برگزیده های پرشین تولز

یارانه ها ؛ آخرین اخبار و مباحث

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
در حاشیه حذف یارانه ایرانیان خارج از کشور؛
خبری که صحت نداشت؛ ۱۳۰۰ میلیارد تومان نصیب دولت می‌کند
در روزهای اخیر، تحرکات بسیار مثبتی در ارتباط با سامان‌دهی اعطای یارانه نقدی به مردم شروع شده است‌ که به نظر می‌رسد، می‌تواند آغاز بسیار خوبی برای اجرای حقیقی قانون هدفمندی یارانه‌ها باشد. مردم امیدوارند ‌دولت حداقل این شیوه جدید در حذف یارانه پردآمد‌ها را اجرایی کند تا بتواند هدف اولیه هدفمندی یارانه‌ها ـ که گسترش عدالت اجتماعی بود ـ هر چه سریع‌تر فراهم کند.
با ارائه بودجه سال ۹۴ به مجلس شورای اسلامی و حذف بند «و» تبصره ۲۱ قانون بودجه ۹۳ امید حذف یارانه پردرآمد‌ها و اجرای قانون هدفمندی بسیار کمرنگ شده بود.

به گزارش «تابناک»، بر طبق این بند یارانه نقدی صرفا به سرپرستان خانوارهای متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند پرداخت می‌شد که مجموع درآمد سالانه آن‌ها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد. بر این اساس افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باید در موعد معین ‌به مراکز ثبت نام مراجعه نمایند و چنانچه پس از تحقیق مشخص شد که اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ فوق اقدام به دریافت یارانه کرده‌اند به میزان سه برابر یارانه دریافتی جریمه می‌شدند.

دولت قبل و همچنین دولت یازدهم بر خلاف نص صریح قانون تاکنون این بند از قانون بودجه را به دلایلی اجرایی نکرده بود. این در حالی است که در هیچ کجای دنیا به همه مردم فراگیر و یکسان یارانه نمی‌دهند، زیرا همه تمام هدفِ هدفمندی یارانه‌ها این بود که برابری‌های توزیع و درآمد تعدیل شود.

اما مکانیزمی که دولت گذشته و همچنین دولت جدید در موضوع هدفمندی تا به حال دنبال می‌کرد، نه کارآیی داشت و نه عدالت را در جامعه گسترش می‌داد. با این حال در روزهای اخیر تحرکات بسیار مثبتی در ارتباط با سامان دهی اعطای یارانه نقدی به مردم شروع شده ‌که به نظر می‌رسد می‌تواند آغاز بسیار خوبی برای اجرای حقیقی قانون هدفمندی یارانه‌ها باشد.

در روزهای اخیر حمیدرضا پارسایی معاون فن‌آوری اطلاعات سازمان ثبت احوال اعلام کرده ‌که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کشور بالای ۲۰ سال هستند که هنوز کارت ملی دریافت نکرده‌اند ولی یارانه دریافت می‌کنند که اگر تا پایان سال اقدام به گرفتن کارت نکنند یارانه آن‌ها قطع خواهد شد.

مهم‌تر از این اقدام دولت که‌ قطعا باعث می‌شود افرادی که غیرقانونی یارانه دریافت می‌کنند حذف شوند، اعلام خبر حذف یارانه ایرانیان خارج از کشور توسط محمد باقر نوبخت نشان می‌دهد ‌دولت بعد از نزدیک به بیش از ۹ ماه مغفول گذاشتن قانون هدفمندی سرانجام این قانون را اجرا کرده است.

هرچند در ابتدا بازار این تکذیب و تأیید‌ها این خبر داغ بود، به نحوی که حتی اکبر ایزدی، ‌ رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اعلام کرد که خبر قطع یارانه ایرانیان خارج از کشور به هیچ وجه صحت ندارد؛ اما در ‌‌نهایت نوبخت در رابطه با علت حذف اعلام کرد که «ما یارانه به کسی می‌دهیم که به دلیل آزادسازی قیمت‌ها بار مالی به او تحمیل شده است؛ از این رو کسانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند متضرر افزایش قیمت‌ها نشده‌اند که ما بخواهیم به آن‌ها یارانه پرداخت کنیم‌».

با اینکه حذف ایرانیان خارج از کشور فقط بخشی از حذف یارانه دهک‌های پردرآمد است که طبق قانون باید یارانه آن‌ها قطع می‌شد؛ اما به هر حال این حرکت دولت می‌تواند آغاز خوبی برای اجرای کامل قانون هدفمندی باشد.

برای اینکه مهم و با ارزش بودن این اقدام دولت مشخص شود، کافی است ‌نگاهی به آمار ایرانیان خارج از کشور بیندازیم؛ هرچند تاکنون آمار رسمی در رابطه با تعداد ایرانیان خارج از کشور و همچنین تعداد یارانه بگیران آن‌ها ارائه نشده است، حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه بر مبنای پرونده‌ها و آمارهای بخش کنسولی، اعلام کرده است که تعداد ایرانیان خارج از کشور حدود پنج میلیون نفر است.

از سوی دیگر بر اساس اظهارات اظهارات منصور حقیقت‌پور نماینده مجلس که چندی پیش در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بود نزدیک به سه میلیون نفر در خارج از کشور یارانه دریافت می‌کنند، نشان می‌دهد که سه میلیون ایرانی خارج از کشور که یارانه دریافت می‌نمایند به این معنا است که دولت در طول یک سال بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان یارانه به آن‌ها پرداخت می‌کرده است.

در واقع عدم پرداخت این میزان یارانه به ایرانیان خارج از کشور، می‌تواند‌ راهگشای بسیاری از طرح‌های عمرانی و یا همچنین کمک به دهک‌های کم درآمد به صورت‌های مختلف شود.

هرچند دولت پس از تقدیم لایحه بودجه ۹۴ به مجلس، مشخص کرد، سناریو حذف یارانه اقشار پر درآمد را تغییر داده ‌و پرداخت یارانه به مردم را به استانداری‌ها واگذار کرده است که بر این اساس استانداری‌ها با شناسایی افراد پولدار جامعه، یارانه آن‌ها را قطع و درآمد حاصل از آن را صرف پروژه‌های عمرانی‌‌‌ همان استان می‌کنند.

