برگزیده های پرشین تولز

پیوند استخوان در ایمپلنت

shetak

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 ژانویه 2017
نوشته‌ها
58
لایک‌ها
2
سن
33
به تحلیل استخوان های نگهدارنده دندان ها به اصطلاح از دست دادن استخوان گفته می شود. این تحلیل استخوان موجب لق شدن دندان ها شده و در صورتی که به موقع درمان نشود، امکان دارد بیمار تمامی دندان های خود را از دست بدهد زیرا استخوان کافی برای نگهداری از آنها وجود نخواهد داشت.
Head636428019529720380.jpg

چگونگی بازسازی استخوان های تحلیل رفته

به تحلیل استخوان های نگهدارنده دندان ها به اصطلاح از دست دادن استخوان گفته می شود. این تحلیل استخوان موجب لق شدن دندان ها شده و در صورتی که به موقع درمان نشود، امکان دارد بیمار تمامی دندان های خود را از دست بدهد زیرا استخوان کافی برای نگهداری از آنها وجود نخواهد داشت. تحلیل استخوان معمولا به دنبال بیماری های زیر اتفاق میفتد: بیماری های حاد لثه، پوکی استخوان و دیابت نوع دوم . اگر تحلیل استخوان ها شدید باشد حتما به عمل جراحی نیاز است ولی در صورتی که زود و به هنگام متوجه از دست دادن استخوان شوید، با اعمال مراقبت های مستمر و درست می توانید پیشگیری های لازم را انجام دهید.

