برگزیده های پرشین تولز

کدام یک بهتر است: مک یا ویندوز؟

behruz_godrat

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2010
نوشته‌ها
17
لایک‌ها
8
سن
40
محل سکونت
یخچال های سرد سیبری
xmac-vs-windows-001-500px-narenji-ir.jpg


نبرد میان جنگاوران خشمگین مک و ویندوز برای چندین دهه ادامه دارد و تا به امروز هم هیچ یک از طرفین از مواضع خود کوتاه نیامده اند. امشب قصد داریم از منظر جالبی به تماشای دیدگاه های هر یک از طرفین این دعوای همیشگی بنشینیم. لایف هکر در حرکتی جالب نظرات هر دو گروه را جمع آوری کرده و به جمع بندی آنها پرداخته، که چرا هر کدام، یک پلتفرم را بر دیگری ترجیح می دهند؟

تا کنون همه جا از دلایل برتری مک و ویندوز از نگاه کارشناسان خواهنده اید. اما در ادامه مطلب با نارنجی همراه باشید، تا دلایل برتری های مک و ویندوز را این بار از چشم کاربران ببینید.

سخت افزار مک نسبت به آنچه در پایان دارید، بسیار گرانقیمت است

بسیاری بر این عقیده اند که قیمت مک به نسبت آنچه به دست می آورند، بسیار بالا است. اما برخی دیگر این قیمت گرانتر را با پشتیبانی رده بالاتر، کیفیت بهتر سخت افزار و منافع اکوسیستم اپل توجیه می کنند. خواه شما این نظرات را درست بدانید یا خیر، هنگامی به سراغ مشخصات فنی می رویم، سخت افزارهای مک با برخی محدودیت ها روبرو هستند. اگر شما یک دستگاه بخواهید که بتوانید هارد، رم یا هر چیز دیگر آن را ارتقاء دهید، باید ۲۴۹۹ دلار برای یک مک پرو پرداخت کنید. یکی از خوانندگان لایف هکر، محدودیت های موجود را این گونه توضیح می دهد:

مشکلی که با مک دارید، این است که تنها انتخاب های معدودی از نظر سخت افزاری به صورت رسمی مورد تایید هستند. برای مثال تنها تعداد معدودی GPU را در این میان خواهید یافت که آنها هم قیمت بسیار بالایی دارند. به بیان دیگر، باید یک تجربه بازی و گیم عالی را در ابزارهای مک فراموش کنید.

اگر هم به دنبال مدل ارزان تری از ابزارهای مک اپل باشید، کامپیوترهایی را خواهید یافت که امکان ارتقاء بسار کمتری خواهند داشت و تقریبا برای مقاصد بازی قابل استفاده نخواهند بود. هرچند برای کنار آمدن با این مشکل می توانید یک hackintosh قدرتمند برای خود سر هم کنید. با این کار هنوز از سیستم عامل OS X استفاده می کنید، اما سخت افزار بسیار قوی تری در اختیار دارید. و البته هزینه بسیار کمتری هم پرداخته اید. اما مشکل اینجا است که این سخت افزار به صورت رسمی از سوی اپل تایید نشده و شما علاوه بر نداشتن هیچ گونه پشتیبانی، از نظر تعمیرات، خدمات و سازگاری با سیستم هم دچار مشکل خواهید شد.


ویندوز نرم افزارهای بیشتری دارد

ویندوز تعداد فراوانی نرم افزار دارد. اگر فروشگاه برنامه های شان را نشانه ای از این امر بدانیم هم، باز برگ برنده از آن ویندزو است. ویندوز استور علی رغم سن کمش، بیش از ۵۰ هزار اپلیکیشن دارد. در حالی که مک اپ استور در پایان سال دوم خود تنها ۱۴ هزار اپلیکیشن دارد. البته با توجه به اینکه ویندوز استور، اپلیکیشن های تبلت را هم در خود جای داده، شاید این مقایسه چندان دقیق نباشد. همچنین کاربران مک می توانند بحث کیفیت در برابر کمیت را مطرح کنند. به هر صورت این کاملا بستگی به نظر اشخاص دارد. البته باید این موضوع را پذیرفت که ویندوز گزینه های بسیار بیشتری را برای اغلب اپلیکیشن های پرکاربرد، همچون پلیرهای موسیقی، ویدیو، مسنجرها، و دیگر ابزارهای پرکاربرد ارائه می دهد.

