برگزیده های پرشین تولز

چگونگی انتخاب نام دامنه مناسب و حرفه ای برای سایت !!

e.salehi

Registered User
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2015
نوشته‌ها
156
لایک‌ها
22
انتخاب صحیح نام دامنه برای وبسایت یکی از مهم ترین رکن های ساخت وبسایت است و در این مرحله جایی برای اشتباه نیست !
زمانی که می‌خواهید کسب و کار آنلاینی را شروع کنید، یکی از جنبه‌های مهم برای اینکه افراد یا عموم شما را بشناسند، نام دامنه کسب و کارتان است. اندیشیدن به نام دامنه به عنوان نامی است که کسب و کار شما همیشه به صورت آنلاین و آفلاین شناخته خواهد شد. انتخاب نام دامنه به همان اندازه انتخاب نام فرزند جدید مهم است، بطوریکه در طول دوره کسب و کار، شما توسط آن نام شناخته خواهید شد. بسیاری از قوانین کلی وجود دارد که می‌توانید جهت یافتن نام دامنه که به طور کامل با کسب و کار شما متناسب باشد به کار ببرید.
در گذشته، حفظ کردن نام دامنه مورد نظر سخت بود به طوریکه محبوب‌ترین و رایج‌ترین پسوندها .com و .org و دیگر نام‌های دامنه سطح بالا بود؛ اما بسیاری از گزینه‌های بیشتر دیگری از لحاظ پسوند نام دامنه از جمله .io، .net، .guru، .mob، .photo، .buzz و غیره وجود دارد. بسته به نوع کسب و کاری که دارید، می‌توانید نام دامنه‌ای انتخاب کنید که برای کسب و کار شما بهتر کار می‌کند. با این حال قبل از اینکه هر اقدامی انجام دهید، باید نامی را که توسط آن می‌خواهید در دنیای آنلاین شناخته شوید را بررسی کنید. هنگامی که نام‌های دامنه را برای یک شرکت انتخاب کردید، باید برند خود را در ذهن داشته باشید. نام شما باید تشابهاتی با نام برند شما داشته باشد اما بصورت یک نام هوشمند و به یاد ماندنی ایجاد شود، به عنوان مثال اگر نام شرکت شما Royaler Info Ltd باشد می‌توانید نام‌هایی مانند Royaler.com، RoyalerTech.com یا Royalerinfo.com (البته در صورت دردسترس بودن) انتخاب کنید. در ادامه به مراحلی اشاره می‌کنیم که کمک می‌کند تا بهترین نام دامنه را انتخاب کنید.
1- تایپ کردن (نوشتن) و تلفظ آن آسان باشد

یافتن نام دامنه‌ای که نوشتن آن آسان باشد برای موفقیت آنلاین بسیار مهم است. در صورتی که از اصطلاح عامیانه (مثلا از u به جای you) و یا از کلماتی با املای متعدد (express در برابر xpress) استفاده کنید می‌تواند یافتن سایت را برای مشتریان‌تان مشکل کند. در صورتی که وبسایت شما به زبان انگلیسی نوشته شده است، مطمئن شوید دامنه دارای کارکترهای اسپانیایی یا عربی نیست. همچنین مراقب کلمات هم آوا (homophone) باشید (یعنی کلماتی که دارای تلفظ مشابه اما معنا یا املای متفاوتی دارند)، به این دلیل که برای بازدیدکنندگان وبسایت منجر به تایپ کردن اشتباه می‌شود. بنابراین باید تلفظ کردن و املای آن برای هر شونده‌ای آسان باشد.
2- کوتاه باشد

در صورتی که نام دامنه بلند و پیچیده باشد، ریسک اینکه مشتریان به اشتباه تایپ کنند زیاد می‌باشد. انتخاب نام دامنه کوتاه و ساده باعث می‌شود بهتر در ذهن افراد بماند. بنابراین دامنه‌ای که دارای کاراکترهای کمتر باشد، تایپ آن آسان‌تر است، آسان‌تر گفته شده و نیز به اشتراک گذاشته می‌شود و نیز بر روی پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری شبکه‌های اجتماعی و نیز نتایج جستجو کمتر کوتاه یا مختصر می‌شود. چنانچه در صورتی که نام‌های دامنه طولانی باشند آنها فشرده شده‌اند، ممکن است به طور کامل نشان داده نشوند یا تنها مثلا t.co و یا غیره دیده شود. همچنین ممکن است مشتریان نام دامنه را اشتباه وارد کنند و بنابراین ترافیک خود را از دست بدهید.
3- از کلمات کلیدی استفاده کنید

کلمات کلیدی نقش مهمی را دریک دامنه ایفا می‌کنند. با استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه خود، به موتورهای جستجو می‌گویید که وبسایت شما در مورد چیست. همراه با محتوای خوب و تجربه کاربری خوب، کلمات کلیدی در دامنه می‌توانند کمک کنند که رتبه بالاتری در گوگل بگیرید. یافتن یک نام دامنه خوب با کلمات کلیدی هدف مورد نظر خود بسیار مشکل است. شما باید خلاق باشید و کلمات کلیدی خود را با دیگر کلمات برای ایجاد یک نام دامنه مناسب ترکیب کنید.
4- منحصر به فرد باشد و قابلیت برند شدن (brandable) داشته باشد

