برگزیده های پرشین تولز

کسب‌وکار جواهرسازی؛ درآمد تا ۷ میلیون تومان

glc_engineer

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,975
لایک‌ها
1,422
تجارت جواهرات در جهان بیشتر از ٦٠٠‌میلیارد دلار یعنی چیزی حدود ١٠برابر صادرات نفتی ما گردش مالی دارد و یکی از پول‌سازترین منابع درآمدی برای بسیاری از کشورها به شمار می‌آید.
کد خبر: ۴۲۳۸۹۷
تاریخ انتشار:۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸-09 August 2014


چند آمریکایی بلندقامت احاطه‌اش کرده بودند. مترجمشان درباره قیمت می‌پرسید و مرد سیه‌چرده با لهجه‌ای محلی چانه‌زنی می‌کرد که سنگ‌ها را کیلویی ٧‌هزار تومان بخرند. قیمت را تا ٥‌هزار تومان پایین آوردند و قرار شد به جایی بروند تا برای تحویل گرفتن محموله، هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

به گزارش شهروند، کسی نمی‌دانست در دل آن تکه‌سنگ‌های زمخت و شیری‌رنگ چه گنجی نهفته است. به همین سادگی گوهرهای قرمز و بنفش «گارنت» کرمان به صورت فله‌ای و با قیمتی ناچیز از محلی‌ها خریداری می‌شود بی‌آن‌که بدانند این سنگ‌های گرانبها به آمریکا می‌رود، ظرف یک روز تراش می‌خورد و گرمی ١٠٠ دلار یعنی چیزی حدود ٣٠٠ هزار تومان فروخته می‌شود. این داستان غم‌انگیز به همین‌جا ختم نمی‌شود. بخش زیادی از سنگ‌های قیمتی ما ساده‌تر از آنچه تصورش را کنید در معادن از بین می‌روند.

دم دستی‌ترین مثال آن «فلوریت» ٧ رنگ ایران است که با نرخی ارزان و به‌عنوان کاتالیزور با سنگ آهن سوزانده می‌شود. از آن سوی ماجرا، ایران یکی از ٥ مصرف‌کننده بزرگ سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در جهان است. نه اتحادیه‌های تولید‌کننده و فروشندگان طلا و جواهر از میزان سنگ‌های قیمتی وارداتی عدد و رقم شفافی اعلام می‌کنند و نه تاجران سرشناس جواهرات چیزی می‌دانند. اما همگی آنها از واردات کلان این سنگ‌ها می‌گویند که حدود ٨٠‌ درصد آن از راه قاچاق است. تجارت جواهرات در جهان بیشتر از ٦٠٠‌میلیارد دلار یعنی چیزی حدود ١٠برابر صادرات نفتی ما گردش مالی دارد و یکی از پول‌سازترین منابع درآمدی برای بسیاری از کشورها به شمار می‌آید. درآمد حاصل از استخراج، فرآوری و صادرات سنگ‌های قیمتی بخش مهمی از اقتصاد کشورهایی مانند برزیل، کلمبیا، آفریقای جنوبی، استرالیا، هند، آمریکا، تایلند و برمه را تشکیل می‌دهد. این درآمد به اندازه‌ای است که تصور حذف آن برای بسیاری از این کشورها معادل حذف درآمدهای نفتی برای کشور ماست.

بازار جهان در دست جواهرتراشان تایلندی و هندی

در این میان هندی‌ها و تایلندی‌ها استاد بهره‌برداری از این تجارت کلان جهانی بوده‌اند. آنها نه‌تنها از معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی‌شان حداکثر استفاده را داشته‌اند که با تراش این جواهرات منبع بزرگ درآمد و اشتغالزایی را برای خود ایجاد کرده‌اند. کارشناسان می‌گویند در بازار جهانی از هر ١٢ قطعه الماس، ١١ قطعه در هندوستان تراش خورده و صیقل داده شده است. علاوه بر این ٩٠‌درصد یاقوت و ٧٠‌درصد یاقوت کبود موجود در بازار‌های بین‌المللی را تایلندی‌ها تراش داده‌اند. این بازار برای بیشتر از ٥‌میلیون نفر در تایلند و بیش از ٣‌میلیون نفر در هندوستان به صورت مستقیم ایجاد شغل کرده است. در میان این دو کشور تایلندی‌ها به تراش ظریف جواهرات چندوجهی شهره جهان شده‌اند. این مسأله باعث جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در تایلند شده است. بسیاری از تاجران اروپایی و سرشناس جواهرات در تایلند دفاتر و شعب متعدد ایجاد کرده‌اند و سفارشات خود را به صورت مستقیم به تایلندی‌ها واگذار می‌کنند.

پتانسیل ایران برای رقابت با غول‌های جواهر

در ایران نه‌تنها سنگ‌های قیمتی از خارج وارد می‌شود که حتی برای تراش این جواهرات سفارش‌هایمان را به استادان هندی، تایلندی و پاکستانی می‌دهیم. این در شرایطی است که به گفته «محمد عسلی» یکی از فعالان بازار جواهرات، تراش سنگ‌های قیمتی یکی از ارزان‌ترین و زودبازده‌ترین مشاغل موجود در جهان است. در قطب‌های بزرگ دنیا، تراش جواهرات هنوز به صورت دستی و با ابزار بسیار ساده‌ای انجام می‌شود و جالب است که بدانید غول‌های جهانی این رشته ظرف مدت کوتاهی که به ٥٠‌سال نمی‌رسد، توانسته‌اند برای خود منابع بزرگ درآمدی و ارزآوری ایجاد کنند.

عسلی می‌گوید: ایران به سادگی می‌تواند بازار عظیم جواهرات را از چنگ هند و تایلند خارج و درآمدش را به سمت خود جذب کند. در ایران قیمت کارگر جواهرتراش نصف قیمت کارگران هندی، تایلندی و پاکستانی است. علاوه بر این منابع سنگ‌های قیمتی در ایران بیشتر از کشورهای رقیب است، یا این‌که صادرکنندگان بزرگ سنگ‌های پرطرفدار در همسایگی کشور ما قرار دارند. مجموع این سه عامل باعث می‌شود هزینه تولید جواهرات تراش‌خورده در ایران بسیار کمتر از غول‌های جهانی شود و این می‌تواند به سادگی بازار را از دست آنها خارج کند. درحال حاضر یکی از بزرگترین کشورهای تولید‌کننده زمرد و یاقوت افغانستان است، اپال و عقیق از پاکستان می‌آید و نیشابور یکی از بزرگترین معادن فیروزه را در اختیار دارد.

این شغل تنها با ٥‌میلیون تومان ایجاد می‌شود

این رازهای بزرگ بازار جواهرات باعث شده است رشته تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی به تازگی در کشور ما مورد توجه قرار گیرد و حتی رشته‌های دانشگاهی برای آن تعریف شود. تنها ٦ماه آموزش و سرمایه‌ای در حد ٥‌میلیون تومان به راحتی می‌تواند برای کارجویان داوطلب، درآمدهای میلیونی ایجاد کند. این ٥‌میلیون تومان سرمایه اولیه صرف خرید تجهیزات می‌شود و سفارش‌دهندگان، سنگ‌های قیمتی مورد نظرشان را تأمین می‌کنند و به جواهرساز تحویل می‌دهند. در برخی مراکز آموزشی امکانی فراهم شده است که هزینه تأمین تجهیزات و ابزار کار به صورت وام در اختیار کارجو قرار گیرد. اگر آموزشگاه شما این امکانات را در اختیارتان نمی‌گذارد می‌توانید وام خرید تجهیزات را در قالب وام کارآفرینی از بانک توسعه تعاون یا سایر بانک‌ها دریافت کنید. اولین مرکز تخصصی تراش سنگ که زیرنظر بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران فعالیت می‌کند و درمیدان فردوسی واقع شده است تمام سرمایه ٥‌میلیون‌تومانی خرید تجهیزات را به صورت وام در اختیار کارجویان قرار می‌دهد. بازپرداخت این وام نیز به صورت سه‌ساله و با تنفس ٦ ماهه است و سود آن ١٥ تا ٢٠‌درصد است. این مرکز همچنین بازاریابی و فروش تولیدات هنرجویان خود را برعهده گرفته است و پس از پایان دوره آموزشی ٦ماهه، هنرجویان خود را به استخدام درمی‌آورد و تولیدات برتر هنرجویان به خارج از کشور صادر می‌شود.

