برگزیده های پرشین تولز

پیدا کردن یک مشتری خوب و ثابت

iraniansatellit

Registered User
تاریخ عضویت
11 دسامبر 2004
نوشته‌ها
674
لایک‌ها
153
سن
43
محل سکونت
شیراز
research-path-customer-purchase-300x164.png
پیدا کردن یک مشتری خوب و ثابت میتونه راهی پرسود ولی پر فراز و نشیب باشه.ولی وقتی راه و روش خرید و فروش رو یاد میگیرین , قدم برداشتن توی این راه اصلا هم سخت نیست.در این مقاله میخوایم راه پیدا کردن مشتری ثابت رو بصورت خیلی واضح تر بررسی کنیم.

دونستن اینکه چجوری باید مشتری ثابت پیدا کنیم برای این سخت و مهمه چون باید چند تا چیز رو بدونیم. مثل اینکه بدونیم محصولاتمون باید چی باشه , چه محصولاتی باید اضافه کنیم , چجوری خودمون رو , محصولاتمان را و برندمون رو معرفی کنیم و در آخر چجوری مردم رو به یک مشتری تبدیل کنیم.ما نمیتونیم این نکته ها رو یاد بگیریم مگر اینکه فرایند خرید رو خوب بفهمیم

ما چهار مرحله داریم :

  • اطلاع
  • توجه
  • مقایسه
  • تغیر
مشتری ها چه کسانی هستند؟
خب بیاین با این شروع کنیم : چگونه باید مشتری ها رو بشناسیم و چگونه باید اطلاعات جمع کنیم؟خب نظر اصلیم اینه که اول از همه باید با چند نفر مصاحبه کنیم.مثلا اگر با تیمی کار میکنید که چیزی میفروشه با فروشنده حرف بزنید.یا اگر تیمی دارین که خدمات مشتریان خوبی داره با سرویس خدمات مشتریان حرف بزنید چون اون ها هستن که بیشتر با مشتری حرف میزنن.و در آخر با مشتریان احتمالی حرف بزنین.مشتریان احتمالی به شما میگن که : چه کسی , در چه مواقعی و با چه شرایطی محصولات شما رو میخره.

مثلا شما فروشنده ی شکلات بخصوصی هستید.خودتون رو جای شخصی بذارید که میخواد شکلات شما رو بخره و یا برین با فروشنده ی حرف بزنید که محصول شما رو میفروشه.اون بهتون توضیح میده که مشتری ها معمولا زن هستن یا مرد.پولدار هستن یا متوسط , بیرون از شهر زندگی میکنن یا داخل شهر.اونموقع شما با مشتری آینده اتون آشنا میشین و با علایق اونها بیشتر خو میگیرین و میتونید افراد بیشتری رو با همین حس و حال جذب کنید.

چه چیزی احتیاج دارند؟
حالا که من تحقیق کردم , باید بدونم اون افراد چه نیاز های دارن.من مخاطب هام رو تا حدودی درک کردم و شناختم , ولی الان بفهمم چی میخوان.دوباره بر میگردیم به همون بخش مصاحبه.خیلی خیلی موثره.خیلی زمان میبره و قرار نیست زمان کمی رو صرفش کنید.مصاحبه کردن زمان و قدرت زیادی رو از شما میگیره و حتما باید منابع مناسبی برای پرسش داشته باشید.ولی وقتی انجامش بدین , چیزهای زیادی دستگیرتون میشه.

نظرسنجی هم کار بسیار خوبیه. اما اطلاعات زیادی بدست نمیارین.اما به هرحال اطلاعات ارزشمندی به دستتون میرسه.اگر شما هنوز مشتری ای ندارین میتونید از چند تا سایت نظرسنجی مشهور شروع کنید که بهتون اجازه میده خیلی راحت گروه خاصی از مردم رو برای خودتون پیدا کنید.

چیزی که من میخوام توی این مرحله بفهمم اینه که چه کلمات کلیدی رو باید استفاده کنم.به من کمک میکنه تا بفهمم اون عبارت اصلی و کلیدی چیه.یعنی وقتی مردم چیزی رو نیاز دارن , توی اینترنت چه چیزی رو جستجو میکنن؟پیدا کردن عبارت های کلیدی خیلی میتونه به شما کمک کنه.