به هرحال مردم امیدوارند ‌دولت حداقل این شیوه جدید در حذف یارانه پردآمد‌ها را اجرایی کند تا بتواند هدف اولیه هدفمندی یارانه‌ها که گسترش عدالت اجتماعی بود را هر چه سریع‌تر فراهم نمای
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
عضو کمیسیون بودجه در گفتگو با مهر:
افزایش قیمت آب،برق و گاز در سال94/کسری 13هزارمیلیاردی پرداخت یارانه ها


غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از افزایش قیمت حامل های انرژی در سال 94 برای جبرای کسری 13 هزار میلیاردی دولت برای پرداخت یارانه ها خبر داد.
غلامعلی جعفرزاده در گفت‌وگو با مهر با اشاره به سازوکار دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 93 گفت: در لایحه بودجه سال 93، 48 هزار میلیارد تومان برای اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی و 11 هزار و 500 میلیارد تومان برای اصلاح یارانه نان در نظر گرفته شده اما در لایحه بودجه سال 94 دولت 48 هزار میلیارد تومان برای اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی در نظر گرفته است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت‌های حامل‌های انرژی در سال 94 افزایش خواهد یافت گفت: در سال 93 تنها توانستیم 35 هزار میلیارد تومان از درآمدهای محل هدفمندی یارانه‌ها را محقق کنیم بنابراین برای تحقق درآمد 48 هزار میلیاردی از محل هدفمندی 13 هزار میلیارد تومان کسری داریم.

وی تصریح کرد: قیمت حامل‌های انرژی به ویژه گاز، برق و آب افزایش خواهد یافت اما این افزایش قیمت باید به صورت پلکانی باشد.

وی با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر آزادسازی قیمت انرژی تا پایان سال پنجم این برنامه، گفت: دولت باید در فرصت باقیمانده تا پایان مهلت اجرای قانون برنامه پنجم توسعه این مشکل را حل کند.
 

khunires

مدیربخش کاروسرمایه *فروشنده معتبر
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
20 آگوست 2013
نوشته‌ها
3,622
لایک‌ها
4,947
آروزی من برای یک کشور همینه: یک روز صبح از خواب بیدار بشیم بگن قیمت ها کاهش پیدا کرد...:)
 
  • Like
Reactions: xms

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
فلاحتیان در گفت‌وگو با ایسنا:
برق فوق العاده ارزان است/ نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتر برای نصب نیروگاه خورشیدی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر این‌که برای استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک با فرهنگ سازی بیشتر در آحاد جامعه صورت گیرد در مورد استقبال مردم از طرح ثبت نام برای داشتن نیروگاه خورشیدی شخصی گفت: برق در ایران فوق العاده ارزان است و طبیعی است که شروع چنین فعالیتی زمان‌بر می‌شود.

هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد نتیجه طرح توانیر برای دعوت از مردم در راستای ثبت نام برای داشتن نیروگاه خورشیدی شخصی با استفاده از تسهیلات دولت گفت: این موضوع یک طرح جدید است و باید فرهنگ سازی بیشتری در جامعه برای آن صورت گیرد.

وی افزود: امیدواریم که به تدریج و سال به سال تعداد متقاضیان نصب سلول‌های فتوولتائیک بر روی بام منازل بیشتر شود؛ برای ایجاد این فرهنگ نیز کوشش‌هایی در حال انجام است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار کرد: ابتدا درصددیم که سلول‌های فتوولتائیک در دوایر دولتی، مساجد، مدارس و معابر نصب شوند و در آینده بتوانیم بخشی از انرژی برق را از طریق انرژی خورشید با فرهنگ سازی تامین کنیم.

فلاحتیان در مورد میزان استقبال مردم با تاکید بر زمان بر بودن اجرای این پروژه اظهار کرد: قیمت برق در ایران نسبت به دیگر اقلام مورد نیاز خانواده ها فوق العادن ارزان است و باید به تدریج زمینه به کارگیری سلول‌های خورشیدی فراهم شود.

وی در پایان تاکید کرد: انتظار داریم ظرف ماه‌ها و سال‌های آینده به تدریج استفاده از سلول‌های خورشیدی افزایش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، توانیر دعوت از مشترکینی که برای ثبت نام در طرح نصب نیروگاه خورشیدی را از سال گذشته آغاز کرد و در ابتدا از صنابع بزرگ از این کار دعوت شد.

در فاز دوم از دسته دیگر مشترکین برای ثبت نام دعوت کرد و این درحالی است که توانیر 50 درصد هزینه نصب پنل های فتوولتائیک به ازای هر کیلووات تا سقف 4.5 میلیون تومان پرداخت می کند اما ظاهرا استقبال از این طرح آنچه که باید نبوده و هنوز نیاز به ایجاد انگیزه برای پرداخت هزینه در زمینه نصب نیروگاه‌های شخصی وجود دارد.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
در گفتگو با مهر اعلام شد:
رکورد جدید مصرف گاز در ایران/ قطعی و افت فشار گاز نداریم


سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به ثبت یک رکورد جدید مصرف گاز طبیعی در کشور اعلام کرد: با وجود جهش مصرف گاز اما هیچگونه افت فشار و یا قطعی گازی در شبکه سراسری ایجاد نشده است.
مجید بوجارزاده امروز در گفتگو با مهر با اشاره به ورود اولین جبهه هوای سرد زمستانی به اکثر استان‌ها و بارش شدید برف و باران در کشور، گفت: کاهش دمای هوا در اکثر استان ها به زیر صفر درجه منجر به افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور به ویژه در بین مشترکان خانگی شده است.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه روز گذشته مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی به بیش از ۴۲۱ میلیون متر مکعب افزایش یافت، تصریح کرد: با وجود افزایش مصرف گاز در بخش خانگی اما گاز مشترکان خانگی و تجاری در هیچ یک از شهرها و روستاهای کشور قطع نشده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه بیش از ۸۲ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به نیروگاه های برق تحویل داده می شود، اظهار داشت: این در حالی است که از ابتدای سال جاری گازرسانی به نیروگاه ها با ثبت رکوردی جدید با افزایشی ۹ میلیاردی در مجموع به ۴۰ میلیارد متر مکعب رسیده است.

