برگزیده های پرشین تولز

چگونه وبلاگ نویسی حرفه ای شویم و کپی نکنیم؟ (۷ تکنیک ساده)؛

shayan66

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
5 سپتامبر 2015
نوشته‌ها
34
لایک‌ها
34
سن
36
محل سکونت
اهواز
نسخه اصلی این مقاله در وبلاگ شایان توابی در تاریخ 21 بهمن 1394 منتشر شده است.

__________

شما واقعا اهمیت وبلاگ نویسی و محتوای اورجینال را درک میکنید و میدانید که نوشتن مقالات ناب چه تاثیری بر برند سازی و بازاریابی محتوا دارد، ولی هرکار میکنید هیچ ایده ای برای نوشتن مقالات جدید ندارید! خود من هم در این شرایط بوده ام.

پس چه باید بکنید؟

چگونه میتوانید بدون اینکه محتوای دیگران را عینا کپی کنید، وبلاگ نویسی حرفه ای شوید و خودتان محتوای منحصر به فرد و اورجینال تولید کنید؟ محتوایی که نمود از شخصیت، دیدگاه ها و توانایی های شخص شما دارد؟ محتوایی که هیچکس در عالم به جز شما نمیتواند آن را تولید کند؟ محتوایی که میتواند دنیا را به مکان بهتری تبدیل کند.

نگران نباشید! با چند تکنیک ساده میتوانید محتوای خوب تولید کنید.

باید بدانید که وبلاگ نویسی بیش از هر چیز دیگر شجاعت میخواهد! شجاعت قبول این موضوع که "من کامل نیستم". تابحال شده اولین مقاله خود را نوشته باشید و هنگام فشار دادن دگمه ی "انشتار مطلب" ندایی از درون به شما بگوید: "آیا خوانندگان از این مقاله خوششان خواهد آمد؟ آیا کسی با من مخالفت نمیکند؟ آیا کامل است؟ افتضاح نیست؟..."

زمانیکه قبول کردید کامل نیستید، و شجاعتِ به اشتراک گذاری دیدگاه هایتان با بقیه را پیدا کردید میتوانید وبلاگ نویس خوبی شوید.

اگر به تازگی میخواهید شروع کنید و یا ایده جدیدی برای مقاله بعدی خود ندارید، میتوانید از تکنیک های زیر کمک بگیرید:

1-بازیافت، تغییر و دوباره سازی محتوای قدیمی

در شرایطی که مطلب جدیدی برای ارائه ندارید، میتونید سری به دسته ها و مطالب قدیمیتون بزنید (خصوصا مطالبی که بیشترین بازخورد و بازدید رو داشته)، و ببینید از چه زوایای دیگری میتونید به موضوع بپردازید؟ در موضوع عمیقتر بشید و از دیدگاههای مختلف در اطراف موضوع صحبت کنید.

مثلا یکی از پر طرفدارترین مقالات من 10 دلیل شگفت انگیز برای وبلاگ نویسی بود که مشخص بود خیلی از دوستان میتونند از این نوع مقالات استفاده کنند. از طرف دیگه هم یکی از مشکلاتی که در وب فارسی هست کپی کردن مقالات هست و هدف من هم تغییر این رویه بوده. همین جرقه ای شد تا مقاله جدیدی بدم و راهکارهایی بدم تا بتونه برای تولید محتوای اورجینال مفید باشه.

2-تبدیل محتواهای مختلف به اسلایدشیر ، ویدئو ، پادکست یا اینفوگرافیک

اگر امکان تولید محتوای تصویری یا ویدئو را دارید به هیچ عنوان فرصت رو از دست ندید. سری به مقالات مختلفتون بزنید و اونهایی رو که پتانسیل تبدیل به تصویری شدن دارند انتخاب کنید و تصویریشون کنید.

این کار نه تنها برای تولید محتوا به شما کمک میکنه، بلکه وبسایت ها و پلتفرم های بسیار پر قدرتی هم وجود داره که میتونید از طریق اونها با محتوای تصویری ترافیک رو به وبسایت خودتون بکشید و مخاطب جذب کنید.

-اگر پاور پوینت بلدید میتونید از سایت اسلایدشیر استفاده کنید و به راحتی اسلایدهاتون رو توی این سایت آپلود کنید.

-اگر میتونید ویدئو یا پادکست تولید کنید، آپارات و یوتیوب رو دارید که ترافیک بسیار بالایی رو میتونند برای شما به ارمغان بیارند.

-اگر عکس و اینفوگرافیک تولید کنید میتونید اونها رو توی اینستاگرام و پینترست بگذارید.

محتوای تصویری با کیفیت میتونه برگ برنده شما و تجارتتون باشه، سئوی وبسایت شما رو بهتر کنه و بازدید شما رو به شدت بالاتر ببره.

