برگزیده های پرشین تولز

چگونه یک دوربین دیجیتال بخریم. قسمت اول

yahooman

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2003
نوشته‌ها
8
لایک‌ها
0
عکاسی دیجیتال در حال پیشرفت و بهتر شدن است. رزولوشن بالاتر، کنترل نسبی بیشتر و فناوری جدیدتر در گرفتن عکس‌های زیباتر و باکیفیت‌تر به ما کمک شایانی می‌کنند. اکنون در این مقاله به شرح و توضیحی کوتاه اما کاربردی برای خرید یک دوربین‌ دیجیتال مناسب با توجه به نباز‌ها و کاربردهای مورد نظر می‌پردازیم.
2080117928_LG.jpg


Megapixel مهمترین موضوعی است که فروشندگان روی آن تاکید می‌کنند. دلیل آن این است که این مشخصه هنوز یکی از موارد مهم در انتخاب دوربین‌های دیجیتال مانده است. اما دلیل دیگر این است که تولید کنندگان و فروشندگان تلاش می‌کنند این مشخصه را در برابر خواص و مشخصه‌های دیگر به شدت بزرگ‌نمایی می‌کنند. اگر شما وقت کمی برای خریدن دوربین دیجیتال داشته باشید ممکن است وسوسه شوید که تنها براساس میزان Megapixel دوربین، تصمیم گرفته و خرید خود را انجام دهید. این دلیل آن است که تولید کنندگان میزان Megapixel را با بزرگ‌نمایی در جلو دوربین چاپ می‌کنند.
اما یک دوربین دیجیتال برای گرفتن عکس‌های خوب و با کیفیت، به چیزی بیش‌تر از تعداد Pixel های زیاد یا به قول خودمان همان Megapixelها نیاز دارد. پس به کیفیت مشخصه‌های دیگر هم به همان اندازه باید دقت کرد. به عنوان مثال یک دوربین دیجیتال سست و بی‌حال که بین گرفتن دو عکس زمان زیادی را تلف می‌کند، صحنه‌های جذاب را از دست خواهد داد. یا یک دوربین بزرگ و سنگین زمان بیشتری را روی تاقچه خواهد بود تا همراه شما برای عکاسی. همچنین یک دوربین بدون تنضیمات دستی ممکن است عکس‌هایی عالی را در نور آفتاب بگیرد اما در شرایط دیگر بسیار بد عمل کند.

خصوصیات کلیدی:
1- Resolution یا تفکیک پذیری: اگر خیال دارید عکس‌هایی که می‌گیرید را برای دوستانتان ایمیل کنید یا این‌که در سایز عکس‌های فوری Print‌بگیرید تقریبا هر رزولوشنی این کار را برای شما انجام می‌دهد. با این حال Pixel های بیش‌تر انعطاف‌پذیری بیش‌تری را به شما خواهد داد. مثلا می‌توانید عکس‌هایی با کیفیت‌تر و با اندازه‌ی بزرگ‌تر چاپ نمایید یا قسمتی از یک عکس را ببرید (Corp) و آن را چاپ نمایید.
با یک حساب سرانگشتی و تخمینی می‌توان گفت: یک دوربین 2 مگاپیکسلی می‌تواند عکسی با قابلیت پرینت خوب در ابعاد 5×7 به ما بدهد. دوربین 3 مگاپیکسلی عکس‌هایی با پرنت در انداره‌های 10×8 و دوربین‌های 4 مگاپیکسل و بالاتر عکس‌هایی با اندازه پرینت 17×11 به ما خواهد داد.

2-اندازه، وزن و نوع طراحی: برای برخی شاید وزن دوربین و این که در جیب جا بگیرد مهم‌تر از تعداد پیکسل‌ها باشد. دوربین‌های کوچک مناسب‌ترند اما آن‌ها معمولا دکمه‌های کوچکی دارند که ممکن است تنظیمان را بر خلاف خواسته‌ی شما (مثلا با برخورد دستتان) تغییر دهند.

3-لنز‌های زوم کننده: دوربین‌های ارزان معمولا فاقد لنزهای با زوم اپتیک‌ ( Optical Zoom) هستند. اگر ما بین یک دوربین با زوم اپتیک و یک دوربین با رزولوشن بالا مردد باشیم، ما دوربین با زوم اپتیک را انتخاب می کنیم. چ.ن ما نمی‌خواهیم ابتدا عکسمان را بزرگ نمایی کنیم و سپس یه وسیله‌ی یک نرم افزار جانبی دوباره آن را corp نماییم و با این کار تعدادی از پیکسل‌ها را هم از دور خارج کنیم.
در حال حاضر دوربین‌های بسیار کمی هستند که زوم اپتیک بیشتر از 10X داشته باشند که بیشتر به درد عکاسی از طبیعت و ورزش می‌خورند.
منبع: PC World

در قسمت‌های بعد به ادامه‌ی این بررسی می‌پردازیم
---------------------------------------
در وبلاگ من مطالب جالب و جدیدی د حوزه ی آی-تی خواهید یافت:
Itstart.blogfa.com
 

phoyo_live

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
31 می 2004
نوشته‌ها
1,047
لایک‌ها
13
سن
37
محل سکونت
ahwaz
دستت درد نکنه ولي اين نوع ديد ديگه کهنه شده و اين 10 نکته ها عمرش سر اومده کار دقيق تري انجام بده .ولي بازم ممنون.
 
بالا