بوجارزاده با بیان اینکه ثبت رکورد جدید گازرسانی به نیروگاه‌ها در حالی به ثبت رسیده است که امسال در بخش های مختلف تعداد مشترکان افزایش یافته است، بیان کرد: در شرایط فعلی در کنار گازرسانی به نیروگاه‌ها به طور متوسط روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب گاز به صنایع عمده و کارخانه های کشور گاز طبیعی تحویل داده می‌شود.

وی همچنین با رد هر گونه افت فشار و یا اعمال محدودیت در گازرسانی به جایگاه های سی.ان.جی، تاکید کرد: اخیرا شرکت ملی گازایران مکاتباتی با ادارات، دستگاه ها و سازمان های دولتی برای مدیریت مصرف گاز در ساعات تعطیل ادارات دولتی انجام داده است.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با یادآوری اینکه بازرسی های شرکت‌های گاز استانی از ساختمان های دولتی برای خاموش بودن دستگاه‌های گرمایشی در ساعات تعطیل آغاز شده است، تاکید کرد: در صورتی که در ساعات تعطیل دستگاه‌های گرمایشی ادارات دولتی روشن باشد در مرحله اول تذکر داده می شود و در مرحله دوم گاز این ساختمان‌ها قطع خواهد شد.

این مقام مسئول خواستار صرفه جویی جدی مشترکان خانگی و مردم در مصرف گاز طبیعی شد و افزود: چنانچه هر مشترک یک درجه دمای هوای منزل خود را کاهش دهد در مجموع مصرف گاز کل کشور ۶ درصد کاهش می یابد.

بوجارزاده در پایان خاطرنشان کرد: کاهش ۶ درصدی معادل آزادسازی روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب گاز بوده که ظرفیت تولید گاز یک پالایشگاه پارس جنوبی را شامل خواهد شد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
احتمال قطع یارانه افراد فاقد کارت ملی

رئیس سازمان ثبت احوال کشور از احتمال قطع یارانه افراد فاقد کارت ملی خبر داد.


رئیس سازمان ثبت احوال کشور از احتمال قطع یارانه افراد فاقد کارت ملی خبر داد.

آقای ناظمی اردکانی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: کسانی که تاکنون کارت ملی دریافت نکرده اند باید تا پایان امسال کارت ملی خود را دریافت کنند زیرا طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها، اگر این افراد، کارت ملی دریافت نکنند یارانه آنان احتمالا قطع می شود.

وی افزود: پیش از این در این باره به طور کافی اطلاع رسانی شده است و افراد فاقد کارت ملی تا پایان سال فرصت دارند.

ناظمی اردکانی همچنین اشاره ای به آخرین وضع کارت هوشمند ملی کرد و گفت: خوشبختانه زیرساخت کارت ملی هوشمند فراهم شده است و دیگر کارت ملی فعلی صادر نمی شود بنابراین افراد فاقد کارت ملی و یا کسانی که تازه درخواست کارت ملی کنند کارت هوشمند ملی دریافت خواهند کرد.

وی درباره زمان فراخوان برای دریافت کارت هوشمند ملی همه ایرانیان افزود: پیش از این بدنه کارت هوشمند ملی از خارج تولید و وارد می شد که خوشبختانه اکنون در داخل ظرفیت فنی و علمی تولید آن ایجاد شده است.

رئیس سازمان ثبت احوال ادامه داد: امیدواریم با بودجه ای که در سال آینده برای تولید و صدور این کارت در اختیار ما قرار می گیرد بتوانیم با قرارداد با شرکت های داخلی، بخشی از این مهم را عملیاتی کنیم.

ناظمی اردکانی مهمترین نقش کارت هوشمند ملی را نقش زیرساخت در توسعه دولت الکترونیک دانست و گفت: با استفاده از کارت هوشمند ملی امکان شناسایی افراد در فضای مجازی و ارائه خدمت به آنان از طریق دستگاه های اجرایی و دولتی با اطمینان خاطر وجود خواهد داشت.

صبح امروز رئیس و کارکنان سازمان ثبت احوال کشور به مناسبت سالروز تاسیس این سازمان با حضور در مرقد مطهر امام (ره) به آرمان های امام راحل ادای احترام کردند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


به بهانه چهارمین سالگرد اجرای هدفمندی یارانه‌ها
یارانه‌ای که قرار بود هدفمند شود/ سهم فقرا، هدیه همگانی شد
با گذشت ۴ سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به دلیل اجرای ناقص قانون در واقع به نقطه اول برگشته و مصرف انرژی همچنان بی‌هدف و دارای روند افزایشی است.


13921030000525_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، زمانی که در 28 آذر 1389 با فرمان رئیس جمهور اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها -به عنوان یک مطالبه کارشناسی مطرح شده از 20 سال قبل- شروع شد، انتظار می‌رفت، براساس قانون ظرف حداکثر 5 سال یعنی تا 28 آذر 94 قیمت حامل‌های انرژی به حداقل 95 درصد معیار فوب خلیج فارس (قیمت حامل انرژی روی عرشه کشتی) برسد.

    دلیل اینکه اتفاق کارشناسی بر لزوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شده بود، این بود که گفته می‌شد، دولت سالانه حدود 140 هزار میلیارد تومان در آن زمان یارانه پنهان و آشکار در اقتصاد می‌پرداخت و رشد مصرف انرژی در ایران، بدون اینکه رشد قابل توجهی در تولید و صنعت باشد، سالانه 10 درصد افزایش می‌یابد و اگر به همان روال ادامه پیدا می‌کرد، در سال‌های نه چندان دور باید کل بودجه دولت صرف پرداخت یارانه پنهان و آشکار می‌شد.

    همچنین دولت احمدی نژاد اعلام می کرد، 70درصد یارانه‌ها توسط 30درصد مردم مصرف می‌شد و هر کس بیشتر مصرف داشت، یارانه بیشتری هم گیرش می‌آمد و لازم بود یارانه‌ها به نفع 6 دهک متوسط جامعه تعدیل شود.

