برگزیده های پرشین تولز

چرا بوی خاک به آدم آرامش میده؟

afshin5

Registered User
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2012
نوشته‌ها
1,977
لایک‌ها
1,548
محل سکونت
tehran
بنظرتون چرا بوی خاک به آدم آرامش میده واقعا سوالی که خیلی بهش فکر کردم اما علتش نفهمیدم بوی خاک بهترین بوی بوده که من تو عمرم تجربه کردم زیباترین گلها هم حتی این قدر خوش بو بونیستند نمیشه از خاک یه آدکلن درست کنیم بزنیم به خودم حالی به حولی بشیم :lol:
 

Exporter

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
13 آپریل 2006
نوشته‌ها
4,060
لایک‌ها
5,172
سن
34
محل سکونت
UAE
همین حسی که شما به بوی خاک داری رو من به بوی نفت و گازوئیل و بنزین و ... دارم. اصن یه وضی
 

Orpheus

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 نوامبر 2012
نوشته‌ها
246
لایک‌ها
76
همین حسی که شما به بوی خاک داری رو من به بوی نفت و گازوئیل و بنزین و ... دارم. اصن یه وضی
يه دوستي داشتم كه يكي از تفريحاتش خوردن خيار شور و بوييدن نفت به صورت همزمان بود:D هرچي سعي كردم نتونستم دركش كنم باور كن
 

afshin5

Registered User
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2012
نوشته‌ها
1,977
لایک‌ها
1,548
محل سکونت
tehran
منم یه همن کلاسی داشتم عاشق بوی گند تهوع آور بنزین بود اما در مورد بوی کاهگل یا خاک مرطوب این احساس معمولا در همه وجود داره حالا مشخص نیست چی تو خاک هست که انقدر شعف آوره
 

123456hhh

Registered User
تاریخ عضویت
6 مارس 2012
نوشته‌ها
1,291
لایک‌ها
193

TurboIrHosting

Registered User
تاریخ عضویت
1 می 2006
نوشته‌ها
105
لایک‌ها
13
مگه خاک آهن داره ؟
لابد اوناییم که به بنزین علاقه دارن ، ویتامین بنزین بدنشون کمه ؟!

من گفتم خاک آهن داره آیا ؟





فقر آهن

فقرآهن یکی از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای در کشورهای در حال توسعه و مهم‌ترین نوع کم‌خونی تغذیه‌ای در کودکان و زنان، در سنین باروری، است که با ایجاد گلبول‌های قرمز کوچک و کاهش میزان هموگلوبین مشخص می‌شود. کم خوني فقر آهن از بيماري‌هاي شايعي است که به خصوص در کشور ما به وفور مشاهده مي شود و گروه‌هاي مختلف سني را درگير مي‌کند. علل متفاوتي براي آن وجود دارد که مهم‌ترين آنها اشتباهات تغذيه‌اي است. زماني که آهن کمي به بدن برسد يا دفع آهن از بدن زياد باشد، اين بيماري به وجود مي‌آيد. این بیماری سبب اتلاف منابع و مراقبت‌های بهداشتی، کاهش بهره‌وری در اثر افزایش میزان مرگ و میر، ابتلا به بیماری در مادران و کودکان و بالاخره کاهش ظرفیت جسمی و روانی در بخش بزرگی از جامعه می‌شود.

میزان نیاز به آهن

آهن جهت ساخت هموگلوبین لازم است. آهن اکثراً درون هموگلوبین ذخیره می‌شود و حدود ۳۰ درصد از آهن نیز در فریتین و هموسیدرین در مغز استخوان، طحال و کبد ذخیره می‌گردد. آهن از **** غذایی جذب می‌گردد، هر چند فقط یک میلی‌گرم آهن از هر 1۰-2۰ میلی گرم آهن غذا جذب می‌شود. فردی که قادر به مصرف یک **** غنی از آهن نباشد، ممکن است به درجاتی از كم‌خوني فقر آهن مبتلا شود. میزان نیاز به آهن براساس سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی افراد متفاوت است. زنان باردار به علت افزایش حجم خون، رشد جنین و جفت و سایر بافت‌ها به آهن بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل بیش از سایرین در معرض خطر کم خونی قرار دارند. در شیرخواران، میزان آهن موجود در شیر مادر برای 4- 6 ماه اول زندگی کافی است، ولی در مورد نوزادانی که با وزن کم متولد می‌شوند ذخایرآهن کم بوده و باید بعد از 3 ماهگی آهن اضافی به صورت قطره خوراکی خورانده شود. همچنین بستن پیش از موقع بند ناف در هنگام زایمان، نیز به دلیل اینکه نوزاد را از یک سوم کل خونش محروم می‌کند، خطر فقر آهن را افزایش می‌دهد.

