برگزیده های پرشین تولز

چجوری طراحی یه طرح رو شروع کنیم ؟

mo-hammad

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 سپتامبر 2015
نوشته‌ها
42
لایک‌ها
4
سن
24
این مقاله توسط تیم ترجمه pencil-society.com ترجمه شده است
نخستین انجمن تخصصی طراحی و نقاشی و پوشش دهنده تخصصی بحث های آموزش انیمیشن در حیطه سنتی - دو بعدی و سه بعدی و فیلم سازی و جلوه های ویژه. pencil-society.com و یا سرچ کنید= پنسل سوسایتی



------------------------

پست مهمان برای معرفی تیم پنسل سوسایتی:




چگونه طراحی یک طرح را آغاز کنیم ؟
پنج متد برای مبتدیان
--------------------------------------
میشه گفت این سخت ترین بخش هست . شما یه ایده فوق العاده برای طراحی تو ذهنتون دارید ؛ شما دقیقا اون چیزی رو که می خواهید انجام بدید در ذهن مشاهده می کنید- حتی این احساس رو هم دارید که میدونید چجوری باید به خوبی انجامش بدید . اما ...
چطوری شروع می کنید ؟!
این برگترین چالش میتونه باشه - چون اولین خط میتونه در طراحی خطوط بعدی خیلی کلیدی باشه
و در واقع میشه گفت سایر خطوط به پیروی از اولین خطی که دست شما رو کاغذ میاره به وجود میان
خب پس یه تصمیم اشتباه تو طراحی این خط میتونه زمینه ساز از بین رفتن کل کار بشه ! چون شما دارید با
این خط تصمیم می گیرید طراحیتون رو چطوری آغاز کنید.
----------------
خوب هیچ راه شاخصی برای شروع طراحی وجود نداره
در واقع هنرمندا از راه های مختلفی برای رسیدن به یه تراز مناسب در طرحشون استفاده میکنن
اما اگر شما مبتدی هستید در خوشبینانه ترین حالت شاید یکی دو راه رو بلد باشید که حتی اگر
به کارتون هم نیومدن باز مجبورید ازشون استفاده کنید !.
خب من در این مقاله به شما پنج روش پرطرفدار رو برای طراحی یک موجود زنده و یا یک کاراکتر نشون میدم.
با یاد گیری این 5 روش شما دامنه ی بیشتری برای شروع طراحیتون دارید چون حالا شما پنج روش رو میدونید نه یکی
یا دو تا !. تو این مقاله من همه ی جوانب مثبت و منفی این 5 روش رو هم ذکر میکنم - خب این کمک میکنه که دیگه
شما بتونید تو کارتون انتخاب کنید که کدوم روش براتون میتونه مناسب تر باشه !راستش اسم دیگه برای این مسئله پیدا
نکردم خیلی از جوانب که در بخش منفی گفته شده عملا جنبه منفی نیست پس زیادی هم گیر ندید فقط تصمیم بگیرید
که آیا این روش الان واسه ی این پروژه ی من مناسبه یا نه !
------------------------------------------------------
روش اول : ردزنی
این معمولااصلی ترین روش بین افراد فوق مبتدی هست !
وقتی داستان خیلی از هنرمندان بزرگ رو میخونم اکثرا اینطور بوده که اونها از این روش
یعنی با کشیدن خطوط خارجی تصاویر از روی اون برای داشتن یک کپی خام از اون استفاده میکردن
حالا یا اینکه این خطوط تمام و کمال کپی میشد و یا اینکه بعضی ها هم فقط حول و هوش و نقاط مهم رو کپی میکردن
در پایان استفاده از این روش شما مطمئنید که صد در صد خطوطی تمیز و با تناسبات درست و مانند تصویر اصلی دارید
اما ما این روش رو زیاد توصیه نمیکینم ! مگر برای حرفه ای ها اونم برای صرفه جویی در وقت چون اونها احتمالا
میخوان بیشتر وقت رو روی سایه زدن و یا رنگ آمیزی طرح خرج کنند و اگر این حرفه اونها باشه و ازش کسب در
در آمد میکنن اینجوری براشون بهتر و به صرفه تر هست.
خب برای این روش باید چیکار کرد ؟
240_4b08e639b9d90b5a985a343e56e1d347.jpg


تصویر مورد نظرتون رو انتخاب - بهتره در تصویرتون خطوط حاشیه مدل کاملا پیدا باشه
یه کاغذ روش بزارید
و حالا شروع به طراحی خطوط مهم خارجی بکنید - مثل دور بدن یا چشم و ...

