قبل از اين هم داراي به‌روز رساني خودكار يا همان Windows Update بوده است اما هر كسي اهميت و آساني كاربرد آن را درك نمي‌كرد. بسياري از مردم نيز نمي‌دانستند كه بدون به‌روز رساني خودكار، آنها نياز به ورود به سايت Windows Update و دريافت وصله‌هاي امنيتي را دارند.

هنگامي كه كسي به اينترنت متصل مي‌شود، اشتباه يك كاربر در سالم و به‌روز نگه داشتن كامپيوتر بر ديگران نيز تاثير مي‌گذارد. يك اشتباه در نصب يك وصله امنيتي، سيستم شما را براي نفوذ تروجان‌ها آسيب‌پذير مي‌كند. يك برنامه بسيار كوچك كه به هكرها اجازه سوءاستفاده از كامپيوتر و اطلاعات شما را مي‌دهد. اين تروجان ممكن است يك حمله Dos يا Denial of Service را شروع كند كه باعث افزايش ترافيك بيش از حد سايت‌ها و عدم سرويس به كاربران با موجب مي‌شود. شما ممكن است هرگز متوجه حضور اين تروجان در كامپيوتر خود نشويد.

هنگامي كه شما سرويس پك 2 را نصب و كامپيوتر را دوباره راه‌اندازي مي‌كنيد، اولين صفحه‌اي كه ظاهر مي‌شود به شما اجازه فعال كردن به روز رساني خودكار (Automatic Updates) را مي‌دهد.

فعال كردن به روزساني خودكار

مايكروسافت همواره كاربران را به فعال كردن اين سرويس تشويق مي‌كرد. اما سرويس پك 2 شما را ملزم به انجام آن مي‌كند، قبل از اينكه كار ديگري انجام دهيد! شما بايد آن را فعال كنيد، دوستان، خانواده و تمامي كاربران به خاطر اين عمل و شركت در مبارزه با انتشار كرم‌ها، ويروس‌ها و تروجان از شما تشكر خواهند كرد.

پس از نصب اين بسته نر‌م‌افزاري سايت Windows Update نيز رابط گرافيكي جديد خود را به نمايش خواهد گذاشت.

ديوار آتش ويندوز(Windows Firewall)

يك فايروال يا ديواره آتش سيستم نرم‌افزاري يا سخت افزاري است كه از دسترسي غير مجاز به كامپيوتر شما جلوگيري مي‌كند. كرم بلستر كه پيش از اين نيز در مورد آن صحبت شد، از كامپيوترهايي بهره مي‌برد كه فايروال آنها غير فعال بود.

فايروالي كه در داخل ويندوز ايكس پي قرار داشت به صورت توكار (Built-in) بود. اما در2 SP اين ابزار را با نام Windows Firewall ارائه شده است. اين ابزار متحمل تغييرات زيادي شده است كه بسيار قوي‌تر و قابل تنظيم مي‌باش2د. SP به صورت پيش فرض Windows Firewall را براي تمامي Network Connection ها فعال مي‌كند، Dial-up ها، اترنت‌هاي با سيم يا بدون سيم.

در حال حاضر كاربران بايد Firewall را كه با عنوان Internet Connection Firewall شناخته مي‌شود، براي هر كدام از Network Connection فعال كنند، و بسياري هنوز از آن خودداري مي‌كنند و اطلاعي درباره آن ندارند.

البته فايروال راه حل نهايي نيست و شما بايد سيستم خود را با آنتي ويروس‌ها نيز تقويت كنيد، اما فايروال همواره اولين خط دفاع است.

بسياري از كاربران كامپيوتر خواستار اين موضوع هستند كه فايروال امنيتي شما را مجبور به تعيين و تنظيم اينكه كدام پورت باز باشد نكند و ساير برنامه‌هاي كامپيوتر نيز به درستي كار كنند.

Windows Firewall نيز حول همين امر كار مي‌كند و به شما اجازه انتخاب برنامه‌اي را مي‌دهد كه مي‌تواند ترافيك را از Network Connection دريافت كند.

اگر Windows Firewall ترافيك ورودي ناخواسته‌اي را بيابد، اخطاري را نمايش مي‌دهد. شما اين اخطارها را هنگام اجراي برنامه‌هايي كه نياز به تقابل دو طرفه با كامپيوتر دارند مشاهده مي‌كنيد، مايكروسافت فرانت پيچ و اكثر بازي‌ها در اين گروه قرار مي‌گيرند.

