منتخب بازارچه

RedDragona

Registered User
درود
ماشین میکشه سمت چپ مشکل از چیه؟ لاستیک های عقبو عوض کردم بازم همینطوره. تازه خریدم
 

gheysar.

Registered User
درود
ماشین میکشه سمت چپ مشکل از چیه؟ لاستیک های عقبو عوض کردم بازم همینطوره. تازه خریدم
سلام
یه دست کشیدن خودرو خیلی دلایل وسیعی داره از تنظیم باد ساده تا .... ./ به زیربند ساز ماهر مراجعه کنید.
به دلیلی 4 چرخ ماشین شما تنظیم نیست و در جایگاهی که باید باشن نیستن.(تنظیم زاویه " toe in" که به دهنه چرخ معروفه تو بازار - خرابی اجزا جلوبندی - خرابی اکسل عقب که گاها باعث گیج شدن خودرو میشه - شکستگی های شاسی و تصادفات قبلی علی الخصوص در پراید و مشتقات اون مثل تیبا و... / پیکان)
 

balabala

کاربر قدیمی پرشین تولز
امکان داره تنظیم اشتباه ترمز دستی باعث چسبیدن ترمز و داغ شدن بیش از حد و به صدا دراومدن چرخها بعد از یک مسافت بشه؟
 

gheysar.

Registered User
امکان داره تنظیم اشتباه ترمز دستی باعث چسبیدن ترمز و داغ شدن بیش از حد و به صدا دراومدن چرخها بعد از یک مسافت بشه؟
بله.همچنین خرابی پمپ ترمز(پمپ بالا) و موارد دیگری هم باعث این مشکل میشن.
ولی خیلی خیلی بعیده این اشتباه.چون درصورتی که رگلاژ لنتها زیادی بازبشه اونوقت کاسه چرخ به سختی جا میره و مکانیک سریع متوجه میشه.(مگر در خودرو هایی مانند تویوتا هایلوکس-پیکاپ-نیسان و ... ) که رگلاژ لنت نیازمند بازشدن کاسه چرخ نیست!
 

balabala

کاربر قدیمی پرشین تولز
بله.همچنین خرابی پمپ ترمز(پمپ بالا) و موارد دیگری هم باعث این مشکل میشن.
ولی خیلی خیلی بعیده این اشتباه.چون درصورتی که رگلاژ لنتها زیادی بازبشه اونوقت کاسه چرخ به سختی جا میره و مکانیک سریع متوجه میشه.(مگر در خودرو هایی مانند تویوتا هایلوکس-پیکاپ-نیسان و ... ) که رگلاژ لنت نیازمند بازشدن کاسه چرخ نیست!
جریان از این قراره که دو تا لنت عقب رو عوض کردم (دو سه ماه پیش). داخل شهر مشکلی نداشتم اما در مسافرت بین شهری وقتی چندبار ترمز شدید زدم شروع کرد به جیرجیر کردن و ظاهرا ترمز خیلی داغ میکرد و یکی دو بار هم جایی که قبلا ترمز میگرفت نمی گرفت! و باید بیشتر به پدال فشار می آوردم که خیلی وضعیت ترسناکی هست!! بعد از داغ کردن اصلا وقتی ترمز نمی کردم هم در حرکت آهسته، از چرخ عقب صدای سوت شدید بلند می شد انگار ترمز به چرخ چسبیده و تا آخر مسیر این سوت تو سرعت پایین داشتم! شهر مقصد که رسیدم دیدم هرچی روغن گریس (؟ نمیدونم چه روغنی هست به بلبرینگ ها می زنن، اسمش چیه!)، خلاصه روغن مربوطه ذوب شده بود و زده بود از قالپاق بیرون. اجبارا و از سر ترس، تو شهرستان یک مکانیک پیدا کردم و لنت های چرخ سمت راست که صدا میداد و مشکل داشت رو با استوک عوض کرد و بست و مشکل برطرف شد. با خودم گفتم حتما لنتی که خریدم مرغوب نبوده (لنت ایرانی خریده بودم)، منتها دو سه روزی در شهرستان بودم و همین مشکل برای چرخ سمت چپ عقب بوجود آمد. ایندفعه هم مجبور شدم به یه مکانیک دیگه مراجعه کردم، همین وضع پیش آمده بود و روغن زده بود بیرون، داخل کاسه پر از پودر لنت بود و بسیار داغ شده بود. این دفعه مکانیک دوم فقط باز کرد یه نگاه انداخت و بلبرینگ داخلی چرخ و واشری که بلبرینگ رو نگه میداره رو با یک استوک عوض کرد (و لنت ها رو دست نزد)، ولی به هر دو مکانیک چون جایی که تهران رفته بودم لنت های جدید رو بخرم دیده بودم ترمز دستی رو شاگردش انگولک زیاد می کنه، گفتم ترمز دستی هم بررسی کنن و یک قطعه دنده مانندی بود داخل کاسه ترمز کنار پمپی که گفتید؟ اون ها را با چکش زدن و دنده ها بازتر شدن و یکی دیگه از مکانیگ ها که لنت استوک انداخته بود هم همون را موقع جا زدن قطعات لنت بازتر جا زد. حدس خودم این هست که مشکل از لنت و بلبرینگ نبوده و اون دنده رگلاژ ترمز دستی یا چیز دیگه بوده که دست زدن و درست شده؟ آخه مکلانیک دوم اصلا لنت رو عوض نکرد. خلاصه در راه برگشت دو تا چرخ هیچ مشکلی نداشتند، یکی با لنت استوک یکی با لنت قبلی که سوت می کشید هر دو درست شدن! و ترمز بسیار خوب میگرفتن! ضمنا ماشین اصلا قبلا مشکلی نداشت و فقط میخواستم لنت ها رو عوض کنم که به این مشکل افتاده! یک چیز که یادم افتاد چرخ دوم وقتی میخواست بلبرینگ جلوی چرخ رو بزنه جا اصلا نمیرفت، من گفتم لابد بخاطر داغ شدن چرخه؟ چون بعد از نیم ساعت کلنجار خود به خود درست شد و جا رفت!
ضمنا ماشین پرایده!
 