علایم و نشانه‌های کم خونی ناشی از فقر آهن

تمام کم‌خونی‌ها یک سری علایم بالینی شامل ضعف، رنگ پريدگي پوست، زبان و مخاط داخل لب و پلك چشم‌ها، خستگي زودرس، بي حالي، سرگيجه و سردرد، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها، تحریک‌پذیری، حالت تهوع و در موارد شديدتر تپش قلب و تنگي نفس دارند. یکی از شایع‌ترین شکایات این بیماران این است که با فعالیت کوچکی دچار خستگی می‌شوند و دیگر توان گذشته را ندارند. هر نوع کم خونی خاص ممکن است علایم مخصوص به خود داشته باشد، به عنوان مثال در موارد شدید کم خونی ناشی از فقر آهن، پرزهاي زبان اين بيماران به مرور از بين مي‌رود و رنگ زبان قرمز شده و گاهي حتي با سوزش همراه مي‌شود. بعضي مواقع، گوشه لب‌ها ترک مي‌خورد. ناخن‌هاي اين بيماران از انحناي طبيعي خارج مي‌شود و در روي ناخن آنها، شيارهاي طولي پيدا مي‌شود که گاهي صاف هستند و در موارد شديدتر، فرورفتگي روي ناخن ايجاد مي‌شود که به نام "ناخن هاي قاشقي" معروف هستند. در کم خونی ناشی از فقر آهن، ممکن است تمایل به خوردن موادی نظیر خاک یا یخ به وجود آید که به آن سندرم پیکا می‌گویند. در این حالت، بیماران ذکر می‌کنند که به طور اجتناب ناپذیری علاقه به خوردن مهر نماز، نشاسته، برنج خام، برفک یخچال و موادی از این قبیل دارند.

دلایل فقر آهن

دلایل گوناگونی برای فقر آهن وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

دریافت ناکافی آهن به دلیل **** غذایی مورد استفاده‌ای که در آن آهن کمی وجود دارد، مانند بعضی از ****‌های گیاه خواری، كه منجر به فقر آهن می‌شود. به علاوه، بعضی از افراد از خوردن غذاهای گوشتی بدشان می‌آید یا ****‌های بسیار سخت می‌گیرند که باعث می‌شود آهن کمتری به بدنشان برسد. همچنين در افراد مسني که تنها زندگي مي‌کنند و يا در آسايشگاه‌هاي خيريه و سالمندان هستند، به علت بد غذايي يا اختلالات تغذيه اي، ممکن است کم خوني مشاهده شود، به خصوص آنهايي که از سلامت دهان و دندان خوبي برخوردار نيستند و به علت عدم توانايي در جويدن و خوردن غذا، معمولا به اندازه کافي آهن دريافت نمي‌کنند.

جذب ناکافی آهن در اثر اسهال، کاهش ترشح اسید معده، مشکلات گوارشی یا تداخلات دارویی (داروهایی مثل کلستیرامین، سایمتیدین، پانکراتین، رانیتیدین و تتراسایکلین) نیز به کمبود آهن منجر می‌شود.

افزایش نیاز به آهن برای افزایش حجم خون در دوران نوزادی، نوجوانی، بارداری و شیردهی.

خون‌ریزی زیاد در دوران عادت ماهانه، در اثر جراحات ناشی از هموروئید ، بیماری‌های بدخیم یا انگل‌ها. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در بعضی موارد مثل سرطان‌های دستگاه گوارش، خونریزی به قدری با شدت کم و آهسته است که فرد متوجه آن نمی‌شود و وقتی به پزشک مراجعه می‌کند که دچار کم‌خونی شدید شده باشد.

کمبود آهن در مردان بزرگسال معمولاً در اثر از دست دادن خون است .در این موارد باید حتما با پزشک معالج مشورت شود تا علت آن مشخص گردد.

خوشبختانه ژنتيک در کمبود آهن و کم خوني فقر آهن دخالت مستقيمي ندارد، مگر اين که بيماري‌هاي ژنتيکي باعث فقر آهن در بدن شوند. معمولا اين بيماري‌ها به ندرت باعث کم‌خوني فقرآهن مي‌شوند و از علل شايع فقر آهن محسوب نمي‌شوند.