نکات مثبت این روش :
طرحی کاملا تمیز
تناسبات دقیق
تلاش کم نتیجه فوقالعاده!
مهارت دستی شما رو در طراحی خطوط افزایش میده
حتی یک کودک هم میتونه این کار رو انجام بده !

نکات منفی
خب در واقع این طراحی کار شما نیست !
خب از اونجایی هم که کار - کار شما نسیت ارزش هیچ تشویقی هم نداره و این هیچ انگیزه ای به شما نمیده !
اگر مبتدی باشید - نمی تونید هر چی که دوست دارید روخلق کنید و به وجود بیارید! فقط میتونید چیزایی که قبلا وجود داشته رو یه بار دیگه به وجود بیارید !
پس شاید همیشه به کارتون نیاد !
ممکنه شما رو تنبل کنه !
از شما یه آرتیست نمیسازه - بلکه فقط شما رو به یه ماشین کپی تبدیل میکنه!

----------------------

روش دوم : خطوط فرضی
خب این روشی هست که شاید به عنوان یه مبتدی بهتر بشه روش حساب باز کرد ! چون حداقل تنبلمون نمیکنه!
شما ممکنه از رفرنس استفاده بکنید یا نکنید - حالا مراحل این روش :
241_3bd202b5b231f84921803a323b67b7e4.jpg

یه کاغذ بردارید
بهش نگاه کنید و فرض کنید طرحی که میخواهید بکشید الان روی کاغذ وجود داره ! خب شما دارید خطوط رو تو
ذهنون میبینید دیگه ! پس بکشیدش ! میدونم یکم سخته ممکنه همه ی اون چیزایی که دارید تصور میکنید
موقع آوردن رو کاغذ از ذهنتون فورا بپره ! اما تلاش کنید . تمرین خوبیه مخصوصا برای کسایی که دوست دارن
هر چی تو ذهنشون هستو بکشن و به اصطلاح خالق آثار هنری باشن نه کپی بردار اونها .!

نکات مثبت :
قوه درک شما رو قوی میکنه !
با یکم تمرین میشه بهش رسید
اگر بدونید چی میخواهید خطوط به خوبی طراحی میشه
مثل روش اول ماشین کپی نیستید پس احساس بدی رو براتون ایجاد نمیکنه !

نکات منفی:
خب کمی پیچیده تر هست این روش نسبت به روش اول و نیاز به قوه ی تخیل بصری قوی و استعداد در تجزیه و تحلیل
داره

تا وقتی که کار به پایان نرسه هیچ ایده ای ندارید که چجوری میشه ! چون هیچ پیش تصویری جز ذهنتون براش ندارید

بخاطر اینکه دارید از تخیل بصری استفاده می کنید نا خودآگاه قوه حدس زدن به میان میاد و حدس های زیاد
کمی فکر شما رو شلوغ میکنه و تمرکزتون رو ممکنه از بین ببره

نتیجه به ندرت با دید ذهنی شما تطابق صد درصد داره
هر اشتباه کوچیک میتونه بر نتیجه نهایی اثر زیادی بزاره !
بدون تضمین نتیجه ی عالی نهایی؛ تازه کلی هم انرژی و زحمت میطلبه !

سوال چجوری یادش بگیریم ؟
نمیخواد یادش بگیرید ! مهارت طراحی خودتون رو افزایش بدید و سایر متد ها رو فرا بگیرید به طور خودکار این آپشن
رو شما نصب و در مرور زمان با تمرین آپدیت میشه !
------------------------------

روش سوم : طراحی ساختاری
وقتی یه تصمیم قاطع برای یادگیری طراحی میگیرید به شما میگن که خطوط نهایی نتیجه خطوط راهنما هستن -
مثلا مث اسکلت اعضای داخلی طرحتون این یه راهنما میتونه باشه واسه خطوط نهاییتون
خوب اما مراحل این روش :
242_80c0846a4e24ca281aff62da8399336f.jpg