Last edited:

taghi.karimi

Registered User
سلام
یه پراید هست یورو4 مدل آخر 92 که موقع چرخوندن فرمون و یا کلاچ گرفتن بعضی اوقات (20بار یبار) یه صدایی میده مثل ساییده شدن دوتا آهن روی هم.رفتم روغن هیدرولیک رو تعویض کردم ولی تفاوتی نکرد.

یه مورد دیگه اینکه وقتی از دست انداز رد میشم چهارتا چرخ صدای قرچ قرچ میده انگار چیز پلاستیکی مثل بوش یا مثل اون خشک شده باشه.
 

gheysar.

Registered User
سلام
یه پراید هست یورو4 مدل آخر 92 که موقع چرخوندن فرمون و یا کلاچ گرفتن بعضی اوقات (20بار یبار) یه صدایی میده مثل ساییده شدن دوتا آهن روی هم.رفتم روغن هیدرولیک رو تعویض کردم ولی تفاوتی نکرد.
مورد اول:باید از نزدیک بررسی بشه. تا نوع صدا رو نشنویم نمیشه نظری داد.
مورد دوم هم به زیربند ساز مراجعه کنید.(خرابی لاستیک موج گیر و....)
 

gheysar.

Registered User
سلام.
خیلی وقت بود دل و دماغ پست گذاشتن نداشتم.
نمیدونم چطور شد خوب امروز میخایم بررسی کنیم موتور خودروی پژو 405 معمولی رو که روی سمند/سورن/پارس هم نصب شده.

نام موتور: Xu7 jpl3
Peugeot_Pars_1.8_8V_L3_Engine_intro_paper.jpg

تعداد سوپاپ : 8 عدد
موتور از نوع بوش تر

مزایای این موتور :
فراوانی و دردسترس بودن قطعات و لوازم یدکی
ارزان بودن لوازم یدکی نسبت به سایرین
راحتی تعمیر (تعمیر این موتور از پراید هم راحت تره)
بسیار مقاوم در برابر روغن کم کردن/یاتاقان زدن/شاتون زدن (مگر موتور فرسوده-روغن بی کیفیت استفاده شده باشد )
این موتور رند بازاره و هرجا بمونی قطعشو پیدا میشه.
پیچیدگی خیلی کم نسبت به موتور EF7

معایب:
1- سوختن زود به زود واشر سرسیلندر.موتور از نظر سرسیلندر ضعیف هست و عمده علت هم به خاطر استفاده از سرسیلندر های بی کیفیت و واشرسرسیلندر های بی کیفیت و استفاده نکردن از مایع ضدیخ هست.
شخصا این موتور با کارکرد 200هزار کیلومتر طی مدت 10 سال دیدم که حتی یکبار هم واشرسرسیلندرش نسوخته.(سورن مدل88)
2- راندمان پایین موتور(مصرف سوخت بالا در قبال گشتاور کم )