در صورتي كه هركدام از برنامه‌هاي شما پس از نصب2 SP كار نكرد، مي‌توانيد با نام آن را اضافه كنيد. همچنين مي‌توانيد پورت‌ها را به صورت دستي باز كنيد. بدين ترتيب كامپيوترها در داخل شبكه خانگي مي‌توانند ترافيك و داده‌ها را براي يك برنامه يا بازي مشخص عبور دهند و افراد خارج از شبكه دسترسي به آن ندارند.

گشت و گذار راحت در اينترنت

يكي از چندين تغيير قابل رويت در2 SP، اضافه شدن POP-up blocker به اينترنت اكسپلورر است. بعد از اولين گشت و گذار، نواري به صورت خودكار در بالاي مرورگر باز ظاهر خواهد شد كه به شما مي‌گويد اين سايت بدون اجازه شما قصد نشان دادن يك پنجره pop-up را دارد و شما به آن جواب مثبت يا منفي خواهيد داد. از اين به بعد هر بار كه سايتي قصد نشان دادن پنجره pop-up داشته باشد، Information Bar در بالاي صفحه ظاهر خواهد شد.

بدين ترتيب از باز شدن ناخواسته پنجره pop-up جلوگيري مي‌شود.

مركز كنترل امنيت (Security Center)

سرويس پك 2 ويندوز XP يك مركز كنترل امنيت با نام Security Center را ارائه كرده است كه قابليت كنترل نقاط امنيتي ويندوز XP را داراست.

Security Center را مي‌توان از طريق Control Panel اجرا كرد، شما مي‌توانيد وضعيت امنيتي كامپيوتر خود را مشاهده و آن را كنترل كنيد. وضعيت Windows Firewall ، Windows Update و آنتي ويروس‌ها از جمله گزينه‌هاي موجود مي‌باشد.

در صورت نياز به هر گونه اقدام امنيتي نيز اخطاري به كاربر نشان داده مي‌شود.

تسهيلات شبكه‌هاي بي‌سيم

سرويس پك 2 شامل تغييراتي براي كساني است كه امكانات شبكه‌هاي بي‌سيم استفاده مي‌كنند. به كمك آن مي‌توان فهميد كه كدام يك از شبكه‌ها فراهم مي‌باشند و مسائل امنيتي مربوط به هر كدام چگونه تنظيم شده‌اند. اينها عمده تغييرات اعمال شده در بسته نرم‌افزاري2 SP بود. تغييرات ديگري مانند كنترل نامه‌هاي الكترونيكي و محافظت در برابر حمله مهاجمان نيز در اين سرويس پك قرار داده شده‌اند كه نقش زيادي را در امنيت ويندوز ايفا مي‌كنند.

مايكروسافت سال‌هاست كه در تامين امنيت ويندوز تلاش مي‌كند و موفقيت‌هاي زيادي را نيز در اين امر به دست آورده است. سرويس پك 2 حاصل تلاش متخصصان مايكروسافت در مسائل امنيتي است و يكي از دلايلي كه به صورت بسته نرم‌افزاري ارائه مي‌شود، آشنا نبودن اكثر كاربران به اهميت به روز رساني ويندوز است. بايد ديد كه آيا اين بار مايكروسافت در اين رقابت پيروز مي‌شود و يا هكرها؟

به اعتقاد مخالفان مايكروسافت، اين شركت هيچ‌گاه نخواهد توانست ويندوز را به سيستم عاملي امن تبديل كند! اما بايد از آنها پرسيد كه اگر ساير سيستم‌ عامل‌ها به اندازه ويندوز كاربرد داشتند، آيا حفره‌هاي امنيتي آنها همچنان مخفي مي‌ماند؟

لازم به ذكر است كه بهترين راه دريافت2 Service Pack از طريق سايت Windows Update‌است. اما مي‌توان كمي منتظر ماند تا مايكروسافت آنرا به صورت پك كامل ارائه كند. البته نسخه‌هاي آزمايشي آن هم‌اكنون در بازار ايران نيز فراهم هستند ولي هيچ توصيه‌اي به نصب آنها نمي‌شود. در حال حاضر تنها نسخه‌اي جهت نصب از طريق شبكه بر روي چند كامپيوتر فراهم مي‌باشد كه مي‌توانيد از طريق آدرس زير آن را دريافت كنيد:

http://www.microsotf.com/downloads/details.aspx?FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e 36 8d3 cdb 5a& Display lan=en

حجم فايل فوق 272 مگابايت مي‌باشد كه كمتر كسي در ايران نسبت به دريافت آن اقدام مي‌كند و بهتر است از طريق سايت Windows Update و به صورت جز جز دانلود شود.

