برگزیده های پرشین تولز

چرا آفتاب پوست را تیره تر می کند اما مو را روشن تر می کند؟

sanazkh1365

Registered User
تاریخ عضویت
1 آگوست 2016
نوشته‌ها
134
لایک‌ها
20
سن
38
اثرات نور خورشید بر پوست و مو متفاوت می باشد. پوست ها تیره تر می شوند اما موها روشن تر و این در واقع نتیجه اثر رنگدانه ای در بدن انسان ها، به نام ملانین است. ملانین برای محافظت پوست در برابر تشعشعات مضر خورشیدی، پوست را تیره می کند. اما از آنجائیکه سلول های مو بر خلاف سلول های پوست زنده نیستند، ملانین نمی تواند از موها در برابر آسیب خورشید محافظت کند.

به همین دلیل موها به نظر روشن تر می آیند ولی پوست تیره تر می شود. در هرحال برای محدود کردن و کم کردن اثرات زیانبار خورشید ، باید اقدامات لازم برای محافظت از پوست و مو انجام شود.

نور خورشید

برخی از اشعه های خورشید مفید هستند، اما برخی مانند اشعه ماوراء بنفش، خطرناک هستند. این اشعه در سه شکل می باشد: اشعه ماوراء بنفش A (UVA) ، B (UVB) و C (UVC).

جو زمین، اشعه UVC را فیلتر می کند اما اشعه های UVA و UVBهر روز روی انسان ها اثراتی می گذارند. UVB بر لایه های بالایی پوست اثر می گذارد در حالی که UVA به لایه های عمیق تر نفوذ می کنند.

هرچند پوست و مو در ظاهر به شکل متفاوتی در برابر آفتاب واکنش نشان می دهند اما در هر حال این اشعه ها اثرات منفی و مضری هم بر پوست و هم بر مو می گذارند.

ملانین چیست؟

رنگدانه ای به نام ملانین، رنگ پوست و مو را تعیین می کند. یک فرم از ملانین، رنگ قرمز- زرد است و فرم دیگر قهوه ای- مشکی است. مقدار هر نوع از ملانینی که شما در پوست و موی خود دارید را ژنتیک تعیین می کند. ملانین با تیره تر کردن رنگ پوست، از پوستتان در برابر اشعه های مضر ماوراء بنفش A و B محافظت می کند. کسانی که ملانین بسیار کمی دارند معمولاً برنزه نمی شوند و ریسک آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست و سرطان پوست در این افراد بیشتر است. البته افراد با پوست تیره نیز باید برای قرار گرفتن در معرض خورشید مراقب باشند.

پوست

پوست بزرگترین ارگان در بدن است که از بدن در برابر اشعه های مضر خورشید از طریق رنگدانه ملانین محافظت می کند. اشعه های ماوراء بنفش نور خورشید، ملانین در پوست را از بین می برد که در نتیجه بدن ملانین بیشتر و تیره تری تولید می کند. این واکنش ملانین به اشعه های ماوراء بنفش می تواند باعث آفتاب سوختگی و قهوه ای شدن شود. اشعه های ماوراء بنفش همچنین می تواند باعث شود پوست، زمخت و چروک شود و حتی پوست جوان شما، پیرتر به نظر بیاید.

مو

بیشتر موهای بدن، از سلول های مرده ساخته شده. در واقع فقط ریشه مو زنده است و وقتی مو از پوست بیرون می آید سلول ها می میرند. ملانین رنگ مو را تعیین می کند. افراد با مقدار کم ملانین، موهای بلوند دارند، در حالی که افراد با مقدار زیاد ملانین موهای مشکی دارند.

بر خلاف پوست که می تواند بعد از آسیب های UV، دوباره ملانین را احیاء کند، موها در واقع زنده نیستند و نمی توانند ملانین تولید کنند. نور خورشید ملانین مو را نابود کرده و آنها را محو، کمرنگ و روشن می کند. موهای جدید از آنجائیکه حاوی مقدار مناسبی ملانین هستند، به تیرگی قبل خواهند بود.

***

هرچند افراد با چشمان و پوست روشن بیشتر در معرض خطرات اشعه های UV هستند اما بنیاد سرطان پوست، توصیه می کند که همه افراد باید قرار گرفتن در معرض خورشید را محدود کنند.

استفاده از کرم های ضد آفتاب، کلاه لبه پهن، لباس مناسب و عینک آفتابی به دفع اشعه UV کمک می کند. البته بهترین راهکار، محدود کردن زمان قرار گرفتن در زیر نور خورشید است.
منبع: آمازایران
 
Last edited:
بالا