درآمد ماهانه ٧‌میلیون تومانی

میزان درآمدزایی در رشته تراش جواهرات کاملا به مهارت و ذوق کارآموز بستگی دارد. «علی تیموری» یکی از جواهرتراشان اصفهانی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: هرچه تراش جواهر با مهارت و ذوق و سلیقه بیشتری انجام شود پیشنهادهای کاری بیشتری از بازار دریافت می‌کنید. افراد خلاق و آنهایی که مهارت طراحی بالاتری دارند، یا قادرند روی جواهرات حکاکی یا خطاطی کنند برنده این بازار هستند. آنها می‌توانند به راحتی پیشنهادهای کاری زیادی دریافت کنند و سقف درآمد ماهانه خود را تا ٦ یا ٧‌میلیون تومان نیز برسانند. او درباره شیوه بازاریابی و کار هنرجویان پس از آموزش نیز می‌افزاید: بعضی از کارجویان توسط کارگاه‌های وابسته به آموزشگاه یا کارگاه‌های جواهرسازی جذب می‌شوند و برخی دیگر با ایجاد دفتر کار مستقل و کمی تبلیغات می‌توانند به سرعت سفارش جلب کنند به‌ویژه آن‌که آنها بتوانند مهارت خود را به جواهرسازان ثابت کنند.

درحالی‌که بازار جهانی جواهرات برای برخی از کشورهای درحال توسعه آسیایی درآمدی معادل چاه‌های نفت ایجاد کرده است، در کشور ما هنوز خیلی‌ها ورود به شغل جواهرسازی را مستلزم سرمایه‌های کلان می‌دانند. این غفلت، سودهای کلانی به جیب کارگران هندی و تایلندی سرازیر کرده است. در این حوزه بسیاری از جویندگان کار نمی‌دانند که تنها با یک وام ٥‌میلیون‌تومانی می‌توان به دنیای شگفت‌انگیز یک شغل پردرآمد وارد شد و تا ٧‌میلیون تومان درآمد داشت.
http://www.tabnak.ir/fa/news/423897/کسب‌وکار-جواهرسازی-درآمد-تا-۷-میلیون-تومان
 

glc_engineer

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,975
لایک‌ها
1,422
http://jdsb.ac.ir/pages/46.aspx
آموزش گوهر شناسی

کلاسهای گوهرشناسی جهاددانشگاهی- واحد شهید بهشتی با هدف ارتقاء دانش گوهرشناسی و به روز شدن اطلاعات موجود در ایران، از 2 سال پیش در این واحد راه اندازی شد. در این مدت حدود 500 دانش آموخته از این مرکز فارغ التحصیل شده‌اند و در قسمتهای مختلف مرتبط، در بازار کار مشغول به فعالیت هستند. کلاسهای گوهرشناسی این واحد شامل رشته‌های ذیل است:






1-ارزیابی و درجه‌بندی الماس (diamond Grading)




در این دوره علاقه‌مندان با سیستم بین المللی ارزیابی کیفی الماس که به نام4cs شناخته می‌شود آشنا شده و راههای عملی ارزیابی و قیمت گذاری این گوهر را آموزش می‌بینند.

طول مدت این دوره 2 ماه و در مجموع 24 جلسه 3 ساعته است. کلاسها در 2 زمان صبح و بعدازظهر برگزار می‌شود.

پیش نیاز این دوره علاقه، تحصیلات و اطلاعات در حد دیپلم و سلامت بینایی می‌باشد.






2-سنگهای رنگی (colored stone) این دوره 4 ماهه در برگیرنده 4 دوره آموزش تخصصی است:




·شناسایی سنگ رنگی (gem Idetification) این دوره دو ماهه است و شامل راههای شناسایی و تفکیک علمی و نظری گوهرها از یکدیگر می‌باشد.

·شناسایی گوهرهای مصنوعی از طبیعی – در این دوره انواع روشهای مصنوعی سازی و گوهرهای ساخته شده با این روشها و راههای شناسایی این نمونه ها از انواع طبیعی به علاقمندان آموزش داده می‌شود.

·شناسایی گوهرهای فرآوری شده (Treatment & enhancment)

پیشرفتهای علمی انسان در علوم مختلف مثل شیمی، فیزیک، موادابداع دستگاههای مختلف امکان فرآوری گوهرها به منظور ارتقاء رنگ و یا شفافیت و بطور کلی کیفیت سنگها را فراهم آورده است. در این دوره یک ماهه علاقمندان آموزش می‌بینند گوهرهای فرآوری شده را از نمونه‌های کاملاً طبیعی شناسایی کنند.

·ارزیابی کیفی گوهرها (coloredstone grading)

روشهای ارزیابی کیفی گوهرها بر مبنای سیستم بین المللی 4cs موضوع آموزش این دوره یک ماهه است.

کلاس سنگهای رنگی یک فرد کاملاً ناآشنا به گوهر را قادر به شناسایی گوهر، تشخیص طبیعی و یا مصنوعی بودن و فرآوری انجام شده بر روی آن و نهایتاً ارزیابی کیفی سنگ می کند.

این دوره 4 ماه و 49 جلسه 3 ساعته است.






3-طراحی جواهرات (کلاسیک)




در این دوره شرکت کنندگان نحوه طراحی یک ایده و پیاده کردن طرح مورد علاقه خود بر روی کاغذ بوسیله آبرنگ و محاسبات مربوط به ساخت آن را آموزش می‌بینند، و قبل از ساخته شدن یک کار امکان رفع اشکالات احتمالی موجود در آن را پیدا می‌کنند.
 

glc_engineer

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,975
لایک‌ها
1,422
http://www.giae-gem.com/fa/?page=introduction
دوره هاي آموزشي سنگ هاي قيمتي ونيمه قيمتي

1- دوره کامل شناخت سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي 2- دوره هاي کوتاه مدت آشنايي با سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي3- آموزش طراحي جواهرات کلاسيک و کامپيوتري4- دوره هاي آموزشي تخصصي سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي به تفکيک شناخت سنگ هاي مختلف (نظير زمرد، ياقوت، الماس و ....)5- دوره هاي تراش سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي

1- دوره کامل شناخت سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي

• دوره مذکور بر اساس استاندارد بين المللي به شماره 1/1/98/13-0 تدوين شده در سازمان فني و حرفه اي کشور و به مدت 240 ساعت برگزار می گردد
• در اين دوره دانشجويان با کليه سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي شامل انواع سنگ هاي رنگي و الماس آشنا مي گردند.
• دانشجويان پس از طي دوره مذکور توانايي شناخت سنگ هاي رنگي و درجه بندي آن ها از نظر کيفي و نيز شناخت الماس و درجه بندي آن را به روش هاي علمي و عملي بر طبق استاندارد هاي بين المللي پيدا مي نمايند.
• در پايان دوره و پس از کسب موفقيت در آزمون مربوطه مدرک با کد بين المللي از طريق سازمان فني و حرفه اي به دانشجويان اعطا مي گردد.
• دارندگان مدرک فوق تحت عنوان گوهر شناس (Gemologist) شناخته مي شوند.
• با توجه به اعطا نمايندگي از موسسه آموزشي و پژوهشي وزارت صنايع و معادن در رشته گوهر شناسي به اين موسسه و نمايندگي موسسه مذکور از موسسه AIGS تايلند در صورت اتمام موفقيت آميز دوره مدرک نمايندگي نيز به دو زبان فارسي و انگليسي به دانشجويان تعلق مي گيرد.
• ضمنا موسسه به علاقه مندان تائيديه طي دوره گوهر شناسي به زبان فارسي و انگليسي (در صورت تمايل) اعطا مي نمايد.

2- دوره هاي کوتاه مدت آشنايي با سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي

• اين دوره بطور فشرده و به مدت 70 ساعت شامل 25 ساعت تئوري و 45 ساعت عملي برگزار مي گردد.
• در طي دوره اخير دانشجويان با کليه اصول علمي و عملي گوهر شناسي بطور فشرده آشنا خواهند گرديد.
• در پايان دوره گواهي طي دوره مذکور توسط موسسه اعطا مي گردد.
• دوره هاي مذکور ترجيحا براي افرادذيل تدوين و ساماندهي شده است:
الف- اعضا محترم اتحاديه طلا و جواهر
ب- جواهر فروشان
ج- افرادي که آشنائي اوليه با سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي دارند.
د- دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته زمين شناسي و کاني شناسي
ه- علاقه مندان به فراگيري اصول علمي و عملي گوهر شناسي بطور فشرده جهت ورود به بازار سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي

3- آموزش طراحي جواهرات کلاسيک و کامپيوتري

• دوره های اخيرهر يک به مدت 100 ساعت برگزار مي گردد. دوره کلاسيک شامل آموزش طراحي جواهرات به صورت کلاسيک وبادست بوده ودوره کامپيوتری با استفاده از کامپيوتر مي باشد.
• در طي دوره دانشجويان توانائي طراحي جواهرات مختلف را پيدا نمده و با روش هاي طراحي آشنائي کامل مي يابند.
• دوره اخير جهت کليه علاقه مندان از جمله جواهر سازان ، دانشجويان و فارغ التحصيلان کامپيوتر که با اصول طراحي آشنائي کامل دارند.و نيز کليه علاقه مندان به طراحي و آموزش ديدگان کامپيوتري و تراش سنگ و نيز هنر جويان دوره هاي طلا سازي تدوين گرديده است.
• در پايان گواهي طي دوره جهت آموزش ديدگان صادر خواهد شد.