    بر این اساس گفته می‌شود مصرف روزانه بنزین کشور حتی به 90 میلیون لیتر رسیده بود، اما با اجرای هدفمندی یارانه‌ها و آزاد شدن نسبی قیمت بنزین جلوی رشد سالی 10 درصد مصرف بنزین گرفته شد و مصرف بنزین حتی به 60 میلیون لیتر در روز کاهش یافت و اکنون به حدود 64 میلیون لیتر در روز رسیده است.

    با واقعی شده قیمت بنزین، قاچاق بنزین به خارج از کشور به شدت کاسته شده بود و به جای آن قاچاق پوشاک از خارج به داخل کشور جایگزین شده بود، اما بعد از اینکه آزادشدن نسبی قیمت حامل‌های انرژی در سال‌های بعد متوقف شد، در دومین سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها بنا به گزارش رسمی نیروی انتظامی میزان قاچاق بنزین و گازوئیل به خارج کشور دوباره روند صعودی گرفته و افزایش یافته بود.

    هم اکنون اکثر کامیونهایی که به خارج تردد دارند، مخزن مخفی برای قاچاق گازوئیل دارند، بر این اساس گمرک ایران و ترکیه تصمیم به پلمب برخی مخازن گرفت که منجر به صف 28 کیلومتری کامیونها در مرزهای مشترک شد.

    هم‌اکنون تفاوت قیمت بنزین و گازوئیل در داخل ایران و کشورهای همسایه به قدری شدید شده که انگار به نقطه سر خط رسیده‌است و احتمالاً باعث افزایش قاچاق سوخت به خارج کشور می‌شود.

    گرچه عمده مردم از هدفمندی یارانه‌ها و از کلمه «یارانه» فقط پرداخت نقدی را تلقی می‌کنند و مراد دیگری در ذهن مبنی بر مصرف بهینه انرژی نداردند، اما مراد اقتصادی از هدفمندی یارنه یعنی حمایت مشروط ، هدفمند و مدت دار از تولید کننده برای رسیدن به هدفی مانند افزایش بهره وری یا راه اندازی خط تولید کالای جدید یا سرمایه گذاری در یک منطقه محروم است.

    در زمانی فقط دانشجویان رشته اقتصاد در سالهای آخر دوره کارشناسی با کلمه یارانه آشنا می‌شدند، امروز به مدد یارانه نقدی ماهانه تقریباً 75 میلیون ایرانی با این کلمه به راحتی آشنا هستند و ذهن افراد از هدفمندی یارانه فقط به پرداخت یارانه نقدی در روزهای 22 هرماه متبادر می‌شود.

    حال آنکه هدف از هدفمند شدن یارانه این است که علاوه بر رعایت عدالت در پرداخت یارانه، باید بهره‌وری مصرف انرژی در تولید، صنعت، خدمات و کشاورزی نیز رعایت شود.

    بنابر گفته وزیر اسبق کار، تولیدکننده ایرانی در مقایسه با تولیدکننده مشابه کشور همسایه مانند ترکیه از یک رانت بزرگ به نام انرژی ارزان برخوردار است که نیازی به بهره‌وری و شیوه کاستن هزینه تولید ندارد و چون گازوئیل، بنزین و یا برق و گاز ارزان دریافت می‌کند، در واقع مراد از تولید کالا یعنی، انرژی فروشی می‌کند و هیچ نیازی به ابتکار عمل و یافتن راه‌های کاهش هزینه تولید ندارد.

    یا کشاورز ایرانی، آب که طلای با ارزش بی رنگ در کشاورزی است، را به مدد گازوئیل ارزان از عمق 200 متری دل زمین می‌کشد، ولی در مصرف آب هیچ صرفه‌جویی ندارد و بهره‌وری آب کشاورزی 37درصد است، در حالی که باید این رقم حد اقل 70 درصد باشد، چون هم آب و هم گازوئیل موتور پمپ آب ارزان است و او دل نمی سوزاند، اما اگر برای آب زیر زمینی و گازوئیل پول واقعی بپردازد، برای هر قطره آب برنامه ریزی می‌کند که چه محصول ارزشمندی تولید کند و به چه روشی صرفه‌جویی آب و انرژی داشته باشد.

    مثلاً اگر یک تولید کننده لیوان در ایران با تولید کننده مشابه همان کالا در ترکیه مقایسه شوند، هزینه تمام شده یک لیوان در ایران با توجه به گاز ارزان برای ذوب کردن مواد اولیه بسیار پایین‌تر از هزینه همان تولید کننده در ترکیه است و این رقابت در واقع منصفانه نیست.

    *بهره وری صنایع باید ظرف 5 سال افزایش پیدا کند

    قرار بود با هدفمند شدن یارانه‌ها و واقعی شدن قیمت نسبی حامل‌های انرژی از جمله گاز، شرایط رقابت منصفانه و واقعی بین دو تولید کننده داخلی و خارجی برقرار شود و همچنین دولت با حمایت هدفمند و مدت‌دار حداکثر ظرف 5 سال صنایع را به سمت صرفه‌جویی مصرف انرژی هم در خط تولید کارخانه و هم در محصول نهایی کارخانه هدایت کند.

    کارخانه‌های خودروسازی هم در خط تولید خود و هم در خودروی تولید شده باید صرفه‌جویی انرژی به خرج دهند، به گونه‌ای طراحی کنند، یعنی یک خودرو اگر فرضا با 100 واحد انرژی تولید می‌شود، با هدفمندی همان خودرو با 70 واحد انرژی تولید شود.

    *افزایش قیمت خودرو بدون کاهش مصرف سوخت

    همچنین هدفمندی یارانه در صنعت، یعنی اگر خودروی ایرانی با مصرف 12 تا 13 لیتر در 100 کیلومتر تولید شده، این رقم بعد از هدفمندی یارانه به معیار 6 تا 7 لیتر در 100 کیلومتر برسد و این یعنی هدفمند شدن واقعی یارانه است، نه اینکه خودروسازان فقط به فکر این باشند که با اعمال نفوذ در شورای مختلف مانند رقابت و یا سایر نهادها فقط به فکر افزایش قیمت خودرو باشند، بدون اینکه کوچکترین صرفه جویی در مصرف انرژی و یا کیفیت خودرو ایجاد شده باشد.