چرا واشر سرسیلندر این موتور زود به زود میسوزه و به دارندگان این ماشین میگن واشر سوار :D ؟
علاوه بر مواردی که بالا عرض کردم ، مشکلاتی هم در ساختار موتور هست که باعث سوختن واشر سرسیلندر میشه:
1- قرار گرفتن دو سوپاپ دود در کنار هم که باعث بالارفتن حرارت در این ناحیه میشه و اکثرا واشر ها از همین قسمت میسوزن
Picture-2278.jpg

2- موتور از نوع بوش تر هست و واشر اون از نوع کاغذی!!!سطح زیادی از واشر با آب در تماس هست که باعث پوسیدگی سریع واشر میشه.

سوال:من ضد یخ ریختم تو ماشین بعدش واشر سرسیلندر سوخت.چرا؟
پاسخ:چون قبلا توی موتور آب معمولی بوده-این آب باعث پوسیدگی واشر سرسیلندر شده و نیاز مند یک جرقه هست تا این پوسیدگی ها و زنگ زدگی ها رفع بشه که این جرقه همان ضد یخ هست. ضدیخ باعث رفع پوسیدگی های واشر و رفع علنی و کامل اونها شده و این طور هست که اگر مدت طولانی توی موتور آب باشه و بعد ضدیخ بریزید اونوقت ممکنه واشر بسوزه.(به پوسیدگی واشر توی بازار سوختن میگن. به سوختنشم در اثر حرارت سوختن میگن)
images-2.jpg

فیلرگیری این موتور مثل پراید و 206 تیپ 2 دارای پیچ تنظیم نیست و از شیم استفاده شده است.
db77f-DSC_0378 copy.jpg

به تنظیم فیلر این موتور شیم گیری میگن.که کار کمی اعصاب خوردن کنی هست و زمان خیلی بیشتری میبره نسبت به فیلر گیری.(نیازمند چند بار بازوبسته شدن میل سوپاپ هست )
فیلر سوپاپ هوا:20 صدم میلی متر با پنج صدم تلرانس
سوپاپ دود: 40 صدم میلی متر با پنج صدم تلرانس

علت چرب بودن این موتور:

ظ.jpg

نشتی از لوله های کمپرس
نشتی از واشر درب سوپاپ(واشر تعویض شود.چسب آب بندی هم استفاده شود به مقدار کم و با احتیاط)

ترکیدن جنت های پوسیده باعث سوختن سریع واشر سرسیلندر این موتور میشود.مراقب باشید.

در آخر: این موتور یک موتور از رده خارج هست با استهلاک بالا و همچنین پرمصرف(مصرف سوخت بالا )
 

فایل های ضمیمه

  • 172 KB نمایش ها: 1

Benchmarker

فروشنده معتبر [؟]
سلام عمو بنچی
اتصال بدنه منفیو تقویت کن.(یه اتصال مستقیم از منفی باطری به بدنه و سپس به موتور .سیم نازک نباشد.)

بعد برو سراغ سنسور دمای آب.(احتمال خرابی سنسور هم هست ولی خیلی کم.اکثر موارد با تقویت اتصال بدنه منفی رفع میشه )
سلام
سیم منفی رو چک کردم سمباده زدم تمیز کردم
رله ها هم در اووردم بدجور زنگ زده بودن و سولفاته شده بودن تمیز کردم گذاشتم سر جاش
یدونه فشنگی دمای اب و یدونه فشنگی فن رادیات سر سبز هم گرفتم
از فشنگی کوچیکه شروع کردم گذاشتمش درست شد
ظاهرا اون خراب بود دمای اب رو اشتباه نشون میداد
اما خیلی به سختی جا رفت حتی تا اخر هم سفت نشد حس میکردم داره هرز میچرخه برا همین تا اخر نبستمش جنسها واقعا اشغال شده
به هر حال ظاهرا از همون فشنگی کوچیکه بود دما رو اشتباه تو امپر اب نشون میداد و فن درست خاموش روشن میشد
 