4- دوره هاي آموزشي تخصصي سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي به تفکيک شناخت سنگ هاي مختلف (نظير زمرد، ياقوت، الماس و ....)

• دوره هاي مذکور بر حسب نوع سنگ بين 25 تا 30 ساعت طراحي گرديده است.
• در طي دوره هاي فوق دانشجويان توانائي شناخت تخصصي هر سنگ را به روش هاي علمي و عملي و درجه بندي آن را پيدا مي نمايند.
• دوره هاي مذکور جهت افرادي که نياز به شناخت تخصصي تعدادي از سنگ ها را دارند نظير صنف جواهر فروشان و نيز علاقه مندان در اين زمينه تدوين گرديده است.
• در پايان هر دوره گواهي مربوط به آموزش طي شده از طرف موسسه اعطا خواهد شد.

5- دوره هاي تراش سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي

براي اولين بار در خراسان با همکاري سازمان محترم صنايع دستي خراسان رضوي اين دوره ها در حال برگزاري است.

دوره هاي مذکور شامل سه ترم به شرح زير است:



ترم اول تراش کبوچان 100 ساعت آموزش

ترم دوم تراش ابعاد هندسي 100 ساعت آموزش

ترم سوم تراش صفحه (Faceted)سنگ ها 50 ساعت آموزش



قابل ذکر است در مدت زمان محدود سازمان محترم صنايع دستي خراسان رضوي 70 درصد شهريه کلاس هاي تراش سنگ را متقبل شده است.

 

glc_engineer

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,975
لایک‌ها
1,422
مدارک تحصیلی موسسه گوهرشناسی GIA آمریکا
Gemological Institute of America (G.I.A) درپانزدهم فوريه سال 1931 توسط Robert M.Shipley و همسرش Beatrice تأسيس شد. اين موسسه با ارائه بهترين و کامل ترين منابع آموزشي در زيمنه سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي (الماس، سنگ هاي رنگي و مرواريد) و بالاترين استاندارد ها در زمينه صدور گزارش آزمايشگاهي براي سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي، آموزش دوره هاي گوهر شناسي، طراحي جواهرات و ساخت جواهر با به روز ترين اطلاعات جزو بهترين موسسات آموزشي در دنيا به شمار مي رود.

مرکز اصلي GIA در Carlsbad واقع در کاليفرنيا است و به منظور گسترش علوم مربوط به جواهرات در کشور هاي مختلف داراي مراکز آموزشي مي باشد تا علاقه مندان و فعالان در اين رشته ها از سراسر دنيا در اين دوره ها شرکت کنند.
اين 12 کشور عبارتند از:
انگليس (London) ، ايتاليا (Florence) ، هند (Mumbai) ، روسيه (Moscow) ، تايلند (Bankok) ، چين (Hong Kong) ، تايوان (Taipel) ، کره (Seoul) ، ژاپن (Tokyo) ، ايلات متحده (New York) و کاليفرنيا (Carlsbad) دوره هاي آموزشي مختلفي بر اساس مدت زمان آموزشي برگزار مي شود که هر کدام داراي مدارک خاص خود مي باشند که جهت آشنايي بيشتر انواع آن را شرح مي دهيم:
Graduate Gemologist (G.G)
Graduate Diamond
Graduate Color stone
Accredited Jewelry Professional (A.J.P)
Graduate Jewelry (G.J)
Applied Jewelry Art (A.J.A)
Graduate Pearl

Graduate Gemologist (G.G) (مدرک فارغ التحصيلي گوهر شناسي)
اين دوره کامل ترين دوره گوهر شناسي GIA بوده و مي توان آن را در يکي ازمراکز آموزشي GIA به مدت 26 هفته گذراند.
در صورت گذراندن اين دوره در مراکز آموزشي شهريه آن معادل 17.400 دلار مي باشد. در پايان دوره مدارک Graduate Gemologist (G.G)، Graduate Diamondو Graduate Color stone ارائه مي شود.
مطالب آموزشي آن شامل :
درجه بندي 4Cs الماس (درجه بندي رنگ،پاکي،برش و وزن)
استفاده از تجهيزات آزمايشگاهي گوهر شناسي به منظور شناسايي سنگ هاي رنگي
شناسايي سنگ هاي مصنوعي، بهسازي شده و شبه گوهر ها براي سنگ هاي رنگي و الماس
راهنماي خريد و فروش سنگ هاي رنگي و الماس منابعي که در اين دوره آموزش داده مي شود عبارتند از :Diamond Essentials، Diamond & Diamond Grading، Color stone Essentials، Gem Identification به صورت تئوري و کلاس هاي عملي براي الماس، سنگ هاي رنگي و شناسايي آن ها.

Graduate Diamond Diploma (G.G)

Graduate Colorstone Diploma (G.G)

Graduate Gemologist Diploma (G.G)

Graduate Diamond (مدرک درجه بندي الماس)
اين دوره تنها مخصوص شناسايي و درجه بندي الماس بوده و در صورت گذراندن آن در مراکز آموزشي GIA 7 هفته طول خواهد کشيد و شهريه آن 5.400 دلار مي باشد. در پايان دوره مدرک Graduate Diamond ارائه مي شود.
مطالب آموزشي آن شامل:
درجه بندي 4Cs الماس (درجه بندي رنگ،پاکي،برش و وزن)
شناسايي نمونه هاي طبيعي از مصنوعي، بهسازي شده و شبه الماس ها منابعي که در اين دوره آموزش داده مي شود عبارتند از: Diamond Essentials،Diamond & Diamond Grading به صورت تئوري و کلاس هاي عملي جهت شناسايي الماس

Graduate Color stone (مدرک درجه بندي سنگ هاي رنگي)
اين دوره تنها مخصوص شناسايي و درجه بندي سنگ هاي رنگي بوده و در صورت گذراندن آن در مراکز آموزشي GIA 19 هفته طول خواهد کشيد و شهريه آن 12.000 دلار مي باشد. در پايان دوره مدرک Graduate Color stone ارائه مي شود.
مطالب آموزشي آن شامل:
شناسايي سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي با کمک دستگاه هاي گوهر شناسي
آشنايي با بازار خريد و فروش سنگ هاي رنگي
شناسايي سنگ هاي مصنوعي، بهسازي شده از نمونه هاي طبيعي منابعي که در اين دوره آموزش داده مي شود عبارتند از: Color stone Essentials،Color stone، Gem
Identification به صورت تئوري و کلاس هاي عملي جهت شناسايي سنگ هاي رنگي و تشخيص سنگ هاي مصنوعي و طبيعي و بهسازي شده.

Accredited Jewelry Professional (A.J.P) (فروشندگي حرفه اي طلا و جواهر)
اين دوره که دوره فروشندگي طلا و جواهر به صورت حرفه اي ناميده مي شود، تنها به صورت تئوري برگزار شده و نيازي به شرکت در کلاس هاي آن در مراکز آموزشي GIA نمي باشد. شهريه آن 395 دلار بوده و در پايان دوره مدرک Accredited Jewelry Professional (A.J.P) ارائه مي شود. منابعي که در اين دوره آموزش داده مي شود عبارتند از: Color stone Essentials، Diamond Essentials و Jewelry Essentials به صورت تئوري است.

Color stone Essential


Jewelry Esentials Diploma
Laboratory Classes
دوره هاي کوتاه مدت شناسايي و درجه بندي الماس و سنگ هاي رنگي که به مدت 5 روز در مراکز آموزشي GIA برگزار مي شود، کلاس هايي هستند که اغلب براي اشخاصي مفيد خواهد بود که با علوم گوهر شناسي و شناسايي الماس، مرواريد و سنگ هاي رنگي آشنايي کامل داشته و از اين کلاس ها به منظور آمادگي و تمرين بيشتر استفاده کنند. اين کلاس ها ترکيبي از دروس عملي و تئوري شناسايي و در جه بندي الماس و سنگ هاي رنگي به صورت جداگانه مي باشد.در پايان دوره تنها مدرک Letter of Completion (گواهي پايان دوره) ارائه مي شود.

Letter of Completion

حداقل نمرات کسب شده جهت قبولي در دوره هاي GIA

پس با این اوصاف، شخصي به عنوان فارغ التحصيل GIA در رشته گوهر شناسي شناخته مي شود که دوره Graduate Gemologist (G.G) را گذرانده و مدرک آن را دريافت کرده باشد در غير اينصورت نمي توان وي را فارغ التحصيل در رشته گوهر شناسي از GIA معرفي نمود.
جهت کسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به آدرس سايت GIA : http://www.gia.edu/educational-programs/index.html مراجعه نماييد.
نگارنده: کیومرث اسفندیاری برگرفته شده از سایت طلا نیوز
 

glc_engineer

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,975
لایک‌ها
1,422
برگزاری دوره های آموزشی گوهر شناسی
برگزاری دوره های آموزشی گوهر شناسی
تاریخ انتشار: 1392/11/09 03:12 ب.ظ

بسمه تعالی

علم گوهرشناسی علمی نوین درعرصه علوم می باشد،هرچند قدمت وتاریخ این علم در ایران به قدمت تاریخ ایران است ولیکن با گذشت زمان این رشته به فراموشی سپرده شده و از علم روز فاصله گرفته است.در راستای گسترش علم نوین گوهرشناسی و همسویی با دانش روز، مؤسسه توسعه گوهرشناسی ایران، زیرنظر دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی وبا همکاری اتحادیه کشوری طلا و جواهر، اقدام به برگزاری دوره های تخصصی در شاخه های متنوع و مرتبط نموده است.