    مثال اخیر افزایش 30درصدی قیمت نان با هدف افزایش کیفیت بود که نه کیفیت آن و نه روش پخت نان هیچ کدام بهتر نشد، ولی قیمت نان گران شد، نانوائیها از مشتریان پر مصرف گاز شهری هستند، ولی آیا مصرف گاز نانوایی با افزایش قیمت نان کمتر و بهینه تر شد؟

    آیا مصرف انرژی در تولید مصالح ساختمان بهتر شد، آیا ساختمانها در مقابل هدر رفت انرژی خوب عایق بندی شدند یا این که قیمت هر متر مربع ساختمان 3 یا 4 برابر شد، ولی مصرف گاز در ساختمان کم نشد و هدفمندی اجرا نشد، هنوز خیلی از مردم بخاری گازی را تا درجه آخر بلند می کنند و برای تازگی هوا ، پنجره را هم باز می‌کنند که نشان می‌دهد، هنوز نرخ حامل انرژی هدفمند نشده که مردم را ملزم به رعایت صرفه‌جویی کند.اگر در خانوارها به جای افزایش درجه بخاری یا پکیج یا شوفاژ تصمیم گرفتند، لباس گرمتری بپوشند، آنگاه می توان گفت یارانه گاز هدفمند شده است.

    *روشهای متنوع تولید انرژی فراموش شده است

    یکی از موارد هدفمندشدن یارانه، تنوع در روش تولید انرژی از جمله برق است، به جای اینکه فقط به فکر نیروگاه‌های گازی و یا نیروگاه‌های سیکل ترکیبی باشند که مرتب از آب محدود با توجه به کمبود بارندگی و گاز ارزان قیمت استفاده شود، تا برق تولید و مصرف شود، باید روش‌های نوین تولید برق مانند برق خورشیدی، برق بادی و برق انرژی زمین گرمایی در سبد مصرف خانوارها و صنایع قرار گیرد.

    در حال حاضر کدام نیروگاه در اطراف تهران به فکر اصلاح شیوه تولید برق افتاده است، یا کدام کارخانه اتکا 100 درصدی خود به گاز طبیعی را کاهش داده است و فقط ناله می‌کنند که چرا شرکت گاز با سرد شدن هوا، گاز کارخانه‌های سیمان و فولاد را قطع می‌کند و به گاز خانوار اضافه می‌نماید، اما هیچ وقت نمی‌گویند که یک مدیر کارآفرین که در راس کارخانه قرار می‌گیرد، باید از این شرایط بهترین استفاده کرده و از انرژی خورشید که در بیابان‌های قم و یا ورامین به حد وفور وجود دارد، برای تامین انرژی کارخانه و یا نیروگاه استفاده کند یا روش صرفه جویی انرژی یا ذخیره انرژی برای زمستان در کارخانه را به کار گیرد، تا خط تولید حتی در سرما قطع نشود و یا از انرژی بادی که مفت و مجانی در اطراف شهریار و یا جاهای دیگر وجود دارد، استفاده شود.

    هدفمند شدن یارانه یعنی اینکه شیوه تولید انرژی متنوع شود و تولید انرژی با حداقل هزینه و با رعایت محیط زیست انجام شود، آنگاه می‌توان ادعا کرد که یارانه هدفمند شده است، نه اینکه ماهانه از بودجه بیت‌المال که باید صرف زیرساختها و آموزش و یا حمل و نقل و بهداشت عمومی شود، یارانه 45500 تومانی به همه 75 میلیون ایرانی اعم از فقیر و غنی داده شود.

    * قدرت خرید یارانه نقدی به یک چهارم رسیده است

    بنابر آمارهای رسمی تورم که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، ظرف 4 سال گذشته میانگین نرخ تورم 20 درصد بوده است، یعنی ظرف این 4 سال قدرت خرید 45500 تومان حداقل 80 درصد کاهش یافته و به حدود 10 هزار تومان رسیده است. یعنی اگر فرد می‌توانست با 45500 تومان اول اجرای قانون مثلاً 2.5 کیلو گوشت بخرد اکنون با آن رقم فقط می‌توان در حد یک کیلو و نیم گوشت خریداری کرد.

    از طرفی قرار بود طبق قانون، دولت افراد پولدار را شناسایی کرده و علاوه بر قطع یارانه نقدی، مالیات واقعی را از آنها بگیرد و برعکس به افراد نیازمند مانند زنان سرپرست خانوار، کودکان بی‌سرپرست، افراد معلول و سالمندان یارانه بیشتر و موثرتری پرداخت کند.

    براساس محاسبات دولت، هر ماه حدود 3500 میلیارد تومان یارانه نقدی به همه ایرانیان پرداخت می‌کند که اگر بخواهیم قدرت خرید این رقم را حساب کنیم، می‌توان هر ماه با این رقم 3 پالایشگاه بزرگ و یا 3 کارخانه بزرگ پتروشیمی ایجاد کرد، اما این پول به دارا و ندار به صورت مساوی پرداخت می‌شود، بدون اینکه اثر مثبتی در زندگی افراد داشته باشد.

    از ابتدای پرداخت یارانه نقدی تا کنون در مجموع حدود 155 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت شده است.

    البته ناگفته پیداست، عده زیادی مردم از جمله مشمولان کمیته امداد امام ***** (ره)، سازمان بهزیستی و نهادهای حمایتی و حتی افراد پشت نوبت برای تحت پوشش قرار گرفتن واقعاً به این پول نیاز دارند که حساب آنها جداست و وظیفه حکومت است که از آنها حمایت کند.

    اما عامه مردم مانند مشاغل اصناف، کارمندان و سرمایه‌گذاران در بورس و بانک از این رقم واقعاً بی نیاز هستند و دولت باید آنها را شناسایی کرده و یارانه آنها را قطع کند.

