برگزیده های پرشین تولز

چگونه یک ابشار و برکه مصنوعی را با حد اقا هزینه خودمان طراحی کنیم ؟آیا میتوان این صنعت را گسترش داد؟

pinkfloid70

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2016
نوشته‌ها
14
لایک‌ها
4
سن
31
محل سکونت
تهران
بکارگیری سنگ و صخره مصنوعی همراه با سنگ طبیعی و معدنی در طراحی نمای برکه و استخر مصنوعی
در این مقاله به این بحث میپردازیم که معماران برتر و طراحان دکوراسیون چگونه با بکار گیری سنگ مصنوعی و سنگ معدنی طبیعی و یا با ترکیبی از هردو به طراحی انواع نمای سنگی آبشار و یا استخر و یا آب نما و فواره مصنوعی میپردازند ؟

pool-spa-rock-boulders-waterfall-multi-level-Aquatic-Artists-NC.jpg


معماران برتر جهان با استفاده از انواع مصالح طبیعی و مصنوعی نظیر سنگ آنتیک و سنگ معدنی و سنگ مصنوعی یا همانطور که یاد شد با ترکیبی از هردو آن ها به ایجاد طرح ها و چشم انداز هایی بی نظیر از تالاب ها و استخر های مصنوعی می پردازند که گاهی رقیبی بسیار جدی برای مدل طبیعی خود این بنا هادر طبیعت می باشند و این امر بسیار قابل تحسین بوده و گاه جوایزی بر این خلق هنر نیز به پاس قدردارنی دریافت می نمایند.

غارهای مصنوعی و آبشار ها و صخره ها فقط تعداد محدودی از بناهای مصنوعی ایجاد شده توسط معماران در حیاط خانه ها و منازل هستند که گویی تکه ای از نوع طبیعی هستند که از دنیای طبیعت به قسمتی از خانه آورده و نصب شده اند. تعداد بناهای ساخته و طراحی شده توسط سنگ
مصنوعی در این مورد بسیار فراتر از این ها می باشد.
در این طراحی ها بکارگیری تخته سنگ های طبیعی در کنار سنگ انتیک میتواند جلوه طبیعی تر و زیباتری را به این نما ها ببخشد.استفاده محدود حتی از چند تکه سنگ طبیعی و یا مصنوعی در ته استخر و یا چند قطعه سنگ استراتژیک که داخل نمای سنگی این طراحی ها استفاده میگردد میتواند کمک شایانی به یکسان سازی و هم پارچه کردن طراحی دکوری نماید.
حتی گاهی بکارگیری این ابعاد از سنگ طبیعی و یا مصنوعی مغلوب در طرح را میتوان محدود به 10 فوت دانست که در همان ابعاد نیز جلوه خاص خود را به بنای سنگی نظیر آب نما مصنوعی میبخشند.

یکی از بهترین انتخاب ها و گزینه ها برای بکار گیری سنگ نما فوق که از جنس سنگ مصنوعی و یا سنگ معدنی (جنس متفاوت از کل طراحی ) میباشد استفاده از آنها برای نمونه در قسمت تخته شیرجه استخر مصنوعی و یا یک تکه نما سنگ ایستاده در وسط حوض و یا یک پلتفرم جزیره مصنوعی در اطراف استخر و یا حوضچه خانگی میباشد که بیشترین آمار استفاده از آن ها متعلق به بکارگیری این تخته سنگ ها در وسط آب نما میباشد به طوری که فوران آب بر روی این تکه سنگ و یا بهتر است بگوییم از داخل این سنگ ها به نحوی طراحی میگردد که نمای سنگ طبیعی یاد آور آبشاری طبیعی باشد.