درمان تحلیل استخوان به کمک تیم پزشکی
  1. پیوند استخوان برای بازگرداندن استخوان های از دست رفته. رشد دوباره استخوان هایی که از دست رفته اند کار بسیار سختی می باشد. در حال حاضر تنها راه برای بازگرداندن کامل استخوان ها، پیوند استخوان می باشد. زمانی که عمل پیوند استخوان انجام می دهید، زخم ایجاد شده در طول دو هفته درمان خواهد شد. امکان دارد دندان پزشکتان ،با توجه به شرایط شما، توصیه کندحتما قبل از اینکه از نتیجه نهایی پیوند استخوان مطمئن شوید 3- 6 ماه منتظر بمانید، پیوند استخوان برای بازگرداندن استخوان های از دست رفته معمولا به سه روش انجام میشود. در ادامه توضیح داده می شود.
  2. نوع اول پیوند استخوان از طریق روش استئوژنز می باشد که در آن رشد دوباره استخوان ممکن می شود. در این روش استخوان از ناحیه ای از بدن خود بیمار مثلا ناحیه ای از فک برداشته شده و به ناحیه ای که نیاز است انتقال داده می شود. بافت های استخوانی که انتقال پیدا کرده اند، شروع می کنند به رشد کردن و به این صورت استخوان های جدید جایگزین استخوان های از دست رفته می شوند. برداشتن استخوان از یک ناحیه ای از بدن و کاشت آن در ناحیه ای که استخوان از دست رفته است، استاندارد طلا در پیوند استخوان محسوب می شود، در استفاده از این تکنیک، بدن به سرعت پیوند جدید را شناخته و می پذیرد. معمولا در استئوژنز، پیوند مغز استخوان استفاده می شود.
  3. به این روش پیوند، ایجاد داربست برای بازسازی استخوان گفته می شود. از موادی مثل ذرات شیشه زیست فعال به صورت پودر به منظور حمایت کردن غشا و ایجاد داربستی برای رشد سلول های استخوان ساز اطراف استفاده می شود.( داربست‌ها بعد از قرار‌گیری در بدن از بین رفته و جای خود را به بافت جدید می‌دهند. داربست ها بستر مناسبی را برای کشت سلول‌های استخوانی فراهم کرده و بازسازی بافت استخوانی را سرعت می بخشند.) ذرات شیشه زیست فعال از مواد سازه در این نوع پیوند محسوب می شود، به کمک کاشت استخوان در محل مورد نظر، ذرات شیشه زیست فعال نیز در ناحیه بدون استخوان قرار می گیرد تا استخوان های از دست رفته دوباره رشد کنند. این شیشه زیست فعال به عنوان یک داربستی عمل می کند که در آن پیوند استخوان و همچنین بافت های استخوان ساز اطراف رشد می کنند. 4. این نوع پیوند استخوان نیز القای استخوان نامیده می شود که در آن پیوند بافت، ماتريکس استخواني دمنيراليز، از شخص دیگرو استخوان سالم وی که در بانک استخوان ذخیره شده استفاده می شود. این استخوان سالم در ناحیه ای که نیاز به پیوند دارد، قرار می گیرد. ماتريکس استخواني دمنيراليزه باعث می شود یاخته ها در جایی که استخوان از دست رفته است رشد کنند. این یاخته های بنیادی کم کم به سلول های استخوان ساز تبدیل شده و می توانند جایگزین استخوان های از دست رفته شوند. استفاده از ماتريکس استخواني دمنيراليزه از استخوان های افراد دیگر هم قانونی و هم سالم می باشد. قبل از اینکه پیوند انجام بگیرد، استخوان ها کاملا استرلیزه می شوند. بعد از حصول اطمینان درباره سلامت استخوان، باید آزمایش های لازم برای مناسب بودن آن با بدن مورد نظرانجام شود، اطمینان از اینکه بدن پیوند را رد نخواهد کرد، اهمیت بالایی دارد.
  4. تمیز کردن کامل و برداشتن پوسیدگی دندان در پیشگیری از عفونت هایی که موجب از دست دادن استخوان می شود، اهمیت بالایی دارد. در این روش نیاز به عمل جراحی وجود ندارد به همین دلیل بیشتر برای افرادی که از بیماری هایی مثل دیابت رنج می برند کاربرد دارد. در این تکنیک، ریشه دندان به طور کامل تمیز شده و قسمتی ازآن که پوسیده شده و موجب از دست رفتن استخوان می شود برداشته می شود. معمولا بعد ازاین پروسه، از بروز بیماری های لثه نیز پیشگری به عمل آمده است. اگر بیماری دیابت دارید، امکان اینکه در مرحله درمان با مشکل برخورد کنید زیاد است به همین دلیل بهتر است مراقبت های بیشتری نسبت به بیماران عادی اعمال کنید. به پیشنهاد دندان پزشک می توانید از دهان شویه ها و آنتی بیوتیک ها استفاده کنید. بیشتر مواقع استفاده ازداروی داکسی سایکلین به مدت 14 روز تجویز می شود، امکان تجویز دهان شویه های کلرهگزیدین نیز وجود دارد. این دهان شویه ها میکروب هایی را که موجب بیماری های لثه می شوند را از بین می برند. استفاده از این دهان شویه ها معمولا به مدت 14 روز به مدت 30 ثانیه پیشنهاد می شود.
  5. استفاده از هورمون استروژن برای جلوگیری از پوکی استخوان کاربرد فراوان دارد. استروژن از پوکی استخوان جلوگیری کرده وسرعت روند تحلیل استخوان را کاهش می دهد. هورمون درمانی در کاهش بیمار یهای قلبی نیز استفاده می شود. راه های مختلفی برای هرمون درمانی وجود دارد که رایج ترین آنها توضیح داده شده اند: استرادیول : 1-2 میلی گرم روزانه به مدت 3 هفته پرمارین : 0.3 میلی گرم روزانه به مدت 25 روز
دومین روش : جلوگیری از دست رفتن استخوان
  1. با اعمال مراقبت های مستمر و درست می توانید از تحلیل استخوان جلوگیری کنید
    اگر دوست ندارید نیاز به پیوند استخوان پیدا کنید، حتما از ابتدا پیشگیر های لازم را اعمال کنید.