دوره های مؤسسه شامل :
1.قوانین صادرات و واردات و امور گمرکی: مهندس محمدرضا پارسااصیل، رئیس گروه آموزش گمرک جمهوری اسلامی ایران.
2.طراحی طلا و جواهر با رایانه: مهندس مرتضوی، مؤلف اولین کتاب طراحی طلا و جواهر با رایانه، برنده چندین جایزه بین المللی.
3.تراش سنگ های قیمتی: مهندس شیخی، کارشناس ارشد سنگ شناسی.
4.سیم وگوهر: خانم بدل واردا، مدیر گالری INFINITY .
5.مخراج کاری: آقای صادق همتی.
6.گوهرشناسی: مهندس نیلوفر موسوی پاک، مدرس رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، استاد مورد تائید اتحادیه کشوری طلا و جواهر، کارشناس ارشد سنگ شناسی.


جهت ثبت نام و اطلاعات بیشتر، روزهای شنبه تا چهارشنبه ازساعت 10- 15، با شماره های 22407607و 22407549 تماس حاصل فرمائید.

http://www.sbu.ac.ir/Lists/News/DispForm.aspx?ID=13123
 

glc_engineer

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,975
لایک‌ها
1,422
معرفی معتبر ترین موسسات آموزشی گوهرشناسی در ایران
سه شنبه ، ۲۸ دی ۱۳۸۹ ، ۱۱:۵۴
نگارنده: کیومرث اسفندیاری
3 نظرات





http://www.talanews.com/fa/plugins/...mbHRyW109d21pfHdhdGVybWFyay9qdXcucG5nfEJMfDc1
طلانیوز
طلانیوز:شناسایی جواهرات اصل و بدل، درجه بندی الماس، شناخت جواهرات رنگی، طراحی جواهرات همگی عناوینی هستند که علم گوهرشناسی مدت هاست که دانستن آن ها را برای فعالان صنف طلا و جواهر تبدیل به یک ضرورت کرده است.


اکثر فعالان طلا و جواهر تقریبا مجاب شده اند که کسب و کار به روش سنتی را کنار گذاشته و با اشراف کامل در دنیای جواهرات با آخرین علم و فن آوری فعالیت کنند.

زمانی بود که علم از طریق نسل به نسل منتقل میشد که خوب طبیعی بود که علم اهالی صنف نیز در همان حد می ماند، حال آنکه با پیشرفت علوم و اکتشافات جدید علوم سنتی و به اصطلاح پدرجدی نمی تواند چاره ساز باشد. به عنوان مثال در حال حاضر با صنعتی شدن دنیای جواهرات، امروزه از تایلند و هنگ کنگ و .... سنگ های جواهری وارد ایران می شود که بسیاری در ایران نه آن ها را می شناسند و نه ...

این یک زنگ خطر است!

علم گوهرشناسی نیز از همین حیث چند صباحی است که به خصوص در ایران طرفداران بیشماری را نسبت به خود جذب کرده تا به همین واسطه افراد بتوانند با یادگیری علوم گوهرشناسی در کسب وکار خود موفق تر باشند و از همتایان خود در وادی تجارت عقب نیفتند.

در دنیا موسسات گوهرشناسی تحت القاب و عناوین متعدد فعالیت می کنند، از باسابقه ترین آنها یعنی موسسه GIA آمریکا گرفته تا موسسات AIGS تایلند و موسسات دیگر در آسیا و یا اروپا، دانشگاه ها و موسسات زیرگروه آن ها و یا حتی برخی موسسات شخصی کوچک .

در ایران نیز بسیاری از افراد اقدام به فعالیت در امر موسسات گوهرشناسی کردند که تعدادی از آنها به دلایلی حتی نامعلوم از گردونه رقابت خارج شدند.

حال در این مقطع که داشتن مدرک گوهرشناسی برای تمام واحدهای صنفی فعال، تبدیل به یک اجبار شده و فعالان بدون داشتن این مدرک نمیتوانند جوازکسب دریافت کنند؛ چندین موسسه باقدرت و سابقه فعال تر از قبل شده اند.

با توجه به اینکه رشته گوهرشناسی و زیر مجموعه مربوط به آن در دانشگاه های کشورمان چندان مورد توجه قرار نگرفته و مدرک دانشگاهی معتبری در این زمینه وجود ندارد، در حال حاضر معتبرترین مدرک قابل ترجمه رسمی، مدرک صادر شده از سوی سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد. نظر به اینکه این رشته مدت زمان کوتاهی است که در ایران معرفی شده است، اشخاص محدودی با مدارک مربوطه معتبر و با تجربه در ایران به صورت تخصصی فعالیت می کنند و باید این نکته را در نظر گرفت که از دید سنتی به این رشته نگاه نشود.

از این رو دارا بودن مجوز آموزش از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، داشتن مدرک مربیگری از سوی سازمان دو فاکتور بسیار مهم در ارائه مدرک از سوی آموزشگاه های فنی و حرفه ای است و این آموزشگاه ها می توانند مدرک فنی و حرفه ای را به فارغ التحصیلان آموزش دیده ارائه دهند.

نشریه شمال و جنوب پس از معرفی معتبر ترین جواهرفروشان ایران و بازخورد آن با توجه به درخواست اعلی صنف و علاقه مندان مبنی بر این مطلب که معتبرترین موسسات جواهرشناسی کدامند؟ تصمیم گرفت با طرح تحقیقات جدیدی در این بحث داخل شود و موسسات بزرگ و باسابقه را در این شماره خود به علاقه مندان معرفی کند.



1- موسسه گوهر شناسی گوهر پارسیان:

مجتمع فني گوهر پارسيان به عنوان تنها مجتمع فني، آموزشي گوهرشناسي از سال 1383 زير نظر سازمان فني و حرفه اي فعاليت خود را آغاز نموده است. مديريت مجتمع گوهر پارسيان زير نظر آقايان فرهاد و فرزاد زندي که داراي کامل ترين و معتبرترين مدارک گوهرشناسي هستند. برخي از اين مدارک شامل:

  • · تنها دارنده مدرک دانشگاهي رشته گوهرشناسي و طلا وجواهرسازي از دانشکده پلي تکنيک جورج براون کانادا
  • · فارغ التحصيل از موسسه GIA آمريکا (GG)
  • · داراي مدرک گوهر شناسي از موسسه بين المللي گوهر شناسي (ISG ) آمريکا
    • داراي مدرک مربيگري گوهر شناسي از موسسه بين المللي گوهر شناسي (ISG ) آمريکا
  • · داراي مدرک قيمت گذاري سنگ هاي قيمتي و از موسسه بين المللي ISG آمريکا.
  • · داراي مدرک مربيگري گوهرشناسي در ايران از سازمان فني و حرفه اي کشور
  • · داراي اولين مدرک مربيگري طراحي جواهر با رايانه در ايران از سازمان فني و حرفه اي کشور
  • · داراي مدرک مربيگري فروشندگي طلا و جواهر از سازمان فني و حرفه اي کشور
  • · داراي مدرک فروشندگي حرفه اي طلا و جواهر (AJP) از موسسه GIA آمريکا
  • · طراح سوالات آزمون هاي گوهر شناسي، طراحي طلا و جواهر و فروشندگي طلا و جواهر در سازمان فني و حرفه اي کشور

دوره هاي آموزشي گوهر شناسي را به صورت کاملاً تخصصي در اين مجتمع برگزار مي شود. اين دوره ها به طول 6 ماه در طي 5 مرحله برگزار مي شود که عبارتند از:

  • · دوره شناسايي و درجه بندي الماس به مدت 2 ماه
  • · دوره اصول و مباني سنگ هاي رنگي به مدت 3 هفته
  • · دوره شناسايي و تعيين هويت سنگ هاي رنگي به مدت 6 هفته
  • · دوره شناسايي و جداسازي نمونه هاي طبيعي، مصنوعي وبهسازي شده در سنگ هاي رنگي به مدت 6 هفته
  • · دوره شناسايي و درجه بندي مرواريد به مدت 3هفته
همچنين دوره هاي آموزشي طراحي جواهرات به مدت 4 ماه متشکل از کلاس هاي طراحي کلاسيک و آموزش حرفه اي نرم افزار سه بعدي ماتريکس در اين مجتمع برگزار مي شود.


