برگزیده های پرشین تولز

پارو کنندگان پول در جهان: با 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی آشنا شوید

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
9-%D9%81%D8%B1%D8%AF-%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C-950x697.jpg

در مطلب پیش رو به معرفی 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی خواهیم پرداخت. افرادی که تمام ثروت خود را از طریق راه‌اندازی شرکت‌های مرتبط با تکنولوژی یا طراحی تکنولوژی‌های نوین به دست آورده‌اند. اگر کنجکاو به دانستن نام 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی هستید، پیشنهاد می‌شود که با مجله‌ی قرمز همراه باشید و این مطلب را تا انتها دنبال کنید.


بنابر آمار و شاخص‌های ارائه شده توسط موسسه‌ی بلومبرگ، یک سوم از افراد حاضر در لیست 30 فرد ثروتمند جهان را افراد فعال در بخش تکنولوژی تشکیل می‌دهند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که ثروتمند شدن از طریق فعالیت در بخش تکنولوژی کار چندان راحتی نیست. چرا که تمام 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی، افراد کارآفرین و خود اشتغالی هستند که به تنهایی اقدام به تشکیل شرکت‌های معتبر و قدرتمندی نظیر فیسبوک، گوگل، مایکروسافت و آمازون کرده‌اند.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که لیست ارائه شده در مطلب پیش رو شامل 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی در حال حاضر می‌شود. بنابراین جایگاه افراد حاضر در این لیست ممکن است در طول زمان با تغییراتی همراه شود. پس به اتفاق یکدیگر به مرور نام 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی خواهیم پرداخت.

%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B1.jpg

نفر نهم از لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی: استیو بالمر
جایگاه نهم لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی به مرد 61 ساله‌‌ای اختصاص دارد که در دوران جوانی به عنوان نخستین مدیر بازرگانی شرکت مایکروسافت، در کنار دوست صمیمی‌اش بیل گیتس به فعالیت مشغول شد و هم‌اکنون ثروت خالصی معادل 30.6 میلیارد دلار را تحت نام خود به ثبت رسانده است. بالمر در سال 1980 میلادی تحصیل در مدرسه‌ی تجارت دانشگاه استنفورد را رها کرد تا به دوست نزدیک خود بیل گیتس در شرکت مایکروسافت بپیوندد. اقدامی که علاوه بر حقوق 50 هزار دلاری بخشی از سهم سود این شرکت را نیز در اختیار او گذاشت.

همین شم اقتصادی بالا سبب شد تا بالمر در طول دوران تصدی خود بر کرسی‌های مهم شرکت مایکروسافت، همواره پست‌های حساس تجاری را در اختیار داشته باشد و به عنوان یک فرد چند کاره لقب گیرد. با کنار کشیدن بیل گیتس از پست مدیرعاملی مایکروسافت در سال 2000 میلادی، استیو بالمر جایگزین او شد و تا حدود سه سال قبل که ساتیا نادلا این جایگاه را از آن خود کرد، در این پست باقی ماند.

با این حال پس از سال 2014 میلادی و کنار کشیدن از پست مدیرعاملی مایکروسافت، بالمر به طور کامل بازنشسته نشد و با خریدن تیم بسکتبال لس انجلس کلیپرز به قیمت 2 میلیارد دلار، به رویای دیرینه ی خود جامه‌ی عمل پوشاند و صاحب اصلی این تیم لقب گرفت. گفتنی است که در دوران حکمرانی استیو بالمر بر شرکت مایکروسافت، درآمد این شرکت تا میزان 294 درصد و میزان سود این شرکت نیز به اندازه‌ی 181 درصد افزایش یافت. حتی میزان سهم این شرکت در بازار تکنولوژی از شرکت‌های گوگل و اپل نیز بیشتر بود. موفقیتی که بالمر هنوز هم از ثمرات آن بهره می‌برد و توانسته است ثروت خالص خود در سال گذشته را به میزان 4.18 میلیارد دلار افزایش دهد.

%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%AA%D9%86%DA%AF.jpg

نفر هشتم از لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی: ما هواتنگ
نفر هشتم در لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی بنیان‌گذار چینی شرکت اینترنتی Tencent است که اکنون 45 سال سن دارد و از ثروت خالصی معادل 31.1 میلیارد دلار بهره می‌برد. ما هواتنگ شرکت هولدینگ اینترنتی Tencent را در سال 1998 میلادی و در زمانی تاسیس کرد که تنها 26 سال سن داشت. این شرکت هم‌اکنون در چندین بخش مهم دنیای اینترنت و موبایل به فعالیت مشغول است که در همه‌ی آن‌ها نیز عملکرد بسیار موفقی را از خود به نمایش گذاشته است.

