برگزیده های پرشین تولز

چطور میتونید پرورش بوقلمون به روش سنتی رو داشته باشیم

E.I.G

Registered User
تاریخ عضویت
7 دسامبر 2014
نوشته‌ها
147
لایک‌ها
54
سن
31
محل سکونت
ارومیه - خیام
بوقلمون.jpg

پرورش بوقلمون به روش سنتی یکی از روش های پرورش بوقلمون است که در آن از کمترین تجهیزات استفاده می شود. بوقلمون بعد از شتر مرغ، بزرگترین پرنده اهلی سنگین وزن است که از گوشت بسیار لذیذ و البته کم چربی برخوردار است. از این رو روز به روز بر طرفداران گوشت این پرنده افزوده می شود، علیرغم اینکه این پرنده در اکثر کشورهای اروپایی و امریکایی در سطح صنعتی پرورش داده می شود اما در ایران آنچنان صنعتی نبوده و بیشتر به حالت سنتی و بومی پرورش داده می شود. در این مقاله می خواهیم شما را با راهکار های پرورش بوقلمون به روش سنتی اشنا سازیم تا اگر قصد راه اندازی کسب و کاری را دارید به شغل پرورش بوقلمون نیز به عنوان یک کسب و کار پرسود نگاه کنید.

ملزومات لازم برای راه اندازی سالن پرورش بوقلمون به روش سنتی
اولین و مهم ترین گزینه ای که قبل از پرورش بوقلمون به روش سنتی باید به آن توجه کنید، مسئله علاقه شما به پرورش پرنده ها به خصوص بوقلمون می باشد، اگر صرفا می خواهید برای کسب درامد از این پرنده ها مراقبت کند، شاید در آینده با مشکل برخورید چون بوقلمون ها نیز مانند هر پرنده دیگری دارای بیماری ها و مشکلات خاص خود می باشند و اگر به پرورش و نگهداری از آنها علاقه مند نباشید به راحتی آنها را به حال خود واگذار خواهید کرد و شاهد تلف شدن یک یک آنها خواهید بود که این کار چیزی جز ضرر برای شما نخواهد داشت.

پس از اینکه این علاقه را خود احساس کردید می توانید نسبت به تهیه مکان و تجهیزات لازمه اقدام کنید، مکان مناسب برای پرورش بوقلمون ها به روش سنتی باید حتما دارای حیاط باشد تا روزانه چندین بار بوقلمون ها را در محیط آزاد کنید که از علوفه و مراتع اطراف محل تغذیه کنند، بنابراین وجود زمین کشاورزی در اطراف سالن پرورش بوقلمون ها از مزایای پرورش بوقلمون ها به روش سنتی می باشد.

در سالن پرورش بوقلمون ها حتما باید از تجهیزات گرمایشی ، سرمایشی و تهویه مناسبی استفاده کنید تا در آب و هوای بد اقدام به ایجاد تعادل دمایی در محیط کنید. هم چنین باید تمامی سوراخ های موجود در دیوار، سقف و کف را بپوشانید تا از ورود موجودات و حشرات موذی و آلوده به بیماری جلوگیری شود.

بوقلمون ها نیز مانند هر پرنده دیگری دارای نژاد های مختلفی می باشند که هر کدام دارای ویژگی های ظاهری و رفتاری مختص به خود هستند، از جمله نژاد های قابل پرورش در روستا ها که از مقاومت بدنی بالایی برخوردارند می توان به نژاد سفید یا همان بیوتی اشاره کرد که قابلیت افزودن وزن تا 15 کیلو را دارند و به راحتی نیز به فروش می روند. البته بوقلمون های سیاه و برنزی به دلیل حاشیه سود بالا و مقاومت بالایی که در برابر بیماری ها دارند، برای پرورش بوقلمون به روش سنتی مناسب تر خواهند بود.

مهم ترین مراحل برای راه اندازی شغل پرسود پرورش بوقلمون به روش سنتی موارد زیر می باشد که به صورت خلاصه وار خدمتتان ارائه شده است :



مرحله اول : آماده سازی مکان پرورش بوقلمون ها :

قبل از اینکه اقدام به انجام کاری بکنید باید مکان مناسب پرورش را آماده سازی کنید، همانطور که در بالا نیز اشاره شد این مکان باید دارای تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و تهویه مناسبی باشد تا بوقلمون ها در بهترین وضعیت پرورشی باشند و احتمال سرماخوردگی و گرمازدگی در آنها به حداقل برسد.

هم چنین باید کف سالن را با خاک اره، پودر چوب و یا پوشال های نرم بپوشانید و تعداد مناسبی دانخوری و آبخوری در محیط وجود داشته باشد، معمولا به ازای 20 الی 30 جوجه یک دانخوری و یک آبخوری و به ازای 3 الی 4 بوقلمون بالغ یک دانخوری و یک آبخوری در نظر گرفته می شود.