ویندوز انعطاف پذیری بسیار بیشتری دارد

اگر چه OS X (همچون همتای موبایلی اش) از فلسفه باغ محصور اپل رنج چندانی را متحمل نمی گردد، اما سخت است بتوانیم قبول کنیم مک ها از کامپیوترهای ویندوزی انعطاف پذیرترند. از نقطه نظر سخت افزاری، اغلب کامپیوترهای ویندوزی به شما اجازه می دهند هر قطعه ای را دوست دارید تعویض کنید، در صورتی که مک ها اینگونه نیستند. به طور کلی می توان گفت در ویندوز کاربران از هرچیزی بهره مند هستند و همه چیز به طور ویژه برای آنها ساخته شده است. در خصوص نرم افزار هم، اپل سازگاری خود با برنامه های قدیمی تر را بسیار سریعتر از ویندوز، از دست می دهد. یکی از کاربران در لایف هکر می گوید:

ویندوز تکیه گاه اصلی کامپیوترهای شخصی در تمام دنیا است. بیش از ۹۸ درصد ما با کامپیوترهای شخصی ویندوزی بزرگ شده ایم و در کارهای روزمره مان (در خانه یا محل کار) از آن بهره می بریم. ویندوز کاملا منعطف بوده و تقریبا همه چیز را اجرا می کند. از آخرین بازی های موجود در بازار تا قدیمی ترین برنامه های اداری تحت داس را در یک کامپیوتر می توانید استفاده کنید. می توانید یک کامپیوتر آماده ویندوزی را از صدها شرکت مشهور سراسر دنیا خریداری کنید، یا اینکه خودتان با توجه به نیازهای تان یک سیستم ویندوزی سر هم کنید. و این انعطاف همیشه با هزینه مناسب همراه بوده است.

و البته این قیمت مناسب، به طور حتم، با هزینه نگهداری بالاتر همراه خواهد بود.


مک ها ویروس های کمتری دارند و به نگهداری و تعمیر بسیار کمتری نیاز دارند

از سویی این استدلال مطرح می شود که کامپیوترهای مک ویروس ندارند. اگرچه اکنون اغلب کاربران می دانند این نظریه دیگر درست نیست. اما باز هم تعداد ویروس های موجود برای مک بسیار کمتر از ویندوز است و اغلب کاربران مک بدون استفاده از هیچ آنتی ویروس و برنامه امنیتی هم به راحتی از سیستم شان استفاده می کنند. اگر چه احتمالا اوضاع برای همیشه اینگونه نخواهد ماند و با توجه به مشکلات امنیتی پیش آمده، اپل نمی تواند خوشنامی خود را حفظ کند، اما اکنون می دانیم که ویرس ها بسیار کمتر هستند و OS X امنیت بسیار بهتری دارد. و از سوی دیگر، ویندوز از مشکلات امنیتی بسیار بیشتری رنج می برد:

با ویندوزها، شما باید همیشه آخرین به روزرسانی درایورها، پچ های امنیتی، برنامه های آنتی ویروس و ... را داشته باشید. اگر چه این موارد برای مک هم توصیه می شوند. اما هنوز به عنوان مشکل ویژه ویندوز شناخته می شوند. در ویندوز، به راحتی با ایرادات نرم افزاری، بدافزارها، باج افزارها و ایرادهای حافظه ای سیستم عامل از پا در می آید.