از جمله فعالیت‌های شرکت Tencent می‌توان به طراحی سرویس پیام رسان WeChat اشاره کرد که هم‌اکنون بیش از 900 میلیون کاربر فعال دارد. سوای سرویس مذکور و همچنین سرویس QQ که وب‌سایت آن هم‌اکنون یکی از 10 وب‌سایت بزرگ جهان به شمار می‌رود، این شرکت در قالب مجموعه‌ی Tencent Games توانسته دنیای بازی‌های آنلاین در کشور چین را نیز به تسخیر خود در آورد. فعالیت‌هایی که در مجموع موجب شده‌اند تا میزان ثروت خالص ما هواتنگ در سال گذشته به اندازه‌ی 10.3 میلیارد دلار افزایش یابد.

%D9%85%D8%A7.jpg

نفر هفتم از لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی: جک ما
نفر هفتم در لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی مرد 52 ساله‌ای است که با جمع‌آوری ثروت خالصی معادل 43.8 میلیارد دلار، هم‌اکنون به عنوان ثروتمندترین انسان زنده در کشور چین شناخته می‌شود و همگان او را با لقب موسس شرکت علی بابا می‌شناسند.

بنابر اطلاعات موجود، جک ما نخستین شرکت اینترنتی چین یعنی Yellowpages چین را در سال 1988 میلادی تاسیس کرد. با این حال او در سال 1996 میلادی کنترل این شرکت را از دست داد و به طور ناخواسته آن را به یک شرکت ارتباطات دولتی واگذار کرد. اما ما ناامید نشد و سه سال پس از این اتفاق شرکت علی بابا را با سرمایه‌ای معادل 60 هزار دلار تاسیس کرد.

عاقبت تلاش‌های او نتیجه داد و پس از گذشت 15 سال از فعالیت‌های شرکت علی بابا، ارزش سهام این شرکت به رقمی بیش از 25 میلیارد دلار افزایش یافت. البته پس از آن شرکت علی بابا اندکی دچار لغزش شد و ارزش سهام آن به میزان 22 درصد در سال 2015 میلادی افت کرد. با این حال همچنان جک ما در مسیر موفقیت قدم بر می‌دارد و سال گذشته موفق شد میزان ثروت خالص خود را به اندازه‌ی 10.5 میلیارد دلار افزایش دهد.

%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86.jpg

نفر ششم از لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی: سرگئی برین
ششمین نام در لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی فرد روس تباری است که در کودکی از مسکو به امریکا مهاجرت کرد و در سال 1995 میلادی، هنگام تحصیل در مقطع پی اچ دی در دانشگاه استنفورد با لری پیج آشنا شد. این دو دوست سه سال بعد شرکت گوگل را تاسیس کردند. شرکتی که هم اکنون به عنوان یکی از قدرتمندترین و ثروتمندترین شرکت‌های جهان شناخته می‌شود.

در واقع بخش مهمی از ثروت و قدرت کنونی شرکت گوگل مرهون تلاش‌های سرگئی برین به عنوان یکی از بنیان‌گذاران این مجموعه است. در سال 2015 میلادی برین کمک فراوانی به بازسازی شرکت گوگل کرد و برنامه‌های طراحی شده توسط او مجموعه محصولات و خدمات گوگل را تحت حمایت شرکت Alphabet قرار داد. شرکتی که توسط برین به عنوان رئیس راه‌اندازی شد و دوست قدیمی او لری پیج نیز سمت مدیر عاملی آن را بر عهده گرفت. مجموعه‌ی این رویدادها موجب حمایت هر چه بیشتر گوگل از ایده‌های خلاقانه شد و ثروت خالص سرگئی برین 43 ساله را به رقم 46.8 میلیارد دلار افزایش داد. همچنین او در طول سال گذشته موفق شد ثروت خالص خود را به میزان 7.62 میلیارد دلار افزایش دهد.

%D9%BE%DB%8C%D8%AC.jpg

نفر پنجم از لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی: لری پیج
دوست صمیمی سرگئی برین یعنی لری پیج با 44 سال سن و ثروت خالصی معادل 48 میلیارد دلار در جایگاه پنجم لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی ایستاده است. پیج و برین در آغاز همکاری مشترک خود اقدام به طراحی موتور جستجویی کردند که بعدها گوگل نام گرفت و به تشکیل شرکتی به همین نام انجامید.

با تغییر ساختار شرکت گوگل ظرف سال‌ها اخیر، این شرکت (با حفظ نام و برند خود) به Alphabet تغییر عنوان داد و به یکی از بزرگ‌ترین و دست نیافتنی‌ترین شرکت‌های دنیا تبدیل شد. به گونه‌ای که ارزش این شرکت هم‌اکنون رقمی معادل 660 میلیارد دلار برآورد می‌شود. تلاش‌های پیج و دوست صمیمی‌اش برین در طی سال‌های اخیر موجب شده تا پیج بتواند ثروت خالص خود را در طول سال گذشته به میزان 8.05 میلیارد دلار افزایش دهد.