لازم به ذکر است که دوره هاي آموزشي گوهرشناسي براي اولين بار در ايران به صورت غير حضوري و از طريق اينترنت توسط مجتمع ارائه مي شود تا ديگر هيچ محدوديتي در پيشبرد اين علم در کشور وجود نداشته باشد.

اتحاديه کشوري طلا و جواهر مجتمع گوهرپارسيان را به عنوان معتبرترين موسسه گوهرشناسي در ايران معرفي نموده و اعضاي اتحاديه شهرستان ها با قبول مشکلات سفر هفته اي 2 بار به تهران آمده تا در کلاس هاي اين مجتمع شرکت کنند.



2- موسسه آموزشی، پژوهشی صنایع و معادن (گوهرشناسی)

موسسه آموزشی و پژوهشی وزارت صنایع و معادن قدیمی ترین موسسات ایران است، این موسسه که از سال 1379 به همت مدیریت موسسه و همکاری حجت عسگری و مهدی امان اللهی وفایی شروع به فعالیت کرده است؛ دوره های کاملی تحت همین عنوان و با مدرک موسسه آموزشی و پژوهشی وزارت صنایع و معادن برگزار می کند.

البته اخیرا حجت عسگری طی عقد قراردادی با مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف تهران اقدام به جذب دانشجو در زمینه گوهرشناسی کرده است که اطلاعات بیشتر در این خصوص متعاقبا اعلام می شود.

حجت عسگری که یکی از معدود استادان با دانش علم گوهرشناسی درایران است سابقه درخشانی در این زمینه نیز دارد. برخی از اقدامات و مدارک اخذ شده حجت عسگری به شرح زیر است:

  1. مدرک فارغ التحصیلی از موسسه AIGS موسسه علوم گوهر شناسی آسیا (تایلند ) در سال 1999.
  2. اشتغال به کار به مدت 1 سال در دو شرکت تایلندی Tabtim Dreams and Ruby Mines به عنوان گوهر شناس و ارزیاب الماس از سال 98 تا 99.
  3. اخذ اولین کارت مربیگری گوهر شناسی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
  4. اشتغال به کار به مدت 2 سال در انستیتو بین المللی گوهر شناسی آسیا به عنوان کارشناس گوهر شناسی و مدرس دوره های گوهرشناسی از سال 79 تا 81.
  5. اشتغال به کار به مدت 10 سال در موسسه آموزشی پژوهشی وزارت صنایع و معادن بعنوان مدرس دوره های گوهر شناسی و مدیر بخش گوهر شناسی موسسه آموزشی پژوهشی وزارت صنایع و معادن از سال 79 تا کنون .
  6. مشاور تخصصی در هیئت علمی تنها مرکز تخصصی پژوهشی در زمینه سنگهای قمتی و نیمه قیمتی در کشور، موسسه آموزشی پژوهشی صنایع و معادن ( الماس آسیا ) از سال 86 تا کنون.
  7. اخذ رتبه بهترین گوهرشناس و موسسه گوهر شناسی در نمایشگاههای بین المللی طلا و جواهرات تهران طی سالهای 85 و 86 از طرف اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا جواهر نقره ، سکه و صراف تهران .
  8. مشاور و مدرس در رشته تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در دانشگاه علمی کاربردی مرکز صنایع و معادن تهران از سال 88 تا کنون.
  9. کارشناس گوهر شناسی در 2 معدن سنگهای نیمه قیمتی در استان خراسان ، تربت حیدریه از سال 81 تا 86.
دوره های آموزشی این موسسه هم به صورت گروهی و هم به صورت خصوصی و انفرادی تشکیل می شود. این دوره ها عبارتند از:

1- ارزیابی و درجه بندی الماس به مدت 100 ساعت در طول 24 جلسه

2- مقدمه گوهرشناسی به مدت 36 ساعت در طول 12 جلسه

3- تعیین هویت و درجه بندی سنگ های رنگی به مدت 150 ساعت در طول 36 جلسه

4- هویت جواهرات مصنوعی یا فرآیندشده به مدت 100 ساعت در طول 24 جلسه

5- طراحی جواهرات کلاسیک به مدت 100 ساعت به طول 24 جلسه

6- طراحی جواهرات با نرم افزار به مدت 60 ساعت به طول 26 جلسه

7- تراش مقدماتی جواهر به مدت 50 ساعت به طول 12 جلسه

8- تراش پیشرفته جواهر به مدت 200 ساعت به طول 48 جلسه

9- جواهر سازی مهره ای به مدت 200 ساعت به طول 48 جلسه

10- فروشندگی حرفه ای طلا و جواهر به مدت 100 ساعت به طول 24 جلسه

از آنجایی که مدارک این موسسه تحت عنوان موسسات آموزشی وزارت صنایع و معادن اعطا می شود. موسسه گوهرشناسی صنایع و معادن با آموزشگاه های دیگری که مدرک سازمان فنی و حرفه ای اعطا می کنند متفاوت است.



3- موسسه گوهرشناسی گوهرآریان:

این موسسه در اسفند سال 1387 توسط آقای محمد طوسی تاسیس شده و در حال حاضر با مدیریت آقای طوسی و خانم صدیقه السادات طوسی در ساختمان آرش واقع در خیابان میرداماد تهران فعالیت می کنند.

البته سابقه فعالیت گردانندگان این موسسه به همین 2 سال ختم نمی شود. خانم طوسی که خود یکی از استادان فعال در این آموزشگاه است در سال 2003 مدرک گوهرشناسی را از موسسه . تایلند اخذ می کند و تزدیک به یک سال در لابراتوار همان موسسه مشغول به فعالیت می شود.

در سال 83 نیز به مدت یکسال به عنوان مدرس و مسئول آزمایشگاه گوهرشناسی سازمان آموزشی و پژوهشی صنایع و معادن منصوب میشود.

در سال 84 خانم طوسی با همراهی آقای ادیب و وفایی موسسه با نام گوهر عالی پرشیا ثبت و راه اندازی می کند و به عنوان مدرس و شریک تجاری موسسه مشغول به فعالیت می شود.

در سال 85 موسسه گوهر پرشیا طی مذاکراتی که با دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شد؛ دوره های گوهرشناسی و تراش سنگ را به مدت 2 سال و نیم در دانشگاه بهشتی برگزار می کند.

و پس از طی این سوابق خانم طوسی در اسفند 87 موسسه ای با تجهیزات کامل با نام گوهر آریان را راه اندازی می کند که در حال حاضر با در خدمت گرفتن مدرسانی نظیر خانم فریناز معرفت، سعید مرتضوی و سعید اردکانی که همگی فارغ التحصیل دوره های گوهرشناسی موسسه . ایتالیا هستند، هنرجویان بسیاری را آموزش می دهد و در آخر به آنها مدرک گوهرشناسی سازمان فنیو حرفه ای را اعطا می کند.

دوره های آموزشی موسسه گوهر آریان:

- ارزیابی و درجه بندی الماس (5/2 ماه)

- شناسایی سنگ های رنگی (4ماه)

- طراحی جواهرات به صورت کلاسیک (5/2 ماه)

- طراحی جواهرات با نرم افزار ماتریکس (3ماه)

- دوره فروشندگی حرفه ای طلا و جواهر (2ماه)

- عکاسی حرفه ای طلا و جواهر (5/1 ماه)

مزیت دوره های این آموزشگاه اینست که کلاس های به صورت کامل برگزار می شود به طوری که هر دوره تعریف کامل خود را دارد.

علاوه بر اینها هنرجویان پس از گذراندن دوره های آموزشی طبق توافق موسسه گوهرآریان با موسسات خارجی، از موسساتی نظیر Gia آمریکا و دانشگاه بوراپا تایلند بازدید می کنند که تا به امروز نتایج مثبتی را نیز در پی داشته به طوری که هنرجویان در دوره های یک هفتگی این موسسات شرکت کردند و نمرات بالایی را در آزمون های آنها اخذ کرده اند.







4- موسسه گوهرشناسی جهان گوهر:

موسسه سمبل گوهر ایرانیان به شماره ثبت: 21935 سال تاسیس:1386رئیس هیت مدیره و مدیر عامل آقای کاووس علیشاهی که از سال 1386عضو انجمن صنف طلا و جواهر ونقره به شماره3993/5034، دارای 30 سال سابقه خرید و فروش و جمع آوری و کارشناسی سنگهای جواهر ، کلکسیونر ، دارای مدارک تحصیلی فنی و حرفه ای ، محقق ، نوسینده و شاعر و حقوق دان می باشد.

آموزشگاه جهان گوهر از 1387 فعالیتش را با مدیریت آقای مهندس پور ناظمی فارغ التحصیل رشته زمین شناسی از دانشگاه تهران آغاز کرد .

خانم سابرینا امیری گروسی نماینده رسمی شرکت سمبل گوهر خاورمیانه، با داشتن 10 سال سابقه در امر آموزش در رشته گوهر شناسی، اخذ مدرک GEM & GEMOLOGY از موسسه GIA در سال 2010 و اخذ مدرک سازمان فنی و حرفه ای ،مدیریت داخلی و آموزش این موسسه را به عهده دارد.

