iranmct
Registered User
- تاریخ عضویت
- 23 آگوست 2014
- نوشتهها
- 164
- لایکها
- 40
- سن
- 43
مشاور برندسازی غیر حرفهای چیست ؟
مشاور برندسازی غیرحرفهای ، فرد یا شرکتی که به ارائه خدمات مشاوره در حوزه برندسازی / برندینگ به فعالیت میپردازند ولی انتظارات کارفرما در خصوص معرفی برند به بازار را برآورده نمیسازند. یک مشاور برندسازی غیرحرفهای میتواند که خیلی باتجربه و تحصیلکرده باشد ، اما تجربیاتش ناشی از آزمونوخطا بر سرمایه کارفرمایان باشد و تحصیلاتشان نیز در حد یک کاغذ و مطالب غیرکاربردی دانشگاهی است.
بسیار دیدهایم که افراد بیتجربه با دریافت حقالزحمه بسیار ناچیز، توانستهاند پروژههایی را دریافت نمایند ( تحلیل کارفرما تنها بر اساس میزان حقالزحمه مشاور بوده است). حال وی با تخریب بسیاری از برندها ، باتجربه شده اما همچنان در این حوزه در نقطه صفر حضور دارد.
چندی پیش، یکی از این مشاورین نزد یکی از کارفرمایانمان در حال بیان رزومهی کاری حرفهای خویش بود. در خصوص چهار برند صحبت نمود و متوجه شدیم که تمام برندهایی که اشاره مینماید همگی از کیسهای شکستخورده برندسازی در ایران بودهاند. برنامههای برندینگ مربوط به این برندها تنها در حد تبلیغات محیطی بوده و این برندها در بازه زمانی کوتاهی از بازار خارج و یا محدود به یک استان خاص شدهاند و تعهدات آن بر عهد برند دیگر قرار داده شده است.
پنج نشانه مشاور برندسازی غیرحرفهای
۱- ارائه مشاوره برندسازی بدون داشتن اطلاعات :
آیا به دنبال مشاوری هستید که به محض حضور در محل شرکت شما شروع به ارائه راهکارهای برندینگ هستید ؟ آیا به دنبال مشاوری هستید که بدون دادههای کمی و کیفی یا تنها بر اساس دادههای کیفی بتواند بلافاصله به شما مشاوره برندسازی برندینگ دهد ؟
اگر واقعا فردی در حوزه مدیریت دارای مدیریت فوقلیسانس یا دکترا باشد حتما میداند که “حل مسئله” از طریق روش علمی باید بر اساس شواهد حقیقی باشد ( اطلاعاتی کیفی و کمی ) تا بتوان به نتایج واقعی و نه تخیلی دست پیدا نماید. بگذارید صریح عرض نمایم ، چگونه از مشاوری که تجربه و مهارت کافی ندارد و بر اساس اسلوب علمی نیز عمل نمینماید توقع بهبود شرایط برند خود را دارید ؟
این شرایط زمانی بدتر میشود که کارفرمایان ایرانی از این مشاور برندسازی غیرحرفهای میخواهد که تضمین دهد که در پایان مدت عملیات برندسازی ، x درصد جایگاه برند تقویت شده است !! و مشاور برندسازی غیرحرفهای نیز تنها برای گرفتن پروژه ، بلافاصله عددی را بیان مینماید ، این دروغ درصد بین اینگونه مشاورین در ایران در بازهای بین ۱۵ تا ۳۰ است !!!
کارفرما نمیداند و نمیخواهد هم بداند که بدون داشتن اطلاعات، چگونه درصدی میتوان بیان نماید و آن را شاخصی برای شناخت مشاور دانست ؟ این عدد ناشی از تحلیل چه دادههایی بوده است ؟ چه تضمینی برای رسیدن به این عدد وجود دارد ؟
کارفرمایان ایرانی ، فرد یا سازمانی که این عدد را بلافاصله ارائه ننماید را غیرحرفهای و بیتجربه میدانند حالآنکه در سایر کشورها ، ارائه یک عدد حتما باید ریشه در یک تحلیل اطلاعاتی مشخص باشد.