3-جمع آوری اطلاعات و یکی کردن و بهتر کردنشون (پژوهش)

برای ارائه یک راهنما و آموزش منحصر به فرد، نیاز نیست از صفر تا 100 اش رو از خودتون بنویسید. میتونید منابع موجود فارسی و انگلیسی در مورد مطلب مورد نظرتون رو جمع آوری کنید، نکات مهم رو یادداشت کنید، نکات غیرمهم و بد رو از اونها حذف کنید و یک راهنمای کاملتر، بهتر و با کیفیت تر از راهنماهای موجود تهیه کنید.

هدف ما هم این هست که بهترین محتوای موجود رو در حوزه کاریمون تولید کنیم، درسته؟ پس پژوهش مناسب میتونه یکی از بهترین راهها باشه.

4-پیدا کردن محتوای قدیمی و به روز کردنش

یکی دیگه از راههای میانبر و بسیار کارآمد این هست که سَری به گوگل و وبلاگهای مرتبط با صنعتتون بزنید و مقالاتی که بیشترین رتبه موتورهای جستجو رو آوردند یا بیشترین بازدید و بازخورد رو داشتند رو پیدا کنید و لیست کنید. سپس در همون موضوع محتوایی به مراتب بهتر و کاملتر تولید کنید. منظورم این نیست که فقط یکم بهترش کنید! اگر مثلا مقاله مورد نظر 500 کلمه هست شما 2000 کلمه بنویسید! اگر "۶ نکته برای موفقیت در سئو سایت" هست شما 60 فاکتور مهم رو بنویسید...

تجربه نشون داده که محتوایی که یک بار جواب داده و ازش استقبال شده، دوباره هم جواب خواهد داد. فقط مطلبی به روزتر، کاملتر و بسیار با کیفیت تر از اون چیزی که هست باید تولید کنید.

5-بررسی موردی (مورد کاوی)

موردکاوی، به جرات اگر خوب تهیه بشه بهترین نتیجه رو به همراه خواهد داشت. اگر محصول یا خدمات شما به شکل خاصی تونسته برای مشتریتون مفید باشه، بهشون کمک کنه یا حتی روی زندگیشون تاثیر بگذاره، حتما راجع بهش مقاله ای تهیه کنید و داستان رو کامل توضیح بدید. حتی میتونید از مشتری های شرکت های موفق دیگه در حوزه کاریتون استفاده کنید. برای نوشتن یک بررسی موردی خوب چند نکته رو مد نظر قرار بدید:

-یک مورد خاص و واقعی رو انتخاب کنید و مقالتون رو با یک هدف خاص بنویسید (مثلا چطور محصول ما میتونه به رفع نیاز خاص شما کمک کنه)

-از اعداد و آمار استفاده کنید (با اعداد و آمار و مدارک مسوق نتیجه رو نشون بدید)

-پروسه و استراتژی کاری را نشان دهید (نشان دهید چگونه مرحله به مرحله روی مورد کار کرده اید تا به موفقیت رسیده)

6-محتوا و راهنماهای مشارکتی

از بقیه وبلاگ نویسها کمک بگیرید و باهم کار کنید. متاسفانه در ایران این موارد هنوز جا نیفتاده... به جز موارد معدودی اصلا همکاری کردن برای تولید محتوا و به اشتراک گذاری کارها چیزی غیر معمول و غیرطبیعی هست. هر کسی رقیب نیست! رقیب رو هم میشه به دوست و شریک تبدیل کرد. اگر اهمیت و تاثیر این موضوع رو درک کنید میتونه به شدت برای شما مفید باشه.

مثلا من در مورد استراتژی ها و خوبی های وبلاگ نویسی و بازاریابی محتوا مینویسم و فرد دیگری در مورد بهترین ابزارها برای وبلاگ نویسی یا سئو... میتونیم باهم یک راهنمای کامل تهیه کنیم و در یک ساختار معین هر کس در موضوع خودش راهنمای کاملی بنویسه. با این کار هم راهنمای کاملتر و پخته تری خواهید داشت، هم چون 2 نفر میشید هر کس میتونه به روش خودش اون راهنما رو تبلیغ کنه و کارها رو تقسیم کنید.

7-وبینار برگذار کنید یا مصاحبه تصویری کنید!

میتوانید با اسکایپ یا برنامه های مختلف گفتگوی تصویری، با بهترین مدیران و کارکنان شرکتها در حوزه کاریتان، وبلاگ نویسهای دیگر و ... گفتگوی گروهی یا مصاحبه تکی در مورد یک موضوع خاص برگذار کنید. با این کار به راحتی میتوانید ویدئو هم تولید کنید. کافیست که موضوع جذابی را انتخاب کنید و سوالات خوبی طرح کنید تا یک گفتگوی جذاب داشته باشید.