موسسه گوهرشناسی جهان گوهر یکی از اولین موسساتی است که دارای مجوز صدور شناسنامه برای سنگهای قیمتی در ایران است. این موسسه دارای لابراتوار مجهز و کادر مجرب با نمونه های بسیار گسترده از انواع سنگهای جواهر به صورت طبیعی است که به همراه ویترین های مملو از نمونه های سنگهای طبیعی و تجهیزات کامل و به روز جواهر شناسی، به یکی از مجهز ترین موسسات آموزشی گوهرشناسی تبدیل شده است.

دوره های آموزشی آموزشگاه جهان گوهر عبارت است از:

  • دوره های گوهرشناسی
ü اصول و مبانی گوهر شناسی 12 جلسه 4 ساعته

ü شناسایی سنگهای رنگی 24 جلسه 4 ساعته

ü شناسایی سنگهای مصنوعی و بهسازی شده 15 جلسه 4 ساعته

ü درجه بندی الماس 18 جلسه 4 ساعته

ü درجه بندی مروارید 5 جلسه 4 ساعته





  • دوره های طراحی
ü طراحی کلاسیک 20 جلسه

ü طراحی کامپیوتری 10 جلسه

ü دوره کوتاه مدت طراحی جواهرات 5 جلسه



5- آموزشگاه گوهرشناسی آفتاب:

این موسسه که با همت هوشنگ شیشه بران یکی از فعالان با سابقه و معتبر صنف طلا و جواهر در سال 1388 تاسیس شد، در حال حاضر با مدیریت فرزند ایشان شیرین شیشه بران در شهر اصفهان فعالیت می کند.

اخیرا طی مذاکراتی که موسسه آفتاب با دانشگاه آزاد اسلامی تهران انجام داده است، علاقه مندان می توانند با مراجعه به این موسسه و شرکت در کلاس های گوهرشناسی دانشگاه آزاد، مدرک دانشگاه آزاد اسلامی را اخذ کنند.

مدرسان موسسه آفتاب مدارک موسسات گوهرشناسی تایلند و . را در کارنامه خود دارند.

این موسسه که سالانه بین 150 تا 170 فارغ التحصیل دارد در شهر اصفهان تقریبا رقیبی برای خود ندارد و تبدیل به تنها مرجع گوهرشناسی اصفهان شده است.

دوره هایی از قبیل شناخت الماس به مدت 3 ماه، سنگ های رنگی 6 ماه و طراحی مدرن و کلاسیک 6 ماه برای علاقه مندان در موسسه آفتاب دایر شده که هنرجویان پس از گذراندن دوره های خود مدرک گوهرشناسی سازمان فنی و حرفه ای را دریافت می کنند.







6- موسسه گوهرشناسی دانشگاه تهران:

این موسسه که از خرداد ماه سال 89 تحت عنوان مرکز آموزشی های فرهنگی هنری دانشگاه تهران، اقدام به برگزاری کلاس های جواهرشناسی کرده است.

دوره های این موسسه در 4 موضوع شناخت و درجه بندی الماس(درون ساختاری)، طراحی جواهرات کلاسیک و طراحی جواهرات با نرم افزار، فروشندگی حرفه ای طلا و جواهر و شناخت سنگ های رنگی در ساختمان دانشگاه تهران برگزار می شود.

به هنرجویان این موسسه پس از اتمام دوره های آموزشی گواهینامه گوهرشناسی دانشگاه تهران اعطا می شود.
http://www.talanews.com/fa/معرفی-معتبر-ترین-موسسات-آموزشی-گوهرشناسی-در-ایران-1179.html
 

glc_engineer

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,975
لایک‌ها
1,422
http://alef.ir/vdcjfaeizuqex.sfu.html?547
ایجاد یک شغل در این حرفه به سرمایه گذاری بین 300هزار تومان تا یک میلیون تومان نیاز دارد(در خانه ها با حداکثر 300 هزار تومان می توان این صنعت دستی را فعال نمود) خانمها ومردان علاقمند و جانبازان و معلولین می توانند در خانه به این کار مشغول باشند و درآمد مناسبی نیز کسب نمایند. این حرفه داری تنوع نیز می باشد ساخت مجسمه ها با استفاده از سنگهای مختلف با رنگ های متنوع می تواند درآمد سرشاری ایجاد نماید. همچنین ساخت نگین انگشتر، گوشواره، سینه ریز، دستبند و دیگر زیورآلات که با تلفیق طلا و نقره به همراه انواع سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی زیبا انجام می گیرد زیبایی بسیار دوست داشتنی به زیورآلات می بخشد. از طرف دیگر بر خلاف اینکه استفاده از زیورآلات طلا برای مرد سفارش نشده است، استفاده از عقیق و زمرد و فیروزه و برخی از دیگر زیورآلات بسیار سفارش شده و مستحب می باشد. برخی ازاین سنگها برای درمان بیماری های جسمی و روحی سفارش شده حتی در آمریکا درمانگاه سنگها راه اندازی شده. از دیگر ویژگیها این است که متناسب با هر ماه نوعی سنگ وجود دارد لذا متناسب با ماه های تولد می توان سینه ریز یا دستبند یا انگشتری با نگین سنگ قیمتی و نیمه قیمتی جهت هدیه خریداری نمود.
با توجه به خصوصیات خاص و جذابیت این سنگها امکان بازار یابی و فروش در داخل و خارج کشور به نحو مطلوب تری وجود دارد اما بالا بودن قیمت این نوع سنگها مشتریان را محدودتر می نماید. بنا براین امکان دارد خریداران این محصولات بیشتر قشرمتوسط به بالای جامعه باشند و ثروتمندان کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس از جمله بهترین مشتریان می باشند. نزدیکی فرهنگی و جغرافیایی و وجود سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی متنوع در ایران به همراه نیروهای آموزش دیده و متخصص و ذوغ و هنر بالا از جمله امتیازات ایران در این صنعت است. جهت توسعه این صنعت در کشور می توان کارگاه های کوچک و بزرگ در شهرهای مختلف با هزینه نسبی کم راه اندازی نمود. ایران به دلیل موقعیت هوایی ودریایی خاصی که دارد جایگاه ویژه ای برای توسعه این صنعت زیبا و هنرمندانه دارد. مثلا یک کارگاه یکصدنفری را می توان با هزینه کمتر از 100میلیون تومان راه اندازی نمود(بدون در نظر گرفتن هزینه های ساختمانی) در صورتی که برای راه اندازی یک کارخانه پتروشیمی با اشتغال زایی 200نفر حدود 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است. در حال حاضر کل تجارت فرش دنیا به حدود 3/1 میلیارد دلار می رسد که 30درصد آن سهم ایران است یعنی ما سالانه حدود 450میلیون دلار فرش صادر می کنیم و با این میزان صادرات صدها هزار شغل ایجاد شده است.ما در کوتاه مدت قادر به صادرات بیش ازیک میلیارد دلار سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در این بازار بزرگ هستیم و با این صادرات می توان حداقل 300هزار شغل ایجاد نمود.کشور ما به علت داشتن جایگاه ویژه و امتیازات خاص قادر است با یک برنامه ریزی 5 ساله هر سال 3تا 5 میلیارد دلار صادرات داشته باشدکه به دنبال آن اشتغال حدود یک میلیون نفر ایجاد می شود.در ایران سنگهای متنوع قیمتی و نیمه قیمتی از قبیل بریل، یاقوت،فیروزه، درکوهی، گارنت،اپال، زمرد، عقیق، جاسپرو غیره وجود دارد. یاقوت و فیروزه ایران در جهان بهترین است. قیمت سنگهای یاد شده در صورت تراش؛ از گرمی 20تا 600دلار به فروش می رسد اما در حال حاضر این سرمایه های بزرگ و بعضا بی نظیر، بدون فرآوری و به صورت فله ای با قیمت بسیار نازل به فروش می رسند. مثلا یکی از متخصصین فرمودند گارنت استان کرمان را کیلویی حدود 5 هزار تومان از افراد محلی خریداری نمودند و در آمریکا فرآوری نموده و گرمی بیش از 100دلار به فروش رساندند وضعیت فیروزه نیشابور و دیگر سنگهای گرانبها نیز بهتر از این نمی باشد. خوشبختانه مسئولین وزارت صنایع و معادن توجه ویژه ای به این صنعت مهم و اشتغال زا نموده و تلاشهای گسترده ای را جهت شکوفایی این صنعت آغاز نموده اند.
راهکارهای عملی بهره برداری بهینه و ایجاد اشتغال گسترده سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی:
 راه اندازی آموزشکده های طراحی و تراش در استانها و شهرهای مختلف
 فعال شدن هر چه سریعتردانشگاهها در این صنعت و راه اندازی رشته تخصصی طراحی و تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و استفاده از اساتید برجسته خارجی( خصوصا بلژیکی و تایلندی) به همراه آموزشهای پیشرفته طراحی و تراش با استفاده از جدیدترین تجهیزات روز
 فعال شدن هنرستانها و کارو دانش ها در جهت آموزش های عملی و گسترده در سراسر کشور
 حل مشکلات صنف تولیدکنندگان این حرفه و ارائه تمهیداتی به منظور ارتقاء جایگاه تولیدکنندگان در صنف طلا و جواهر(در حال حاضر بازاریان امور صنف را بر عهده دارند و بازاریان نیز به دنبال کاهش تعرفه ها جهت واردات بیشتر و فروش بیشتر جهت کسب درآمد هستند اما تولید کنندگان علاقمند به حمایت از تولید داخل و صادرات هستند لذا به حاشیه رفتن تولیدکنندگان در این صنف و سایر صنوف، به نفع تولید داخل و اشتغل زایی نبوده و نمی باشد)
 اختصاص وام کم بهره جهت راه اندازی کارگاههای کوچک و بزرگ و اعمال معافیت های مالیاتی به این صنعت مهم دستی
 تبلیغات گسترده درداخل و خارج ، جهت بازار یابی مناسب تولیدات داخل خصوصا حمایت ویژه صدا و سیماوشرکتهای تبلیغاتی
 اعمال استاندارد برای محصولات تولیدی و صدور شناسنامه معتبر برای سنگهای تراش داده شده جهت بازاریابی بهتر
 برپایی نمایشگاههای داخلی و خارجی جهت معرفی تولیدات با کیفیت داخلی و معرفی جذابیت های بالای سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با پوشش حمایتی کامل از طرف رسانه ها خصوصا صدا و سیما
 فعال تر شدن دارندگان معادن سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی جهت تحویل سنگهای مناسب به تراشندگان و کارگاه های تولیدی
 تلاش جهت تلفیق بیشتر صنعت طلا و جواهر و استفاده بیشتر از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در زیورآلات زنانه و مردانه
 معرفی اثرات درمانی( جسمی و روحی) سنگهای یاد شده به اقشار مختلف جامعه
 توجه ویژه مدیریت صنایع دستی به این صنعت و تلاش جهت حمایت همه جانبه از آن
 تشکیل ستادی متشکل از وزارت صنایع و معادن، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی، صدا و سیما، وزارت کار و وزارت بازرگانی ، جهت حمایت همه جانبه از این صنعت مهم و اشتغال زا و برداشتن مشکلات پیش روی آن.
لطفا جهت کسب اطلاعات کاملتر به آدرس های ذیل مراجعه نمائید


