برگزیده های پرشین تولز

پایگاه آموزشی تصحیح نسخ خطی راه‌اندازی شد

mahtiti

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 سپتامبر 2008
نوشته‌ها
5
لایک‌ها
1
محل سکونت
تهران
پایگاه آموزشی تصحیح نسخ خطی همزمان با نمایشگاه کتاب تهران کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

شهروز نباتی مدیر این پایگاه ضمن اعلام خبرفوق به خبرنگار مهر گفت: پایگاه اینترنتی آموزش تصحیح نسخ خطی به صورت آزمایشی با نشانی http://www.criticaledition.ir راه اندازی شده و قابل دسترس همه علاقمندان است.

وی افزود: این پایگاه با هزینه شخصی علاقمندان تصحیح نسخ خطی راه‌اندازی شده و هدف از راه‌اندازی آن پر کردن خلاء آموزشی تصحیح متون کهن و نسخ خطی است.

نباتی در ادامه تصریح کرد: اهمیت و ضرورت تصحیح نسخ خطی که سند هویت ملی ماست بر هیچکس پوشیده نیست. برای آگاهی از نظرات دانشمندان مختلف و نشان دادن نوآوریها و تحولات علمی گذشتگان‌مان این نسخ می بایست تصحیح و منتشر شود. از آنجا که ما خود به فرهنگ خویش اشراف داریم، برای حفظ اصالت ضرورت دارد که خودمان به تصحیح متون خود اقدام کنیم.

مدیر پایگاه تصحیح نسخ خطی ادامه داد: تعداد استادانی که به تدریس تصحیح نسخ خطی مشغول هستند اندک است. به همین دلیل تصحیح نسخ کم کم فراموش می‌شود، نسل امروز بیشتر دنبال چیزهای نو هستند به همین دلیل طرحی ریختیم تا از اینترنت برای آموزش نسخ خطی استفاده کنیم.

به گفته نباتی پایگاه آموزش تصحیح نسخ خطی شامل بخشهای مختلفی چون آموزش، مقالات، معرفی متون در خور تصحیح و معرفی پایان‌نامه‌های مرتبط با نسخ خطی است.

وی با بیان اینکه تعدادی از استادان برجسته تصحیح متون کلاسیک با این سایت همکاری می کنند گفت: استاد ایرج افشار، محمود عابدی رحیمی ریسه، محسن جعغری مذهب از جمله استادانی هستند که مقالاتی را برای این پایگاه ارسال کرده اند که‌ این مقالات عبارتند از: وصف فیزیکی نسخه‌های خطی(ایمن فؤاد، ترجمه غلامرضا جمشید نژاد اوّل)، نسخه برگردانهای متون علمی چاپ ایران (نادر مطلبی کاشانی)، مالکیت و خرید و فروش نسخه‌های خطی در گذشته (ایرج افشار)، فرهنگ تاریخی اصطلاحات نسخه‌شناسی(نجیب مایل هروی) و آمُخته‌ها و آموخته‌های مصحح (مایل هروی).

نباتی تاکید کرد: این پایگاه به سرعت در حال به‌روزآوری و تکمیل شدن است و برای فعالیت بهتر از همکاری آگاهان و دوستدداران متون کهن این سرزمین استقبال می‌کنیم. به همین دلیل دست یاری به سوی استادان فن و کلیه صاحبنظران دراز کرده و تقاضای کمک برای بارتر شدن این پایگاه داریم.
 
بالا