برگزیده های پرشین تولز

کد اقتصادی در معاملات فصلی چیست؟

mojtaba_br

Registered User
تاریخ عضویت
15 نوامبر 2015
نوشته‌ها
172
لایک‌ها
7
سن
29
کد اقتصادی در معاملات فصلی چیست؟ هر شخص حقیقی و حقوقی ( شرکت) که شروع به فعالیت مینماید ملزم است که به اداره مالیاتی محل خود مراجعه نموده و کد اقتصادی اخذ نماید. زیرا در صورت نداشتن کد اقتصادی نمی تواند با جایی قرارداد ببندد و یا در پایان سال مالی ، اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت یا فعالیت خود را به اداره مالیاتی تسلیم نماید. در ضمن مشمول جرایم مالیاتی مربوطه که مقدار و شرایط ان در قانون مالیاتهای مستقیم امده است خواهد شد. برای اخذ کد اقتصادی ابتدا باید پرونده مالیاتی تشکیل شود. برای تشکیل پرونده مالیاتی ، مدارکی باید تحویل حوزه مالیاتی گردد که میتوانید برای اطلاع از ان با ما تماس بگیرید. بعد از انجام مراحل فیزیکی ، باید با مراجعه به سایت سازمان مالیاتی ، نسبت به تکمیل ثبت نام الکترونیکی اقدام لازم را مبذول نمایید.

code.jpg


کد اقتصادی چیست
فعالیت های اقتصادی در جامعه به شکل های مختلفی صورت می گیرد . برای اینکه در یک جامعه ای حمایت و نظارت در فعالیت های اقتصادی صورت پذیرد ، آن جامعه نیازمند شناخت اشخاص فعال در فعالیت های اقتصادی ست . کد اقتصادی در سال 1373 برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا و خدمات اشتغال دارند وضع گردید. هر شرکتی که در جامعه فعالیت انجام می دهد نیازمند یک کد اقتصادی است . کد اقتصادی برای تعیین نحوه ی عملکرد یک شرکت ، اعم از فعالیت های اقتصادی نظیر ( خرید ، فروش ، خدمات ) است را شامل می شود ، که در فاکتور ها و قرارداد های شرکت باید ارائه شوند . برای هر شرکتی اخذ کد اقتصادی الزامی و اجباری است . مزایای کد اقتصادی برای اشخاصی که نیازمند کد اقتصادی می باشند این است که ، دریافت مجوز جهت انجام فعالیت های اقتصادی و تجاری ، پرداخت حق دولت در چهارچوب مالیات را تعیین می کند. و همچنین با دریافت کد اقتصادی می توان جلوی فعالیت ها و تلاش های ناسالم و غیر عرف جامعه را گرفت و حق افرادی که به صورت سالم در جامعه فعالیت می کنند را ضایع نکرد . کسانی که اقدام به ثبت شرکت می کنند ملزم به دریافت کد اقتصادی می باشند ، در واقع این کد برای کارهای تجاری شرکت الزامی می باشد . با درج کد اقتصادی بر روی فاکتور ها می توان سود به دست آمده در معاملات فصلی را محاسبه کرد و مالیات را نیز براساس سود های کسب شده از معاملات فصلی نیز می توان بر اورد کرد . برای اصلاح اطلاعات باید شرح اصلاحات و فعالیت ها ی اقتصادی با ذکر جزئیات به انضمام برسد . ارسال معاملات فصلی طی یک نامه به اداره ی امور مالیاتی مربوطه اعلام می گردد . تا امور مالیاتی نسبت به اصلاح اطلاعات اقدام می نماید . در صورت عدم درج کد اقتصادی خود و طرف معامله حسب مورد یا استفاده از شماره حساب خود برای معاملات فصلی دیگران یا برعکس استفاده از کد اقتصادی دیگرانت در معاملات فصلی خود مشمول جریمه ی ( 10 % ) مبلغ مورد معامله ای بدون رعایت قوانین فوق انجام شده خواهند بود .

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی
1- کلیه ی اشخاص حقیقی و حقوقی که به امر تولید ، عرضه ی هر نوع کالا ، کار های خدماتی ، واردات ، صادرات ، مونتاژ و اشخاص حقوقی که در اداره ی ثبت شرکت ها به ثبت نرسیده اند مانند وزارت خانه ها و سازمان های دولتی
2- مجوز فعالیت : به فعالیت هایی که قبل از ثبت شرکت نیاز به مجوز از طرف یکی از مراجع ذیصلاح و تایید آن ها باشد اطلاق می شود مانند : گواهی فعالیت های صنعتی ( کارخانه ها و کارگاه ها ) ، از طرف وزارت صنایع یا پروانه ی داروخانه ها از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزش .
3- محل فعالیت تجاری : به محلی اطلاق می شود که قرار است در آن محل فعالیت های اقتصادی صورت پذیرد که آن محل ها از طرف مراجع قانونی یا شهرداری جواز کسب را گرفته اند .

اشخاص غیر مکلف به اخذ کد اقتصادی
1- به موجب ماده ی 4 و 23 قانون **** صنفی ، اتحادیه های صنفی نیاز به اخذ کد اقتصادی نمی گردند .
2- مساجد و تکایا
3- اشخاصی که در فعالیت های مشاوره ی فنی و تحقیق اشتغال دارند فی جمله : مراکز اموزش عالی و اعضای هیات علمی دانشگاه ها
4- پیمانکاران که مبلغ دریافتی آن ها بیشتر از پنچاه میلیون ریال نباشد .

مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی
1- کپی اساسنامه ی شرکت
2- کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن
3- کپی آگهی تاسیس شرکت ، و تغییرات به ثبت رسیده
4- دریافت دفترچه و تکمیل آن ( اداره دارائی )
5- کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
6- کپی پروانه ی بهره برداری
7- اخذ فرم های مربوطه و تکمیل فرمها ( واحد ثبت و شناسایی ادراه دارائی )
 
بالا