پس از دانلود و نصب، آن را به دوستان، خانواده و همكاران خود پيشنهاد كنيد تا همه از سيستم عاملي مطمئن بهره‌مند شوند.
 

ehsan

Administrator
مدیر انجمن
Administrator
تاریخ عضویت
5 دسامبر 2002
نوشته‌ها
7,949
لایک‌ها
3,918
محل سکونت
Internet
ببینم مگه انتشار نهایی شده؟
آخه دیروز که داشت سیستم منو چک میکرد گفت که تا انتشار نهایی SP2 صبر کنید.
 

als_1360

Registered User
تاریخ عضویت
9 جولای 2003
نوشته‌ها
452
لایک‌ها
2
سن
43
محل سکونت
Tehran
احسان جان تموم شد نسخه نهاييش هم اومد
 

fozool

Registered User
تاریخ عضویت
29 می 2004
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
36
محل سکونت
تهران
به نقل از als_1360 :
احسان جان تموم شد نسخه نهاييش هم اومد

شنيدم هنوز هيچي نشده يه باگ امنيتي توش پيدا کردن :hmm:

ما هنوز جرئت نکرديم نصبش کنيم
 

faridbahal

Registered User
تاریخ عضویت
22 دسامبر 2002
نوشته‌ها
1,543
لایک‌ها
15
محل سکونت
تهران بــــــــــــزرگ
شنيدم هنوز هيچي نشده يه باگ امنيتي توش پيدا کردن

ما هنوز جرئت نکرديم نصبش کنيم

باز دمت گرم که تو جرات داری من یه بار SP1 رو نصب کردم دیگه غلط بکنم برم سراغ این چیزا!
 

ehsan

Administrator
مدیر انجمن
Administrator
تاریخ عضویت
5 دسامبر 2002
نوشته‌ها
7,949
لایک‌ها
3,918
محل سکونت
Internet
پس این پیغامی که به من میده یعنی چی؟
Your computer is already set up to automatically receive critical updates and will receive Windows XP Service Pack 2 (SP2) after it is released. Just make sure that your computer is on at the scheduled time for updates to be installed.
اینو توی قسمت Windows Security Advisor بعد از Scan کردن سیستم میده.
 

MohammadR

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
18 ژانویه 2004
نوشته‌ها
2,613
لایک‌ها
10
سن
33
محل سکونت
Tehran
حرف irgamer درسته اصلا قبل از اينكه بياد هم irgamer اعلام كرد كه در Windows Update ديرتر مياد
 

Pixar

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
10 اکتبر 2003
نوشته‌ها
1,400
لایک‌ها
19
محل سکونت
َِChocolate's City
بالاخره ما كه نفهميديم اين نسخه نهاييش اومد يا نه ؟! ;)
 

ali206speed

Registered User
تاریخ عضویت
20 دسامبر 2003
نوشته‌ها
655
لایک‌ها
3
سن
39
محل سکونت
TeHrAn
به نقل از Saeidgraph :
بالاخره ما كه نفهميديم اين نسخه نهاييش اومد يا نه ؟! ;)
آره بابا اومده

به جاي ورژن آلفا نوشته شده Servis Pack 2 Final Version ولي من از هر كي شنيدم گفته كه خيلي سرعت سيستم رو مياره پايين زود هم خراب ميشه
حجمشم بيشتر از SP 1 هست
 

als_1360

Registered User
تاریخ عضویت
9 جولای 2003
نوشته‌ها
452
لایک‌ها
2
سن
43
محل سکونت
Tehran
من نصب كردم هيچ مشكلي نداشته الان در حدود 20 روزي هست كه نصبه امكانات خيلي جالبي هم داره از جمله آپ ديت درايورهاي دستگاه
البته اين رو هم بگم كه تا قبل از نصب ويندوز من كاملا آپ ديت بود
 

ehsan

Administrator
مدیر انجمن
Administrator
تاریخ عضویت
5 دسامبر 2002
نوشته‌ها
7,949
لایک‌ها
3,918
محل سکونت
Internet
از 25 آگوست مثل اینکه توی Windows Update هم اومد.
من دیروز گذاشتم داونلود کرد. 120 مگ... بدون مشکلی هم اینستال شد و ظاهرا من الان خیلی Update هستم :lol:
 
بالا