%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%88%D9%86.jpg

نفر چهارم از لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی: لری الیسون
در مکان چهارم لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی بنیان‌گذار 72 ساله‌ی شرکت اوراکل یعنی لری الیسون با ثروت خالصی معادل 52.9 میلیارد دلار ایستاده است. در سال 1977 میلادی، الیسون همراه با دو تن از همکاران خود اقدام به تاسیس یک شرکت الکترونیکی برای انجام پروژه‌های برنامه‌نویسی کرد. آن‌ها خیلی زود مهم‌ترین قرارداد خود را با سازمان امنیتی CIA به منظور طراحی سیستمی برای مدیریت پایگاه‌های داده‌ی مرتبط به هم منعقد کردند و توانستند به سرعت پله‌های پیشرفت را طی کنند.

در واقع همان پروژه بود که با توسعه یافتن تدریجی در نهایت به همان چیزی تبدیل شد که امروز با نام مجموعه‌ی اوراکل شناخته می‌شود. شرکتی که سال گذشته موفق به کسب درآمدی معادل 37 میلیارد دلار شد. هرچند که الیسون در سال 2010 میلادی حقوق سالانه‌ی خود در اوراکل را از رقم یک میلیون دلار به یک دلار کاهش داد، اما به لطف ارزش سهام اوراکل، او در همان سال چیزی نزدیک به 60 میلیون دلار درآمد کسب کرد.

با این حال او در سال 2014 میلادی، پس از 38 سال از مدیرعاملی اوراکل کنار کشید و در پست جدید مدیر ارشد تکنولوژی به فعالیت خود در این شرکت ادامه داد. لری الیسون جزو آن دسته از افراد ثروتمندی به شمار می‌رود که همواره به انجام فعالیت‌های خیرخواهانه شهره است و به طور منظم بخش مهمی از ثروت خود را صرف بهبود وضعیت حیات وحش و پژوهش‌های زیست‌محیطی می‌کند. شاید اگر او چیزی نزدیک به نیمی از دارایی خود را صرف انجام چنین اموری نمی‌کرد، اکنون می‌توانست در لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی جایگاه بالاتری را به خود اختصاص دهد.

%D8%B2%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D8%B1%DA%AF.jpg

نفر سوم از لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی: مارک زاکربرگ
نفر سوم حاضر در لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی به طور حتم برای بسیاری از خوانندگان این متن فردی شناخته شده به شمار می‌رود. مارک زاکربرگ، که به عنوان خالق فیسبوک نیز شناخته می‌شود، هم‌اکنون تنها با 33 سال سن ثروت خالصی معادل 70.5 میلیارد دلار را در حساب‌های مختلف خود اندوخته است. در واقع مارک زاکربرگ هم‌اکنون جوان‌ترین فرد حاضر در لیست 50 فرد ثروتمند جهان به شمار می‌رود و اختلاف سنی قابل توجهی با بسیاری از افراد حاضر در این لیست دارد.

زاکربرگ نخستین نسخه از فیسبوک را در سن 19 سالگی و در شرایطی راه‌اندازی کرد که دانشجوی سال دوم دانشگاه هاروارد بود. پتانسیل‌های فیسبوک موجب شد تا زاکربرگ تحصیل در دانشگاه را رها کند و تمام وقت خود را به توسعه‌ی این شبکه‌ی اجتماعی نوپا در قالب مدیرعامل آن اختصاص دهد. در حال حاضر فیسبوک به شکل روزانه چیزی نزدیک به دو میلیارد کاربر را به سمت خود جذب می‌کند و ارزش کلی آن رقمی معادل 480 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

در سال 2015 میلادی زاکربرگ و همسرش پریسیلا چان به اعلام این موضوع پرداختند که 99 درصد از دارایی خود را به سازمان خیریه‌ چان زاکربرگ اختصاص داده‌اند. با این حال خیلی زود مشخص شد که سازمان یاد شده یک سازمان غیرانتفاعی واقعی نیست و همانند مدارس غیرانتفاعی مملکت ما درآمد قابل توجهی دارد.

اما از دید دوست‌داران مارک زاکربرگ این موضوع سبب نادیده گرفتن اقدامات بشردوستانه‌ی او و همسرش نمی‌شود. چرا که آن‌ها در سال 2015 میلادی مبلغی معادل 25 میلیون دلار را به مبارزه با بیماری ایبولا اختصاص دادند و صد میلیون دلار از ارزش سهام فیسبوک را نیز صرف پیشرفت سیستم آموزشی مدارس عمومی Newark کردند.