تشخیص

با مشاهده یک سری یافته‌های عمومی در شرح حال پزشکی و معاینه بالینی نظیر خستگی زودرس، رنگ پریدگی غیرطبیعی پوست و افزایش ضربان قلب می‌توان به وجود کم‌خونی شک کرد. برای تشخیص دقیق کم خونی و شدت آن و نیز مشخص کردن نوع کم‌خونی و علت پدیدآورنده آن نیاز به انجام آزمایش است که توسط پزشک معالج درخواست می‌شود. در بیشتر موارد نیاز به آزمایشات تکمیلی نیست و درمان بیماران بر اساس یافته‌های به دست آمده شروع می‌شود. به ندرت ممکن است پزشک در آزمایشات اولیه به مواردی برخورد کند که نیاز به انجام آزمایش‌های تکمیلی خون و نمونه‌گیری از مغز استخوان باشد که در آن مغز استخوان از طریق آسپیراسیون (مکیدن) یا یک سوزن نمونه‌برداری با بی‌حسی موضعی خارج می‌گردد.

درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

درمان اختصاصی فقر آهن با توجه به سن، وضعیت کلی بیمار و سلامت عمومی، شدت کم خونی و تحمل داروها توسط پزشک تعیین می‌شود. ممکن است در موارد بسیار شدید که بیمار دچار علایم ناتوان کننده و شدید کم‌خونی شده باشد، حتی تزریق خون انجام شود.برای درمان کم خونی چند روش وجود دارد که به طور معمول بهترین و کم‌خطرترین آنها استفاده می‌شود. بهترین و کم‌خطرترین راه، استفاده از مکمل‌های خوراکی است. درمان با نمک‌های ساده آهن، مانند سولفات فرو خوراکی، کاملاً موثر بوده و به شکل قرص، کپسول یا مایع است که مصرف آنها باید تا چند ماه ادامه یابد. چنانچه این قرص ها با معده خالی مصرف شوند، جذب آنها بهتر و بیشتر صورت می‌گیرد، ولی در این حالت سبب تحریک معده و بروز مشکلات گوارشی خواهند شد. عوارض گوارشی، ناشی از مصرف آهن نظیر تهوع، دل پیچه، سوزش قلب، اسهال یا یبوست را می‌توان به حداقل رساند، به شرطی که آهن را به میزان کم مصرف کرده و به تدریج به میزان آن افزود تا به حد مورد نیاز بدن برسد. بهتر است قرص آهن، آخر شب قبل از خواب استفاده شود تا عوارض ناشی از آن کاهش یابد.

جهت افزایش میزان جذب آهن، باید با معده خالی یا همراه با آب پرتقال مصرف شود.در مواردی که بیمار نتواند از مکمل‌های خوراکی استفاده کند، از فرم تزریقی آن استفاده می‌شود که حتما باید در مراکز درمانی تزریق صورت گیرد.ویتامین Cجذب آهن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل معمولاً مصرف ویتامینC به همراه آهن پیشنهاد می‌گردد. البته علاوه بر درمان دارویی باید به میزان آهن قابل جذب در غذا نیز توجه کرد. جذب آهن غذا ، اغلب تحت تأثیر شکل آهن موجود در آن می باشد. آهن موجود در پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی و پرندگان (آهن هِم) بیشتر جذب می‌شود، در حالی که جذب آهن پروتئین‌های گیاهی مانند سبزی‌ها و میوه‌ها (آهن غیر هِم) کمتر می‌باشد. باید توجه داشت که ویتامین C جذب آهن سبزی‌ها و میوه‌ها (آهن غیر هِم) را بیشتر می‌کند. مصرف چای همراه یا بلافاصله بعد از غذا نیز می‌تواند جذب آهن را تا 50 درصد کاهش دهد.قهوه، تخم‌مرغ، شير و لبنيات، نان گندم، حبوبات (حاوي اسيد فيتيك) و فيبرهاي غذايي جذب آهن را به علت تشكيل كمپلكس‌هاي نامحلول كاهش مي‌دهند. بنابراين فرآورده‌هاي حاوي آهن، طي يك ساعت قبل يا دو ساعت بعد از مصرف هر يك از اين مواد نبايد مصرف شود.
 

