برگزیده های پرشین تولز

پورتالی با ماهیت اپن‌سورسی اما غیراپن‌سورسی!

نونگارپردازش

Registered User
تاریخ عضویت
21 جولای 2012
نوشته‌ها
229
لایک‌ها
231
[FONT=&amp]این روزها همه ی کاربرن تا[/FONT][FONT=&amp]اصطلاح اپن‌سورس را می بینند یا می شنوند، به سرعت نام های پلتفرم لینوکس و نرم‌افزارهای غیر[/FONT][FONT=&amp]مایکروسافتی به ذهنشان خطور می کند. به همین علت دو نرم‌افزار متشابه که طرفدارهای زیادی دارند را به شما معرفی خواهم کرد که یکی اپن‌سورسه، ولی اپن سورسی نیست و دومی[/FONT][FONT=&amp]اپن‌سورسیه، ولی آزاد نیست! این دو[/FONT][FONT=&amp] DotNetNuke [/FONT][FONT=&amp]و[/FONT][FONT=&amp] PHP-Nuke [/FONT][FONT=&amp]هستند[/FONT][FONT=&amp]. [/FONT]
[FONT=&amp]آخرین خبرها[/FONT][FONT=&amp] از [/FONT][FONT=&amp]DotNetNuke[/FONT]
[FONT=&amp] نسخه‌های جدید نرم‌افزار[/FONT][FONT=&amp]اپن‌سورس[/FONT][FONT=&amp]DotNetNuke[/FONT][FONT=&amp] به تازگی توسط شرکتی چند ملیتی با همین نام منتشر شده اند. این نرم‌افزار مخصوص ساخت پورتال‌های آنلاین است و از زبان [/FONT][FONT=&amp]asp.net[/FONT][FONT=&amp]استفاده می‌کند.[/FONT][FONT=&amp] asp.net [/FONT][FONT=&amp]یک چارچوب کاربردی[/FONT][FONT=&amp] web [/FONT][FONT=&amp]است که توسط شرکت مایکروسافت عرضه گردیده تا برنامه نویسان بتوانند برای ساخت سایت‌های[/FONT][FONT=&amp] web [/FONT][FONT=&amp]و برنامه‌های[/FONT][FONT=&amp] web [/FONT][FONT=&amp]دینامیک و سرویس‌های[/FONT][FONT=&amp] web [/FONT][FONT=&amp]دینامیک وسرویس‌های[/FONT][FONT=&amp] web xml [/FONT][FONT=&amp]از آن استفاده کنند[/FONT][FONT=&amp] .[/FONT][FONT=&amp] هر دو نسخه ی ارئه شده[/FONT][FONT=&amp]حاوی به روزترین تغییرات و قابلیت‌های متنوع این نرم‌افزار هستند. [/FONT][FONT=&amp]DotNetNuke[/FONT][FONT=&amp] یکی از رقبای[/FONT][FONT=&amp] PHP-Nuke [/FONT][FONT=&amp]در بازار اینترنت است و تلاشی زیادی برای پیاده‌سازی سیستم [/FONT][FONT=&amp] PHP-Nuke [/FONT][FONT=&amp]روی پلتفرم دات‌نت[/FONT][FONT=&amp]مایکروسافت[/FONT][FONT=&amp] PHP-Nuke.[/FONT][FONT=&amp]دارد که[/FONT][FONT=&amp]در ایران نیز محبوبیت زیادی دارد. [/FONT]
[FONT=&amp] PHP-Nuke [/FONT]