  2. تمامی مراقبت هایی که باید انجام شود توضیح داده شده است:
    بعد از هر وعده غذایی به طور کامل دندانهایتان را مسواک بزنید. حداقل دوبار مسواک زدن روزانه از بروز بیماری های لثه جلوگیری می کند. مسواک زدن پلاک های باکتری را که موجب بروز بیمار یهای لثه و از دست رفتن استخوان می شوند را نابود می کند. بعد از هر وعده غذایی حتما از نخ دندان استفاده کنید. برخی از پلاک های باکتری را نمی توان با استفاده از مسواک از بین برد. به همین دلیل استفاده از نخ دندان ضروری می باشد.
  3. ملاقات با دندانپزشک و چک آپ های مستمر برای داشتن دندان های سالم ضروری می باشد.
    پوسیدگی دندان ها یکی از اصلی ترین دلایل از دست دادن استخوان می باشد. چک آپ های مکرر از بروز پوسیدگی ها جلوگیری می کند. برای محافظت از استخوان های دندانی، باید مراقب سلامتی همه دندان هایتان باشید. ملاقات با دندان پزشک هرشش ماه یک بار ضروری می باشد، پرتو ایکس می تواند تمامی نواحی آسیب دیده در دهان شما را مشخص کند. اگر به موقع درباره از دست رفتن استخوان های دندان مطلع نشوید، شاید به مرحله ای برسد که دیگر قابل درمان نباشد.
  4. استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید.
    خمیر دندان های حاوی فلوراید از دندان ها و لثه ها محافظت کرده و به دنبال آن جلوی از دست رفتن استخوان های دندان را می گیرد. استفاده بیش از اندازه از فلوراید توصیه نمی شود زیرا امکان دارد موجب بروزمشکلات دیگری شود. از خمیر دندان های حاوی فلوراید یک بار در روز استفاده کنید. استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید برای کودکان زیر9-10 سال توصیه نمی شود.
  5. استفاده از مواد حاوی کلسیم را افزایش دهید. کلسیم برای سلامتی استخوان ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها ضروری می باشد. حتما از مواد غذایی استفاده کنید که حاوی کلسیم هستند. بدن شما باید کلسیم مورد نیازبرای ساخت و استحکام استخوان را به اندازه کافی دریافت کند. مواد غذایی مثل شیر، ماست، پنیر، اسفناج حاوی کلسیم هستند که می توانند روزانه مورد استفاده قرار بگیرند. در صورت نیاز قرص های کلسیم نیز می تونند مورد استفاده قرار بگیرند( یک قرص بعد از صبحانه و یک قرص بعد از شام. اگر فراموش کردید مصرف کنید، بلافاصله بعد از اینکه متوجه شدید مصرف کنید.)
  6. بدن شما برای جذب درست کلسیم به ویتامین D نیاز دارد. نور خورشید و قرص های ویتامین D می توانند این ویتامین بدن را تامین کنند. دکتر شما به راحتی با آزمایش خون نیاز بدن به این ویتامین را تشخیص می دهد می توانید در صورت نیاز روزانه از قرص های ویتامین D استفاده کنید.
شناسایی به موقع عوامل خطر زا و علائم زود هنگام
  1. تشخیص علائم و نشانه های تحلیل استخوان در درمان به موقع بسیار موثر می باشد. معمولا در مراحل اولیه تحلیل استخوان نمی توان با چک آپ معمولی متوجه این مشکل شد. با استفاده از عکسبرداری می توان تشخیص درست داد. اگر به مدت طولانی به دندان پزشک خود مراجعه نکرده اید، حتما برای حصول اطمینان وقت ملاقات بگیرید. به خاطر تحلیل استخوان یک سری تغییراتی در دهان شما اتفاق می افتد که در زیر به آنها اشاره کرد ه ایم:
    خالی شدن بین دندان ها
    لق شدن دندان ها
    کج شدن دندان ها
    احساس تفاوت در نحوه گاز زدن و خوردن مواد غذایی
  2. آگاهی از این موضوع که بیماری های لثه یکی از مهم ترین عوامل از دست دادن استخوان های دندان می باشد، حائز اهمیت است.باکتر ی موجود در پلاک ها وارد لثه ها شده و سمی تولید می کنند که موجب تحلیل استخوان ها می شوند.
  3. بهتر است بدانید که بیماری هایی مثل دیابت خطر از دست دادن استخوان را افزایش می دهند.دیابت به دلیل تولید ناکافی انسولین(دیابت نوع اول) و یا مقاومت بدن در برابر انسولین( دیابت نوع دوم) بروز می یابد. افرادی که به بیماری دیابت مبتلاهستند، معمولا بیماری ها لثه نیز دارند که در نهایت به از دست دادن استخوان های دندان منجر می شود. افرادی که دیابت دارند، قند خون بالایی دارند که همین موضوع منجر به افزایش رشد باکتری مسئول تحلیل استخوان می شود، افراد مبتلا به این بیماری معمولا سیستم دفاعی ضعیفی دارند و همین موضوع بدن آنها مستعد عفونت می کند.
  4. بیماری پوکی استخوان معمولا به روند تحلیل استخوان های دندان کمک می کند. این بیماری معمولا در زنان بالای 62 سال بروز می کند و اغلب به دلیل کمبود هورمون استروژن و ماده کلسیم فوسفات در بدن می باشد. تغییراتی که در استخوان های کل بدن رخ می دهد، استخوان های دندان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد
  5. از دست دادن دندان ها می تواند موجب تحلیل استخوان شود. به محض اینکه دندانی را از دست می دهید، تحلیل استخوان شروع می شود. وقتی یک دندان می‌افتد و یا کشیده می‌شود، استخوان در برگیرنده آن تحلیل می‌رود. اگر دندان افتاده و یا کشیده شده به موقع جایگزین نشود، دندان‌های کناری نیز به مشکل می خورند و امکان دارد مشکلات لثه را ایجاد شود که در نهایت به تحلیل استخوان منجر می شود و در نهایت دندان های دیگر نیز می افتند.
Body636428019529720380.jpg
 