    * تفاوت نرخ سوخت در ایران و کشورهای همسایه نرخ یک چهارم فوب

    در حال حاضر بنابر اطلاعات سایت قیمت نفت و گاز، قیمت نفت خام بشکه‌ای 56.52دلار،گاز طبیعی هر بی تی یو (ارزش حرارتی حامل انرژی بر اساس معیار انگلستان) 3.46دلار، بنزین لیتری 1.56دلار (بر اساس دلار آزاد 3200 تومانی حدود 4992 تومان)، نفت کوره 1.96 دلار است که با مقایسه قیمت حاملهای انرژی در ایران هر لیتر بنزین آزاد 1000 تومان یعنی 25 درصد نرخ جهانی و هر لیتر گازوئیل 500 تومان است که آنهم حدود 25درصد نرخ جهانی است و این ارقام مقایسه‌ای نشان می‌دهد اگر در هر 1000 متر مرز هم یک سرباز بگذاریم، چون تفاوت قیمت سوخت در ایران و کشور همسایه شدید است، بازهم سوخت از کشور قاچاق می‌شود، به عبارت بهتر یارانه سوخت هدفمند نشده است.

    *تورم مالیات پنهانی دولت از مردم

    در حالی که کارشناسان اقتصاد از تورم به عنوان مالیات پنهانی دولت تلقی می‌شود، تورم انباشته در این سالهای هدفمندی یارانه هم ارزش واقعی یارانه نقدی 45500 تومان را کاهش داده است و هم بنگاههای تولید را به جای سوق دادن برای بهره‌وری در تولید، به سمت مصرف بی رویه انرژی و استفاده بیشتر از یارانه پنهان حامل انرژی (گاز و نفت کوره و نفت) سوق داده است و این یعنی گام عملی بر خلاف هدفمندی یارانه‌ها برداشته شده است.

    *فراموش شدن سهم تولید از هدفمندی یارانه

    دولت قرار بود از درآمد حاصل از یارانه‌ها که از افزایش نرخ حامل‌های انرژی به دست می‌آید 50 درصد را به خانوار، 30 درصد به تولید و 20 درصد برای جبران هزینه شرکت‌های دولتی قرار دهد که سهم تولید پرداخت نشده است، قرار بود پرداخت سهم تولید براساس داشتن برنامه بهره‌وری و صرفه‌جویی در خط تولید پرداخت شود، نه اینکه هر کارخانه‌ای بیشتر مصرف انرژی داشت، یارانه بیشتری بگیرد، بلکه هر کارخانه‌ای که برنامه صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی اجرا کرد، برای تغییر شیوه تولید و یا خط تولید خود تسهیلاتی دریافت کند که منجر به کاهش مصرف انرژی شود که انتظار می‌رفت ظرفت 5 سال خط تولید کارخانه‌ها نوسازی شده و محصولات آنها با حداقل انرژی مصرفی و حداکثر بهره‌وری روانه بازار شود که همه اینها در حد آرزو باقی مانده چون یارانه‌ها هدفمند نشد و فقط به صورت غیر هدفمند پول نقد بین افراد جامعه تقسیم شد.

    *یارانه‌ای که به جای سهم فقرا، هدیه همگانی شد

    پرداخت یارانه نقدی به همه ایرانیان از ابتدا اشتباه بود، یارانه باید هدفدار به افراد ناتوان داده شود، حتی بیکاران با هدف جذب کار شدن و خود اشتغالی یارانه دریافت کنند، در این زمینه داستان‌های جالبی وجود دارد که مثلاً کسی که 3 کارخانه دارد، وقتی به او گفته بودند، یارانه‌ات قطع می‌شود، گفته بود، من نیازی به 45500 تومان ندارم، اما چون حق من است حاضرم برای گرفتن آن از جیب خرج کرده و حق خود را از طریق دیوان عدالت اداری از دولت بگیرم و این دیدگاه اصلاً درست نیست.

    با این تفکر ایجاد شده، در فروردین امسال که ثبت نام برای تقاضای دریافت یارانه بود، با وجود توصیه هنرمندان و ورزشکاران و حتی رئیس جمهور مبنی بر انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه و حتی تهدید به جریمه افراد غیر نیازمند در صورت اثبات، باز هم کسی آنچنان استقبال نکرد و تقریبا همه مردم از ثبت نام و تقاضای یارانه استقبال کردند و خود را نیازمند و متقاضی یارانه قلمداد کردند.

    به هر حال دولت باید بداند تا ابد نمی تواند یارانه نقدی به همه مردم بدهد، قانون هدفمندی حداکثر 5 سال است و بعد از 5 سال یارانه نقدی حذف خواهد شد، یارانه بالاخره باید هدفدار شود.

    بهبود سعیدی کیا

    انتهای پیام/ب
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد
کسری ۸ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۴
محاسبات کارشناسی نشان می‌دهد حداکثر وصولی دولت از محل افزایش قیمت‌ها حدود 40 هزار میلیارد تومان است که با 8 هزار میلیارد تومان عدم تحقق مواجه است؛ دولت برای جبران این کسری دو راه پیش رو دارد.


13920315000312_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرکز پژوهش‌های مجلس سیزدهمین گزارش بودجه‌ای خود که در 23 صفحه با عنوان بودجه به زبان ساده منتشر شده است، منابع و مصارف بودجه 94 را به صورت خلاصه شده و به زبان ساده توضیح داده است.

    در بخشی از این گزارش که به هدفمندی یارانه‌هااختصاص دارد آمده است:

    در لایحه بودجه سال 1394 همانند قانون بودجه 1393 دولت پیش‌بینی کرده است که مبلغ 48 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی دیگر درج شده در قانون حاصل شود. در این لایحه پیش‌بینی شده است که این منابع در کنار سایر منابع و اعتبارات یارانه‌ای دیگر مندرج در بودجه برای موارد زیر صرف شود.

    1. توزیع نقدی و غیر نقدی یارانه‌ها: 42 هزار میلیارد تومان.

    2. کمک به تولید، بهبود حمل و نقل عمومی، بهینه‌سازی انرژی،‌محیط زیست: 5200 میلیارد تومان،

    3. بهداشت و درمان:‌4800

    4. تامین یارانه سود تسهیلات تامین مسکن زوج‌های جوان، اقشار آسیب‌پذیر، روستاییان، ساماندهی مسکن بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های حاشیه شهرها و مسکن مهر: 1300 میلیارد تومان،

    5. کمک به برنامه اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان: 1000 میلیارد تومان،

    جمع مصارف تعیین شده برای منابع ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی (بجز آب و برق) و سایر ردیف‌های بودجه‌ای دیگر مرتبط با یارانه‌ها حدود 54 هزار میلیارد تومان، بوده است. با این حساب در سال 1394 ضروری است معادل 63 هزار میلیارد تومان، از محل سایر ردیف‌های بودجه برای تامین منابع اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها استفاده شود.

