برگزیده های پرشین تولز

گذشته شکوهمند ایرانیان : كشف اطلاعات تازه از چشم مصنوعي پنج هزار ساله زن فالگير !!!

Mahmoud58

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2005
نوشته‌ها
882
لایک‌ها
7
بررسي‌هاي اخير باستان‌شناسان درباره چشم مصنوعي يك زن مربوط به پنج هزار سال پيش، اطلاعات جديدي را برملا كرده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب» به نقل از «فاكس‌نيوز» اين چشم مصنوعي به وسيله باستان‌شناسان ايراني و ايتاليايي كشف‌شده، زماني متعلق به يك زن فالگير يا كاهن در سرزمين باستاني پارس‌ها بوده است.

2a7ew5g.jpg

باستان‌شناسان گفته‌اند: اين چشم كروي، باعث خيره شدن و چشم دوختن كساني مي‌شود كه به او نگاه مي‌كنند و اين امر آنان را متقاعد كرده كه آن زن كه به نظر بلندقامت هم بوده، داراي قدرت‌هاي مرموز و توانايي ديدن آينده بوده است.
اين چشم توسط منصور سجادي، مدير تيم ايرانيان كه 9 سال است در بقاياي شهر سوخته در مرز ايران و افغانستان در حال كاوش هستند، كشف شده است.

باستان‌شناسان ايتاليايي ديروز گفتند: اين به ظاهر عنبيه، همراه با يك آينه دستي آرايشي برنزي دفن شده كه احتمالا وي براي ديدن ظاهر خود از آن استفاده مي‌كرده است.

آنان ادامه دادند: اين چشم نيم كروي قطري بيش از يك اينچ داشت و از ماده‌اي سبك‌وزن كه گمان مي‌‌رود از نوعي قير طبيعي مشتق شده باشد، ساخته شده است. سطح آن با دقت فراوان منقوش به اشكالي شامل يك دايره مركزي به جاي عنبيه و خطوط طلايي مانند اشعه‌هاي نور است.

«لورنزو كوستان تيني»، **** گروه ايتاليايي‌ها مي‌گويد: در سطح چشم هنوز هم آثاري از طلا كه به نظر رويه نازكي به روي چشم بوده ديده مي‌شود. در هر دو سوي اين چشم، دو سوراخ وجود دارد كه يك نخ و احتمالا طلايي چشم را در جاي خود نگه داشته است.

وي بيان كرد كه قد اين زن حدود 2 متر بوده كه سر و شانه‌هايش را بسيار بالاتر از زنان هم‌عصرش قرار مي‌داده است. سن او بين 25 تا 30 سال است. او پيشاني بلند و پوست تيره‌اي داشته است كه حدس زده مي‌شود از نژاد عرب بوده است.


«كوستان تيني» به Corriera della sera گفت: نخست گمان مي‌رفت كه اين چشم پس از مرگ وي و دفن، در چشم او قرار گرفته، اما آزمايش‌هاي ميكروسكوپي نشان داد كه پيش از مرگ نيز از اين چشم استفاده مي‌شده است.

سجادي گفت: اسكلت وي متعلق به 2800 تا 2900 سال پيش از ميلاد است؛ زماني كه شهر سوخته، شهري پررونق و ثروتمند و از مراكز تجاري شرق و غرب بوده است .

آثار به جا مانده از شهر سوخته نشان مي‌دهد كه اين شهر يك بار آتش گرفته و سه بار در زمان باستان بازسازي شده است و سرانجام به طور كامل در 2000 پيش از ميلاد از بين رفته است. علت مرگ اين زن مشخص نيست.

كوستان تيني مي‌‌گويد: استفاده از اين چشم، هدف خاصي داشته و احتمالا براي تأييد قدرت‌هاي مرموز وي لازم بوده است.
باستان‌شناسان پيش از اين، وسيله‌اي شبيه تخته‌نرد كشف كرده بودند كه متشكل از شصت بخش فيروزه‌اي و عقيق و تخته‌اي مستطيلي از چوب آبنوس بود و احتمالا از هند وارد شده است.

منبع بازتاب
 

Mahmoud58

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2005
نوشته‌ها
882
لایک‌ها
7
شهر سوخته نخستین جایی است که هزاران سال پیش در آنجا عمل جراحی بر روی جمجمه سر انجام گرفته است !
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
«شهر سوخته» در ۵۶ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه جاده زابل - زاهدان واقع شده و پنج هزار سال قدمت دارد. این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم این شهر در چهار دوره بین سال‌های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشته اند.