ava67

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 سپتامبر 2019
نوشته‌ها
32
لایک‌ها
2
ممکنه که استخون فک با ایمپلنت جوش نخوره ولی اگه دکتر کار بلد باشه و تخصص داشته باشه به ندرت این مشکل پیش میاد . من عموم رفت پیش دکتر کاوندی و ایمپلنتش هیچ مشکلی نداشت و فقط زمان برد تا درمانش کامل بشه .
 

unname9813

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
9 نوامبر 2019
نوشته‌ها
40
لایک‌ها
2
تاثیر استفاده از داروهای ضد پوکی استخوان بر ایمپلنت
پوکی استخوان
پوکی استخوان (osteoporosis ) نوعی بیماری که در آن به مرور استخوان ها ضعیف میشوند. این وضعیت برای بسیاری از بخش های بدن از جمله استخوان فک مخرب است. پوکی استخوان میتواند استخوان فک را درگیر کند که به عنوان یک عامل موثر بر ایمپلنت دندان مطرح است. پوکی استخوان باعث به تحلیل استخوان و افزایش خطر شکستگی میشود.

تاثیر داروهای ضد پوکی استخوان بر ایمپلنت
تحقیقات نشان میدهد داروهای ضد پوکی استخوان تاثیرات منفی بر روی ایمپلنت دارد. یکی از شایع ترین مشکلات، سندروم خشکی دهان است.

داروی Bisphosphonate برای پوکی استخوان مصرف میشود. این دارو روی زیبایی استخوان های فک هم تاثیر میگذارد و موجب ضخامت استخوان بیرونی و تراکم مواد معدنی استخوان ها میشود. تغییرات در ساختار استخوان فک میتواند به ایمپلنت صدمه جدی وارد کند.

بیمارانی که بیش از چند سال از داروهای پوکی استخوان استفاده میکنند، قبل از شروع ایمپلنت باید با پزشک خود مشورت کنند تا در صورت ضرورت برای مدت کوتاهی مصرف دارو خود را قطع کنند.
برای سلامت دهان و دندان میتوان از تخفیف ها کارت دندان پزشکی استفاده کرد.

بیماری پوکی استخوان علامتی برای عدم کاشت دندان نیست ولی باید به بیمار در مورد وضعیت قبل از عمل اطلاعات داده شود. پوکی استخوان نباید مانعی برای بیمارانی باشد که به دنبال مراقبت از دندان هستند.
 
بالا