برگزیده های پرشین تولز

پای ماروکان- غذای ملل

bahramn

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 می 2007
نوشته‌ها
69
لایک‌ها
5
recipe-image-legacy-id--424498_12.jpg
پای از جمله غذاهای معروفی است که به شیوه‌های مختلف باز لوازم متفاوت برای صبحانه و عصرانه و بعضا شام، پخته می‌شود. شیرینی آن از محبوب‌ترین‌های کافه‌ها برای سرو همراه نوشیدنی است. پخت آن جدا از دستور‌های مختلف بستگی به ذوق و خلاقیت شما نیز دارد. زیرا پای یکی از خوراک‌هایی است که می‌توانید با خلاقیت طعم آن را عوض کنید. در این پست ما به یک دستور جذاب و ساده از پای می‌پردازیم. آماده‌سازی مواد شما 1 ساعت و نیم و پخت آن 35 دقیقه به طول می‌انجامد. سرو این غذا برای 6 نفر است.
مواد لازم:
2 قاشق چای‌خوری دانه گشنیز و زیره سبز
1 قاشق چایخوری پاپریکا و مقداری اضافه‌تر برای روی غذا
½ قاشق چای‌خوری دارچین
150 میلی لیتر روغن زیتون
900 گرم کدوی خرد شده
12 عدد پیاز ریز
1½ ریشه زنجبیل
140 گرم بادام درختی
140 گرم پسته
75 گرم هلو
6 قاشق غذاخوری عسل
225 گرم اسفناج تازه
400 گرم نخود آبکش شده
2 بوته سیر
1 قاشق زیره سبز
3 قاشق غذاخوری آبلیمو
4 قاشق غذاخوری گشنیز تازه خرد شده
100 گرم کره
8 صفحه بزرگ خمیر ( مثل لایه‌های سمبوسه)
لیمو
برای سرو
سس سالاد
200 گرم ماست
6 قاشق غذاخوری شیر
3 شاخه بزرگ برگ نعناع
دستور پخت:
1- فر را در دمای 180 تا 200 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. آجیل را در یک ماهیتابه متوسط ریخته و در دمای متوسط سرخ کنید، مرتبا تکان دهید تا نسوزد. با هاون یا چیزی شبیه به این، مواد را خرد کنید. سپس فلفل پاپریکا، دارچین، نصف قاشق چای‌خوری نمک و 4 قاشق روغن بریزید. هلو را در ظرف بریزید و کمی روغن بزنید و سرخش کنید.
2- در همین حین در یک ظرف روغن بریزید و پیازها را اضافه کرده و هم بزنید تا به رنگ قهوه‌ای روشن در بیاید. زنجبیل را بریزید و 100 گرم از بادام و پسته را اضافه کنید. وقتی قهوه‌ای شد در هلو بریزید و 2 قاشق غذاخوری عسل و اسفناج را بریزید. شعله را خاموش کنید و آن را داخل کدو بریزید وقتی از فر بیرون آمد. و کناری بگذارید.
3- در یک مخلوط‌کن، نخود را با سیر، زیره سبز، باقی مانده‌ی روغن، آب لیمو، 2 قاشق آب، کمی نمک و فلفل را هم بزنید. گشنیز را اضافه کنید.
4- کره را در یک تابه کوچک آب کنید. ورقه‌های خمیر را در ظرف پهن کنید به طوری که لبه‌های آن از اطراف بیرون بزند سپس کره را با برس روی تمام آن کشید.
5- نیمی از مخلوط کدو را در مرکز بریزید. سپس هلو را بریزید و دوباره مخلوط کدو را اضافه کرده و پخش کنید. بعد لبه‌های خمیر را آرام به سمت داخل برگردانید تا شیارهای زیبایی درست شود. کره بمالید و برای 35 تا 40 دقیقه بگذارید تا در فر بپزد.
6- برای حدود نیم ساعت بپزید تا ترد و طلایی شود. سپس مقداری دانه‌های سرخ شده را روی آن بپاشید. با سس و آبلیمو میل بفرمایید
 
بالا