در پرورش بوقلمون به روش سنتی معمولا در هر متر مربع 3 الی 4 بوقلمون بالغ قابل پرورش خواهد بود، این مقدار را حفظ کنید و از تراکم بالای بوقلمون ها در محیط خودداری کنید چون تراکم بالا موجب بروز بیماری هایی مانند کانیبالیسم در آنها خواهد شد و اگر می خواهید درآمد خود را افزایش دهید به جای افزایش تراکم بوقلمون ها در محیط، مساحت و ظرفیت سالن را افزایش دهید.


مرحله دوم – خرید جوجه بوقلمون یا خرید دستگاه جوجه کشی و تخم های نطفه دار بوقلمون :
پس از آماده سازی مکان مناسب، نوبت به خرید جوجه بوقلمون ها خواهد رسید، اما برخی از پرورش دهندگان حرفه ای برای کاهش در هزینه های خود اقدام به خرید تخم نطفه دار بوقلمون و دستگاه جوجه کشی می کنند و با جوجه کشی از تخم بوقلمون ها اقدام به تولید جوجه یک روزه می کنند که این کار تاثیر زیادی در کاهش هزینه ها و در نتیجه افزایش سود نهایی پرورش دهنده خواهد داشت. در مقاله پرورش بوقلمون گوشتی راهنمای انتخاب جوجه یکروزه بوقلمون و راهنمای خرید با کیفیت ترین تخم نطفه دار بوقلمون و دستگاه جوجه کشی مناسب این کار توضیح داد شده است. هم چنین اگر می خواهید کار خود را با جوجه کشی از تخم های نطفه دار آغاز کنید می توانید مقاله جوجه کشی بوقلمون را مطالعه کنید.



مرحله سوم – آماده سازی بستر جوجه ها :
پس از اینکه جوجه ها را خریداری کردید و یا اینکه از دستگاه بیرون آمدند، باید مکان مخصوص آنها را فراهم سازید. در مکان پرورش جوجه ها حتما باید لامپ مادر مصنوعی وجود داشته باشد تا بدن جوجه ها را گرم نگه دارند و از رشد عوامل میکروبی نیز جلوگیری شود. هم چنین برای جلوگیری از پخش شدن جوجه ها در سالن باید به دور آنها حصار هایی از یونولیت یا ایرانیت درست کرد تا آنها را در زیر لامپ جمع کند. به ازای هر 20 جوجه باید 1 دانخوری و 1 آبخوری در محیط وجود داشته باشد. دمای محیط باید بین 28 الی 32 درجه سانتی گراد باشد و روزانه 20 الی 22 ساعت روشنایی برای رشد بهتر آنها لازم است. برای سنجش دمای محیط می توانید از دماسنج استفاده کنید و برای تنظیم ساعات روشنایی و تاریکی باید از زمان سنج قطع و وصل خودکار لامپ استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات کامل در مورد تغذیه جوجه ها می توانید مقاله تغذیه بوقلمون ها را مطالعه بفرمایید.



مرحله چهارم – انتقال جوجه ها به سالن اصلی :
پس از گذشت دو هفته از پرورش بوقلمون به روش سنتی ، جوجه ها مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما و بیماری ها خواهند داشت. بنابراین دیگر نیازی به استفاده از لامپ مادر مصنوعی نیست. با انتقال آنها به سالن اصلی ، جیره غذایی، میزان ساعات روشنایی و دمای محیط آنها نیز فرق خواهد کرد. جیره غذایی بوقلمون ها از سن دو هفتگی تا بلوغ کامل تقریبا ثابت خواهد بود، شما می توانید با استفاده از علوفه، ترکیبی از انواع دانه ها و غلات و کنسانتره مخصوص بوقلمون ها تغذیه کنید. دمای محیط آنها باید بین 25 الی 28 درجه سانتی گراد باشد و ساعات روشنایی را باید به 10 الی 12 ساعت در روز کاهش دهید.

بوقلمون ها بستگی به نژادی که دارند، بین 6 الی 7 ماه کاملا بالغ شده و آماده تخم گذاری خواهند شد. البته اگر قصدتان پروار بندی بوقلمون گوشتی و ارائه به بازار باشد می توانید در سن چهار ماهگی نیز آنها را برای فروش به بازار عرضه کنید، اما اگر می خواهید بوقلمون هایی تخم گذار پرورش دهید باید تا بلوغ کامل آنها صبر کنید. البته ناگفته نماند که بوقلمون های تخم گذار قیمت بالاتری نسبت به بوقلمون های گوشتی دارند.

برای بازاریابی و فروش محصولات خود می توانید از شیوه های تبلیغی رایگان مانند سایت های آگهی اینترنتی و بازاریابی حضوری استفاده کنید، هم چنین با نصب یک بنر بزرگ در نزدیکی مکان پرورش بوقلمون های خود، محصولات قابل عرضه خود را تبلیغ کنید.

به مرور زمان مشتریان با شما آشنا خواهند شد و در صورتی که از کیفیت و قیمت بوقلمون ها راضی باشند به مشتری های ثابتی تبدیل خواهند شد و همان مشتری ها می توانند مشتری های جدیدی را به شما معرفی کنند. بنابراین توصیه می شود که با مشتریان راستگو باشید و کیفیت بالا و قیمت پایین را همیشه مد نظر خود قرار دهید.

برگرفته از : آموزش پرورش بوقلمون به روش سنتی
 
بالا