با سلام خدمت دوستان
بعد از مدتها كه اين تاپيك محل كل كل بين دوستان و هواداران مختلف باشگاهها بود شرايط طوري پيش رفت كه بحث خصوصي سازي در ورزش و خصوصا فوتبال و باشگاههاي نسبتا خصوصي در اينجا مطرح شد . براي تكميل صحبتهاي انجام شده (البته نه در پاسخ آن دوستي كه به قول mori كلي آسمون ريسمون بافتن تا از تيم مورد علاقشون تعريف كنند ) اين متن رو از همشهري آنلاين در اين تاپيك قرار ميدهم تا ماهيت باشگاههاي نسبتا (يا به اصطلاح )خصوصي بيشتر روشن شود و همچنين روشهايي هم براي سرعت بخشيدن به خصوصي سازي ورزشي در ميان گذاشته شود .
پول باشگاههاي فوتبال را شركتهاي دولتي تامين ميكنند
فوتبال- همشهري آنلاين:
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد: برخلاف ديگر كشورها، اكثر باشگاههاي فوتبال ايران توسط ارگانهاي دولتي تامين مالي ميشوند
به گزارش دفتر اطلاعرساني مركز پژوهش ها، دفتر مطالعات فرهنگي اين مركز ضمن بررسي وضعيت فوتبال در **** باشگاهداري ايران خاطرنشان ساخت كه از سال 1382 به بعد باشگاههاي ورزشي دولتي كه بيش از 70 درصد فعاليت آنها را فوتبال تشكيل ميدهد با استناد به حكم تبصره 7 قانون بودجه سال 1382 مبني بر اجاره هزينه يك درصد اعتبارات دستگاهها و شركتهاي در جهت ورزش رونق فراواني يافتهاند و به تبع آن بسياري از شركتهاي دولتي صاحب درآمد زياد از قبيل سايپا، ايران خودرو، فولاد سپاهان ، فولاد خوزستان ، ذوب آهن اصفهان ، برق شيراز و... باشگاههايي را از محل يك درصد درآمد مذكور- كه مبلغ آن با توجه به حجم توليدات و مبادلات اقتصادي آنها رقم بسيار بالا و قابل توجهي است - بنا نهادهاند. به بيان ديگر باشگاه داري در ايران به صورت دولتي است و بيشتر توان اين باشگاهها در جهت تيمداري فوتبال معطوف شده است، در حالي كه در كشورهاي ديگر اصولا باشگاهداري و تيمهاي فوتبال از طريق بخش خصوصي ايجاد شده و فعاليت ميكنند.
مركز پژوهش ها با تشريح تفاوتهاي **** باشگاهداري ايران و ديگر كشورها افزود: اين نوع باشگاهها –ظاهرا – با تقليد از باشگاههاي خارجي كه رونق بخش ورزش آن كشورها هستند، ايجاد شدهاند در حالي كه **** باشگاهداري خارجي توسط بخش خصوصي و باشگاه داري ايران توسط بخش دولتي ايجاد شدهاند و اين در حالي است كه باشگاههاي دولتي ايران چنان گسترده شدهاند كه هم اكنون خود به صورت يك معضل براي ورزش كشور درآمدهاند زيرا مسائل تيمداري و خريد و فروش بازيكنان، فعاليتهاي دلالي، ورود مديران سياسي به اين باشگاهها و ... از يك سو اين نوع باشگاهها را از اهداف اصلي خود دور كرده و از سوي ديگر توان را بخش خصوصي براي ورود به عرصه ورزش و رقابت با اين قبيل باشگاهها سلب نموده است.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: با توجه به اين كه اكثر باشگاههاي فوتبال كشور به نوعي توسط سازمانها و ارگانهاي دولتي تامين مالي ميشوند و خود درآمدزايي اندكي دارند، هزينه كردنهاي گزاف براي خريد بازيكنان فوتبال در ايران بسيار قابل تامل است، ضمن اين كه در حيطه قراردادهاي بازيكنان حرفهاي و نقل و انتقال بازيكنان فوتبال نيز اختلاف چشمگيري بين سازمان ليگ كشوري مانند ژاپن و ايران وجود دارد و اساسا در حال حاضر در ليگ حرفهاي ايران، بازيكن حرفهاي و قرارداد حرفهاي به روشني تعريف نشده است.
