برگزیده های پرشین تولز

چگونه در مقطع دانشگاه استاتیک را یاد بگیریم

sirvan1124

Registered User
تاریخ عضویت
22 آگوست 2015
نوشته‌ها
297
لایک‌ها
37
سن
61
دوستان سلام. در این پست تجربیات خودم رو در رابطه با نحوه یادگیری استاتیک در مقطع دانشگاه با شما به اشتراک میذارم و از سایت های معتبر هم استفاده میکنم. یکی از دروس مهم برای رشته های مهندسی مکانیک، عمران، معماری، صنایع و .... در استاتیک هست. برای یادگیری این درس باید در طول ترم درس استاتیک رو بخونید. در ضمن حل کردن تمرین و تحلیل کردن هم بسیار لازم و ضروریه. بدون تمرین نمیتونید استاتیک رو یاد بگیرید. مطالب زیر هم که از سایت https://sirvanmohamadi.com/ گرفته شده در این زمینه خیلی کمک کننده ست.
استاتیک جزو دروس بسیار مهم مهندسی مکانیک و بسیاری از رشته های فنی مهندسی است. در این درس دانشجویان ابتدا با نیرو، گشتاور، نیروهای معادل و دیاگرام جسم آزاد آشنا می شوند. نیرو و گشتاور در این درس بسیار مهم است و دانشجویان تا انتهای ترم با آن سر و کار دارند. در مبحث تعادل ذره و تعادل جسم صلب هم بلد بودن رسم نمودار جسم آزاد اهمیت بالایی دارد. در ادامه در درس استاتیک مهندسی مکانیک مبحث تعادل نقطه، جسم در صفحه و فضا مورد بررسی قرار می گیرد. هر جسمی که حرکت نداشته باشد یا حرکت با سرعت ثابت داشته باشد تعادل دارد. دانشجویان مهندسی مکانیک یاد می گیرند که چگونه تعادل اجسام و سازه ها را بررسی کنند و این مبحث جزو سرفصل های مهم درس است. در ادامه شناسایی سازه های پایدار، ناپایدار، معین و نامعین استاتیکی در صفحه و فضا تدریس می شود. اگر تعداد مجهولات مسئله از تعداد معادلات تعادل بیشتر باشد اصطلاحا گفته می شود که مسئله نامعین استاتیکی است. برای تشخیص مسائل نامعین دانشجو باید انواع تکیه گاهها را هم خوب بشناسد.
تعریف نیرو، ذره، جسم صلب و ... مواردی است که باید بلد باشید تا هر جا به آن اشاره شد خیلی خوب بدانید که منظور چیست. به عنوان مثال، جسم صلب به جسمی گفته می شود که تغییر شکل های آن در برابر نیروهای وارده بسیار کم و ناچیز است. برای مسلط شدن بر درس استاتیک باید پایه را محکم بگذارید و این مفاهیم اولیه را خیلی خوب بلد باشید. در درس استاتیک معادلات تعادل تقریبا بیشتر مباحث را پوشش می دهد. به عنوان مثال قاب ها و ماشین ها و حتی مبحث خرپا را با همین معادلات تعادل می توان مورد بررسی قرار داد. علاوه بر بحث خرپا، مباحث دیگری مانند ممان اینرسی و یا گشتاور دوم سطح هم در استاتیک مهندسی مکانیک ارائه می شود که بسیار کاربردی و مهم است.
برای یادگیری بهتر درس استاتیک و یا هر درس دیگری از دروس مهندسی مکانیک در طول ترم درس بخوانید. به هر میزان در طول ترم برای یادگیری بهتر درس وقت بگذارید در نهایت نتیجه بهتری هم خواهید گرفت. مطالبی که با وقت کافی و در طول ترم یاد گرفته می شوند دیرتر هم فراموش خواهند شد.
پا به پای کلاس پیش بروید و عقب نیفتید. در طول ترم درس بخوانید. مباحث مهم مانند تعادل، خرپا، قاب ها و ماشین ها، اصطکاک، کار مجازی، رسم نمودار نیروی برشی و گشتاور خمشی، ممان اینرسی، مرکز سطح و ... را بسیار خوب یاد بگیرید.
برای درس استاتیک باید درست تمرین حل کنید. متن درس را کامل که خواندید، سوال را در مقابل خودتان قرار دهید و 10 دقیقه روی آن فکر کنید و حتما هر راه حلی که به نظرتان می رسد را برای آن بنویسید. سپس جواب درست را نگاه کنید و حل خودتان را تصحیح نمائید.
برای پاس شدن بسیاری از دروس دیگر مانند مقاومت مصالح 1 و 2 و طراحی اجزای 1 و 2 کاملا لازم است که استاتیک را خوب بلد باشید. سعی کنید با مسائل استاتیک درگیر شوید و آنها را خودتان حل کنید. برای هر مبحث از جمله تعادل، خرپا، قاب ها و ماشین ها، اصطکاک و ... حداقل 15 تا 20 تمرین حل کنید. اگر در منزل توانستید تمرینات را خودتان حل کنید و تحلیل کردن را یاد گرفتید در امتحان هم موفق عمل می کنید و درس به راحتی پاس می شود. باید سعی کنید درست تحلیل کردن مسائل استاتیک را یاد بگیرید.
 
بالا