برگزیده های پرشین تولز

کلیسای جامع سنت باسیل مسکو روسیه

zm.mousa

Registered User
تاریخ عضویت
16 آپریل 2016
نوشته‌ها
4,104
لایک‌ها
6
سن
26
کلیسای جامع سنت باسیل مسکو روسیه
کلیسای جامع سنت باسیل یکی از نمادهای کشور روسیه به حساب می‌آید که با قدمتی بالغ بر 450 سال, در میدان سرخ مسکو واقع شده است. این کلیسا به دستور ایوان چهارم, مشهور به ایوان مخوف به عنوان نمادی از فتح خانات قزان و برای تشکر به خاطر شکست قوم جنگجوی مغول ساخته شد. اگرچه در برخی منابع سال ساخت این بنای تاریخی, 1561 میلادی عنوان شده است, اما تاریخ دقیقی درباره زمان ساخت این کلیسا توسط مورخان روس ثبت نشده و همین امر باعث می‌شود برای تخمین زمان ساخت این کلیسا به قدمت چوب و سنگ, داستان‌ ها متوسل شویم. بر اساس یکی از این نوشته‌ ها, هنگامی که ایوان مخوف از اردوهای مغولان قزان باز می‌ گردد, دستور ساخت کلیسایی با سه ساختمان شامل هفت گنبد را می‌دهد.

ساخت این کلیسای سنگی تنها شش سال طول کشید و کار ساخت آن فقط در طول ماه‌ های گرم انجام می‌ شده است. بنای این کلیسا از آجر و زیر بنای, زیر زمین و برخی بخش‌ های دیگر از سنگ سفید ساخته شده است. ساخت کلیسا تقریبا در پاییز 1559 به اتمام رسید که این تاریخ مقارن بود با جشن شفاعت حضرت مریم (س) که در آن تمام کلیسا ها, حتی کلیساهای نیمه‌ تمام تقدیس می‌ شدند.

چهار گنبد این کلیسا نام خود را از مقدسینی گرفتند که در جنگ با قزان‌ ها شجاعت به خرج داده بودند. سپرین و جاستین, گریگوری (روشنفکر بزرگ ارمنی) و الکساندر سیوریسکی مقدسانی بودند که نام‌شان بر این چهار بنا گذاشته شد. سه محراب دیگر نیز به نام دو تن از امپراطوران روسیه و جشن نزول خداوند بر اورشلیم نام‌گذاری شد. اما ساختمان اصلی کلیسا با نام شفاعت مریم مقدس برای شکرگزاری پیروزی در جنگ با قزان‌ ها نام‌ گذاری شد که محراب‌ های دیگر کلیسا نیز امروز با همین نام شناخته می‌شوند. در نوشته‌ های مربوط به این کلیسا اشاره شده که بنای آن در کنار دره واقع شده است؛ دره‌ای که امروز اثری از آن در کنار کلیسا دیده نمی‌ شود. این دره در کناره‌ های دیواره کاخ کرملین برای دفاع از این قلعه با عمق زیاد و عرض وسیع کنده شده بود که سال 1813 پر می‌شود.کلیسای جامع سنت باسیل یک نقشه اصلی شامل 9 کلیسا دارد که بر روی یک پایه ساخته شده و همگی به کلیسای اصلی مرتبط می‌شوند. مسافران و گردشگران می توانند برای بازدید از این بنای تاریخی بسیار زیبا باتور روسیه همراه شوند و از بازدید از این مکان زیبا لذت ببرند.

 
بالا