    ابهام بخش قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در لایحه بودجه 1394 را نامشخص بودن ردیف‌های تامین کسری منابع و مصارف مربوط به این هدفمندکردن یارانه‌ها دانست این درحالی است که ردیف‌های اعتباری تأمین کسری های قوانین سنوات قبل مشخص بود.

    برآوردها حاکی از آن است که به رغم افزایش قیمت حامل‌های انرژی که در ابتدای سال 1393 رخ داد، دولت موفق به کسب درآمدهای 48 هزار میلیارد تومان، از محل مواد مشخص در قانون هدفمندی نشده است. محاسبات کارشناسی نشان می‌دهد که حداکثر وصولی دولت از محل افزایش قیمت‌ها حدود 40 هزار میلیارد تومان، است که با 8 هزار میلیارد تومان، عدم تحقق مواجه است. دولت برای جبران این کسری دو راه پیش رو دارد؛ افزایش قیمت حامل های انرژی یا حذف یارانه نقدی برخی از اقشار جامعه که هیچ یک از آنها نیز صراحتا در لایحه بودجه مطرح نشده است.

    دولت‌ها همواره در میان انتخاب‌های سیاستی گرفتار بوده‌اند: افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی که هزینه سیاسی خاص خود را دارد برای دولت سخت‌تر خواهد بود و یا حذف بخشی از یارانه‌بگیران که البته امکان خطا در شناسایی این دسته وجود دارد و ممکن است هزینه سیاسی داشته باشد؟ رویکردهای سالیان اخیر در دولت‌های مختلف در افزایش قیمت انرژی یا افزایش قیمت نان و ... نشان داده است که ظاهرا هزینه سیاسی حذف اشتباه یارانه‌بگیرانی که مستحق دریافت یارانه هستند، از هزینه سیاسی افزایش چند درصدی حامل‌های انرژی یا نان و ... برای همه، بیشتر است.

    انتهای پیام/ک
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
احتمال حذف یارانه نقدی سربازان فراری
نایت رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: به دنبال پیشنهاد حذف یارانه یک و نیم میلیون سرباز فراری در لایحه بودجه 94 به دولت هستیم.

تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ -
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: به دنبال پیشنهاد حذف یارانه یک و نیم میلیون سرباز فراری در لایحه بودجه 94 به دولت هستیم.

منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به عدم حذف دهک‌های پردرآمد ازسوی دولت گفت: دولت باید مصمم به حذف دهک‌های پردرآمد باشد.

وی افزود: عدم حذف دهک‌های پردرآمد از سوی دولت امری ضروری است که هرچه سریعتر باید محقق شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: دولت بی‌شک در حذف دهک‌های پردرآمد نگران سبد رأی خود در انتخابات آتی است که نباید نگران این موضوع باشد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: دولت اگر به این تشخیص رسیده که امروز دهک‌های پردرآمد باید یارانه نگیرند و از محل این مسئله می‌تواند در زمینه اشتغال سود ببرد نباید این موضوع را به تأخیر بیاندازد.

حقیقت‌پور در ادامه با بیان اینکه حتی پیشنهادی از سوی برخی نمایندگان درباره حذف دهک یک و نیم میلیون سرباز فراری به دولت داده شده است، اظهار داشت: دولت می‌تواند در جهت حذف یارانه سربازان فراری اقدام کند چرا که این سربازان مادامی که به کشور خدمت نکرده‌اند نباید مستحق دریافت یارانه باشند.

حقیقت‌پور تصریح کرد: در حال حاضر به دنبال پیشنهاد قطع یارانه یک و نیم میلیون سرباز فراری در لایحه بودجه سال 94 به دولت هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان افزود: بی‌شک حذف یارانه یک و نیم میلیون نفر سرباز فراری می‌تواند منابع خوبی را عاید دولت کند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


کوثری در گفت‌وگو با فارس:
هر سال تعدادی از پردرآمدها شناسایی و یارانه‌شان حذف شود/ ثروتمندان بیشتر از یارانه‌ها بهره‌مندند
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پردرآمدها بیشتر از افراد کم درآمد انرژی مصرف می کنند، درباره تاثیر افزایش شدید قیمت انرژی برای پرمصرف‌ها گفت: پردرآمدها افراد حسابگری هستند و در مسیر کاهش هزینه ها و صرفه جویی حرکت خواهند کرد.


13911207000361_PhotoA.jpg


  • اسماعیل کوثری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: قطعا پردرآمدها بیشتر از افراد کم درآمد انرژی مصرف می کنند زیرا در فضای بزرگتری زندگی می‌کنند.

    کوثری اضافه کرد: ما در مجلس به مسئولین دولتی از سه سال پیش تاکید کردیم که یارانه پردرآمدها را به صورت مرحله‌ای قطع کنند، اما نه دولت قبلی این کار را انجام داد و نه دولت فعلی.

    عضو کمیسیون تلفیق افزود: من از گذشته هم گفته‌ام که در هرسال باید دهک‌هایی با وضع مالی مناسب تر، شناسایی و یارانه آنها قطع شود، به دهک‌های پایین تر یارانه بیشتری داده شود و هزینه های ناشی از قطع یارانه افراد پردرآمد در تولید و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی مورد استفاده قرار گیرد.

    کوثری در پاسخ به سوالی درباره تاثیر افزایش شدید قیمت انرژی برای پرمصرف ها گفت: پردرآمدها افراد حسابگری هستند و وقتی می بیبنند که مصرف زیادشان باعث افزایش قابل توجه هزینه هایشان خواهد شد، در مسیر کاهش هزینه ها و صرفه جویی حرکت خواهند کرد.