تاریخچه تحقیقا ت

کلنل بیت، یکی از ماموران نظامی بریتانیا از نخستین کسانی است که در دوره قاجار و پس از بازدید از سیستان به این محوطه اشاره کرده و نخستین کسی است که در خاطراتش این محوطه را شهر سوخته نامیده و آثار باقیمانده از آتش سوزی را دیده است. پس از او سر اورل اشتین با بازدید از این محوطه در اوایل سده حاضر، اطلاعات مفیدی در خصوص این محوطه بیان کرده است. بعد از او شهر سوخته توسط باستان شناسان ایتالیایی به سرپرستی مارتیسو توزی از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ مورد بررسی و کاوش قرار گرفت.این شهر یکی از آثارتاریخی استان سیستان و بلوچستان به شمار می آید. تاریخچه این شهر به چهار قرن قبل از میلاد مسیح باز می گردد
جغرافیا و محیط زیست شهر سوخته

بر مبنای یافته‌های باستان شناسان شهر سوخته ۱۵۱ هکتار وسعت دارد و بقایای آن نشان می‌‌دهد که این شهر دارای پنج بخش مسکونی واقع در شمال شرقی شهر سوخته، بخش‌های مرکزی، منطقه صنعتی، بناهای یادمانی و گورستان است که به صورت تپه‌های متوالی و چسبیده به هم واقع شده اند. هشتاد هکتار شهر سوخته بخش مسکونی بوده است.
تحقیقات نشان داده است این محوطه بر خلاف اکنون که محیط زیست کاملاً بیابانی دارد و فقط درختان گز در آنجا دیده می‌‌شود، در پنج هزار سال قبل از میلاد منطقه‌ای سبز و خرم با پوشش گیاهی متنوع و بسیار مطلوب بوده و درختان بید مجنون، افرا و سپیدار در آنجا فراوان وجود داشته است. در آن دوران نیز این منطقه بسیار گرم بوده، اما آب رودخانه هیرمند و شعباتش به خوبی زمین‌های کشاورزی شهر سوخته را سیراب می‌‌کرده است.
دریاچه هامون در ۳۲۰۰ قبل از میلاد دریاچه‌ای بزرگ و پرآب بوده و رودها و شاخه‌های قوی از آن منشعب می‌‌شده و در اطراف آن نیزارهای وسیعی وجود داشته است. در بررسی‌های منطقه‌ای در اطراف شهر سوخته بستر رودخانه‌های مختلف و آبراه‌هایی پیدا شده که به مزارع کشاورزی شهر سوخته آب می‌‌رسانده اند. در اولین فصل کاوش در شهر سوخته کوچه‌ها و خانه‌های منظم، لوله کشی آب و فاضلاب با لوله‌های سفالی پیدا شد که نشان دهنده وجود برنامه ریزی شهری در این شهر است.
صنعت و مشاغل در شهر سوخته

شهر سوخته مرکز بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و هنری بوده، در فصل ششم کاوش در شهر سوخته نمونه‌های جالب و بدیعی از زیورآلات به دست آمد. در جریان حفاری‌های فصلهای گذشته در شهر سوخته مشخص شد که با توجه به صنعتی بودن شهر سوخته و وجود کارگاه‌های صنعتی ساخت سفال و جواهرات در این منطقه، ساکنان شهر سوخته از درختان موجود در طبیعت محوطه برای سوخت استفاده می‌‌کرده اند. شهر سوخته مرکز بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و هنری بوده، در فصل ششم کاوش در شهر سوخته نمونه‌های جالب و بدیعی از زیورآلات به دست آمد.
باستان شناسان با یافتن مهره‌ها و گردنبندهایی از لاجورد و طلا در یک گور در باره روشهای ساخت ورقه‌ها و مفتول‌های طلایی به تحقیق پرداختند و دریافتند صنعتگران شهر سوخته با ابزار بسیار ابتدایی ابتدا صفحه‌های طلایی بسیاز نازک به قطر کمتر از یک میلیمتر تهیه کرده و بعد آنها را به شکل لوله‌های استوانه‌ای درمی آوردند و پس از اتصال دو سوی ورقه‌ها به یکدیگر مهره‌های سنگ لاجورد را در میان آن قرار می‌‌دادند.
در شهرسوخته انواع سفالینه‌ها و ظروف سنگی، معرق کاری، انواع پارچه و حصیر یافت شده که معرف وجود چندین نوع صنعت، به ویژه صنعت پیشرفته پارچه بافی در آنجاست. تاکنون ۱۲ نوع بافت پارچه یکرنگ و چند رنگ و قلاب ماهیگیری در شهر سوخته به دست آمده و مشخص شده مردم این شهر با استفاده از نیزارهای باتلاق‌های اطراف هامون سبد و حصیر می‌‌بافتند و از این نی‌ها برای درست کردن سقف هم استفاده می‌‌کردند. صید ماهی و بافت تورهای ماهیگیری نیز از دیگر مشاغل مردمان شهر سوخته بوده است.