در مورد موضوعی که میخواهید بکشید چنتا رفرنس جمع کنید
به خوبی آنالیزشون کنید تا به درکی از ساختار طرحتون برسید (بیشتر رو قسمتهایی از رفرنس هاتون فوکوس کنید که در طرح اصلیتون بیشتر به چشم میاد )
از روش خطوط فرضی یعنی روش 2 برای پیاده سازی ساختار استفاده کنید - نمیخواد زیاد سخت بگیرید - ساختار رو اسکچ بزنید - راستی شما تو این مرحله رفرنس دارید فرقش با مرحله 2 اینه که میتونید از اونم برای طراحی خطوط ساختار استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب تری برسید .
خب حالا از این خطوط ساختاری به عنوان راهنما برای طرح نهاییتون استفاده کنید

نکات مثبت :
اگر موضوعتون رو به دقت آنالیز کنید طرح نهایی فوق العاده ای خواهید داشت همینطور میتونید طرحتون رو به واقعیت خیلی نزدیک کنید چون یه ساختار کلی هم از بدنش دارید مثلا میتونید اونجاها که ماهیچه ها باید بیشتر دیده بشن رو تقویت کنید !
بر خلاف روش دوم به شما قدرت کنترل بهتر و همینطور قابلیت رفع مشکلات و اشتباهات رو در روند کاری میده
این روش برای یک ذهن تحلیل گر بسیار مناسب است یا حداقل آن را پروش می دهد
نکات منفی :
اگر از خطوط راهنمای زیاد استفاده کنید یا آنها را پررنگ بکشید ممکن است طرح راهنمای شما یک طرح راهنمای
شلوغ شود
ژست و حالت مدل ممکن است کمی غیر طبعی شود زیرا شما از رفرنس های فراوان استفاده می کنید - مگر آنکه از
یک مرجع کاملا نزدیک و معتبر به مدل خود استفاده کنید.
تلاش و وقت زیای برای آنالیز رفرنس ها خرج می شود
این روش تمرین زیادی را میطلبد
اگر از ساختار اشتباه استفاده کنید کل کار خرا ب خواهد شد حتی اگر وقت زیادی برای آن خرج کرده باشی
تفکر ساختاری برای یک ذهن معمولی ممکن کمی غیر قابل درک باشد !
ساختار ها و ساختار شناسی های شما ممکن است در اثر تمرین نداشتن مدون به راحتی فراموش شود.
این راه تلاش و تمرین زیادی از شما میخواهد !
چگونه این روش را یاد بگیریم:
با تمرین و ساختار شناسی از انواع موجودات

روش چهارم طراحی حرکتی یا وضعی
Gesture Drawing
بدن هر موجود زنده ریتم آشکار خاص در هر وضعیت بدنی را دارا می باشد
این ریتم میتونه به راحتی و خیلی سریع اسکچ زده بشه اما شما یه طرح رو نمیتونید فقط با تکیه بر این روش
تکمیل کنید.
مراحل انجام این روش :
243_904bd283e9cdfbafe7b8cd43be3d02b3.jpg

خب باز هم بهتره تعدای رفرنس از موضوعتون جمع آوری کنید
آنالیزشون کنید تا خطوط کلیدی رو بدست بیارید
از این خطوط راهنما برای اسکچ سریع یک نماد ساده از طرحتون استفاده کنید با توجه به روش 2
از این طرح به اصطلاح گسچر به عنوان یک راهنما برای طراحی ساختارتون روی اون استفاده کنید.
حالا از همه ی اینها به عنوان راهنما برای طرح پایانیتون استفاده کنید.

نکات مثبت:
یادگیریش زیاد سخت نیست
پوز ها یا حالات بدنی رو به خوبی میتونید تو این روش در بیارید
طرحتون حتی بدون جزئیات هم نسبتا خوب بنظر می رسه
این روش به شما این امکان رو میده که خیلی سریع یه ایده رو که به ذهنتون میرسه اسکچ کنید و ذخیرش کنید برای بعد
می تونید یک نما از اون چیزی که میخواهید طراحی کنید رو خیلی سریع ببینید - پس میتونید به راحتی با
اون چیزی که مد نظر دارید مقایسش کنید و چون وقت زیادی صرف گسچرینگ نمیزارید میتونید به راحتی
و بدون ناراحتی از وقتتون اون رو کنار بزارید و یکی دیگه رو شروع کنید !
به شما کمک میکنه بدون استفاده زیاد از فکر طراحی کنید.
تو این روش با یکم تمرین دیگه به راحتی اون رو از یاد نمی برید
نکات منفی :
یه تفکر و مغز هنرمندانه می خواهید !
طرحتون میتونه به راحتی شلوغ و خراب بشه اگر دقت نکنید
تمرین میخواد اونم زیاد
نیاز به حرکات آزادانه دست داره که باید کمتر از مچ باشه و بیشتر از آرنج

