برگزیده های پرشین تولز

یائسگی چه زمانی رخ میدهد؟

sabalabnet

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2022
نوشته‌ها
19
لایک‌ها
7
سن
44

یائسگی چیست؟​

یائسگی به آن دوره از زندگی هر خانمی اطلاق می شود که پریود او متوقف می شود و تخمدان ها عملکرد خود را که تولید مثل است را از دست می دهند. معمولاً این اتفاق در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی رخ می دهد، اما در چند مورد استثنایی زنان ممکن است در ۳۰ سالگی یا کمتر یائسه شوند. این وضعیت به عنوان یائسگی زودرس یا نارسایی زودرس تخمدان شناخته می شود.

استروژن یکی از هورمون های بسیار مهمی است که در طول سال های باروری یک زن توسط تخمدان ها تولید می شود. این هورمون ویژگی های زنانه را در بدن خانم ها از سن بلوغ ایجاد کرده و چرخه تولید مثل آنها را کنترل می کند.

فرآیند یائسگی​

با بالاتر رفتن سن خانم ها، ذخیره تخمک آنها در تخمدان کاهش یافته و توانایی بارداری کاهش می یابد. در این زمان استروژن کمتری تولید می شود و باعث می شود بدن رفتار متفاوتی داشته باشد. با این حال بدن تولید استروژن را در طول شب متوقف نمی کند و حتی ممکن است این روند چندین سال طول بکشد، در طی کاهش میزان استروژن در بدن علائم به تدریج بوجود می آیند. این تغییر تدریجی “دوره یائسگی” نامیده می شود.

در حدود ۵۰-۵۵ سالگی، چرخه ماهانه کاملاً متوقف می شود. بنابراین دیگر هیچ تخمک گذاری، پریود و بارداری وجود ندارد. این فرآیند یائسگی است.

در دوران یائسگی چه تغییراتی در زنان ایجاد می‌شود؟​

بانوان معمولاً در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی به‌طور تدریجی دچار یائسگی می‌شوند یعنی قاعدگی متوقف می‌شود و فرد دیگر امکان باردارشدن ندارد. در این دوران تغییرات هورمونی در بدن زنان ایجاد می‌شود. قبل از یائسگی، هورمون‌های زنانه باهم کار می‌کنند تا تخمک را از تخمدان‌ها رها کنند و یا قاعدگی ماهانه را تنظیم کنند یا از شروع بارداری حمایت کنند. در دوران یائسگی، در بدن زمان ترشح هورمونهای زنانه شروع به نوسان می‌کنند. این نوسانات هورمونی باعث قاعدگی نامنظم و سایر علائم یائسگی می‌شود. این علائم عبارت‌اند از :

دوره‌های قاعدگی نامنظم
گرگرفتگی
مشکلات خواب
خشکی واژن، سوزش یا ترشحات واژن
نوسانات خلقی
مشکل در تمرکز



دوران یائسگی
1643641963017.gif

انوان معمولاً در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی به‌طور تدریجی دچار یائسگی می‌شوند یعنی قاعدگی متوقف می‌شود و فرد دیگر امکان باردارشدن ندارد.(آزمایشگاه صبا گیلکی)

علت یائسگی چیست؟​

یائسگی یک فرایند طبیعی است که در اثر کهولت تخمدان ها و تولید کم تر هورمون های بارور اتفاق می افتد.
بدن در واکنش به پایین آمدن سطح موارد زیر، دستخوش تغییراتی می شود:

استروژن
پروژسترون
تستسترون
هورمون تحریک کننده ی فولیکول (FSH)
هورمون لوتئینی (LH)

از جمله قابل توجه ترین تغییرات از بین رفتن فولیکول های فعال تخمدان است. این ساختار کار تولید و رهاسازی تخمک از جداره ی تخمدان را برعهده دارد که باعث قاعدگی و باروری می شود.
اکثر بانوان متوجه می شوند که با طولانی و شدید تر شدن خونریزی، بسامد قاعدگی نامنظم تر می شود. این اتفاق معمولا از اواسط تا اواخر ۴۰ سالگی رخ می دهد. اکثر زنان آمریکایی تا ۵۲ سالگی دچار یائسگی می شوند.
در برخی موارد، در اثر جراحت یا جراحی برداشتن تخمدان و ساختار لگن مربوط به آن، یائسگی اتفاق می افتد.

علت یائسگی
1643641963223.gif

از جمله قابل توجه ترین تغییرات یائسگی از بین رفتن فولیکول های فعال تخمدان است.

از جمله عوامل جلو افتادن یائسگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اووفورکتمی دوجانبه، یا برداشتن هر دو تخمدان
فرسایش تخمدان، یا پایان یافتن عملکرد تخمدان که ممکن است توسط هورمون تراپی، جراحی یا روش های رادیوتراپی در زنانی رخ دهد که مبتلا به تومور گیرنده ی استروژن هستند.
پرتو درمانی لگن
جراحت لگن که باعث آسیب شدید یا از بین رفتن تخمدان ها می شود.