۲- تعداد مفاهیم و عناصر پوشش دادهشده در برندسازی
تعداد عناصری که مشاور در زمان مشاوره برندسازی خود تحت پوشش قرار میدهد بسیار حائز اهمیت است. مشاوره غیرحرفهای چیزی را تحویل میدهد که در اینترنت و یا در شرکتهای دیگر دیده است و نه آنچه باید به صورت استاندارد تحویل دهد. مشاور برای همین حداقلها نیز ارائه قیمت مینماید و کارفرما نیز از این قیمت خوشحال است، ولی آیا این پکیج کامل است ؟
برای مثال چیزهایی مثل جایگاه برند ، ارزش برند ، ویژگی برند ، پیشنهاد برند ، قول برند ، ارتفاع برند ، عمق برند ، ….. . مثلا باید مشاور با جمعآوری و تحلیل اطلاعات بتواند جایگاه برند در یک بخش از بازار توضیح و تفاوت آن را در سایر بخشها تشریح نماید.
آیا این چیزها در سبد خدمات مشاور وجود دارد ؟ حتما خیر ، مشاور برندسازی غیرحرفهای فقط به دنبال هویت بصری برند ( طراحی گرافیکی : طراحی لوگو ، طراحی کارت ویزیت ، طراحی سربرگ ) است.
۳- اختراع مجدد چرخ توسط مشاور برندسازی
مشاور برندسازی غیرحرفهای در طی جلسهای با مدیر سازمان، با نقاط تمرکز سازمان بر برندسازی در بازار آشنا شده ( نقطه نظرات درست یا غلط مدیرعامل) و برای همان نقاط برنامه ارائه مینماید . مشاور چرخ را دوباره برای سازمان اختراع مینماید و به دنبال کشف نقاط ضعف موجود و ارائه راهکار جدید نیست. ارائه راهکار جدید نیاز به اطلاعات دست اولی دارد که حتما در اختیار مدیرعامل نیست ، بلکه باید در بین مشتریان کشف شود. یک مشاور غیرحرفهای به دنبال ساده نمودن مسئله برای خود و خوشحال نگهداشتن کارفرماست ، به این فکر نمیکند که شاید برخی نظرات و تصمیمات مدیرعامل در حوزه برندسازی اشتباه بوده ، وی تنها بر آن چیزی که موردپسند مدیرعامل است تاکید خواهد نمود و نه آنچه ممکن است درست باشد.
۴- استفاده از برخی کلمات در برندسازی
یکی از مواردی که بسیار دیدهشده است ، تمرکز مشاور بر کلمات خاص برای برندسازی است، مثل کلمه نوآوری است. مشاوری که کلمه نوآوری را مبنای برندسازی خود قرار دهد حتما یک مشاور برندسازی غیرحرفهای است . آیا تاکنون دیدهاید که یک مشتری بگوید من این محصول را به خاطر نوآوری خریدهام ؟ تمرکز برندسازی سازمان بر کلمه نوآوری یک فاجعه است. هرگز کلمه نوآوری بهصورت مستقیم در برندینگ استفاده نمیشود. کلماتی نظیر سبک زندگی ، الهام ، شریک قابلاعتماد و یا صداقت نیز چنین هستند. اگر مشاوری به دنبال این کلمات برندتان بود ، راه خروج از اتاق جلسه را سریع به او نشان دهد.
۵- خلق واژه برای متمایز نموده برند
اگر فرد یا سازمان مشاور دهنده با استفاده از حروف ابتدایی کلمات مدنظر، یک واژه جدید خلق نمود ، مثل سنجا ( سلامت نسل جوان آریایی ) و قصد داشت تا از آن در برندسازی شما استفاده نماید ، حتما راه خروج از جلسه را به وی نشان دهید.
در پایان باید خاطر نشان شوم که برندسازی از طریق جمع آوری اطلاعات و تحلیل و نتیجه گیری و اتخاذ تصمیم ، انجام میشود و نیاز به علم برندسازی و برندینگ دارد. مشاور خود را بر اساس حقالزحمه ، روزمه نامشخص و معرف ذینفع ، انتخاب ننمایید.
