برگزیده های پرشین تولز

کویر خارتوران یا آفریقای ایران ؟

میهمان شو

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 اکتبر 2018
نوشته‌ها
6
لایک‌ها
1
سن
30
چطور به کویر خارتوران برویم؟
آفریقای ایران یا کویر خارتوران در منتهی الیه شرق استان سمنان و 250 کیلومتری جنوب شرق شاهرود در مجاورت استان خراسان قرار گرفته است. اگر قصد دارید به این دشت گمشده ی ایران سفر کنید بهتر است این کار را به تورهای گردشگری واگذار کنید چرا که مسیر دسترسی به کویر تنها با ماشین های جیپ یا آفرودی قابل پیمایش است. منطقه ی حفاظتی توران در ضلع جنوب غربی جاده تهران به مشهد و در شرق دهستان طرود، غرب دهستان زمان ها و شمال شرق کویر مرکزی ایران قرار گرفته است.

جاذبه های گردشگری کویر خارتوران :
منطقه ی محافظتی خارتوران از 3 محدوده ی متفاوت تشکیل شده است. کل فضای کویر خارتوران مساحتی به اندازه 1 میلیون و 400 هزار هکتار دارد. از این دشت پهناور 8 درصد را محدوده ی پارک ملی خارتوران، 75 درصد را پناهگاه حیات وحش و 17 درصد را منطقه ی محافظت شده ی توران تشکیل داده اند.

منطقه ی محافظت شده ی خارتوران دومین منطقه ی حفاظت شده ی وسیع در ایران است که گونه های نادر ی از گیاهان و جانوران را در دل خود جای داده است.

خارتوران بزرگترین ذخیره گاه زیست کره در ایران و بعد از سرنگتی تانزانیا دومین منطقه بیوسفر در جهان است.

آیا به غیر از مستند های حیات وحشی که از رسانه ها پخش می شود در جای دیگری یوز پلنگی دیده اید ؟

در منطقه ی خارتوران می توانید یوزپلنگ ایرانی را در سایت تحقیقاتی منطقه و در پشت فنس های حفاظتی به راحتی ببینید. دیدن این حیوانات وحشی در جایی به غیر از صفحات تخت و بی روح تلویزیون و گوشی موبایل هر طبیعت دوست و گردشگری را به وجد می آورد.
فقط یوزپلنگ ایرانی نیست که در این منطقه زندگی می کند. گورخر ایرانی هم این منطقه را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کرده است.

خارتوران زیست گاه 41 گونه پستاندار، 167 گونه پرنده، 42 گونه خزنده، 2 گونه دو زیست، 72 گونه مار است. حیواناتی مثل : گرگ،شغال،روباه قرمز، کفتار راه راه، پلنگ ایرانی، کاراکال، گربه وحشی، گربه شنی، گربه پالاس، دلیجه، کبک، تیهو، کبوتر چاهی، شاه بوف، سبزه قبای هندی، دم جنبانک، اردک بلوطی، انواع گنجشک، جیبر، آهو، قوچ، هوبره، زاغ و خزندگانی مثل لاک پشت ها در این منطقه زندگی می کنند.

جالب است که فقط 72 گونه مار در خارتوران زندگی می کنند که 63 گونه آن ها خشک زی و 9 گونه ی دیگر دریایی هستند.

تصور اینکه در این ناحیه تا این حد تنوع زیستی جانوران بالا باشد هر گردشگر عاشق طبیعتی را به سمت خارتوران می کشاند.


جاذبه های گردشگری اطراف خارتوران :
اگر تا این نقطه از ایران آمده اید رفتن به جنگل های قطاربند و منطقه کوه دو شاخ عباس آباد را حتما در برنامه ی خود قرار دهید .

روستای پلکانی قلعه بالا هم یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در اطراف خارتوران است.


دو روستای خوش آب و هوا و زیبا در اطراف خارتوران روستاهای دروازه حیات وحش توران و روستای رضا آباد است.

در روستای رضا آباد کوچ نشینان را از نزدیک ببینید و با نوع خاص زندگی آن ها آشنا شوید . این فرصت را شاید در هیچ نقطه ی دیگری از ایران نتوانید پیدا کنید.


در خارتوران در کجا اقامت کنیم؟
اگر دلتان می خواهید یک شب را به سبک روستاییان نازنین کویری بگذرانید باید به برای اقامت به روستاهای اطراف بروید. روستای قلعه بالا با اقامتگاه بوم کردی بی بی زهرا یکی از گزینه های نزدیک به شما خواهد بود. هم چنین اقامتگاه بوم گردی قلعه امیر خان و اقامتگاه بوم گردی کلوت کویر هم می توانند میزبان شما باشند.
 
بالا