afshin5

Registered User
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2012
نوشته‌ها
1,977
لایک‌ها
1,548
محل سکونت
tehran
کمبود آهن ندارم صد بار آزمایش دادم من بوی خاک دوست دارم نگفتم که دلم میخواد خاک بخرم این بو یه جورایی شادی آوره همهخ همه این بو دوست دارند مگه شما بوی خاک نم ناک دوست ندارید؟
 

phoenix_i06

Registered User
تاریخ عضویت
10 آپریل 2007
نوشته‌ها
2,125
لایک‌ها
175
محل سکونت
آمریکا
مطئنا هرچی که هست دلیل علمی داره، حالا یا باعث میشه یه خاطره ای به یاد شما بیاد و یه ماده ای در مغزتون ترشح بشه که این احساس خوب به شما دست بده، یا دلیلش چیزی باشه که چند پست بالاتر گفته شد ...
به هرحال دلیل عقلی داره که یا کشف شده و ما خبر نداریم یا کشف نشده. قدیما نمیدونستن منشا و ماهیت بو چی هست، می گفتن سیب جوهر هست و بوی سیب عرض.
به همون دلیل که اگر سیب بخورید ممکنه حال خوبی بهتون دست بده ممکنه بوی سیب هم همان حالت رو برای شما بوجود بیاره.
 

Takesh-2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 مارس 2013
نوشته‌ها
1,092
لایک‌ها
590
محل سکونت
ф لای جرز دیفالت ф
من عاشق نم بارونم
عاشق بوی لاک دخترونه :دی
عاشق بوی قهوه
عاشق بوی دود ناشی از سوختن شاخ و برگ در یک غروب زیبا :دی
----------------------------------------------------------------------------------------ویرایش-----------------------------------------------------------------------------------------
البته هیچی به زیبایی بوی جورابام در یک سحرگاه زیبا نمیرسه
 

Exporter

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
13 آپریل 2006
نوشته‌ها
4,060
لایک‌ها
5,172
سن
34
محل سکونت
UAE
بوی لاک و قهوه که این موجودِ بالایی گفت تایید میشه
crazy.gif
 

jujushow

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2007
نوشته‌ها
2,466
لایک‌ها
1,107
توی بهار وقتی بارون میاد ... بوی نم بارون و شاخ و برگ درختا بسیار فرح بخشه .
یا مثلا بوی شکلات تلخ
یا بوی دود خودروهای بنزین سوز که محــــــــــــــــــــــــــــــشره :) ولی گازوئیل سوز سریع باعث سرگیجم میشه !

بوی لاک چجوریه ؟ قسمت نشده ببوییم :D
 

mahiye_bala

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 می 2012
نوشته‌ها
512
لایک‌ها
508
محل سکونت
in the sea
ما همه ازخاکیم دوباره بر خاکیم:دی
laughingsmiley.gif


 

Exporter

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
13 آپریل 2006
نوشته‌ها
4,060
لایک‌ها
5,172
سن
34
محل سکونت
UAE
یا بوی دود خودروهای بنزین سوز که محــــــــــــــــــــــــــــــشره :) ولی گازوئیل سوز سریع باعث سرگیجم میشه !
نشون میده که نعشه کنندگیش بیشتره
2.gif




بوی لاک چجوریه ؟
نمیدونم چجوری میشه بو رو توصیف کنیم
312jtp0.gif

تصور کن یه بویی تقریباً شبیه بوی رنگ روغن الوان، ولی تند تر
155fs287321.gif

prince-2009-big.jpg
 

balabala

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
22 می 2005
نوشته‌ها
8,362
لایک‌ها
5,745
سن
41
محل سکونت
یه خورده اونورتر
بوی خاک نه تنها به من آرامش نمیده بلکه موجب ادسه زدن مداوم بنده میشه
 

kyle

مدیر بورس و بانکداری
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
1 ژانویه 2013
نوشته‌ها
10,432
لایک‌ها
23,201
محل سکونت
SHomal SarSabZ

<ShAdOw>

Registered User
تاریخ عضویت
3 نوامبر 2010
نوشته‌ها
441
لایک‌ها
48
محل سکونت
ارومیه
تا جایی که میدونم علت بوی خاک برخی باکتری ها هستن . ( تو دبیرستان معلممون میگفت ، ولی خب تا حالا تو جایی ندیدم ، راستی اگر هم درست یادم بیاد به ارسترپتومایسز ها و اینا ربط داشت )

ولی واقعا بوی جالب و خوبیه !
 

shadow fiend

Registered User
تاریخ عضویت
27 ژوئن 2012
نوشته‌ها
1,299
لایک‌ها
515
توی بهار وقتی بارون میاد ... بوی نم بارون و شاخ و برگ درختا بسیار فرح بخشه .
یا مثلا بوی شکلات تلخ
یا بوی دود خودروهای بنزین سوز که محــــــــــــــــــــــــــــــشره :) ولی گازوئیل سوز سریع باعث سرگیجم میشه !

بوی لاک چجوریه ؟ قسمت نشده ببوییم :D

دودی که میگن شومایی؟!
دود قلیون.
دود سیگار.
دود گوز؟! :)))))
 
بالا