AM1N

کاربر فعال بخش فوتبال
کاربر فعال
سلام
مخلصم
یه SD اتومات دارم که تو هوای گرم و تابستون به مشکل جالبی باهاش برخورد کردم. ماشین بعد از طی مسافت نسبتا طولانی داخل شهر وقتی که خاموشش میکنی و بعد از مثلا نیم ساعت روشنش میکنی ، بعضی مواقع درست گاز نمیخوره . ساده تر بخوام بگم ، شما گاز رو تخته کردی ولی ماشین اصلا راه نمیره :D راهکارشم بصورت تجربی فهمیدم که باید پدال گاز رو بصورت تلمبه ای و متناوب فشار بدی تا ماشین راه بیفته.
البته همونطور که گفتم این مشکل گاهی اوقات پیش میاد و از وقتی که هوا رو به سردی رفته این مشکلات رو نداشتم.
امکانش هست اشکال از سنسور دریچه گاز باشه ؟
یا اگر این مورد نیست دیگه از چی میتونه باشه ؟
 

gheysar.

Registered User
سلام
مخلصم
یه SD اتومات دارم که تو هوای گرم و تابستون به مشکل جالبی باهاش برخورد کردم. ماشین بعد از طی مسافت نسبتا طولانی داخل شهر وقتی که خاموشش میکنی و بعد از مثلا نیم ساعت روشنش میکنی ، بعضی مواقع درست گاز نمیخوره . ساده تر بخوام بگم ، شما گاز رو تخته کردی ولی ماشین اصلا راه نمیره :D راهکارشم بصورت تجربی فهمیدم که باید پدال گاز رو بصورت تلمبه ای و متناوب فشار بدی تا ماشین راه بیفته.
البته همونطور که گفتم این مشکل گاهی اوقات پیش میاد و از وقتی که هوا رو به سردی رفته این مشکلات رو نداشتم.
امکانش هست اشکال از سنسور دریچه گاز باشه ؟
یا اگر این مورد نیست دیگه از چی میتونه باشه ؟
سلام عزیز
بله عیب انژکتوری هست و باید بزارید وقتی این عیب یپش میاد همونوقت تنظیم موتور چکش کنه.میتونه سنسور MAP و ... هم باشن.
 

gheysar.

Registered User
بنظر شما
شکستن موتور ( موتورشوی ) خوبه یا بعد
می خوام روغن عوض کنم گفتم یکبار امتحان کنم داخل موتوررو
وقتی صحبت از شستن موتور میشه سوء تفاهم ایجاد میشه.
شستن موتور دو تا داریم:
1-شست و شو و نظافت داخل محفظه موتور که یک کار دیتیلینگ هست و شما موتور گیربکس ماشینو تمیز میکنید.
2- شستوشوی داخل موتور خودرو از جرم های روغن(این کار بسیار بسیار حساس و حتما باید توسط شخص آموزش دیده انجام بشه و عملی پر ریسک )
-------------------------
توضیح در مورد مورد 1 :
اول توجه داشته باشید که یک موتور چرب و کثیف بسیار بهتر است از یک موتور تمیز ولی خراب
روشی که خودم استفاده میکنم :
قطعات الکتریکی رو با سلفون یا هرچیزی که اونها رو از رطوبت دور نگه میداره حفاظت کنید
اگر ماشین شما لایه های ضخیم روغن بهش نشسته:
توی یه روز گرم و آفتابی اول موتور خودرو کاملا خنک بشه.بعد گازوییل به همه موتور اسپری و یه ساعت بمونه.سپس کارواش آب گرم و بلند شدن لایه های ضخیم چربی .

یه نوع گل و لای هست که اگر موتور سینی زیر نداشته باشه به کف کارتل میچسبه و مخلوطی هست از گل و روغن + حرارت : این نوع گل و لای پخته میشه و با هیچ شستنی از بین نمیره مگر اینکه با قلم چکش بکنیدشون :)

کلیه مسئولیت بر عهده خودتون هست.(خرابی و ... )
 

AM1N

کاربر فعال بخش فوتبال
کاربر فعال
لامصب 206 نسبت به شستشوی موتور فوق العاده حساسه. به قول gheysar عزیز اگر موتور کثیف باشه ولی سالم باشه خیلی بهتر از اینه با شستن موتور کلی خرج تو گوش خودمون بزنیم .
من شخصا ماهی دوبار هر بار حدود نیم ساعت واسه تمیز کردن موتور ماشین وقت میذارم چون کلا نسبت به تمیزی موتور حساسم D:
سعی میکنم یه سری قطعات مثل رزناتور و ... رو باز کنم تا جای دست داشته باشم بتونم به اکثر جاها دسترسی پیدا کنم. با اسپری یا فوم های مخصوص شستشوی موتور + مسواک و یه پارچه که پرز نده تمیز میکنم.