خب، همه می دانیم ویندوز به تعدادی فعالیت و کارهای منظم نگهداری و آپدیت های دائمی نیاز دارد که در مک به اغلب آنها نیازی نیست. البته مایکروسافت روز به روز در مقابله با مشکلات امنیتی بهتر عمل کرده و در رویارویی با ویروس ها قویتر ظاهر می شود. برای مثال در ویندوز 8، نرم افزار ویندوز دیفندر توانایی های خود را نشان داده است. از سویی هم تعداد فراوانی آنتی ویروس رایگان در این میان به کمک مان خواهند آمد. شاید بتوان گفت امروزه ویروس ها دیگر مشکل اصلی امنیتی به حساب نمی آیند. اما باز هم باید مراقب آنها بود. همان طور که برخی اشاره کرده اند، می توان مهندسی اجتماعی و حملات بر پایه ایرادهای مرورگر را مشکل اصلی امنیتی دوران جدید دانست که کاربران هر دو پلتفرم را تهدید می کنند.


هر دو پلتفرم برای طراح ها مناسبند

در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی، مک ها شهرت یافته بودند که انتخاب اول طراح ها هستند. زیرا اپلیکیشن های طراحی امکانات ممتازتری را برای نسخه های این سیستم عامل نسبت به ویندوز در نظر گرفته و آنها را زودتر و با کیفیت بهتری عرضه می کردند. اما امروزه می بینیم استفاده از مک در شرکت های طراحی بیشتر به خاطر زیبایی ظاهری دستگاه یا عادت پیشین کاربر آن است. هر دو سیستم عامل ویندوز و مک اکنون دیگر از مجموعه عظیمی اپلیکیشن های عالی طراحی بهره مند هستند و سازگاری فایل بسیار خوبی میان این دو سیستم عامل برقرار است. در نتیجه، روز به روز افراد بیشتری را می یابید که علی رغم کلیشه موجود، ترجیح می دهند برای طراحی به ویندوز روی بیاورند. حتی به دلیل سرعت بالاتر، سازگاری سخت افزاری بهتر و پشتیبانی بهتر از چند مانیتوری، ویندوز را ترجیح می دهند.

البته هنوز بسیاری از طراحان، سخت افزار اپل و OS X را برای مجموعه کاری شان ترجیح می دهند. زیرا مک ها به صورت کلیشه ای در نظر مشتری، بیشتر هنرمندانه به نظر می آیند (جدای از اینکه واقعا اینگونه است یا خیر) و البته هنوز برخی از شرکت های نرم افزاری برای ابزارهای مرتبط با طراحی، همیشه مک ها را به عنوان هدف نخست انتخاب می کنند. علاوه بر این، OS X برنامه بسیار عالی برای مدیریت فونت ها ارائه می کند. همچنین برخی دیگر از ابزارهای آن همچون Preview برای پیش نمایش کار به مشتری کارایی بسیار خوبی دارند. هر دو پلتفرم نکات مثبت و منفی خود را دارند، اما هنگامی که پای استدلال های طراحی به میان می آید، شما برنده مشخصی را نمی توانید بیابید. مانند بسیاری چیزهای دیگر، در اینجا هم اولویت های شخصی انتخاب شما را مشخص می کنند.

ویندوز تجربه بازی بهتری را پیشکش می کند

همان طور که پیش تر گفتیم،سخت افزار رسمی اپل کارت های گرافیک نه چندان خوبی را عرضه می کند. در حالی که شما در بازار بازی های بسیار محبوبی را می توانید بیابید که تعدادی از آنها به شکل اختصاصی برای OS X عرضه شده اند، اما اگر به دنبال تجربه جدیدترین بازی ها با بالاترین گرافیک ممکن باشید، نمی توانید آنها را روی مک امتحان کنید. همچنین هنگامی که از مک استفاده می کنید، گزینه های سخت افزاری و ابزارهای بازی کمتری را خواهید یافت. حتی اگر یک هکینتاش بسازید و کارت گرافیک فوق العاده قدرتمندی را روی آن بگذارید، هنوز به شکل ناجوانمردانه ای توسط بازی های قابل اجرا روی OS X محدود هستید، زیرا نمی توانند از چنین سخت افزاری بهره کامل را ببرند. اغلب اوقات بازی های یکسان، روی ویندوز بهتر از مک اجرا می شوند.