نام دامنه سایت شما باید منحصر به فرد باشد و نیز به خوبی در ذهن بماند. هوشمندانه است که سایت‌های دیگر را در گوشه و کنار بررسی کنید و ببینید که چه نام‌های دومینی انتخاب کرده‌اند. شما نمی‌خواهید به طور تصادفی از یک نام تجاری گذاشته شده استفاده کنید و یا متهم به کپی کردن نام‌های دیگر شوید. می‌توانید یک نام دامنه‌ای انتخاب کنید که قابلیت برند شدن یا brandable بیشتری داشته باشد. دامنه brandable منحصر به فرد، جذاب و به یاد ماندنی است. به عنوان مثال Amazon.com بسیار قابلیت برند شدگی بیشتری نسبت به BuyBooksOnline.com دارد. مثال‌های دیگر مانند نام دامنه گوگل و یاهو است که معنای خاصی نمی‌دهند و دارای کلمه کلیدی نیستند اما همگی برند شرکت‌های خودشان هستند. بنابراین انتخاب نام دامنه اصولی و مناسب که برند کسب و کار شود، بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب است.
5- از خط فاصله‌ها اجتناب شود

هرگز نام دامنه‌ای با خط فاصله ایجاد نکنید. خط فاصله‌ها می‌توانند علامتی از اسپم دامنه باشند که نمی‌خواهید با آن در ارتباط باشید. به این دلیل که اسپمرها برای انتخاب نام دامنه خود به دلیل محدودیت و اغلب به دلیل ثبت شدن دامنه مورد نظرشان در قبل، آن دامنه را با اضافه کردن خط فاصله ثبت می‌کنند. بنابراین گوگل روی این نوع دامنه‌ها حساسیت دارد و استفاده از خط فاصله در دامنه جزو نقطه ضعف به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که گوگل کل دامنه‌های دارای خط فاصله را جزو اسپمر نمی‌شناسد و این دامنه‌ها می‌توانند مشغول به فعالیت باشند. همچنین دامنه‌های دارای خط فاصله مستعد نوشتن به طور غلط هستند و ممکن است هجی کردن آن برای کاربر آزار دهنده باشد.
6- حروف دابل به کار نبرید

خوب است که در انتخاب نام دامنه از حروف دابل استفاده نکنید به این دلیل که ممکن است به دلیل اشتباه تایپ کردن ترافیک خود را از دست بدهید. برای مثال دامنه‌ای مانند Presssetup.com بیشتر مستعد ابتلا به اشتباه تایپی می‌باشد که نتیجه آن می‌تواند از دست دان ترافیک باشد.
7- .com را انتخاب کنید

تعداد زیادی از پسوندهای نام دامنه جدید امروزه وجود دارد، پسوندهایی مانند .com، .net، .org تا پسوندهایی مانند .pizza، photography. و حتی .blog در حالیکه می‌تواند انتخاب پسوندهای جدید وسوسه‌انگیز باشد اما پیشنهاد می‌شود دامنه .com را انتخاب کنید به این دلیل که هنوز هم از پسوندهای معتبر و ریشه دار است و معمولا تمام افرادی که قصد ساخت برندی را دارند سعی می‌کنند آن را ثبت کنند. پسوندهای جدیدتر مانند .ninija یا .photograpy می‌توانند غیر قابل اعتماد باشند. دامنه‌های دات کام همچنین بیشتر در ذهن می‌مانند. بسیاری از کاربران به خصوص آنهایی که به خوبی مهارت یا آگاهی در استفاده از تکنولوژی را ندارند به طور اتوماتیک .com را در پایان هر دامنه بدون فکر کردن می‌نویسند، بنابراین اگر غیر از .comباشد با ارور صفحه مواجه می‌شوند. همچنین بیشتر صفحه کلید گوشی‌های هوشمند به طور اتوماتیک دارای یک دکمه com. می‌باشد.
در حالت استثنا، در صورتی که پسوند نام دامنه شما توسط شخصی خارج از ایران ثبت شده بود و برنامه ای برای تبلیغات در گوگل ندارید، می توانید صرفا دامنه ir را ثبت نمایید، در غیر اینصورت معمولا پیشنهاد می شود که هر دو دامنه را ثبت کنید و دامنه com را به عنوان دامنه اصلی خود انتخاب نمایید.
8- انتخاب نام دامنه مرتبط با کسب و کار

انتخاب نام دامنه‌ای هوشمندانه است که مرتبط با کسب و کار شما باشد به این دلیل که کاربران متوجه می‌شوند سایت در مورد چیست. اما نباید گزینه‌های خود را بیش از حد محدود کنید، برای مثال یک گلفروش ممکن است نام دامنه‌ای مانند orchidblog.com را انتخاب کند، اما بعد از آن بخواهد سایت خود را در مورد گل‌های دیگر در کنار گل ارکیده شروع کند.
در اینصورت ممکن است نام دامنه باعث جذب نشدن خوانندگانی شود که علاقه به گلهای دیگر دارند. انتقال درست سایت وردپرس شما به یک دامنه جدید می‌تواند یک فرایند خسته کننده باشد و در صورت انجام دادن ناصحیح می‌تواند باعث از دست دادن رتبه‌بندی‌های جستجو و ترافیک شود. بنابراین خیلی مهم است این نکات را در ذهن داشته باشید تا بتوانید بهترین نام دامنه را برای وبسایت خود انتخاب کنید.
با توجه به مطالب بالا، نام دامنه تأثیر قابل توجهی بر روی موفقیت و پتانسیل وبسایت خواهد گذاشت. بنابراین مطمئن شوید که در هنگام انتخاب آن بررسی‌های دقیق را انجام داده‌اید و نکات ذکر شده را برای کمک به بهترین انتخاب نام دامنه به کار برده‌اید.

امیدوارم این مطلب نیز برای شما مفید واقع شده باشد …
با آرزوی موفقیت برای شما


منبع : نت آوا
 
بالا