منبع : پنج نشانه مشاور برندسازی غیرحرفهای
تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT
مشاور برندسازی غیرحرفهای ، فرد یا شرکتی که به ارائه خدمات مشاوره در حوزه برندسازی / برندینگ به فعالیت میپردازند ولی انتظارات کارفرما در خصوص معرفی برند به بازار را برآورده نمیسازند. یک مشاور برندسازی غیرحرفهای میتواند که خیلی باتجربه و تحصیلکرده باشد ، اما تجربیاتش ناشی از آزمونوخطا بر سرمایه کارفرمایان باشد و تحصیلاتشان نیز در حد یک کاغذ و مطالب غیرکاربردی دانشگاهی است.
بسیار دیدهایم که افراد بیتجربه با دریافت حقالزحمه بسیار ناچیز، توانستهاند پروژههایی را دریافت نمایند ( تحلیل کارفرما تنها بر اساس میزان حقالزحمه مشاور بوده است). حال وی با تخریب بسیاری از برندها ، باتجربه شده اما همچنان در این حوزه در نقطه صفر حضور دارد.
چندی پیش، یکی از این مشاورین نزد یکی از کارفرمایانمان در حال بیان رزومهی کاری حرفهای خویش بود. در خصوص چهار برند صحبت نمود و متوجه شدیم که تمام برندهایی که اشاره مینماید همگی از کیسهای شکستخورده برندسازی در ایران بودهاند. برنامههای برندینگ مربوط به این برندها تنها در حد تبلیغات محیطی بوده و این برندها در بازه زمانی کوتاهی از بازار خارج و یا محدود به یک استان خاص شدهاند و تعهدات آن بر عهد برند دیگر قرار داده شده است.
پنج نشانه مشاور برندسازی غیرحرفهای
۱- ارائه مشاوره برندسازی بدون داشتن اطلاعات :
آیا به دنبال مشاوری هستید که به محض حضور در محل شرکت شما شروع به ارائه راهکارهای برندینگ هستید ؟ آیا به دنبال مشاوری هستید که بدون دادههای کمی و کیفی یا تنها بر اساس دادههای کیفی بتواند بلافاصله به شما مشاوره برندسازی برندینگ دهد ؟
اگر واقعا فردی در حوزه مدیریت دارای مدیریت فوقلیسانس یا دکترا باشد حتما میداند که “حل مسئله” از طریق روش علمی باید بر اساس شواهد حقیقی باشد ( اطلاعاتی کیفی و کمی ) تا بتوان به نتایج واقعی و نه تخیلی دست پیدا نماید. بگذارید صریح عرض نمایم ، چگونه از مشاوری که تجربه و مهارت کافی ندارد و بر اساس اسلوب علمی نیز عمل نمینماید توقع بهبود شرایط برند خود را دارید ؟
این شرایط زمانی بدتر میشود که کارفرمایان ایرانی از این مشاور برندسازی غیرحرفهای میخواهد که تضمین دهد که در پایان مدت عملیات برندسازی ، x درصد جایگاه برند تقویت شده است !! و مشاور برندسازی غیرحرفهای نیز تنها برای گرفتن پروژه ، بلافاصله عددی را بیان مینماید ، این دروغ درصد بین اینگونه مشاورین در ایران در بازهای بین ۱۵ تا ۳۰ است !!!
کارفرما نمیداند و نمیخواهد هم بداند که بدون داشتن اطلاعات، چگونه درصدی میتوان بیان نماید و آن را شاخصی برای شناخت مشاور دانست ؟ این عدد ناشی از تحلیل چه دادههایی بوده است ؟ چه تضمینی برای رسیدن به این عدد وجود دارد ؟
کارفرمایان ایرانی ، فرد یا سازمانی که این عدد را بلافاصله ارائه ننماید را غیرحرفهای و بیتجربه میدانند حالآنکه در سایر کشورها ، ارائه یک عدد حتما باید ریشه در یک تحلیل اطلاعاتی مشخص باشد.