جمع بندی

زمانیکه وارد وبلاگ نویسی و بازاریابی محتوا شدم، متوجه شدم که واقعا بسیاری از منابع به روز و محتواهای با کیفیت در حوزه های کاری مختلف به زبان فارسی وجود ندارن و باید اونها رو در مقالات و کتاب های انگلیسی پیدا کرد و چیزی هم که در وب فارسی بود درصد بسیار بالایی از اون کپی از همون مقالات خارجی بود. این موضوع برای من واقعا ناراحت کننده بود. به همین خاطر تصمیم گرفتم هدف اصلی خودم رو بالا بردن سطح محتوای وب فارسی بگذارم.

چه خوشمون بیاد یا نه، مردم ایران باهوشند و باور دارم پتانسیل تبدیل شدن به قطب علمی دنیا رو داریم، اما متاسفانه خیلی ها این هوش رو برای کارهای بیهوده، بی هدف ، شوخی و تنبلی صرف میکنن!

اینترنت یک رسانه هست، چه کسب و کار دارید چه ندارید، حتما چیزی برای اشتراک با بقیه دارید. جتما چیزی بلدید که میتونه برای بقیه مفید باشه، پس اون رو به اشتراک بگذارید. روزی که تک تک ما برای بالا بردن سطح آگاهی خودمون و بعد آگاهی بقیه مردم احساس مسئولیت کنیم اون روز کشور دیگه ای نخواهد موند که قطب علمی جهان باشه، جز ایران!

آیا شما برای تولید محتوای اورجینال مشکل دارید؟ برای رفع این مشکل چه میکنید؟
 

ehsanservat

Registered User
تاریخ عضویت
8 جولای 2013
نوشته‌ها
3,589
لایک‌ها
2,509
محل سکونت
دیار دور درست ها
وبلاگ داشتن کمی سخته , چون ایرانی جماعت مد گراست یه زمانی تو وبلاگ - یه زمانی یاهو مسنجر - یه زمانی aol یه زمانی اورکات - یه زمانی فیسبوک و ............................
الان به وبلاگ کمتر توجه میشه
این وبلاگ خود من http://servateh.mihanblog.com/ که تا شهریور 93 فعال بود بعد ولش کردم اما جدیدن دوباره راهش انداختم
داشتن سایت حداقل کمی بهتره
 

saman1392

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 می 2013
نوشته‌ها
808
لایک‌ها
112
سلام منظور این دوستمون درمورد وبلاگ سیستم های بلاگدهی نبود وبلاگ داخل سایت بود وبلاگ داخل سایت به این شکله www.domain.com/blog در این بخش هم مقالات رویداد ها اخبار فعالیت و ... را میشه نوشت نه وبلاگ میهن بلاگ و بلاگفا جسارتا البته دیدم اشتباه متوجه شدید توضیح اصلیشو دادم
وبلاگ داشتن کمی سخته , چون ایرانی جماعت مد گراست یه زمانی تو وبلاگ - یه زمانی یاهو مسنجر - یه زمانی aol یه زمانی اورکات - یه زمانی فیسبوک و ............................
الان به وبلاگ کمتر توجه میشه
این وبلاگ خود من http://servateh.mihanblog.com/ که تا شهریور 93 فعال بود بعد ولش کردم اما جدیدن دوباره راهش انداختم
داشتن سایت حداقل کمی بهتره
 

ehsanservat

Registered User
تاریخ عضویت
8 جولای 2013
نوشته‌ها
3,589
لایک‌ها
2,509
محل سکونت
دیار دور درست ها
سلام منظور این دوستمون درمورد وبلاگ سیستم های بلاگدهی نبود وبلاگ داخل سایت بود وبلاگ داخل سایت به این شکله www.domain.com/blog در این بخش هم مقالات رویداد ها اخبار فعالیت و ... را میشه نوشت نه وبلاگ میهن بلاگ و بلاگفا جسارتا البته دیدم اشتباه متوجه شدید توضیح اصلیشو دادم

ممنون از شما
 

alireza96ebr

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 اکتبر 2014
نوشته‌ها
14
لایک‌ها
2
سن
28
بازاریابی محتوا، بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب‌وکار شما است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و یکپارچه تمرکز دارد و هدف کلی آن، جذب مخاطبین جدید و حفظ مخاطبان قبلی است. جذب مخاطب در این استراتژی، با ارائه محتوای ارزشمند انجام می‌شود.
برای داشتن یک بازاریابی محتوایی موفق، به برنامه‌ریزی دقیق نیاز خواهید داشت. هنگام ایجاد محتوا، باید نکات کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:

  • محتوا را برای چه کسی ایجاد می‌کنید؟
  • محتوا چه سودی برای مخاطب دارد و کدام مشکل او را قرار است حل کند؟
  • محتوای مورد نظر چگونه منحصربه‌فرد خواهد شد؟
  • محتوا در چه فرمتی تولید می‌شود؟
  • محتوا در کجا توزیع می‌شود؟
  • چگونه ایجاد و انتشار محتواها را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنید؟
 
بالا