روشی که خودم استفاده میکنم :
قطعات الکتریکی رو با سلفون یا هرچیزی که اونها رو از رطوبت دور نگه میداره حفاظت کنید
اگر ماشین شما لایه های ضخیم روغن بهش نشسته:
توی یه روز گرم و آفتابی اول موتور خودرو کاملا خنک بشه.بعد گازوییل به همه موتور اسپری و یه ساعت بمونه.سپس کارواش آب گرم و بلند شدن لایه های ضخیم چربی .
من شنیدم گازوئیل باعث خوردگی و پوسیدگی قطعات لاستیکی مثل شیلنگها و ژنتها میشه ولی نمیدونم ایا پایه و اساس علمی داره یا نه .

ولی کلا واسه خودمم سواله این مراکز Detailing چطوری موتورشویی به اون تمیزی رو انجام میدن بدون اینکه اسیبی به قطعات برقی ماشین برسونن ؟ آخه بهرحال بعضی از قطعات مرتبط با برق ماشین رو سخته بخوای کامل کاور کنی تا هیچگونه رطوبتی بهش نرسه.
 

gheysar.

Registered User
Engine Flushing
خب دوستان درمورد شستن فضای درون موتور ( موتور گیربکس - هرآنچه زیر کاپوت هست ) توضیحاتی درحدتوان دادم.
@Hamid2day (درمورد مورد دوم شاید به دردتون بخوره )
بریم سراغ شستن و لایروبی داخل خود موتور ( خود خود موتور :D ) و پاک کردن درون موتور از چربی های گریس کرده : Engine Flushing
images.jpg

خوب اصلا چرا توی موتور کثیف بشه که لازم باشه ما تمیزش کنیم ؟
جواب : 1- اگر روغن موتور خودرو دیر عوض بشه ( مثلا بجای هر 6 هزار کیلومتر روی 15 هزارکیلومتر عوض کنیم ) یک لایه روغن در داخل کلیه کانال های روغن موتور ایجاد میشه که این لایه روان نیست و حتی در موارد شدید میتونه باعث انسداد کانال روغن بشه ( عین رگ خونی که با کلسترول تنگ شده ) .
2- اگر روغن تقلبی بریزیم توی موتور فاتحه موتور خوندس(مخصوصا در خودرو های خارجی که روغنشون باید حتما از ویسکوزیته خاصی برخوردار باشه و همچنین سطح کیفی اونها خیلی مهم هست )

سوال: یه ماده ای هست میگن بریز تو موتور و بزار ربع ساعت کار کنه بعد از اون ماشینو خاموش کن و روغن موتور رو عوض کن. آیا این کار خوبه؟
z.png
جواب : این کار درست هست به شرطی که کامل انجام بشه(به شرط ها و شروط ها ).این کار اگر ناقص انجام بشه میتونه دخل موتورو بیاره و باعث یاتاقان زدن موتور بشه. یعنی چی ؟
یعنی وقتی این ماده رو اضاف کردید به موتور کلیه کثافات و آت و اشغالو میشوره میاره تو کارتل ( کارتل همون ته موتور هست = جایی که پیچشو بازمیکنیم و روغن موتورو میکشیم بیرون ) . خوب حالا اویل پمپ هم صاف توی کارتل هست و اویل پمپ هم یه صافی اولش داره که این لجن های موتور میچسبه به توری اویل پمپ و با تخلیه روغن موتور این لجن ها از توری کنده نمیشه و به اون چسبیده هستن

v.jpg

حالا باید کارتل باز بشه و توری اویل پمپ هم بازبشه و دو طرف طوری شسته بشه.
همچنین کف کارتل باید تمیزبشه ( مقداری لجن کف کارتل میمونه که با تخلیه روغن موتور بیرون نمیاد )

b.jpg

این عمل ممکنه دوسه بار نیاز باشه انجام بشه و دوسه تا روغن موتور رو دستتون بزاره.
خود من از نیم لیتر نفت به عنوان ماده تمیز کننده استفاده میکنم.
بازهم تاکید میکنم این کار حتما باید توسط تعمیرگاه و شخص آموزش دیده انجام بشه. مسئولیت کلیه عواقب و خطرات و خرابی و... برعهده خودتان است./.
 
Last edited:
بالا