برگزیده های پرشین تولز

يکصدمين زادروز دکتر ابوالقاسم غفاري، رياضيدان ايراني و از دانشمندان ماموريت سفر انسان

boros

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 ژانویه 2007
نوشته‌ها
61
لایک‌ها
0
يکصدمين زادروز دکتر ابوالقاسم غفاري، رياضيدان ايراني و از دانشمندان ماموريت سفر انسان به ماه گرامي داشته شد

سرويس: علمي
1386/04/02
06-23-2007
14:08:42
8604-00787: کد خبر



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي



مراسم بزرگداشت يکصدمين سالروز تولد دكتر ابوالقاسم غفاري، نخستين دانشمند ايراني شاغل در سازمان فضايي ناسا كه در سفر انسان به كره ماه نيز در محاسبات پرتاب موشک مشارکت فعال داشت با حضور جمعي از اساتيد و شخصيت هاي علمي ايراني مقيم آمريکا از جمله دکتر فيروز نادري از مديران ارشد ناسا در لس آنجلس برگزار شد.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر غفاري که صد سال پيش در تهران متولد شده، پس از پايان تحصيلات خود در دارالفنون، در سال 1929 با يك بورسيه كامل براي ادامه تحصيل در رشته رياضيات و فيزيك در دانشگاه نانسي فرانسه به آن کشور اعزام شد.

وي مدرك دكتري خود را از دانشگاه سوربن دريافت كرد. در سال 1936 وي در رصدخانه پاريس در حوزه مكانيك فلكي فعاليت مي‌كرد كه اساس كار بعدي وي محاسبه اين مطلب بود كه چه مقدار نيرو براي پرتاب كردن يك راكت به مدار اطراف كره ماه بدون خطا كردن مورد نياز است.

غفاري در سال 1937 براي تدريس در دانشگاه تهران به ايران بازگشت.

وي از سال 1938 تا 1941 خدمت سربازي خود را انجام داد که طي آن به سطح بندي اراضي شمال تهران براي آماده سازي آن براي ارتش اشتغال داشت.

در سال 1950 به دعوت دانشگاه هاروارد و به عنوان محقق فولبرايت (بورسيه بين المللي از كشورهاي مختلف) به عنوان استاديار پژوهشي در زمينه معادلات ديفرانسيل و در ادامه در زمينه ديناميك گازي فعاليت كرد.

دكتر غفاري و دكتر محسن هشترودي از جمله اولين ايرانياني بودند كه محقق فولبرايت شدند، هشترودي نيز همزمان با دکتر غفاري در دانشگاه هاروارد در زمينه رياضيات فعاليت داشت.





پس از پايان جنگ جهاني، وي در زمينه تحقيقات دائما به انگليس و آمريكا سفر مي كرد.

در اوايل دهه 1950، اين محقق ايراني همزمان با حضور انشتين در موسسه مطالعات پيشرفته دانشگاه پرينستون در زمينه تئوري ميدان منسجم جاذبه و الكترومغناطيسي تحقيق مي کرد.

در آن زمان رياست اين موسسه را رابرت اوپنهيمر برعهده داشت که ارتباط خوبي با غفاري داشت.

دکتر غفاري در سال 1956 براي كسب پستي در بخش رياضيات اداره ملي استانداردهاي آمريكا به آن كشور سفر كرد و براي هميشه ماندگار شد.

بخشي از كارهاي وي در آنجا شامل محاسبات حركت ماهواره‌هاي زميني مصنوعي بود.

در سال 1962، اداره استانداردها به غفاري مجوز آغاز كار در آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا) به عنوان يك مشاور پاره وقت براي مركز پرواز فضايي گودارد را اعطاء كرد.

وي که گفته مي شود اولين ايراني شاغل در آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا) بود،

از سال 1964، سه سال در برنامه فضايي سرنشين دار و وقتي پروژه هاي وي در سازمان به پايان رسيد، وي دانشمند تمام وقت در ناسا شد و در آنجا بر روي ماموريت هاي 11 و 12 آپولو مشغول به كار شد.

به گزارش ايسنا، مسووليت اصلي وي اين بود كه مشخص كند چطور يك راكت به ماه فرستاده مي‌شود.

وي بايد جاذبه زمين و جاذبه ماه را محاسبه كرده و حساب مي‌كرد كه چه مقدار و چگونه اصلاحات ميان دوره‌اي قدرتمند براي استقرار يك راكت در مدار اطراف ماه مورد نياز است.

يك اشتباه كافي بود تا راكت با ماه تصادم كند و يا از مدار خارج شده و به اعماق فضا بيافتد.

همچنين براي برنامه فضايي سرنشين دار وي بايد بازگشت دوباره راكت را نيز محاسبه مي‌كرد.

در سال 1969، غفاري و دستياران وي در بخش ماموريت هاي آپولو از سوي رييس جمهور وقت آمريکا براي خدمتشان در ماموريت آپولو 11، مدال دريافت كردند.

غفاري براي مشاركت هاي ويژه خود در تحصيلات هوافضا در طول اولين دهه اكتشافات فضايي در سال 1970 از سوي مركز پرواز فضايي گودارد در آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا)، جايزه دريافت كرد.

وي در سال 1972 سه سال پس از اين كه برنامه آپولو انجام گرفته و نخستين فضانوردان به كره ماه رفتند و به سلامت بازگشتند، از ناسا بازنشسته شد.

در سال 1998، كميته هزاره درباره پيش بيني وي درباره بزرگترين رويداد علمي هزاره سؤال كرد و غفاري پاسخ داد: اگر بودجه ناسا به پايان نرسد يك ماموريت سرنشين دار تا سال2010 به سياره مريخ صورت خواهد گرفت.

استاد ابوالقاسم غفاري که در 100 سالگي نيز از تلاش و کوشش علمي باز ننشسته است، در پاسخ به کساني که احساس وي را جويا شده بودند از اين که نمي تواند در هيچ مرکزي کار کند ابراز تاسف کرد.

وي در عين حال تاکيد کرد که هنوز هم تحقيقات و مطالعاتي را به صورت مستقل در منزلش انجام مي دهد.

انتهاي پيام


http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-946768&Lang=P
 

reza_badkonaki

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
3,465
لایک‌ها
325
سن
35
محل سکونت
با قيد وثيقه فعلا ازادم
دمش گرم ..........خيلي ازش خوشم اومد
 

S.T.S

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
10 نوامبر 2005
نوشته‌ها
177
لایک‌ها
2
سن
34
محل سکونت
یه سرچ بزن تو کائنات حتما پیدا میکنی ! اگه نکردی ا
کاش عشق و علاقه این جور افراد نظیر ایشون و دکتر حسابی و ... رو ما هم داشتیم ! خدا به همه ما انشاالله اراده عنایت کنه !
 

Nereid

کاربر فعال زبان
کاربر فعال
تاریخ عضویت
26 نوامبر 2006
نوشته‌ها
2,145
لایک‌ها
852
محل سکونت
staring at a closed door!
جالب بود. ممنون!:)
 
بالا