چه آزمایش هایی برای زنان مبتلا با علائم یائسگی نیاز است؟

زنان مبتلا به علائم یائسگی که ممکن است یائسگی زودرس داشته باشند یا افرادی که خطر سایر مشکلات سلامتی مانند پوکی استخوان را دارند ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را انجام دهند:(آزمایشگاه دکتر صبا)

آزمایش‌های هورمونی

پزشک ممکن است برای افرادی که در شرف یائسگی هستند، چندین آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون محرکه فولیکولی (FSH) و استروژن تجویز کند. در این دوران، سطح FSH در بدن افزایش و میزان استروژن کاهش پیدا می‌کند.

در نیمه اول چرخه قاعدگی، FSH، هورمونی که توسط غده هیپوفیز قدامی آزاد می‌شود، بلوغ تخمک‌ها و همچنین تولید هورمونی به نام استرادیول را تحریک می‌کند.

استرادیول نوعی استروژن است که وظیفه آن (در کنار سایر وظایف) تنظیم چرخه قاعدگی و حمایت از دستگاه تولید مثل زنان را دارد.
این آزمایش خون علاوه بر تأیید یائسگی می‌تواند علائم برخی اختلالات هیپوفیز را تشخیص دهد.

پزشک شما ممکن است آزمایش خون دیگری برای بررسی هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) تجویز کند زیرا کم کاری تیروئید می‌تواند علائمی شبیه به یائسگی ایجاد کند.

آزمایش جدیدی به نام PicoAMH Elisa هم جدیدا انجام می‌شود که مقدار هورمون آنتی مولرین (AMH) را در خون اندازه‌گیری می‌کند. نتیجه این آزمایش کمک می‌کند که پزشک تشخیص دهد که شما چه زمانی وارد دوره یائسگی می‌شود اگر تا کنون نشده باشید.

آزمایش‌های دیگری که ممکن است درخواست داده شوند عبارتند از:

آزمایش پروفایل لیپیدی
برای بررسی افزایش تری گلیسیرید و LDL «کلسترول بد» و کاهش HDL «کلسترول خوب» برای ارزیابی خطر مرتبط با بیماری قلبی عروقی

شمارش کامل سلول‌های خونی (CBC)
از این آزمایش برای تعیین تعداد گلبول‌های قرمز و سفید در خون استفاده می‌شود.

پنل متابولیک جامع (CMP)
این مجموعه آزمایشات برای بررسی عملکرد کبد و کلیه، به خصوص در هنگام استفاده از هورمون جایگزین (HRT) انجام می‌شوند.

بررسی فشار خون
در دوران یائسگی لازم است که فشار خون شما به طور منظم ارزیابی شود.

درمان های مکمل و جایگزین
1643641963438.gif

پزشک ممکن است برای افرادی که در شرف یائسگی هستند، چندین آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون محرکه فولیکولی (FSH) و استروژن تجویز کند.


کاهش علائم یائسگی​

تغییر سبک زندگی

یک سبک زندگی سالم می تواند اثرات یائسگی را به حداقل برساند و به تقویت قلب و استخوان کمک کند. بسیاری از خانم ها احساس می کنند که زمان مناسبی برای بررسی نحوه رفتار با بدن خود است. در اینجا چند نکته برای بررسی وجود دارد:

درمان های مکمل و جایگزین

این موارد به یک انتخاب محبوب تبدیل شده و بسیاری از زنان از آنها استفاده می کنند، اگرچه تحقیقات علمی محدودی برای حمایت از تأثیر آنها یا در واقع ایمنی آنها انجام شده است. آنها ممکن است گاهی اوقات به علائم دردسرساز کمک کنند، اما بعید است تأثیر قابل توجهی بر قدرت استخوان، قلب یا رگ های خونی داشته باشند.

انتخاب یک روش درمانی مکمل یا جایگزین می تواند یک چالش باشد. بسیاری از موارد مختلف به عنوان درمان مکمل وجود دارد. طب سوزنی، رایحه درمانی ، درمان های گیاهی، هومیوپاتی ، هیپنوتیزم درمانی، یوگا و رفلکسولوژی همه در یائسگی مفید بوده اند.

درمان جایگزینی هورمون (HRT)

درمان جایگزینی هورمون موثرترین و پرکاربردترین درمان برای علائم یائسگی است. همانطور که از نام آن مشخص است، این یک روش ساده برای جایگزینی هورمون استروژن است که در دوران یائسگی از بین می رود. هدف HRT تسکین علائم مربوط به کمبود استروژن است، مانند گرگرفتگی، خشکی واژن و پوکی استخوان. مزایای HRT به عنوان درمانی برای گرگرفتگی، اختلالات خواب، علائم واژن و برخی از اختلالات خلقی اثبات شده است. از طرف دیگر، برخی از زنان هنگام مصرف HRT برای اولین بار عوارض جانبی ناخواسته ای را تجربه می کنند، مانند حساسیت به پستان، گرفتگی عضلات پا، حالت تهوع، نفخ، تحریک پذیری و افسردگی. معمولاً این علائم پس از چند ماه برطرف می شوند.

این نگرانی مطرح شده است که HRT ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان، سرطان تخمدان و حتی بیماری های قلبی را افزایش دهد، به همین دلیل در سال های اخیر بحث های زیادی در مورد ایمنی طولانی مدت HRT وجود داشته است.

به روزرسانی : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

باز نشر یافته از سایت آزمایشگاه صبا
 
بالا