از دیگر ویژگی هایی که بکارگیری صخره سنگ ها در این نما های حوضچه میتوان از آن یاد کرد بحث عمق آب بوده که با بکارگیری آن همواره این حس منتقل میشود که گویی حوض یا حوضچه فراتر از ابعاد واقعی خود بوده و یا دارای گنجایش حجم آب بیشتری هستند و یا اگر از این سنگ ها به نحوی صحیح در اجرا استفاده شود حتی میتواند منتقل کننده این حس باشد که آب برکه دارای عمق ظاهری بیشتریست.
یادتان باشد در استفاده از سنگ مصنوعی و سنگ آنتیک و سنگ طبیعی تنها عامل محدود کننده فقط و فقط هزینه و بودجه است و هیچ محدودیتی در نوع و اندازه و سبک بکارگیری آنها در هیچ نمای سنگی ای وجود ندارد و تا جایی که ذهن بتواند خلاقیت نماید طراحی های فوق قابل اجراست.
یکی از عوامل محدود کننده و یا بهتر است بگوییم تاثیر گذار در بودجه طراحی آب نما و استخر و یا آبشار مصنوعی استفاده از صخره سنگ مصنوعی و یا طبیعی میباشد که قسمت قابل توجهی از هزینه را برای طراحی و یا حفاری از طبیعت و انتقال و باز طراحی به خود اختصاص میدهد.
حتی اگر تکه سنگ و یا بهتر است بگوییم صخره سنگ مناسبی نیز
پیدا شود که با حد اقل بودجه آماده بکارگیری شود باز هم هزینه حمل و نقل و استخراج و اکتشاف را نیز باید در نظر گرفت.
چه با بکارگیری سنگ مصنوعی و چه با استفاده از سنگ و صخره طبیعی بدون شک میتوتن آب نما و ابشار مصنوعی زیبایی را ایجاد نمود.
بنابر این قضیه مهمی که در اینجا به وجود می آید مساله زیر است :

انتخاب صحیح بین سنگ مصنوعی و سنگ طبیعی
بهترین نوع سنگ برای استفاده در طراحی حوچه و آب نما خانگی کدام است ؟

از آن جایی که بودجه یک فاکتور اساسی در تعیین مقیاس پروژه میباشد
بنابر این انتخاب نوع سنگ و ابعاد سنگ و مقیاس آن و توجه به رنگ و طرح آن میتواند در این قضیه بسار تاثیر گذار باشد که این انتخاب باید با در نظر گرفتن کاربرد سنگ در طراحی باشد به طوری که برای یک استخر یا حوض نسبتا بزرگ بهترین گزینه استفاده از تکه سنگ های تخت و صاف و درشت است این در حالی است که سنگ های گرد و بزرگ بهترین انتخاب برای طراحی آب نما و آبشار مصنوعی هستند.

صخره مصنوعی
یک رویکرد دیگر در طراحی استخر و نما سنگ تزئینی منازل بکارگیری صخره مصنوعی به جای صخره سنگ طبیعی برش داده شده میباشد که اتفاقا تاثیر مستقیمی در بودجه و هزینه نهایی خواهد داشت و علاوه بر هزینه کمتر قدرت مانتور و انتخاب شکل دلخواه و رنگ دلخواه را به معمار میدهد.
از این رو استفاده از سنگ مصنوعی و سنگ آنتیک و صخره مصنوعی امروزه همواره در انواع طراحی داخی و سنگ نما تزئینی همواره رو به رشد است و دلیل ان دو فاکتور اساسی یاد شده
1- هزینه کمتر سنگ و صخره مصنوعی در مقایسه با نوع معدنی و طبیعی
2- قدرت مانور بیشتر و انتخاب رنگ و طرح دلخواه در طراحی
میباشد که به محبوبیت این نوع از سنگ ها بسیار افزوده است
با این حال یکی از بهترین پیشنهاد ها در استفاده از سنگ نما در طراحی فواره و آب نما و یا حوضچه خانگی استفاده متعادل و اقتصادی از تزکیب هردو سنگ مصنوعی و سنک معدنی و طبیعی میباشد.
 
بالا