http://www.gemsiva.com/
http://shamanstones.com/jewelry2/
http://www.gemsiva.com/galeri/galeri.htm
http://crystalguy.com/crystalpendants/
 

glc_engineer

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,975
لایک‌ها
1,422
http://www.irantvto.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=155&newsview=35325
برگزاري مراسم اختتاميه نخستین دوره مربیگری تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی کشور


سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور مراسم اختتاميه نخستین دوره مربیگری تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را با حضور مقامات و مسؤولان ارشد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي ، مجلس شوراي اسلامي و مسؤولان اين سازمان برگزاركرد.

به گزارش پيك مهارت آنلاين به نقل از روابط عمومي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور مراسم ياد شده با حضور رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، رييس هيأت رييسه مجلس شورای اسلامی، نماينده مردم ساوه در مجلس شوراي اسلامي، نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي، نماينده مردم زنجان در مجلس شوراي اسلامي، قائم مقام وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون امور مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدير كل امور استان هاي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، مدير كل امور مجلس وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مدير عامل صندوق مهر امام رضا (ع) و مسؤولان اين سازمان برگزار شد.

بنا بر اين گزارش نخستین دوره مربیگری گوهرشناسی و گوهرتراشی در 600 ساعت آموزش طي 5 ماه براي 67 نفر در دی ماه سال 1392 شروع به کار کرد.

در این دوره با برگزاری آموزش هايي از جمله پداگوژی، گوهرشناسی ، گوهرتراشی دامله و فست بر دانسته های این جوانان افزوده شد و مربیانی توانمند برای نخستین بار در کشور تربیت شدند.

الگوي آموزشي جديد آموزش به همراه توليد با همکاری و حمایت معاونت اشتغال وزارت کار، صندوق مهر امام رضا (ع)، سازمان بهزیستی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و کارآفرینان و نخبگان سرمایه است صورت گرفته است تا با هم افزايي بين بخشي دستگاه ها و استفاده از ظرفيت هاي ملي و واگذاری امور به بخش خصوصی کار پيش رود.

اين گزارش مي افزايد: در تربیت مربیان یادشده اداره کل فنی و حرفه ای استان البرز، مرکز تربیت مربی و پژوهش هاي فني و حرفه اي كشور، صندوق مهر امام رضا(ع) و سازمان صنایع دستی و میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز یاری رسان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بودند.

در اين مراسم با اهداي لوح تقدير از 63 نفراز مربيان تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی کشور ، مديران كل آموزش فني و حرفه اي استان هاي تهران و البرز و ديگر دست اندركاران اجراي طرح مذكور تقدير شد.

اين گزارش يادآور مي شود: اجراي طرح آموزش توليد محور با چشم انداز اجرا به صورت تعاوني و شبكه اي با هدف ايجاد زمينه اشتغال مولد و پايدار صورت گرفته است.
 

pejerz85

Registered User
تاریخ عضویت
15 ژوئن 2006
نوشته‌ها
228
لایک‌ها
41
ممنون بابت ارسال این پستها.امیدوارم دوستان اسفاده لازم رو ببرند.
 

glc_engineer

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,975
لایک‌ها
1,422
والله خیلی از دوستان بیکارن
شاید این کار یه ایده بده بهشون که اگر استعداد در کارهای هنری دارن
برن مشغول کار جواهر سازی و گوهر تراشی بشن
صلوات بر محمد و آل محمد
 

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,512
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
عذر می خوام در نهایت چطور می تونیم مشغول به کار بشیم؟ آیا شرکتی هست که افراد رو استخدام می کنه و خودش کار های تجاری و صادرات و به عهده می گیره یا اینکه خودمون می تونیم یه مغازه فروش جواهرات باز کنیم؟ البته ظاهراً هر دو امکانپذیره ...
 

grants

فروشنده معتبر
فروشنده معتبر
تاریخ عضویت
19 فوریه 2006
نوشته‌ها
215
لایک‌ها
96
آقا درمورد مالیات و دارایی هم بنویس که روزگارت را سیاه میکنن
یک دفعه سالانه 80میلیون تا 150میلیون فقط دارایی واست میبره، مالیات هم به کنار.ببین ماهی چند فقط مالیات و عوارض و دارایی میشه + پول برق و تلفن و اجاره و ... باید بدی.

کاملا دوست عزیزمان درست فرمودن درآمد ماهانه 7میلیون.ولی درآمد خالص 7میلیون؟؟ درآمد خالص میشه 1-3تومان اگر زرنگ و کارکن باشی. اگر نباشی فقط یا داری پول جمع میکنی واسه اداره مالیات و ... یا درآمدت میشه 500-600.

شوخی نیستا! فقط به اسمش قشنگش اکتفا نکنید و فکر نکنید پولدار شدید رفت.البته این واسه مستقل کار کردنه که سرمایش هم مهمه (طلا فروشی حداقل 3کیلو طلای بسات میخواد+مغازه جای مناسب و با امنیت+خیلی مخارج اولیه دیگه)

اگر هم بخوای شاگردی کنی که اول آشنا میخواد(چون مسئولیت و خطر داره واسه صاحب مغازه) بعد هم حقوق شاگرد هم روز مزدی هست که نرخش بسته به تجربه،صاحب کار و... متفاوته.

دوستان با تحقیق برید جلو تا با مشکل روبرو نشید و با ضرر نیاد بیرون. این ها فقط واقعیتی از بازار واقعی و کنونی بود نه ظاهر نگری.
 
Last edited:

pejerz85

Registered User
تاریخ عضویت
15 ژوئن 2006
نوشته‌ها
228
لایک‌ها
41
آقا درمورد مالیات و دارایی هم بنویس که روزگارت را سیاه میکنن
یک دفعه سالانه 80میلیون تا 150میلیون فقط دارایی واست میبره، مالیات هم به کنار.ببین ماهی چند فقط مالیات و عوارض و دارایی میشه + پول برق و تلفن و اجاره و ... باید بدی.