یادگیری هر دو سیستم عامل به یک اندازه آسان است

مک ها در خصوص اینکه بیشتر قابل درک و سر راست اند، شهرت خوبی دارند. اپل دوست دارد که ما به چنین موضوعی معتقد باشیم. اما اگر با کاربران ویندوز هم صحبت کنید، پلتفرم مورد استفاده شان را خوش دست و راحت می دانند. شاید بتوان گفت این موضوع بستگی به آن دارد شما کاربر کارکشته ای باشید یا در یک پلتفرم تازه کار باشید، رویکرد شما را نسبت به سیستم عامل دیگر مشخص می کند.

پس چرا OS X چنین شهرتی را برای رابط کاربری سر راست و ساده اش به دست آورده است؟ شاید یکی از دلایل آن، عادت کاربران اپل و همچنین تبلیغات بازاریابی این شرکت روی چنین موضوعی باشد. اما کاربران چند پلتفرمی چنین رویکردی را چندان قبول ندارند و هر دو پلتفرم را آسان و کاربر پسند می دانند.

تقریبا کاربران چندان موافق برتری یکی از رابط های کاربری بر دیگری نیستند و می گویند اپلیکیشن های فراوانی در هر دو پلتفرم است که سعی می کند به نوعی برتری خود بر دیگری را به رخ بکشد. بار دیگر، کارایی شخصی است که برنده است و شیوه کار منحصر به فرد هر کاربر است که مشخص می کند کدام سیستم عامل را برگزیند.

جمع بندی

دلایل برتری مک بر ویندوز

- مک ها رویکرد آسان تر و سر راست تری را در کارهای کامپیوتری برای تان فراهم می آورند و البته کارهای نگهداری و تعمیر کمتری لازم دارند.
- مک ها ویروس و مشکلات امنیتی کمتری دارند.
- مک ها می توانند در کنار تجربه ای همانند UNIX، نرم افزارهای تجاری را هم در اختیارتان بگذارند.
- نرم افزار مک ها، به طور معمول، بیشتر روی رابط کاربری تمرکز دارد و سعی می کند تجربه لذت بخشی را نسبت به نرم افزارهای ویندوزی فراهم آورد.
- دیگر ابزارهای اپلی بهترین کاربرد را با کامپیوترهای اپلی دارند.

و حالا، دلایل برتری ویندوز بر مک:

- کامپیوترهای ویندوزی از آخرین سخت افزارهای موجود در بازار به خوبی پشتیبانی می کنند.
- کامپیوترهای ویندوزی انعطاف پذیری و قابلیت شخصی سازی بسیار بالایی دارند.
- تعداد نرم افزارهای ویندوز از هر پلتفرم دیگری بیشتر است.
- ویندوز قابلیت backwards-compatibility بسیار عالی دارد. به این معنی که با نرم افزارهای نسخه های قدیمی تر سیستم عامل هم سازگاری بسیار خوبی دارد.
- ویندوز به لطف پشتیبانی خوب از سخت افزار و بازی های فراوان موجود در این پلتفرم، تجربه بازی عالی را برای تان به ارمغان می آورد.
- ویندوز گزینه های بهتری را برای تولید موسیقی دارد.
- ویندوز پرکاربردترین سیستم عامل فعلی دنیا است.