چجوری یادش بگیریم ؟

خیلی سادست ولی راه مورد علاقه من اینه :
از یه فایل ویدئویی مثلا از حیوونی که میخواهید طراحی کنید استفاده کنید
تو یه پوز یا همون حالتی که میپسندید ویدئو را متوقف کنید
خیلی سریع یه اسکچ ازش بزنید سعی کنید تا جایی که ممکنه ساده و سریع باشه و کارتون رو با تصویر مقایسه کنید
باز دوباره اسکچ بزنید اما این بار همون حالت رو به صورت ذهنی اسکچ بزنید
حالا تمرین رو با حالت های دیگه درون ویدئو ادامه بدید.


روش پنجم : برون آری تصویر
این روش بیشتر برای هنرمندان طراحی دیجیتال استفاده میشه -مگه اینکه شما یه میز نور داشته باشید یا یه روش برای
شبیه سازی لایه ها پیدا کنید !این یکی از متد های خیلی ساده و در واقع میشه گفت متد اصلی اولیه هم هست- تو این
روش شما حتی به یه ایده ابتدایی هم نیاز ندارید.

خب چجوری انجامش بدیم:
244_f53380a605414ded0a8bee84be9573cd.jpg

یه سری خطوط و منحنی های درهم بر هم بکشید
حالا اون رو آنالیز کنید و سعی کنید از دل اون یه گسچر بیرون بکشید
حالا یه لایه جدید بسازید (تو فتوشاپ ) اگر ندارید و میز نور دارید یه کاغذ جدید رو کاغذ قبل بزارید
اون چیزی که از لایه قبلی میبینید ردکشی کنید
بهش ساختار بدید
خطوط پایانی رو اضافه کنید
245_c2944f9274f38f5ba7faa8933def93e4.jpg

نکات مثبت:
به هیچ ایده ای برای شروع نیاز ندارید
چون به طور ذهنی ردکشی نمی کنید میتونید کنترل بهتری داشته باشید
خیلی روش راحتی هست که میتونید توش بیس ها و تصاویر ریشه ای زیادی ایجاد کنید و از بهترین اونها گسچرتون رو
بیرون بکشید
تو این سبک هر قدم یه بیس یا ریشه برای قدمهای دقیق بعدی هست
و شما میتونید مشکلات رو وقتی طرحتون هنوز ساده تر هست رفع کنید

نکات منفی :
اگر هنرمند سنتی هستید زیاد ممکنه واستون راحت نباشه
تو این روش بهره مموعه زیادی از براش ها رو داشته باشید تا بتونن احساس و تخیلات شما رو در خطوط مختلف بروز بدهند و اون رو تحریک کنن
یه ذهن خیلی خلاق میخواهید
برای انجامش باید دو متد قبلی رو خوب بدونید

چجوری یادش بگیریم:
سعی کنید در دل تمام اشیاه اطراف خود دقت کنید و در درون آنها تصاویری رو کشف کنید
این هم ممکنه به شما ایده بده و هم صد در صد خلاقیت و تخیل شما رو تقویت میکنه
همینطور میتونید یه سری اسکچ سریع و بدون توجه از اشیاء اطرافتون بزنید
مثلا خطوط یه تانکر خیلی بزرگ میتونه ایده دهنده یه جونور غول آسا باشه !


حالا جمع بندی همه ی روش ها

روش 1:
وقتی یه کپی برابر اصل خیلی دقیق از عکس مورد نظر نیاز دارید - البته توضیحات کامل تر رو تو خود روش 1 گفتم مثلا اگر یه آرتیست حرفه ای هستی و برای کسب درآمد کار میکنی.

روش 2:
وقتی از یه ابزار کمرنگ استفاده میکنید که زیاد کار رو شلوغ پلوغ نکنه و وقتی یه ذهن خلاق دارید و دارای قوه تخیل قوی هستید یا حداقل میخواهید این ها رو در خودتون پرورش بدید تا از خلق کردن موجودات درون ذهنتون لذت ببرید
روش 3:
برای اینکه تمام المانهای بدن رو به درستی طراحی کنید
روش 4:
برای پیاده سازی ریتم یک پوز یا حالت از بدن
و روش آخر یا 5:
برای ایده پردازی و رسیدن به یک ایده (ساخت یک ایده)
 
بالا