ضمن اين كه هيچگونه طبقهبندي و سقف حقوق و پاداش براي بازيكنان حرفهاي فوتبال در نظر گرفته نشده است. اگر چه سقف حقوق براي بازيكنان فوتبال امري است كه در بسياري از كشورهاي صاحب نام در فوتبال نظير انگلستان و ايتاليا نيز تعيين نميشود ولي با توجه به شرايط ليگ حرفهاي ايران و ماهيت كنوني باشگاههاي حرفهاي فوتبال كه اكثرا دولتي هستند ضروري است كه اين موضوع مورد توجه و بررسي قرار گيرد و **** طبقهبندي و پرداخت نيز براي آن تدوين شود.
مركز پژوهش ها سپس پيشنهادهاي خود را براي اصلاح وضعيت باشگاهها ارائه داد و افزود: براي فعاليت مناسب باشگاههاي ورزشي و به تبع آن ورزش پرطرفدار فوتبال ، ابتدا ضروري است كه قوانين حرفهاي شدن ورزش تدوين و سپس در زمينه توسعه منطقي آن اقدام شود. در همين حال تا تدوين و تصويب قانون برنامه پنجساله پنجم ، بايد تبصرهاي در ذيل بند «ب» ماده 117 قانون برنامه چهارم براي جلوگيري از ايجاد باشگاههاي جديد ورزشي دولتي كه بيشتر فعاليتهاي خود را صرف فوتبال مينمايند به تصويب برسد تا از محل يك درصد اعتبار دستگاههاي اجرايي امكان هزينه بيرويه در اين باشگاهها وجود نداشته باشد و اين منبع مالي به سمت ورزشهاي همگانيتر نيز جهت داده شوند.
از سوي ديگر الزام سازمان تربيت بدني به شناسايي، معرفي و واگذاري ورزشگاههايي كه بتوان در جهت توسعه فوتبال از آن بهرهبرداري كرد ، به منظور تشكيل باشگاههاي خصوصي و حرفهاي به صورت طولاني مدت توسط بخش خصوصي ضرورت دارد.
همچنين زيان سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران ناشي از واگذاري حق پخش مسابقات فوتبال به باشگاههاي ورزشي و در قبال واگذاري حق پخش تلويزيوني به باشگاهها بايد جبران شود.
واگذاري زمين و تسهيلات بلندمدت براي ترغيب بخش خصوصي در جهت ايجاد باشگاههاي ورزشي با اولويت استانهاي محروم و رعايت تعاريف واقعي خصوص بودن باشگاههاي ورزشي، تقويت و حمايت اتحاديه باشگاههاي ورزشي از طريق سازمان تربيتبدني به منظور بررسي و امتيازدهي براي ايجاد باشگاهها و اعمال نظارتهاي صنفي مشابه با ساير كشورهاي پيشرفته، ايجاد آكادمي فوتبال در جهت تربيت و آموزش و بازآموزي مربيان جوان در اين رشته و خارج نمودن انحصاري مربيگري در فوتبال كشور با توجه به تعداد اندك آنان و نيز آشنايي با پيشرفتهاي علمي از طريق فدراسيون فوتبال، توجه به مناطق محروم و ايجاد تمهيدات لازم براي كشف و جذب استعدادهاي فوتبال و هدايت آنان در جهت پشتوانهسازي و رفع كاستيهاي موجود و احياي مسابقات فوتبال محلات در شهرهاي بزرگ و بين شهرستاني در استانهاي كشور از ديگر پيشنهادات مركز پژوهش ها در اين زمينه بودهاند.
منبع