و هر دو سیستم عامل در دو زمینه تقریبا یکسان هستند:

- راحتی یادگیری و به کارگیری
- مناسب برای طراحان

شما از چه سیستم عاملی استفاده می کنید؟ به نظر شما برتری های آن نسبت به دیگر رقبا چه می توانند باشند؟

منبع:
کدام یک بهتر است: مک یا ویندوز؟ - نارنجی
 

hadi.pro

Registered User
تاریخ عضویت
5 فوریه 2012
نوشته‌ها
107
لایک‌ها
8
محل سکونت
WORLD
ضمن تشکر / خب من که تا الان با ویندوز کارکردم ولی مک هم عالیه
 

handynasty

Registered User
تاریخ عضویت
20 آپریل 2013
نوشته‌ها
900
لایک‌ها
364
محل سکونت
تهران
از اون پرسش هاست که پاسخ کاملا سلیقه ای داره. کاربران هر کدوم، دلایل خاص خودشونو برای استفاده دارند.
در کل اما بنظر من ویند.ز بسیار منعطف تر و البته از نظر سخت افزاری ارزانتر تمام میشه.
 

ctcn8311885

Registered User
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2014
نوشته‌ها
3,302
لایک‌ها
1,168
محل سکونت
★★★★★

محمد گیمر gtx

محروم از فعالیت تجاری
محروم از فعالیت تجاری
تاریخ عضویت
27 مارس 2015
نوشته‌ها
249
لایک‌ها
63
محل سکونت
شیراز6
ویندوز خیلی بهتره و این مورد اصلا چیز سلیقه ای نیس,,,شما به این مورد توجه کنید که بدون مزیت هایی که مک نسبت به ویندوز دارد به راحتی میتوان با ویندوز کنار اومد اما بدون مزیت هایی که ویندوز نسبت به مک داره به راحتی نمیشه با مک کنار اومد و مشکلات و دردسرای زیادی برای شخص به وجود میاره

Sent from my G630-U20 using Tapatalk
 

منم

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 مارس 2007
نوشته‌ها
25
لایک‌ها
10
من که اگه پول داشته باشم بدون لحظه ایی درنگ میرم سراغ مک
نرم افزاراش عالین و واقعا به دردبخور
 

M0TRIX2

Registered User
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2015
نوشته‌ها
163
لایک‌ها
17
سن
33
ویندوز.

امنیت مک بالاس چون درصد کمی ازش استفاده میکنن
 

raskho99

Registered User
تاریخ عضویت
25 ژانویه 2010
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
208
محل سکونت
اینور و اونور
مک
۶ سال کار با ویندوز ۴ سال کار با مک
امنیتش مطمئنا بالاتر هست
رابط بسیار زیبا , لذت بخش و آسان تری نسبت به ویندوز داره
درصد کمی توی ایران بله
ویندوز رو شما بدون سکیوریتی به اینترنت وصل بشد سر ۲ ساعت ویروسی شده رفته پی کارش از طرفی اگه سکیریتی داشته باشین سرعت تا حدودی میاد - پایین نگرانی برای آپدیت - نگرانی برای ویروسی شدن همیشه پس کلت میزنه
ویندوز ارجینال با سکیوریتی ارجینال هر ۶ ماه باید ویندوز نصب کنی
توی ۴ سال استفاده از مک خبری از این حرفا ندارم
بیاین قبول کنیم که توی کامپیوتر اعتیاد داریم و حریص هستیم برنامه جدید , بازی جدید کله ها توی کامپیوتر هست
اعتیاد من توی کار با مک خیلی کمتر شده
 