۲- تعداد مفاهیم و عناصر پوشش دادهشده در برندسازی
تعداد عناصری که مشاور در زمان مشاوره برندسازی خود تحت پوشش قرار میدهد بسیار حائز اهمیت است. مشاوره غیرحرفهای چیزی را تحویل میدهد که در اینترنت و یا در شرکتهای دیگر دیده است و نه آنچه باید به صورت استاندارد تحویل دهد. مشاور برای همین حداقلها نیز ارائه قیمت مینماید و کارفرما نیز از این قیمت خوشحال است، ولی آیا این پکیج کامل است ؟
برای مثال چیزهایی مثل جایگاه برند ، ارزش برند ، ویژگی برند ، پیشنهاد برند ، قول برند ، ارتفاع برند ، عمق برند ، ….. . مثلا باید مشاور با جمعآوری و تحلیل اطلاعات بتواند جایگاه برند در یک بخش از بازار توضیح و تفاوت آن را در سایر بخشها تشریح نماید.
آیا این چیزها در سبد خدمات مشاور وجود دارد ؟ حتما خیر ، مشاور برندسازی غیرحرفهای فقط به دنبال هویت بصری برند ( طراحی گرافیکی : طراحی لوگو ، طراحی کارت ویزیت ، طراحی سربرگ ) است.
۳- اختراع مجدد چرخ توسط مشاور برندسازی
مشاور برندسازی غیرحرفهای در طی جلسهای با مدیر سازمان، با نقاط تمرکز سازمان بر برندسازی در بازار آشنا شده ( نقطه نظرات درست یا غلط مدیرعامل) و برای همان نقاط برنامه ارائه مینماید . مشاور چرخ را دوباره برای سازمان اختراع مینماید و به دنبال کشف نقاط ضعف موجود و ارائه راهکار جدید نیست. ارائه راهکار جدید نیاز به اطلاعات دست اولی دارد که حتما در اختیار مدیرعامل نیست ، بلکه باید در بین مشتریان کشف شود. یک مشاور غیرحرفهای به دنبال ساده نمودن مسئله برای خود و خوشحال نگهداشتن کارفرماست ، به این فکر نمیکند که شاید برخی نظرات و تصمیمات مدیرعامل در حوزه برندسازی اشتباه بوده ، وی تنها بر آن چیزی که موردپسند مدیرعامل است تاکید خواهد نمود و نه آنچه ممکن است درست باشد.
۴- استفاده از برخی کلمات در برندسازی
یکی از مواردی که بسیار دیدهشده است ، تمرکز مشاور بر کلمات خاص برای برندسازی است، مثل کلمه نوآوری است. مشاوری که کلمه نوآوری را مبنای برندسازی خود قرار دهد حتما یک مشاور برندسازی غیرحرفهای است . آیا تاکنون دیدهاید که یک مشتری بگوید من این محصول را به خاطر نوآوری خریدهام ؟ تمرکز برندسازی سازمان بر کلمه نوآوری یک فاجعه است. هرگز کلمه نوآوری بهصورت مستقیم در برندینگ استفاده نمیشود. کلماتی نظیر سبک زندگی ، الهام ، شریک قابلاعتماد و یا صداقت نیز چنین هستند. اگر مشاوری به دنبال این کلمات برندتان بود ، راه خروج از اتاق جلسه را سریع به او نشان دهد.
۵- خلق واژه برای متمایز نموده برند
اگر فرد یا سازمان مشاور دهنده با استفاده از حروف ابتدایی کلمات مدنظر، یک واژه جدید خلق نمود ، مثل سنجا ( سلامت نسل جوان آریایی ) و قصد داشت تا از آن در برندسازی شما استفاده نماید ، حتما راه خروج از جلسه را به وی نشان دهید.
در پایان باید خاطر نشان شوم که برندسازی از طریق جمع آوری اطلاعات و تحلیل و نتیجه گیری و اتخاذ تصمیم ، انجام میشود و نیاز به علم برندسازی و برندینگ دارد. مشاور خود را بر اساس حقالزحمه ، روزمه نامشخص و معرف ذینفع ، انتخاب ننمایید.
منبع : پنج نشانه مشاور برندسازی غیرحرفهای
تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT