برگزیده های پرشین تولز

گل حسن یوسف زیبایی، تنوع، جذابیت

bijan_darvishi

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2007
نوشته‌ها
2,089
لایک‌ها
660
گل حسن یوسف گیاهی از خانواده Labiatate می باشد بهانگلیسی به آن paintednettle یا coleus گویند. گیاه حسن یوسف از گیاهان همیشه سبز بوده یعنی در تمام فصول برگهای آن سرحال و سبز هست این گیاه از سری گلهای چندساله و دائمی هستند. رنگ آمیزی این گیاه توام با تنوع ویژه ای است که همین امر آن را از سایر گیاهان متمایز کرده است.
گل حسن یوسف، همنشینی سایه نشین برای شما
زندگی آپارتمانی بدون حضور گل و گیاه صفایی ندارد. اصلاً آپارتمانی که در آن از حضور پررنگ گیاهان خالی باشد، چیزی جز یک زندان فراخ نخواهد شد. این گیاهان هستند که حس و حال زندگی را در فضای خانگی می گسترانند. البته در این بین باید از یک گیاه مناسب برای حضور در فضاهای آپارتمانی بهره ‌مند باشید. مانند گل حسن یوسف که برای همنشینی با شما در دنیای آپارتمانی شما بهترین انتخاب است.
%D8%AD%D8%B3%D9%86-%DB%8C%D9%88%D8%B3%D9%81-1024x694.jpg

حسن یوسف
گیاه حسن یوسف از دسته گیاهان ایده ‌آل است. زیبایی، تنوع، جذابیت و بی ‌دردسری خلاصه آن چیزی است که می ‌توان از قامت یک گل حسن یوسف تداعی کرد. از این حرف ها گذشته، این گل زیبا شرایط نگهداری بسیار ساده ‌ای دارد. کاملا مقاوم است و به خوبی خودش را در دل هر دکوراسیون خانگی جا می اندازد. در یک کلام برای ماندن در کنار ما همراه با فضاهای خانگی یکی از بهترین ها می باشد.
البته خیلی از ما متوجه این انعطاف بالا تا زیبایی چشم نواز از گل حسن یوسف هستیم و این گیاه مقاوم و قانع را در فضاهای خانگی نگهداری می ‌کنیم. با خیلی ها که هم صحبت باشید، قطعاً یک گل حسن یوسف را به عنوان مناسب ترین گیاه خانگی پیشنهاد می‌ کنند. همین مقدمه ساده کافی است تا در جایگاه یک دوستدار گل و گیاه آپارتمانی، علاقه به نگهداری از حسن یوسف در آپارتمان داشته باشید.

%DA%AF%D9%84-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%DB%8C%D9%88%D8%B3%D9%81.jpg

گل حسن یوسف
اما آیا برای نگهداری از گل حسن یوسف در آپارتمان آماده هستید؟ مثلاً تا چه اندازه این گیاه دوست داشتنی را می شناسید؟ از تنوع آنها مطلع هستید؟ و یا نوع نگهداری حسن یوسف را بررسی کرده اید؟ مقاومت گیاه آپارتمانی دلیل نمی ‌شود که بی ‌حساب و کتاب در تکاپوی نگهداری از آنها باشید. به هر حال هر گیاهی دنیایی دارد و در این دنیای سرسبز و ساکت خود، نیازهایی را طلب می کند. مانند همین گل حسن یوسف ظاهراً بی آزار که در دریایی از نقاط ریز و درشت می توان شرایط ایده ‌آل زیستی آنها را تامین نمود. خلاصه آنکه اگر از خیل گیاهان آپارتمانی، قصد میزبانی از یک گیاه حسن یوسف را دارید، با ما همراه باشید. زیرا می ‌خواهیم تا از زیر و بم دنیای ساکت گل حسن یوسف همه نکات و دانستنی ها را مطرح کنیم.
دنیای ساکت حسن یوسف چه شکلی است؟
در همین قدم اول با هم همراه باشیم و سری در دنیای زیبای حسن یوسف بیاندازیم. ببینیم این گل زیبای خانگی چه ویژگی هایی دارد؟ البته در همان ابتدای ماجرا مجذوب تنوع بالای انواع گل حسن یوسف خواهید شد. زیرا انواع گل حسن یوسف در فرم های گوناگون با رنگ بندی های متنوع و بسیار نشاط آور وجود دارند. این گیاه ذاتا ظاهری شاد و هیجانی دارد. برگ هایی پهن در رنگ بندی هایی گرم و چشمگیر که به فرمی انبوه در هم قرار گرفته اند.
گیاه حسن یوسف فرمی بوته ‌ای شکل دارد. ساقه ها آبدار هستند و با ظاهری چهارگوش رشد می ‌کنند. اما همه زیبایی این گیاه در برگ های آن نهفته است. برگ ها در رنگ بندی های متنوع از سبز مایل به زرد، زرد طلایی، قرمز و یا ارغوانی و… ظاهر می شوند.
گل حسن یوسف یک گونه گیاه علفی شکل است. یعنی قد و قامتی کوتاه با ساقه هایی که چوبی شکل نمی ‌شوند، دارد. ریشه این گیاه فرمی عمودی دارد. یعنی یک تکه ریشه ضخیم که مستقیم در عمق خاک نفوذ می کند. آنگاه این ریشه مرکزی توسط ریشه های کوچک احاطه خواهد شد. به این ترتیب وقتی در تکاپوی تکثیر تا نگهداری حسن یوسف هستید، بهتر است از گلدان های گود با عمق کافی استفاده کنید. گل در فرمی بوته ای شکل اما با ساقه هایی که به شکل مستقل از بطن خاک سر برآورده اند، رشد می ‌کند. هر ساقه این قابلیت را دارد که میزبان چندین گل باشد.

در نگاه عموم گل حسن یوسف یک گیاه با طول عمر یک ساله است. گیاهی که ظاهراً طاقت سرمای زمستانی را ندارد و خیلی زود می میرد. شاید همین ویژگی را از جنبه های نه چندان جالب در نگهداری حسن یوسف قلمداد کنند. اما علت پژمرده شدن گل حسن یوسف آن هم در فصل سرما، احتمالاً از کم اهمالی صاحبان آنها ناشی شده است. زیرا این گل در دسته گیاهان پایا قرار دارد و می تواند تا چندین سال متوالی زندگی کند. به هر صورت اگر در جغرافیایی با آب و هوای گرم و معتدل زندگی می کنید، گل حسن یوسف حالا حالاها میهمان زیبای خانه شما می ماند. اما اگر در محیطی با آب و هوای سردسیر خانه ای دارید، بهتر است از همین حالا فکری برای مقابله با سرمای زمستان کرده باشید.
در علم گیاه شناسی، گل زیبای خانگی ما را در ریشه هایی آسیایی و استرالیایی قرار می دهند. این گیاه را با نام علمی Plectranthis Scutellarioides می شناسند. حقیقت را بخواهید، خودمان هم با نام علمی ای که گذاشته اند، مشکل داریم. این نام دراز و غلط انداز، سخت بر زبان می چرخد. بهتر است در همان نام زیبای حسن یوسف بمانیم و دنیای این گیاه را ساده تر از ماجراهای علمی نگاه کنیم.
گل حسن یوسف، یک گیاه مقاوم است. گیاهی که همیشه سبز است و در شرایط دمایی خانه با رطوبت تقریباً بالا زندگی می‌ کند. اما آنچه این گیاه را جذاب کرده، زیبایی بصری آن است. به هر حال گیاه آپارتمانی باید بتواند یک کنج خانه ما را هر چه دلنشین تر سازد. ماجرایی که در انبوه برگ های حسن یوسف به زیبایی تداعی خواهد شد.
از شناخت گل حسن یوسف فاصله می ‌گیریم و قدم به قدم در اصول کلیدی از نگهداری تا تکثیر حسن یوسف صحبت خواهیم کرد. در این مطلب انواع شرایط ایده آل در پرورش حسن یوسف را مطرح می ‌کنیم و در نهایت با قید به انواع گل حسن یوسف، نیم نگاهی هم بر بیماری ‌ها و مشکلات این گیاه خواهیم انداخت.

شرایط نگهداری گل حسن یوسف

%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%DB%8C%D9%88%D8%B3%D9%81.jpg

نگهداری از حسن یوسف
در بررسی شرایط نگهداری از هر گیاه آپارتمانی، معیارها و ملاک های تقریباً یکسانی داریم. اینکه قرار است گیاه ما در چه نوع خاکی همراه با حضور چه مقدار نور و چه مسیر آبیاری زندگی کند. هر گیاهی سلیقه خاص خودش را دارد. اگر می خواهید از یک گل حسن یوسف سرحال و پرپشت میزبانی کنید، نکات مطرح شده در ادامه این مطلب را جدی بگیرید.

خاک در نگهداری حسن یوسف

%D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D8%B6-%DA%AF%D9%84%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%DB%8C%D9%88%D8%B3%D9%81.jpg

تعویض گلدان حسن یوسف
خاک، خانه گیاهان است و مهمترین فاکتور در سلامت و تداوم زندگی آنها می باشد. البته همه گیاهان سلیقه مشترک در نوع خاک و شرایط ایجاد آن ندارند؛ بلکه هر گیاهی با توجه به خصوصیات ذاتی خود در خاکی مخصوص به خود رشد می کند. مانند گل حسن یوسف که علاقه به حضور در خاک با زهکش مناسب دارد.
از این رو یک خاک ماسه ای در حضور پرلایت به مقدار زیاد توصیه می ‌شود. خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی را اگر با حجم مناسبی از خاک ماسه ای درآمیزید، می توانید بستر ایده ‌آل گل حسن یوسف را تامین کنید. در هر حالتی باید شرایط زهکشی ایده ‌آل خاک را فراهم کنید. به شکلی که آب به راحتی در عمق خاک حرکت کرده و مازاد آن از گلدان خارج شود.

آبیاری در نگهداری حسن یوسف

همان طور که قید کردیم، گل حسن یوسف نسبت به انباشت آب در خاک بسیار حساس است. زهکشی ایده ‌آل خاک برای خروج این آب اضافی می باشد. اما این دلیل نمی‌ شود که گل حسن یوسف را در جمع گیاهان مقاوم به کم آبی قرار دهیم. گیاه نیاز تقریباً متوسطی به آبیاری دارد. اما از آنجا که قابلیت ذخیره سازی آب در ریشه تا ساقه های خود را دارد، بهتر است در گام اول، پس از تهیه هر گل حسن یوسف حسابی آن را آبیاری کنید. آبیاری اشباع شده در ابتدای ماجرای نگهداری از گل حسن یوسف باعث تقویت منابع آبی موجود در گیاه خواهد شد. دقت کنید که مازاد آب از طریق زهکشی خاک در حال خارج شدن است. اما در امتداد این آبیاری اولیه، تنها زمانی که خاک گلدان خشک شده باشد، اقدام به آبیاری گل حسن یوسف نمایید.
در این حالت باید خاک را در شرایطی مرطوب شده آبرسانی کنید. دقت کنید که خاک گلدان به شکل خیس و گل آلود شده نشود. ریشه گیاه طاقت حضور در خاک با رطوبت بسیار بالا را ندارد و به سرعت می پوسد.
اگر گل حسن یوسف شما در گلدان کاشته شده است، نیاز به سطح آبیاری بالاتری به نسبت از آنها که در خاک باغچه نگهداری می ‌شوند، دارد. خصوصاً در فصل گرم از سال، آن هم در روزهای داغ تابستان که باید برای حداقل یک بار در روز خاک زیر پای گل حسن یوسف را مرطوب سازید.
برای دیدن مقاله کامل به منبع مراجع شود

منبع سایت بذرکو
 
بالا