%DA%AF%DB%8C%D8%AA%D8%B3.jpg

نفر دوم از لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی: بیل گیتس
جایگاه دوم لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی از آن شخصی است که طی چند سال اخیر همگان به دیدن او در جایگاه نخست عادت کرده بودند. بیل گیتس 61 ساله هم‌اکنون با ثروت خالصی معادل 90.7 میلیارد دلار پس از مدت‌ها جایگاه نخست این لیست را از دست داده و در مکان دوم این رده‌بندی ایستاده است.

بیل گیتس در حالی که تنها بیست سال سن داشت همراه با دوست قدیمی خود پال آلن اقدام به تاسیس شرکت مایکروسافت کرد. نزدیک به یک دهه بعد و تنها یک ماه پس از تولد سی و یک سالگی بیل گیتس، مایکروسافت به یک شرکت عمومی تبدیل شد و گیتس نیز به یک میلیاردر مبدل گشت.

بیل گیتس تا سال 2000 میلادی به عنوان مدیرعامل مایکروسافت مشغول به کار بود. پس از آن نیز تا سال 2014 میلادی در قامت رئیس و بزرگ‌ترین سهامدار مایکروسافت به کار در این شرکت ادامه داد. از آن زمان تاکنون گیتس با وجود این که همچنان یکی از اعضای شرکت مایکروسافت به شمار می‌رود، فعالیت چندان پررنگی در این شرکت بزرگ و شناخته شده نداشته است.

بیل گیتس نیز از جمله ثروتمندانی به شمار می‌رود که در انجام امور خیریه بسیار فعال است. بنیاد بیل و ملیندا گیتس که در سال 1999 میلادی توسط بیل گیتس و همسرش بنیان نهاده شد هم‌اکنون با برخورداری از 40 میلیارد دلار کمک مالی، یکی از بزرگ‌ترین بنیادهای خیریه در جهان محسوب می‌شود. بنیادی که برای از بین بردن HIV، مالاریا و سایر ویروس‌های مسری مشابه تلاش فراوانی دارد و در زمینه‌ی کاهش فقر در سطح جهان فعالیت می‌کند.

با وجود تخصیص بخش مهمی از درآمدهای خود به امور خیریه، بیل گیتس از ماه می سال 2013 میلادی تا ماه ژوییه سال 2017 میلادی به عنوان ثروتمندترین مرد جهان شناخته می‌شد. عنوانی که هم‌اکنون آن را به یکی دیگر از همتایان خود در دنیای تکنولوژی واگذار کرده است.

%D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%B3.jpg

نفر اول از لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی: جف بزوس
با توجه به موفقیت روزافزون شرکت آمازون، شاید تنها بنیان‌گذار این شرکت باشد که بتواند در صدر لیست 9 فرد ثروتمند دنیای تکنولوژی قرار بگیرد و جای بیل گیتس را به عنوان ثروتمندترین فرد حال حاضر جهان تصاحب کند. در عمل نیز بزوس 53 ساله با برخورداری از ثروت خالص 90.9 میلیارد دلاری توانسته این مقام را به خود اختصاص دهد.

پس از آن‌ که جف بزوس مدتی را در وال استریت سپری کرد، تصمیم گرفت کار و کاسبی شخصی خود را راه‌اندازی کند. از همین رو در سال 1994 میلادی و در گاراژ خانه‌ی خود در شهر سیاتل امریکا‌ شرکت کوچکی به نام آمازون تاسیس کرد که از وب‌سایتی به همین نام برخوردار بود. کار ابتدایی بزوس در وب‌سایت آمازون خرده‌فروشی کتاب بود. اما به تدریج فعالیت‌های آمازون گسترش یافت و حدود سه سال پس از تاسیس آن، به یک شرکت عمومی تبدیل شد.

اکنون جف بزوس راه و روش تجارت الکترونیک را به همه یاد داده است و در وب‌سایت آمازون هر آن‌چه که بتوان فکرش را کرد یافت می‌شود. از مواد غذایی (که خرید و فروش آن‌ها در ماه ژوئن رقمی نزدیک به 13.7 میلیارد دلار گردش مالی داشته است) گرفته تا ابزارهایی نظیر کتاب‌خوان‌های الکترونیک کیندل که محصولات اختصاصی شرکت آمازون به شمار می‌روند.

در مجموع جف بزوس توانسته با وجود سرمایه‌گذاری فراوان در بخش هوا فضا (در قالب تاسیس شرکت Blue Origin) و همچنین خرید روزنامه‌ی واشنگتن پست در سال 2013 میلادی، از طریق توسعه‌ی فعالیت‌های آمازون به ثروتمندترین فرد حال حاضر جهان تبدیل شود.
منبع: مجله قرمز
 
بالا