alinonor

Registered User
تاریخ عضویت
10 دسامبر 2012
نوشته‌ها
1,029
لایک‌ها
389
محل سکونت
Tehran
مک
۶ سال کار با ویندوز ۴ سال کار با مک
امنیتش مطمئنا بالاتر هست
رابط بسیار زیبا , لذت بخش و آسان تری نسبت به ویندوز داره
درصد کمی توی ایران بله
ویندوز رو شما بدون سکیوریتی به اینترنت وصل بشد سر ۲ ساعت ویروسی شده رفته پی کارش از طرفی اگه سکیریتی داشته باشین سرعت تا حدودی میاد - پایین نگرانی برای آپدیت - نگرانی برای ویروسی شدن همیشه پس کلت میزنه
ویندوز ارجینال با سکیوریتی ارجینال هر ۶ ماه باید ویندوز نصب کنی
توی ۴ سال استفاده از مک خبری از این حرفا ندارم
بیاین قبول کنیم که توی کامپیوتر اعتیاد داریم و حریص هستیم برنامه جدید , بازی جدید کله ها توی کامپیوتر هست
اعتیاد من توی کار با مک خیلی کمتر شده
با نظر فوق موافقم
مک برای اشخاسی مناسب هست که در نظر ندارن که بروز باشن و هر چی بازی و نرم افزار اومد سریعا تو سیستمشون داشته باشن
سیستم عامل مک رو معمولا افراد حرفه ای برای یکسری کار از قبل تعریف شده استفاده می کنند
فکر نکنم کسی حاضر بشه چند میلیون پول خرج کنه و یک سیستم مک بخره و فقط باهاش وب گردی کنه ولو برای چشم و هم چشمی
سیستم مک برای کارهای تخصصی تر مناسبتره و ویندوز برای امور روزمره و کارهای عادی
معمولا اکثر گرافیست ها سیستم مک رو به ویندوز ترجیح میدن ، چرا؟ چونکه سیستم مک (فقط) واسه کارهای سنگین تعبیه شده و معمولا کارهای گرافیکی نیازمند یک سخت افزار قدرتمند هستند .
 

Pr0m3en

Registered User
تاریخ عضویت
14 فوریه 2016
نوشته‌ها
814
لایک‌ها
324
سن
33
با نظر فوق موافقم
مک برای اشخاسی مناسب هست که در نظر ندارن که بروز باشن و هر چی بازی و نرم افزار اومد سریعا تو سیستمشون داشته باشن
سیستم عامل مک رو معمولا افراد حرفه ای برای یکسری کار از قبل تعریف شده استفاده می کنند
فکر نکنم کسی حاضر بشه چند میلیون پول خرج کنه و یک سیستم مک بخره و فقط باهاش وب گردی کنه ولو برای چشم و هم چشمی
سیستم مک برای کارهای تخصصی تر مناسبتره و ویندوز برای امور روزمره و کارهای عادی
معمولا اکثر گرافیست ها سیستم مک رو به ویندوز ترجیح میدن ، چرا؟ چونکه سیستم مک (فقط) واسه کارهای سنگین تعبیه شده و معمولا کارهای گرافیکی نیازمند یک سخت افزار قدرتمند هستند .
الان نرم افزار تخصصی مک که روی ویندوز نیست چیه؟
 

alinonor

Registered User
تاریخ عضویت
10 دسامبر 2012
نوشته‌ها
1,029
لایک‌ها
389
محل سکونت
Tehran
خدا از دهنت بشنوه.
یه سوال :
با ویندوز و مک کار کردی؟
کدوم روون تره با برنامه های مشابه؟
با مک تا حالا کار نکردم ولی اکثر دوستان و همکارای بنده مک رو پیشنهاد می کنن و اعتقاد دارن که مک روون تره
 

Pr0m3en

Registered User
تاریخ عضویت
14 فوریه 2016
نوشته‌ها
814
لایک‌ها
324
سن
33
با مک تا حالا کار نکردم ولی اکثر دوستان و همکارای بنده مک رو پیشنهاد می کنن و اعتقاد دارن که مک روون تره
ببین دوست عزیز من یادمه تا وقتی که AMD داشتم به نظرم اون بهتر بود ولی وقتی پرچمدار هر دو رو دیدم و مقایسه کردم متوجه حرف درست شدم.
تو نت بگردی میگن ای ام دی برای گیم بهتره ولی خوب دقیقا برعکسه.
قضیه مک هم همینه فقط بحث امنیت میمونه و اون هم تنها دلیلش اینه که چون مخاطب کمتری داره ویروس نویس کمتری هم داره و ویروس کمتری ولی دلیل این نمیشه که امن تر باشه.
تا وقتی که خودت هر دو رو از نزدیک تست نکردی مخصوصا روی یه سخت افزار مشابه تصمیم نگیر.
 
بالا