برگرفته از fa.wikipedia.org
با بهره گیری ازمقاله‌ای از پریسا عروجی
 

daneshmand

Registered User
تاریخ عضویت
26 فوریه 2005
نوشته‌ها
1,540
لایک‌ها
22
با این مطالبی که شما می گید فرضیه زیر تایید میشه:
علم قدما از علم امروزی ها (شاید) بیشتر هم بوده ولی به دلیل عدم آموزش (و یا ...) از بین رفته.
 

ميهن پرست

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 دسامبر 2006
نوشته‌ها
72
لایک‌ها
1
يكم برام باور نكردنيه.نميگم اشتباهه ولي جاي شك كه داره.
 

hosseinrz

Registered User
تاریخ عضویت
29 ژانویه 2005
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
2
سن
45
محل سکونت
ُShiraz

Dariux

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 دسامبر 2005
نوشته‌ها
180
لایک‌ها
0
محل سکونت
FWW - Coming soon
اصولاً زن با قد 2 متر و جمجمه ی کشیده کسی نمیتونه باشه جز آریایی
 

Unknown Zoon

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 فوریه 2007
نوشته‌ها
44
لایک‌ها
0
f
بچه ها جدیدا یه کم این شکلک ها بی تربیت شدن ! میشه ادبشون کنید :p

4caverc.gif


پس جنابالی احساسات لطیفتو :blink: با چی میخوای بیان کنی ؟؟؟

در ضمن هر روز تو کوچه خیابون ملت فهیم ایران از این الفاظ کاملا ملی و میهنی به وفور استفاده میکنن. دیگه گوش ملت حسابی عادت کرده. یوخده هم چشمشون عادت کنه !!!
 

Unknown Zoon

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 فوریه 2007
نوشته‌ها
44
لایک‌ها
0
به اون میگی بی ادبی؟؟
5714.gif
بی ادبی به این میگن>>>
2m3h9ax.gif

صد در صد تایید میشه. منکه گفتم تو جامعه خیلی زیباتر از اینها رو میشه
به وفور مشاهده کرد.

کافیه یکی سر چار راه بپیچه جلوت. کلکسیونی از الفاظ زیبا رو تراوش می کنی واسش و برعکس !!!
 

Dariux

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 دسامبر 2005
نوشته‌ها
180
لایک‌ها
0
محل سکونت
FWW - Coming soon
صد در صد تایید میشه. منکه گفتم تو جامعه خیلی زیباتر از اینها رو میشه
به وفور مشاهده کرد.

کافیه یکی سر چار راه بپیچه جلوت. کلکسیونی از الفاظ زیبا رو تراوش می کنی واسش و برعکس !!!
صد درصد تایید میشه.

راستی یکی پژوهش کرده دیده بیشترین فحش و الفاظ و اصطلاحات رکیک اول تو زبان هندی و بعدش تو فارسی هست.
 

Rascal

فروشنده معتبر
فروشنده معتبر
تاریخ عضویت
28 اکتبر 2006
نوشته‌ها
971
لایک‌ها
1,151
محل سکونت
ايران تهران
صد درصد تایید میشه.

راستی یکی پژوهش کرده دیده بیشترین فحش و الفاظ و اصطلاحات رکیک اول تو زبان هندی و بعدش تو فارسی هست.

تو اينكه مردم ايران كلا يكم بي ادب هستن - هممون رو ميگم ! تعارف هم نداريم - شكي نيست :happy:
اما اين تحقيق شما يكم مشكوكه ! چون خيلي از اين الفاظ ركيك يا منشائي در زبان فارسي ندارن و من در آوردي هستن كه عمر طولاني ندارن و يا اينكه از زبانهاي ديگه هستش مثلا تركي ! حالا هندي رو نميدونم
ولي فكر ميكنم انگليش در اين زمينه پيشرو باشه :happy:
 
بالا