برگزیده های پرشین تولز

چگونه php را یاد بگیریم؟

8908183

Registered User
تاریخ عضویت
24 اکتبر 2014
نوشته‌ها
70
لایک‌ها
8
سن
54
بنا به درخواست چند نفر از دوستان، تصمیم گرفتم مقالاتی رو در زمینه برنامه نویسی php آماده کنم و در اختیار دوستان قرار بدهم.

PHP چیست؟
10 / 10 از 2 کاربر


اسکریپ نویسی ست؛ در مبحث اسکریپ نویسی با آن آشنا خواهید شد.


PHP ابتدا از کلمه Personal Home Pages که توسط سازنده آن معرفی شده بود، آمده است. اما به مرور زمان مخفف کلمه Hypertext Preprocessor به معنای پیش پردازنده ی ابر متن می باشد. برای آشنایی با تاریخچه PHP، قسمت تاریخچه ی آن را مطالعه نمایید.

PHP در زبان برنامه نویسی وب برای طراحی سایت، یک متد ایجاد می نماید که طراح سایت می تواند با صدا کردن آن در بین کد های html، از آن استفاده نماید.

امروزه php از محبوترین زبان های برنامه نویسی تحت وب می باشد. این زبان خاصیت ارتباط با تمام نرم افزارهای دیتابیس موجود را نیز دارد. گرچه امروزه در طراحی سایت، طراحان سایت برای بخش های مختلف سایت خود از زبان ها و ابزارهای مختلف ایجاد می کنند.

اگر چه که خروجی تمامی این نرم افزار ها و برنامه یک فایل html خواهد بود، که وب سایت و اطلاعات ما را نمایش خواهد داد.





نیازسنجی و اینکه چرا می خواهیم PHP را فرا بگیریم؟

به نظر من این مرحله یکی از مهمترین مراحلی است که باید برای آموزش php به درستی پشت سر بگذارید. این مرحله مهم است چون در هر کاری اصلی ترین و ابتدایی ترین عامل ،هدف انجام کار است. وقتی شما به هدف واقف باشید قاعدتاً اشتیاق بیشتری به یادگیری دارید و میدانید که وقتتان را بیهوده تلف نکرده اید.

شما میخواهید یک زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید،در آن حرفه ای شوید و به احتمال زیاد از آن کسب درآمد کنید.در زمینه آموزش پی اچ پی از استثنا ها که بگذریم شما حداقل چند سال باید روی این موضوع زمان بگذارید پس بهتر است زمانی این کار را انجام دهید که مطمئن شده باشید که زبان درستی را انتخاب کرده اید که می تواند نیازهای شما را در آینده برآورده کند.اگر هنوز در انتخاب زبان PHP برای یادگیری php شک دارید و مزایا و کاربرد آن نسبت به زبانهای دیگر برای شما واضح و روشن نشده است ،بهتر است جلوتر نروید و اول این مرحله را به سرانجام برسانید.





اصول برنامه نویسی php

مفاهیم را که پشت سر گذاشتید زمان آن می رسد که یک دوره آموزش php را پشت سر بگذارید. این آموزش می تواند در قالب کلاس ، کتاب ویا سایتهای آموزشی باشد. در این مرحله معمولاً سرفصل ها مشخص است و شما با اصول php آشنا خواهید شد. به عنوان مثال انواع متغیرها ، عملگرهای حسابی و منطقی ، شرط ها ،آرایه ها، حلقه ها ،کار با فرم ها و …

با توجه به اینکه این مرحله زمان زیادی از شما نمی گیرد و براحتی می توانید در چند روز از عهده ی آن برآیید من پیشنهاد میکنم از سایتهای ارائه دهنده ی مطالب آموزش استفاده کنید تا هم در وقت و هم در هزینه صرفه جویی کرده باشید.



قاعدتاً بهترین وبسایت برای آموزش طراحی سایت و آموزش php

هست.اگر با زبان انگلیسی مشکل دارید می توانید ترجمه ی آموزش های این سایت را از وبسایت clicksite.ir بخوانید.



تذکر: شما به دنیایی پا گذاشته اید که از ملزومات آن تسلط بالا بر زبان انگلیسی است. چون در مراحل پیشرفته تر منابع فارسی زبان کفایت کار شما را نمی کند و به مشکل اساسی برمی خورید.بهترین تمرین برای آموزش php همین است که سعی کنید در کنار استفاده از منابع فارسی زبان از منابع انگلیسی هم بهره ببرید .کم کم به جایی خواهید رسید که با یک نگاه کلی به متن مفهوم آنرا به راحتی دریافت می کنید .





شروع به نوشتن اسکریپت های ساده کنید

اکنون به جایی رسیده اید که بتوانید برای آموزش حرفه ای php در گام اول چندین اسکریپت برای خود بنویسید.سعی کنید در اسکریپتهایی که می نویسید همه ی معلومات خود را بکار بگیرید تا روی همه ی آنها تسلط پیدا کنید.

به عنوان مثال می توانید یک فرم ایجاد کرده و اطلاعات را از آن بگیرید( ساخت فرم با php ) و توسط عملگرهایی که فرا گرفته اید آنها را پردازش کنید و نتیجه را در یک آرایه ذخیره کنید و سپس تک تک آرایه ها را نمایش دهید.

در این مرحله ممکن است به مشکلاتی برخورد کنید و احساس کنید که شما توانایی یادگیری و آموزش php را ندارید.نگران نباشید این مساله طبیعی است و برای خیلی از مبتدی ها پیش می آید.بدون توجه به احساس خود فقط تمرین کنید و به جلو بتازید.(برای آموزش طراحی سایت باید صبور بود)





اسکریپت های نسبتاً پیچیده تر php بنویسید

شما مرحله قبل را بخوبی پشت سر گذاشته اید،الان باید احساس بهتری نسبت به یادگیری php داشته باشید. وقت آن است که یک پروژه ی کوچک انجام دهید که اندکی کاربردی تر باشد.پروژه های زیادی وجود دارد که به عنوان تمرین انجام دهید.(آموزش پروژه محور php)

یکی از اسکریپت هایی که می تواند تمرین بسیار خوبی برای شما باشد و نکات فراوانی را در آن خواهید آموخت یک سیستم ثبت نام و ورود کاربر به پروفایلش می باشد.در این اسکریپت شما با دیتابیس و نحوه ی ساختن جدول، افزودن یک رکورد به جدول، پرس و جوها ، ویرایش و حذف رکوردهای جدول دیتابیس آشنا خواهید شد. در کنار انجام این پروژه می توانید نکاتی در مورد امنیت و اعتبارسنجی و کار با انواع المان های یک فرم HTML نیز فرا بگیرید.(آموزش از صفر تا صد php)

نکته : برای نوشتن پروژه ی پیشنهادی بالا من توصیه می کنم ابتدا همه ی کدها را خودتان با دانشی که کسب کرده اید بنویسید به گونه ای که الگوریتم کار هم توسط خودتان طرح ریزی شود،بعد از آن به سراغ یک آموزش معتبر (که در اینترنت به وفور می توانید بیابید )بروید و یکبار دیگر طبق اصول آموزش این کار را انجام دهید و در این بین مقایسه ای بین دو اسکریپت داشته باشید.مطمئناً مهارت شما در این مرحله مهم بهتر تقویت خواهد شد.


منبع 1

منبع 2

منبع 3














































































.





































































.
 
بالا