شوخی نیستا! دوستان با تحقیق برید جلو تا با مشکل روبرو نشید. فقط به اسمش قشنگش اکتفا نکنید و فکر نکنید پولدار شدید رفت.البته این واسه مستقل کار کردنه که سرمایش هم مهمه (طلا فروشی حداقل 3کیلو طلای بسات میخواد+مغازه جای مناسب و با امنیت+خیلی مخارج اولیه دیگه)

اگر هم بخوای شاگردی کنی که اول آشنا میخواد(چون مسئولیت و خطر داره واسه صاحب مغازه) بعد هم حقوق شاگرد هم روز مزدی هست

نه اونقدر هم اوضاع خراب نیست.
توی تلویزیون نشون داد تو یکی از روستاهای دور افتاده یه مدد جوی کمیته امداد با یه وام کوچیک از کمیته یه کارگاه تراش فیروزه راه انداخته بود الان هم 4-5 تا کارگر داشت.

دیگه اکثر بچه های این تالار وضعشون بهتر از اوناست که.وسایل کارشون هم یه تیغه برش و چند تا دستگاه ساینده سنگ بود.

مشتریشون هم خوب باید از بین جواهر سازا باشه که باید کسی که میره تو این کار با مشورت اونا سنگ رو بخره وجلا بده یا احیاناً تراش بده وبعد بفروشه بهشون.
 

grants

فروشنده معتبر
فروشنده معتبر
تاریخ عضویت
19 فوریه 2006
نوشته‌ها
215
لایک‌ها
96
ببینید به هیج وجه تحقیقاتتون نشه تلویزیون و اینترنت و ...
وارد بازار بشید و اونجا قضلوت کنید.چون توی مخصوصا تلویزیون عموما واقعیات بازار را نمیگن

از طلاسازی و طلا فروش بگذریم، واسه نگین تراشی، اگر به فرض تمام آموزش ها را ببینی و فوت ها کوزه گری اون هم بگیم بلد شدید، مشکلات دیگه ای هم هست
اول رقابت هست و دشمن(من بحثم در بازار شهری هست). وقتی کسی نگین میاره پیشتون تا واسش بتراشید، نگین اگر دارای رگه باشه و زیر دستتون شکست، مشتری ادعای هزار چیز میکنه و مشکل ساز میشه
اگر انگشتر دادن بهتون که روش بلریان بود و بین بلریان ها اتمی بود، مشتری ادعای دزدی میکنه و مشکل ساز میشه
فقط حساب کار کردن نیست.البته نگین تراشی مشکلات مالیات و مخارج خیلی کمتری داره ولی شما نیاز دارید که از مشتری،کیفی و... جنس بخرید و باید بدونید چه جنسی را از چه کسی و در چه وقت بخرید که مستلزم تجربه است نه آموزش. البته اگر کسی بابت شغل وارد بشه یاد میگیره ولی در این کار همچین درآمدی نیست و اگر برای فرد راضی کننده است شغل خوبیه

امیدوارم توانسته باشم کمکی کرده باشم به دوستان.مسائلی را که گفتم به هیچ وجه بایت قید زدن نیست
بازار طلا و جواهر شدیدن خطرات و مشکلات بیشتری نسبت به دیگر بازارها داره
 
Last edited:

vahidrk

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2005
نوشته‌ها
3,512
لایک‌ها
561
سن
36
محل سکونت
Home
ببینید به هیج وجه تحقیقاتتون نشه تلویزیون و اینترنت و ...
وارد بازار بشید و اونجا قضلوت کنید.چون توی مخصوصا تلویزیون عموما واقعیات بازار را نمیگن

از طلاسازی و طلا فروش بگذریم، واسه نگین تراشی، اگر به فرض تمام آموزش ها را ببینی و فوت ها کوزه گری اون هم بگیم بلد شدید، مشکلات دیگه ای هم هست
اول رقابت هست و دشمن(من بحثم در بازار شهری هست). وقتی کسی نگین میاره پیشتون تا واسش بتراشید، نگین اگر دارای رگه باشه و زیر دستتون شکست، مشتری ادعای هزار چیز میکنه و مشکل ساز میشه
اگر انگشتر دادن بهتون که روش بلریان بود و بین بلریان ها اتمی بود، مشتری ادعای دزدی میکنه و مشکل ساز میشه
فقط حساب کار کردن نیست.البته نگین تراشی مشکلات مالیات و مخارج خیلی کمتری داره ولی شما نیاز دارید که از مشتری،کیفی و... جنس بخرید و باید بدونید چه جنسی را از چه کسی و در چه وقت بخرید که مستلزم تجربه است نه آموزش. البته اگر کسی بابت شغل وارد بشه یاد میگیره ولی در این کار همچین درآمدی نیست و اگر برای فرد راضی کننده است شغل خوبیه

امیدوارم توانسته باشم کمکی کرده باشم به دوستان.مسائلی را که گفتم به هیچ وجه بایت قید زدن نیست
بازار طلا و جواهر شدیدن خطرات و مشکلات بیشتری نسبت به دیگر بازارها داره
می تونم بپرسم شغل شما چی هست دوست عزیز؟ ظاهرا در زمینه مشابهی تجربه داشتید؟
 

glc_engineer

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,975
لایک‌ها
1,422
عذر می خوام در نهایت چطور می تونیم مشغول به کار بشیم؟ آیا شرکتی هست که افراد رو استخدام می کنه و خودش کار های تجاری و صادرات و به عهده می گیره یا اینکه خودمون می تونیم یه مغازه فروش جواهرات باز کنیم؟ البته ظاهراً هر دو امکانپذیره ...
شما هم میتونی برای خودت کار کنی هم برای بقیه
کار هنریه هرچی علم و هنرت بیشتر باشه قیمتت بیشتر
 

glc_engineer

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,975
لایک‌ها
1,422
آقا درمورد مالیات و دارایی هم بنویس که روزگارت را سیاه میکنن
یک دفعه سالانه 80میلیون تا 150میلیون فقط دارایی واست میبره، مالیات هم به کنار.ببین ماهی چند فقط مالیات و عوارض و دارایی میشه + پول برق و تلفن و اجاره و ... باید بدی.

کاملا دوست عزیزمان درست فرمودن درآمد ماهانه 7میلیون.ولی درآمد خالص 7میلیون؟؟ درآمد خالص میشه 1-3تومان اگر زرنگ و کارکن باشی. اگر نباشی فقط یا داری پول جمع میکنی واسه اداره مالیات و ... یا درآمدت میشه 500-600.

شوخی نیستا! فقط به اسمش قشنگش اکتفا نکنید و فکر نکنید پولدار شدید رفت.البته این واسه مستقل کار کردنه که سرمایش هم مهمه (طلا فروشی حداقل 3کیلو طلای بسات میخواد+مغازه جای مناسب و با امنیت+خیلی مخارج اولیه دیگه)

اگر هم بخوای شاگردی کنی که اول آشنا میخواد(چون مسئولیت و خطر داره واسه صاحب مغازه) بعد هم حقوق شاگرد هم روز مزدی هست که نرخش بسته به تجربه،صاحب کار و... متفاوته.

دوستان با تحقیق برید جلو تا با مشکل روبرو نشید و با ضرر نیاد بیرون. این ها فقط واقعیتی از بازار واقعی و کنونی بود نه ظاهر نگری.
طلاسازی
جواهر سازی
گوهر شناسی
با طلا فروشی فرق میکنه
اجرت دست میگری
کارمزدی معمولا کار میکنی
ضمنا من از خودم نگفتم نقل از یک روزنامه کردم !
الان یه راننده تاکشس ماهی 3 میلیون درآمد داره
چرا باید 7 میلیون برای یک گوهر ساز منطقی به نظر نرسه ؟
 

grants

فروشنده معتبر
فروشنده معتبر
تاریخ عضویت
19 فوریه 2006
نوشته‌ها
215
لایک‌ها
96
سلام قربان
ممنون از یادآوری و پاسختون ولی اگر توجه کنید من در مورد هر سه مورد توضیح دادم
چون توی بازار هر 3تاش بودم و هستم(طلاسازی،طلا فروشی، نگین تراشی یا همان گوهر شناسی)

درکل من چیزهایی که خودم دیدم را خدمت دوستان عرض کردم اگر اشتباهی در گفته های من بود شما ببخشید و تکمیلش کنید
 

glc_engineer

Registered User
تاریخ عضویت
13 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,975
لایک‌ها
1,422
سلام قربان
ممنون از یادآوری و پاسختون ولی اگر توجه کنید من در مورد هر سه مورد توضیح دادم
چون توی بازار هر 3تاش بودم و هستم(طلاسازی،طلا فروشی، نگین تراشی یا همان گوهر شناسی)

درکل من چیزهایی که خودم دیدم را خدمت دوستان عرض کردم اگر اشتباهی در گفته های من بود شما ببخشید و تکمیلش کنید
نه من فقط کمی توی کار سنگ راف ( سنگ تراش نخورده و خام ) بودم
دوستانم توی کا طلاسازی هستن من میبینم به عینه که وضعشون بد نیست
با چپ پر هم نیومدن بازار
بهتر از خیلی کارهای کاذبه
حداقل میتونه آینده بهتری تامین کنه
شاید ایده کاری باشه واسه دوستان بیکار یا جوانتر که ایده شغلی ندارن
 
بالا