برگزیده های پرشین تولز

چرا فرمان خودرو گیج می زند؟

yaldaV

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
26 نوامبر 2016
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
9
سن
33
کشیده شدن خودرو به این سو و آن سو یا به عبارت دیگر گیج زدن خودرو، هر راننده ای را به دردسر خواهد انداخت. این وضعیت باعث می شود کنترل ماشین از دست شما خارج شود و در تایم شلوغی میتواند بسیار خطرناک باشد. اگر فرمان خودرو را بیش از یک و نیم اینچ حرکت دهید و تایرها حرکت نکنند، این نشان دهنده شل شدن فرمان شماست. بیشتر اتومبیل های مدرن به دو نوع سیستم هیدرولیک مجهزند که به راننده کمک می کند تا کنترل حرکات ماشین را در دست بگیرد. اتومبیل ، کامیون های کوچک و خودروهای شاسی بلند به فرمان rack-and-pinion مجهزند در حالی که وسایل نقلیه بزرگتر به فرمان Recirculating ball مجهز می باشند. این سیستم ها با گذشت زمان فرسوده می شوند و این مسئله باعث شل شدن یا یاغی گری فرمان می شود.


خراب شدن هزارخان فرمان
Tire-Service-1-banner.jpg

هزار خان فرمان فرسوده نیز میتواند دلیل گیج بودن فرمان باشد. هزارخان فرمان در یک مسیر دایره ای شکل حرکت می کند که باعث حرکت چرخ ها به سمت چپ و راست می شود. یک هزارخان آسیب دیده میتواند باعث خرابی فرمان شود و ماشین شما قادر به حرکت منظم و متعادل در جاده را نخواهد داشت

خراب شدن میله رابط فرمان و چرخ

loose-steering-wheel-2.jpg


تایرها و فرمان به وسیله ی یک میله رابط به هم وصل هستند. این میله در هر دو سیستم فرمان rack-and-pinion و Recirculating ball وجود دارد. در صورتی که این میله رابط فرسوده شود، فرمان شما شل می شود و ماشین را به این طرف و آن طرف می کشد. در واقع کهنگی چنین قطعات باعث بازی کردن فرمان خواهد شد. وقتی در یک جاده خلوت هستید، به مدت چند ثانیه دست خود را از روی فرمان بردارید، متوجه خواهید شد که فرمان شما بازی می کند و ماشین به طرفین کشیده می شود.


خراب یا فرسوده شدن سیبک فرمان

loose-steering-wheel-1.jpg


سیبک قطعه ای از ماشین می باشد که وظیفه متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق و چرخش چرخ ها را دارد.برخی اتومبیل ها به سیبک بالا و پایین مجهزند ولی برخی فقط دومی را دارند. وضعیت نامنظم تایرها و صدای تق و توق به هنگام رانندگی در یک جاده ناهموار ، نشانه های خراب شدن سیبک فرمان می باشد.در نتیجه فرمان خودرو شما نیز شل خواهد شد.


گیج زدن فرمان خودرو و رفع ایراد آن

گیج زدن فرمان خودرو


در چنین شرایطی که خودرو شما سرکشی می کند و تحت کنترل شما نیست، باید یک گوشه پارک کنید و مکانیک خبر کنید. هیچ چیزی بدتر از این نیست که کنترل وسیله نقلیه را از دست بدهید و ممکن است جان خود و بقیه را به خطر بیاندازید. بهترین راه این است که یک متخصص ماشین شما را عیب یابی کنید و دلیل این کشیده شدن خودرو را بفهمد.
  • در صورتی که هزار خار فرمان خراب شده باشد،مکانیک آن را تعویض خواهد کرد. بعد از آن باید در جاده رانندگی کنید تا مطمئن شوید که درست عمل می کند. هزرخار فرمان نیاز به نگهداری و بررسی منظم دارد تا دچار مشکل لرزش فرمان در طول رانندگی نشوید.
  • اگر میله رابط چرخ و فرمان باعث این مشکل شده ، مکانیک باید میله کهنه را با جدید عوض کند. بعد از تعویض میله رابط باید به اندازه کافی روغنکاری شود.
  • اگر سیبک فرمان باعث ایجاد این مشکل شده است، مکانیک باید آن را باز کند و یک سیبک جدید جایگزین کنید. اگر میخواهید سیبک طول عمر بیشتری داشته باشد، پس مرتبا آن را روغنکاری کنید.
منبع: https://partsgenuine.com/
 
بالا