برگزیده های پرشین تولز

ویژگی های عینک آفتابی استاندارد

asalprh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 آگوست 2016
نوشته‌ها
55
لایک‌ها
4
sunglasses-1024x683.jpg

عینک آفتابی

يك عینک آفتابی خوب عينكي نيست كه بسيار گران قيمت باشد. در هنگام خريد يك عینک آفتابی براي محافظت مناسب از چشمها و بافت پوست دور چشم، در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشيد، بايد به چند نكته توجه كرد:

١- مهمترين ويژگي كه بايد وجود داشته باشد اين است كه عینک آفتابی قادر به حذف اشعه UVB , به ميزان بالاي ۹۸% و ترجيحا ۱۰۰% باشد.اين ويژگي توسط دستگاههاي UV متر قابل سنجش است كه امروزه در تمام عينك فروشي ها وجود دارد. گاهي روي عينك درج شده UV 400 كه نشان دهنده همين مسئله است.

٢-بهتر است كه عینک آفتابی قادر به كاهش نورهاي مرئي به ميزان بيش از ۷۵% باشد. البته نيازي نيست كه عينك ۱۰۰% نور مرئي را حذف كند چرا كه وضوح تصاوير به مخاطره مي افتد و ممكن است فرد دچار اشكال بينايي گردد. در واقع زمانيكه شما عينك را به چشم ميزنيد و در نور معمولي اتاق به آينه مي نگريد بايد حدودي از چشم شما در آينه از پشت عينك قابل رؤيت باشد.

٣- سايز عینک آفتابی و فرم آن متناسب با فرم چهره و سليقه افراد انتخاب مي شود اما لازم است كه فرد هنگام انتخاب دقت نمايد كه پوشش و حفاظت خوبي از ابرو تا گودي زير چشم توسط عينك ايجاد شود.

٤- در ساخت بعضي از عينكها قوس و انحناي زيادي به عينك داده شده و اغلب ، سبب خطاي ديد و يا حتي در عينكهاي دودي شماره دار باعث سردرد و احساس ناخوشايند مي شوند، بنابراين عينكهاي دودي تخت يا نسبتأ تخت ارجح هستند.

٥- بعضي از عينك ها كه اغلب هم در ميان خانمها طرفدار دارند، در بالا تيره هستند و رفته رفته تا پايين روشن تر مي شوند، اين تغيير رنگ كه به graded بودن شناخته مي شود، ارتباطي به جلوگيري از اشعه UV ندارد و اين خاصيت از بالا تا پايين در اين عينكها يكسان است، اما تفاوت با عينك هاي يكدست تيره، در ميزان عبور نور مرئي است كه در انواع graded از بالا به پايين كم مي شود. در افرادي كه خشكي چشم يا حساسيت شديد به نور، فوتو فوبي و ميگرن و … دارند، ترجيح آن است كه از اين عينكها استفاده نشود و عينك بيمار از بالا به پايين كمرنگ نشود.

٦- رنگهاي خاكستري، قهوه اي تيره و سبز تيره مناسب هستند اما در شرايط خاص بخصوص در بيماراني كه مشكل شبكيه دارند عينكهايي با تم رنگي زرد ، از جهت تشخيص كنتراست و بهبود ديد ، بهتر از عينكهاي تيره هستند.

٥- در اسكي بازان و قايقرانان حرفه اي كه با آب وبرف و انعكاس شديد اشعه سر و كار دارند يا خلبانان كه با رفلكس نور از روي ابرها مواجهه دارند، بايد پوششهاي تكميلي بيشتري روي شيشه عينك كار شود تا محافظت كافي براي آنان داشته باشد.
منبع: ویژگی های عینک آفتابی استاندارد
 
بالا