اگر هدف من فروختن نوشابه باشه , باید بفهمم که مردم معمولا چه چیزی راجب به شکلات سرچ میکنن؟ مثلا : “بهترین نوشابه با قیمت پایین” میفهمم که مردم به قیمت هم اهمیت میدن. یا مثلا : “کدام نوشابه بهتر است.پپسی یا کوکاکولا”میفهمم که مردم به برند هم اهمیت میدن.یا مثلا : “کوکای قوطی با دوام تر است یا بطری؟” میفهمم که مردم به بسته بندی هم اهمیت میدن.و اینم یک قدم برای مرحله ی آگاهی.

از همینجا میتونم بفهمم , کدوم کلمات کلیدی برای استفاده بهتره.پس حالا میتونم برم به قسمت توجه.حالا میتونم برم به قسمت مقایسه و بعدش میتونم برسم به مرحله ی تبدیل.

البته فقط جستجو کردن نیست.همیشه نباید برای سرچ توی گوگل جستجو کنم. میتونم این عبارت ها رو توی فیسبوک , توییتر هم پیدا کنم.میخوام بدونم چه چیزی روی مخاطب هام تاثیر میذاره و من باید در اون حضور داشته باشم.میتونم ازاینستاگرام استفاده کنم.میتونم از پینترست استفاده کنم یا از لینک این.میتونه هر شبکه ای از اطلاعات باشه.میتونه حتی سایت خبری هم باشه.اگر بفهمم مخاطبم به چه چیزی بیشتر توجه میکنه , تقریبا حله!

حالا وقتی اطلاعات رو بدست آوردم باید بفهمم : مخاطب ها به چه چیزی توجه میکنن؟
وقتی موارد بالا رو فهمیدم باید دنبال این باشم که : دلیل اصلی مردم برای خرید یک محصول چیه؟ چه چیزهایی رو ملاک قرار دادن؟ و چه چیزهایی باعث شد مردم اون کالا رو نخرن؟

اگر من این اطلاعات رو داشته باشم , در حقیقت میدونم که مشتری ها دنبال چه چیزی در هر مرحله هستند.و این چیز خارق العاده ایه.

من باید کجا باشم؟
“من باید کجا باشم” یعنی : چه کلمات کلیدی باید استفاده کنم؟توی کدوم شبکه ی اجتماعی حضور داشته باشم؟توی کدوم رسانه حضور داشته باشم؟ چه کسی رو باید تحت تاثیر قرار بدم و چه کسی مخاطبان من رو تحت تاثیر قرار میده؟

میفهمم که باید چه نوع محتوایی را بسازم.
من میدونم مخاطب هام به چه نوع مقاله ها , ویدیو ها , تصویر ها , پادکست ها یا اطلاعاتی علاقه دارن و میدونم که کدوم از اونها مشتری رو بیشتر جذب میکنه

کمی میفهمم که چجوری خودم رو با توجه به شرایط , در چه جایگاهی قرار بدم مثل استایل و UI/UX
حتی درباره ی سود خودم هم میفهمم.میفهمم که چه چیز هایی باعث محبوب شدن محصول من میشه. مثلا : “این یارو , مثل منه , ازاین محصول استفاده کرده و الان راضیه.پس حتما برای من هم خوب عمل میکنه.”

در آخر میفهمم که مخاطب چگونه تبدیل به مشتری میشه

میفهمم که راه تبدیل چجوریه و از چه کسانی باید انتظار داشته باشم تا من رو حمایت کنن و دنبال کنن : یعنی اینکه باید چند بار این فرایند رو تکرار کنن یا دقیقا همون موقع خرید رو انجام میدن.دقیقا میخوان من رو با چه کسی مقایسه کنن. و در آخر:

چگونه باید بفروشم؟

باید قانون پس گرفتن کالا هم بذارم؟

باید ارسال رایگان قرار بدم؟

آیا باید بر پایه ی اشتراک گذاری باید بناش کنم؟

باید قیمت کالا رو کمتر بذارم یا بیشتر؟

و چیزهایی شبیه به این.



این تحقیقات زیاد آسون نیست.مطمئنا این مقاله کامل وارد تمام مرحله ها نشده.اما این مقاله باعث میشه شما یک دید کلی پیدا کنید و بتونید نیازهای کوچیک و بزرگ خودتون رو حل کنید.

اگر مشکلی بود خودتون تحقیقات رو انجام بدین.مطمئنا به نتیجه ی مطلوبی میرسید.

منبع :Persianwebco
 
Last edited:
بالا