برگزیده های پرشین تولز

پولشویی چیست؟ چرا ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد؟

mehran680

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 نوامبر 2022
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
1
سن
35
پولشویی چیست؟ و چرا ایران در لیست سیاه FATF قرار داره؟ برای کاهش ریسک انتقال پول به انگلستان، صرافی های مجاز در انگلیس باید قانونی عمل کنند.

حتما برای شما هم پیش آمده که با سوال پولشویی چیست مواجه شده باشید و یا این‌که چرا ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد؟ پاسخ به این دو سوال و شرایطی که ایجاد می‌کنند، باعث می‌شود تا روند قانونی انتقال پول به انگلستان دستخوش تغییرات و متغیرهای زیادی باشد.

اگر شما هم از مشتریان عزیز ما در صرافی انگلستان هستید، حتما می‌دانید که برای انجام معاملاتتان، ارائه‌ی مدارک شناسایی معتبر جهت احراز هویت برای انتقال پول به انگلستان مورد نیاز است و احراز هویت مشتری یکی از ملزومات مبارزه با پولشویی و مقابله با تروریسم می‌باشد.

پولشویی چیست؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال لازم است بدانید؛ پولشویی عمل یا فرآیندی است که به واسطه‌ی انجام آن، پول درآمد ناشی از فعالیت‌های غیر مجاز، خلاف قانون و مجرمانه، در چرخه سالم اقتصاد وارد می‌شود و در ظاهر به دارایی‌هایی که از راه‌های اقتصادی مشروع و قانونی کسب شده‌اند، بدل شده و در اصطلاح شسته می‌شود. به‌طوری که پس از انجام فرآیند پولشویی منشاء اولیه‌ی پول پنهان باقی می‌ماند.

چرا به این عمل در اصطلاح پول شویی گفته می‌شود؟

در گذشته نه چندان دور، درآمد ناشی از فعالیت‌های غیر قانونی گروه‌های مافیایی و گانگستری که در حوزه اقتصاد سیاه انجام می‌شد، اعم از قاچاق، قمار و اخاذی و … باید به چرخه اقتصاد قانونی وارد میشد.

بنابراین گروهی از تبهکاران جهت سفید کردن درآمدهای ناشی از فعالیت‌های غیرقانونی، با خرید رختشورخانه‌های سکه‌ای، این پول‌های سیاه را وارد چرخه اقتصاد رسمی می‌کردند.

از آنجایی که حسابرسی به درآمد این رختشورخانه‌ها به دلیل این نوع فعالیت آنها عملا غیرممکن بود و راهی برای کنترل درآمدهایشان وجود نداشت، پول‌های سیاه به راحتی در اصطلاح شسته می‌شدند.

پولشویی چیست

ایران در لیست سیاه

وضعیت اقتصاد ایران در زمینه پولشویی چگونه است؟

اقتصاد ایران به دلایل مختلفی با پدیده پولشویی دست به مواجه است. پول شویی در اقتصاد ایران محدود به سال‌های اخیر نیست.

از جمله دلایلی که می‌توان برای تعیین حد و مرز گستردگی حجم پولشویی در اقتصاد ایران به آنها اشاره کرد را در زیر مشاهده می‌کنید:
  • بزرگ بودن سهم اقتصاد زیرزمینی و بخش خاکستری​
  • فرار مالیاتی گسترده در اقتصاد ایران​
  • فقدان فرهنگ مالیات‌دهی​
  • قرار گرفتن ایران بر راه سر ترانزیت مواد قاچاق​
  • حجم قابل توجه انواع و اقسام کالاهای قاچاق و همچنین مهاجرت غیر قانونی و قاچاق انسان​
  • ضعف **** بانکی و برقرار نبودن استانداردهای بین‌المللی بانکداری در ایران و همچنین حساسیت پایین حاکمیت در برابر پولشویی​

پولشویی در اقتصاد ایران و قرار داشتن ایران در لیست سیاه FATF

برای رسیدن به یک حدس قابل اتکا از حجم پولشویی در اقتصاد ایران به سخنان محمد جواد ظریف، وزیر اسبق امور خارجه ایران می‌پردازیم. حدود دو سال پیش در بیان اهمیت ضرورت تصویب لوایح چهارگانه، مرتبط با تامین نظر گروه ویژه اقدام مالی یا اف ای تی اف (FATF) در گفتگویی تایید کرده بود، که در ایران افراد زیادی از پولشویی منفعت می‌برند و آن جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند.

سخن رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایران

به گفته‌ی رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایران، نزدیک به شش میلیون حساب بانکی در ایران طی شش سال اخیر به واسطه فعالیت‌های قاچاق و پولشویی مسدود شدند.

نسبت کل نقدینگی به حجم پول‌های کثیف در اقتصاد ایران

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (علی عرب مازیار یزدی) به همراه لیلا خودکاری، در مطالعه پژوهشی در مورد برآورد پول‌های کثیف در ایران در سال 1386، در بازه زمانی نزدیک به 30 سال پولشویی در اقتصاد ایران معادل 11.8 درصد از کل نقدینگی کشور بوده‌است.

در ادامه بهتر است به این گفته‌ی وزیر اقتصاد نگاهی داشته باشیم : صاحبان بیش از 40 درصد اقتصاد ایران با فرار مالیاتی از پرداخت مالیات گریزانند که این‌ها نیز بخش‌های کوچکی از یک تصویر بزرگ از حجم اقتصاد سیاه و زیرزمینی یا سیاه چاله‌های مالی در اقتصاد ایران هستند.

کاهش ریسک انتقال پول به انگلستان

با مشاهده کامل ویدیوی موجود در این بخش درمی‌یابید که پولشویی چیست و چرا ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد. همچنین نیاز صرافی‌های قانونی مبنی بر دریافت اسناد احراز هویت، برای شما شفاف خواهد شد. موضوعی که با در میان بودن نام ایران، حساسیت‌های قانونی را دو چندان کرده است.

ما در صرافی انگلستان اطلاع رسانی شفاف و محافظت از سرمایه‌ی شما را مسئولیت خودمان می‌دانیم و در نتیجه تلاش داریم تمام مراحل قانونی را به گونه‌ای انجام بدهیم که شما هرگز در فرآیند نقل و انتقال پول‌هایتان آسیب نبینید. ما به طور مستمر در تلاش هستیم با ارائه‌ی خدماتی باکیفیت و مطمئن در کنار نرخی عادلانه، فرآیند انتقال پول به انگلستان را تسهیل کنیم.

شما می‌توانید هر روز بهترین قیمت پوند (خرید و فروش به‌ صورت نقدی و حواله پوند بانکی) را در وبسایت صرافی انگلستان و شبکه‌های اجتماعی ما مشاهده کنید. همکاران ما در بخش معاملات صرافی انگلستان، آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما در این رابطه هستند.

منبع: حواله پوند

 
بالا