برگزیده های پرشین تولز

گفت و گو با مخترع Linux

Pixar

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
10 اکتبر 2003
نوشته‌ها
1,400
لایک‌ها
19
محل سکونت
َِChocolate's City
لينوس توروالدز، آفريننده‌ي سيستم عامل Linux ، چندي پيش در گفت و گويي درباره‌ي SOC Group و داد خواهي IBM (كه بر اساس آن، Big Blue به نهادن غير قانوني كدهاي Unix در Linux متهم شده است.)، درباره‌ي مايكرو سافت و گسترش Open Source، شركت كرده است. اين نوشتار خلاصه‌اي از پرسش و پاسخ ها در مصاحبه‌ي يادشده است.

هما نطور كه مي دانيد، گروه SOC Group ، از كدهاي Unix (IBM) در Linux به صورت غيرقانوني استفاده كرده اند. به نظر شما اين موضوع نشان دهنده‌ي آسيب پذيري Open Source نيست؟
پاسخ من منفي است. شما آگاه هستيد كه نرم افزار Open Source قابل ديدن است و مرئي بودن به آن معناست كه اگر اشتباهي در اين نرم افزار روي دهد، به راحتي ديده خواهد شد. اجازه دهيد من در اين مورد مقايسه‌اي بكنم. آيا به خود اجازه مي دهيد خودريي را در روز روشن، آن هم در حضور شماري از ره گذران، بدزديد؟ درباره‌ي Open Source بايد اشاره كنم كه همه چيز واضح و روشن است، درست مانند روز روشن. تعداد بي‌شماري از مردم شاهد كدها هستند و اين امكان براي شما وجود ندارد كه درحضور آنان چيزي بدزديد!

. مردم بر اين باورند كه منشاء Linux نامشخص است. نظر شما چيست؟
در اين خصوص شايعات بسياري وجود دارد. با استفاده از كدهاي Linux شما مي توانيد ببينيد كه چگونه اين نرم افزار كار مي كند. همه چيز به وضوح قابل ديدن است. گفتني آن كه، كدهاي نخستين را خود نوشته ام و در حدود يك سال اين كار به طول انجاميد. من پيش از آن كه ديگران به كمكم بيايند، يك سال به تنهايي و بدون وقفه روي آن كار كردم.

شما از وجه المصالحه شدن Linux در اختلاف ميان شركت هاي بزرگ، شگفت زده نيستيد؟
خير. هر جا كه صحبت از پول هنگفتي باشد، دادخواست ها و چنين اختلاف‌هايي اجتناب ناپذير هستند. براي من جالب است كه مردم از Linux در راه هايي استفاده كرده اند كه من حتا در خواب هم نديده بودم و آنان به مسايلي امن مي زنند كه من تا به حال به آنها توجهي نداشته ام.

آيا در باره نتيجه ي دادخواست نگران نيستيد؟
تنها چيزي كه موجب نگراني من مي شود، طولاني شدن اين جريان است. اگر كسي به من خبر مي‌داد كه به درازا كشيدن اين دادخواست بدين خاطر است كه قاضي در حال بررسي و فكر درباره‌ي اين موضوع است، در آن صورت خيالم راحت مي شد كه ديگر خطري Linux را تهديد نمي كند.

شما پس از شش سال كار كردن در Transmeta، اين شركت را به قصد پيوستن به Open Source Development Lab ترك كرده ايد. در صورت امكان، علت اين تصميم را شرح دهيد؟
در طول شش ماه گذشته زمان بسياري را صرف كاركردن بر روي Linux كرده ام. با اين وجود كهTransmeta خيلي به من كمك كرد و جاي خوبي برايم بود، اما احساس مي كنم ديگر زمان بازگشت به Transmeta نيست. من بيشتر احساس گناه مي كردم. من بايد در باره Linux فكر مي كردم و آنچه مرا بيشتر به رفتن ترغيب مي كرد، آينده Transmetaبود كه به نظر مي رسيد به وضعيت ثابتي رسيده است. در اين حالت، آن جا را با اطمينان خاطر ترك كرده و هيچ گاه احساس نكردم اين كارم چون موش‌هايي است كه از ترس جان‌شان كشتي سوراخ را ترك مي‌كنند.

آيا شما مي خواهيد در يك زمان، بيش از يك انحصار داشته باشيد؟
من هيچ گاه به Intel به عنوان يك انحصارگر ننگريسته ام. به نظر من Intel هميشه موقعيت سالم تري داشته است. هميشه تلاش من بر اين بوده كه كارهاي مرتبط به حرفه ام را انجام دهم.

منبع : http://www.iritn.com
 
بالا