[FONT=&amp]این برنامه را می‌توان هم یک[/FONT][FONT=&amp]پورتال و هم یک سیستم مدیریت محتوا[/FONT][FONT=&amp] (CMS) [/FONT][FONT=&amp]دانست. طراحی و توسعه این[/FONT][FONT=&amp]نرم‌افزار برای فراهم ساختن یک سیستم تحت وب که تمام اجزای آن به صورت دینامیک[/FONT][FONT=&amp]و اتوماتیک قابل مدیریت باشند،است. این سیستم قابلیت های زیادی دارد و به همین دلیل در میان کسانی که مایل به داشتن یک یا چند انجمن آنلاین برای دنبال کردن مباحث[/FONT][FONT=&amp]مختلف هستند، از محبوبیت زیادی برخوردار است[/FONT][FONT=&amp].
[/FONT]
[FONT=&amp]برنامه[/FONT][FONT=&amp]ی[/FONT][FONT=&amp]PHP-Nuke[/FONT][FONT=&amp]با زبان [/FONT][FONT=&amp]PHP[/FONT][FONT=&amp]بنا شده و روی سرور آپاچی اجرا می‌شود. این سیستم می‌تواند[/FONT][FONT=&amp]بانک اطلاعاتی خود را روی یکی از سیستم‌های[/FONT][FONT=&amp] MySQL [/FONT][FONT=&amp]یا [/FONT][FONT=&amp]PostgreSQL [/FONT][FONT=&amp] یا[/FONT][FONT=&amp]Access[/FONT][FONT=&amp] یا اوراکل[/FONT][FONT=&amp]و یا[/FONT][FONT=&amp] SQLite [/FONT][FONT=&amp]بنیان کند[/FONT][FONT=&amp].[/FONT][FONT=&amp]از قابلیت‌های مهم این برنامه می‌توان به مدیریت تحت وب،[/FONT][FONT=&amp]نظرسنجی، آمارگیری‌، قابلیت سفارشی‌ کردن برخی قسمت‌های[/FONT][FONT=&amp]اینترفیس توسط کاربر، مدیریت تم گرافیکی سایت به صورت دینامیک، سیستم دریافت کامنت‌های[/FONT][FONT=&amp]کاربران و قابلیت اضافه و حذف‌کردن ماژول‌های مختلف به پورتال به[/FONT][FONT=&amp]صورت دینامیک اشاره کرد. قابلیت آخر اهمیت زیادی در ساختار نرم‌افزارهای تحت وبی[/FONT][FONT=&amp]که به اسم پورتال عرضه می‌شوند،دارد[/FONT][FONT=&amp].
[/FONT]
[FONT=&amp] اما متاسفانه آخرین نسخه[/FONT][FONT=&amp] PHP-Nuke[/FONT][FONT=&amp] یک نرم‌افزار آزاد مانند محصولات دنیای اپن سورس نیست. البته قیمت این نسخه ده دلار می باشد که مبلغ ناچیزی[/FONT][FONT=&amp]است. اگر همین حالا به این نرم افزار مراجعه کنید، ضمن سپاسگزاری از خریداران،برای شفاف سازی سیاست ها واهداف طراحان این نرم افزار نوشته شده است: این تنها صورتی است که[/FONT][FONT=&amp]توسعه ی این نرم‌افزار می‌تواند با آن به بقای خود ادامه دهد. خوشبختانه[/FONT][FONT=&amp]نسخه‌های قبلی[/FONT][FONT=&amp] از[/FONT][FONT=&amp]PHP-Nuke[/FONT][FONT=&amp]را می توان رایگان از سایت سازنده ی آن[/FONT][FONT=&amp]دریافت کرد.[/FONT][FONT=&amp]

[/FONT]
[FONT=&amp]DotNetNuke[/FONT]
[FONT=&amp]این پورتال تمام[/FONT][FONT=&amp]قابلیت‌های[/FONT][FONT=&amp] PHP-Nuke [/FONT][FONT=&amp]را داراست. این نرم‌افزار محصول خیلی جدیدی نیست و حدود چهار[/FONT][FONT=&amp]سال است که به بازار عرضه شده است. هم‌اکنون میلیون ها پورتال اینترنتی از این سیستم[/FONT][FONT=&amp]برای راه اندازی سایت خود استفاده کرده‌اند و نزدیک به[/FONT][FONT=&amp]سیصدهزار نفر تاکنون ضمن ثبت‌نام در سایت رسمی این پورتالآن[/FONT][FONT=&amp]را دانلود کرده اند[/FONT][FONT=&amp].
DotNetNuke[/FONT]
[FONT=&amp] روی سرور[/FONT][FONT=&amp] IIS [/FONT][FONT=&amp]نصب می شود و از بانک[/FONT][FONT=&amp]اطلا‌عاتی[/FONT][FONT=&amp] SQL Server [/FONT][FONT=&amp]استفاده می‌کند. البته این به معنی آن نیست محدودیت [/FONT][FONT=&amp]بازدیدکنندگان یک سایت مبتنی بر [/FONT][FONT=&amp]DotNetNuke[/FONT][FONT=&amp] به استفاده ی از سیستم‌عامل ویندوز یا مرورگر اینترنت اکسپلورر نیست. و این سایت ها به راحتی توسط مرورگرهای دیگری همچون فایرفاکس[/FONT][FONT=&amp]قابل‌مشاهده هستند[/FONT][FONT=&amp].
[/FONT]
[FONT=&amp]نسخه ی جدید این پورتال در زمینه مدیریت پروفایل کاربران،[/FONT][FONT=&amp]مدیریت عضویت کاربران در بخش‌های مختلف سایت و نیز مدیریت فایل‌ها با تغییرات[/FONT][FONT=&amp]گسترده ای مواجه شده است. یکی دیگر از تحولات آن استفاده از تکنیک [/FONT][FONT=&amp]AJAX[/FONT][FONT=&amp] است[/FONT][FONT=&amp].
[/FONT]
[FONT=&amp]محصولاتی مانند [/FONT][FONT=&amp]DotNetNuke[/FONT][FONT=&amp] و سایر رقبایش بهترین پذیرنده های[/FONT][FONT=&amp]AJAX[/FONT][FONT=&amp] هستند. اگر با اینترفیس‌هایی از نوع [/FONT][FONT=&amp]AJAX[/FONT][FONT=&amp] کارکرده باشید و یا سعی[/FONT][FONT=&amp]کرده باشید یک نمونه از این اینترفیس‌ها را بسازید،به دشواربودن ساخت چنین[/FONT][FONT=&amp]اینترفیس‌هایی پی‌برده‌اید. به همین دلیل، پورتال‌هایی از قبیل [/FONT][FONT=&amp]DotNetNuke[/FONT][FONT=&amp] که شعار[/FONT][FONT=&amp]<[/FONT][FONT=&amp]همه چیز باید دینامیک باشد؛ حتی اینترفیس[/FONT][FONT=&amp]> [/FONT][FONT=&amp]سر لوحه ی کار خود قرار داده اند،[/FONT][FONT=&amp]نامزدهای خوبی برای پیاده‌سازی ای‌جکس روی دات نت هستند[/FONT][FONT=&amp].
[/FONT]
[FONT=&amp]اگر[/FONT][FONT=&amp]می‌خواهید از [/FONT][FONT=&amp]DotNetNuke[/FONT][FONT=&amp] برای پورتال خود استفاده کنید، حتماً این موضوع که میزبان سایت شما با برخی تنظیمات این نرم‌افزار سازگار باشدرا چک کنید. بعضی از[/FONT][FONT=&amp]میزبان‌های اماده برای نصب[/FONT][FONT=&amp] PHP-Nuke [/FONT][FONT=&amp]یا [/FONT][FONT=&amp]DotNetNuke[/FONT][FONT=&amp] ، تبلیغات خود این مهم را[/FONT][FONT=&amp]بیان می‌کنند.

[/FONT]
منبع : مجله الکترونیکی ویستا[FONT=&amp]_ترجمه شده توسط نونگار پردازش

[/FONT]

 

44milad

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 سپتامبر 2012
نوشته‌ها
38
لایک‌ها
1
این نیز میگذرد...
 
بالا