برگزیده های پرشین تولز

پرفسور29 ساله ايراني و جوانترين استاد دانشگاه «تورنتو» ‌يكي از 35 مخترع برتر جهان شد

plusdeck

Registered User
تاریخ عضویت
19 فوریه 2005
نوشته‌ها
550
لایک‌ها
11
محل سکونت
In My Earphones
پرفسور پرهام اعرابي، استاد 29 ساله دانشگاه تورنتوي كانادا با ايده خلاقانه‌اش در زمينه حذف صداهاي مزاحم در سيستم‌هاي رايانه‌يي هوشمند كنترل شونده با صوت، به عنوان يكي از 35 مخترع جوان منتخب نشريه «تكنولوژي ريويو» دانشگاه MIT انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نشريه «تكنولوژي ريويو» كه زير نظر مؤسسه فن‌آوري ماساچوست (MIT) منتشر مي‌شود، يكي از معتبرترين نشريات فني و تكنولوژيك جهان است كه هر ساله تعدادي از مخترعان جوان برجسته جهان را كه ابداعات كاربردي و پيشروانه‌يي در عرصه فن آوري داشته و تاثير چشمگيري بر شيوه زندگي و كار ديگران گذاشته‌اند، معرفي و با اعطاي جايزه از آن‌ها تقدير مي‌كند.

در ميان برندگان جايزه علمي اين نشريه نام دانشمندان و نوآوران بزرگي نظير «سرگي برين» و «جري يانگ» پايه‌گذاران «گوگل» و همچنين پرفسور «تد سارجنت» به چشم مي‌خورد كه در سال 2003 اين جايزه را دريافت كردند.

مراسم اعطاي اين جايزه ششم مهرماه سال جاري در موسسه تكنولوژي ماساچوست (MIT) برگزار مي‌شود.

دكتر اعرابي در گفت‌وگوي تلفني با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) توضيحاتي درباره تحقيقات و اختراع اخير خود ارائه داد.

دكتر پرهام اعرابي، دانشمند جوان ايراني كه با 29 سال سن يكي از جوانترين پرفسورهاي دانشگاه‌هاي كانادا است، در سال 1355 در تهران به دنيا آمده و تحصيلات خود را تا 12 سالگي در ايران ادامه داده است.

وي پس از مهاجرت خانواده به كانادا در سال 67 تحصيلات خود را در «تورنتو» ادامه داده و مدارج ليسانس و فوق‌ليسانس خود را در رشته مهندسي برق به ترتيب در سال‌هاي 1998 و 1999 دريافت كرده است .

اعرابي تحصيلات دكتري مهندسي برق را نيز در مدت دو سال در دانشگاه «استفورد» به پايان برده و از همان سال (2001) يعني در 24 سالگي به عنوان يكي از جوانترين اساتيد دانشگاه‌هاي كانادا به كادر علمي دانشگاه تورنتو ملحق شده و از جولاي امسال (دو ماه پيش) به درجه پرفسوري رسيده است.

پرفسور اعرابي به واسطه فعاليت‌هاي تحقيقاتي و موفقيت‌هاي آموزشي تاكنون جوايز داخلي و بين‌المللي متعددي را در كانادا دريافت كرده است كه از جمله آنها جايزه «محقق كانادايي» در سال 2002 و جايزه بين‌المللي آموزش مهندسي برق ( ويژه اساتيد جوان) در سال 2004 است.

دكتر اعرابي در گفت‌وگوي تلفني با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره تحقيقات و اختراع اخير خود كه سبب انتخاب وي به عنوان يكي از 35 مخترع برتر جهان از سوي مجله Technology Review مؤسسه فن آوري ماساچوست شد، اظهار داشت: تحقيقات من با هدف ارتقاي توان رايانه‌ها در تشخيص صداي انسان در محيط‌هاي طبيعي و پر ازدحام است. كاربرد اصلي اين سيستم در رايانه و تجهيزاتي است كه از طريق صداي انسان كنترل مي‌شوند.

وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر نمونه‌هايي از چنين تجهيزاتي با كاربردهاي محدود مثلا براي استفاده در داخل خودروها ساخته شده كه عمدتا در محيط‌هاي ايزوله و ساكت كه صداهاي مزاحم محيطي وجود نداشته باشد قابل استفاده هستند، چون سيستم هوش مصنوعي آنها در محيط‌هاي طبيعي و شلوغ قادر به تشخيص صحيح فرمان‌هاي صوتي نيست. در اين طرح كه با موفقيت به اتمام رسيده اين مشكل تا حد زيادي بر طرف شده است.

اعرابي تصريح كرد: در سيستم‌هاي موجود تشخيص صدا در رايانه‌ها عمدتا از يك ميكروفن استفاده مي‌شود در حالي كه در گوش انسان هزاران حسگر وجود دارد كه هر كدام به عنوان يك ميكروفن قوي عمل مي‌كنند؛ در سيستم ابداعي تلاش شده با استفاده از چندين ميكروفن كه قابليت كار در شرايط بي‌ثبات را دارند امكان تشخيص دقيق صداها در محيط واقعي براي رايانه‌ها فراهم شود.

پژوهشگر ايراني دانشمند تورنتو در گفت‌وگو با ايسنا تصريح كرد: با استفاده از سيستم ابداعي رايانه‌ها قادر خواهند بود تمامي منابع صوتي محيط - مثلا افراد حاضر در يك اتاق - را شناسايي كرده و با تمايز آنها، منبع صوتي اصلي را كه معمولا نزديكترين فرد به سيستم است انتخاب كرده و خود را به صداي دريافتي از اين منبع متمركز كنند.

استاد ايراني دانشگاه تورنتو خاطر نشان كرد: در راستاي تحقيقات اين طرح در رساله دكتري خود عملكرد ميكروفن‌ها را در شرايط بي‌ثبات مورد مطالعه قرار دادم و طي آن با بررسي عملكرد حسگرهاي شنوايي گوش كه علي رغم قرار داشتن در شرايط تقريبا ثابت، به راحتي صداها را تشخيص مي‌دهند، در جهت بهبود قابليت تشخيص صوت در ميكروفن‌هايي كه به نخ‌هايي آويخته شده‌اند تحقيق كردم كه تا حد زيادي موفقيت آميز بود.

دكتر اعرابي درباره امكان استفاده گسترده از سيستم ابداعي مثلا در هدايت خودروها توسط صوت اظهار داشت: با تحقيقات اين طرح فن آوري لازم در اين زمينه فراهم شده است، ولي از نظر هزينه استفاده گسترده از آن شايد چندان مقرون به صرفه نباشد البته به نظر مي‌رسد استفاده از چنين سيستم‌هايي صوتي براي كنترل خودروها از لحاظ فني نيز تا بيست تا 30 سال آينده عملي نباشد چون به هر حال سيستمي مقداري خطا دارد و سپردن كنترل خودرو به چنين سيستم‌هايي معقول نيست، ولي به هر حال استفاده از سيستم‌هاي فرمان صوتي در تجهيزات داخلي و غير حساس خودرو مثل روشن كردن راديو و ضبط يا پنجره خودرو و .... به تدريج آغاز شده است مثلا در مدل جديد خودروي BMW كه سال آينده به بازار مي‌آيد ميكروفني تعبيه شده كه فقط به فرمان راننده گوش مي‌دهد و قادرست در داخل خودرو اعمال كوچكي را كنترل كند.

پرفسور اعرابي در ادامه گفت و گو با ايسنا درباره جايزه نشريه تكنولوژي ريويو گفت: اين نشريه وابسته به مؤسسه فن آوري ماساچوست هر ساله تعدادي از مخترعان برتر جهان را انتخاب و از آنها تقدير مي‌كند. اين جايزه تا دوره گذشته هر سال به 100 نفر از مخترعان برگزيده اعطاء مي‌شد كه امسال به 35 نفر مخترع زير 35 سال اعطاء شد. دريافت اين جايزه براي من افتخار بزرگي است چون در بين برگزيدگان اين جايزه جهاني نام دانشمندان و مخترعان برجسته‌اي مثل بنيانگذاران «گوگل» ديده مي‌شود.

استاد و پژوهشگر برجسته دانشگاه «تورنتو» در پايان با ابراز تاسف از اين كه به دليل مشغله زياد تحصيلي و كاري از 17 سال پيش نتوانسه به ايران بيايد اظهار داشت: من به هيچ وجه خود را واجد هوش و استعداد برتري نمي‌دانم و معتقدم در بين جوانان و دانشجويان ايراني افراد مستعدتر و با هوش‌تر فراوانند و بسيار خوشحال مي‌شوم كه بتوانم به عنوان يك ايراني با مراكز علمي و تحقيقاتي كشورم همكاري و ارتباط علمي داشته باشم.
http://www.isna.ir/Main/PicView.aspx?Pic=Pic-582256-1
source:isna.ir
 
بالا