    انتهای پیام/م
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
انتقاد معظمی از روند پرداخت یارانه‌ها/ طرح‌های صنعت نفت مشکل مالی دارد

معاون وزیر نفت با بیان این که پرداخت ماهانه بیش از ٣ هزار میلیارد تومان یارانه رمق صنعت نفت را گرفته است، گفت: بسیاری از طرحهای صنعت نفت هم اکنون با مشکل شدید منابع مالی به دلیل پرداخت یارانه‌ها مواجه هستند و مسئولان فکری به حال یارانه‌ها کنند.

به گزارش ایسنا، منصور معظمی با اشاره به این که پرداخت یارانه از سوی وزارت نفت رمق آن را گرفته است، گفت: صنعت نفت ماهانه ٣هزار و ٧٥٠ میلیارد تومان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به این که اگر این رقم با ارز ٣ هزار تومانی محاسبه شود، صنعت نفت هم اکنون 1.2 میلیارد دلار در ماه بابت یارانه‌ها پرداخت می کند، افزود: هم اکنون سهم شرکت ملی پالایش و پخش از یارانه‌ها ٣ هزار میلیارد تومان و سهم شرکت ملی گاز ایران ٧٥٠ میلیارد تومان است.

وی با بیان این که بسیاری از طرحهای صنعت نفت هم اکنون با مشکل شدید منابع مالی به دلیل پرداخت یارانه‌ها مواجه هستند، افزود: شرکت ملی گاز ایران هم اکنون برای کشیدن خط لوله مشکل دارد در حالی که باید ماهانه حجم زیادی از منابع مالی را در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دهد.

به گفته معظمی، پرداخت یارانه مستقیم همانند سنگی است که در چاه افتاده و در آوردن آن کار سختی است.

معاون وزیر نفت از مسئولان خواست هر چه سریعتر فکری به حال این حجم عظیم یارانه‌ها که صنعت نفت باید در اختیار سازمان هدفمندی قرار دهد، بکنند.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
انحلال سازمان هدفمندی یارانه‌ها تایید نشد


مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی وجود مصوبه ای برای انحلال سازمان هدفمندی یارانه ها را تایید نکرد.



به گزارش خبرنگار ایسنا، با گذشت حدود چهارسال از شکل گیری و فعالیت سازمان هدفمندی یارانه‌ها اخیرا یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد که کمیسیون برنامه و بودجه تصویب کرده تا سازمان هدفمندی یارانه ها منحل شود.



ثروتی عنوان کرد که در زمان تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بر این بود که هیچ سازمانی برای این کار تشکیل نشود و بودجه ای هم برای اینکار در نظر گرفته نشده بود اما بعد از اینکه قانون اجرا شد سازمانی به وجود آمد و جمعی در آنجا جمع شدند، بنابراین با مصوبه اخیر کمیسیون مقرر شد که سازمان هدفمندی یارانه ها جمع شود.



عضو کمیسیون تلفیق مجلس این را هم گفت که مجلس قبلا به دولت اعلام کرده بود که سازمان هدفمندی یارانه ها حق ندارد ساختار جدید ایجاد کرده و نیرو استخدام کند، اما دولت در عمل به قانون عمل نکرده است، لذا مجلس مصمم است دولت را به تمکین قانون مجبور کند.



این اظهارات در حالی مطرح می شود که قانون هدفمندی یارانه ها مجوز تشکیل سازمان هدفمند سازی را صادر کرده است به گونه ای که در ماده (15) این قانون تصریح شده که به دولت اجازه داده می شود ظرف مدت یک ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون هدفمندی یارانه ها ، سازمانی با ماهیت شرکت دولتی به نام سازمان هدفمند سازی یارانه ها با استفاده از منابع( امکانات، نیروی انسانی و اعتبارات) موجود جهت اجرای این قانون با لحاظ قانون برنامه ایجاد کرده یا با اصلاح ساختار و ادغام شرکت های موجود تاسیس کند.





ساختار سازمان هدفمندی حفظ می شود


اما پیگیری این موضوع از مشاور رییس سازمان و مدیریت در امور مجلس بیانگر آن بود که شکل گیری سازمان هدفمندی انحرافی از قانون نبوده و وجود آن برای ساماندهی مسایل مربوط به هدفمندی ضروری است.





کاظم دلخوش با اشاره به شکل گیری سازمان هدفمندسازی یارانه ها از زمان اجرایی شدن این قانون اظهار کرد: هدف اصلی این سازمان ایجاد ساماندهی لازم در امور مربوط به قانون هدفمندی بوده و بخشی از دستگاه های اجرایی و دولت محسوب می شود و در حالی باید دولت سالانه در بودجه برنامه ریزی کرده و پیش بینی مورد نظر را برای یارانه ها در نظر بگیرد که این امر ممکن نیست مگر همانطور که در ماده 15 و 17 قانون به آن اشاره شده سازمان هدفمندی وجود داشته باشد.





وی تاکید کرد: سازمان هدفمندی یارانه ها زیر نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی و به عنوان یکی از ستون های اصلی کارشناسی آن فعالیت می کند و در هیچ ماده قانونی پیش بینی نشده که این سازمان منحل شود.





مشاور نوبخت با بیان اینکه نمی تواند مصوبه ای در مورد انحلال سازمان هدفمندی یارانه ها وجود داشته باشد، یاد آور شد: اگر بنا باشد دولت هدفمندی را ساماندهی کند قطعا باید تشکیلاتی مجزا از بخش های دیگر را دارا بوده تا بتواند در ارتباط با تامین منابع مالی، آزادسازی قیمت حامل های انرژی ، کالاهای اساسی و امثال آن و مهمتر پاسخ گویی به مردم تصمیم گیری کند در عین حال که با تغییر در جمعیت، انصراف خانواده ها و یا الحاق گروه هایی دیگر برای دریافت یارانه به لیست یارانه بگیران نیاز به وجود چنین سازمانی را ضروری می کند.





دلخوش، همچنین درباره امکان جابجایی سازمان هدفمندی و انتقال آن به ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی خاطرنشان کرد: این امر مانعی ندارد هر چند که در شرایط فعلی هم سازمان هدفمندی جزئی از سازمان مدیریت محسوب شده و دستورات و پیگیری‌هایی لازم از این طریق انجام می شود در عین حال که اگر هم فرضا این اتفاق افتد، در انجام وظایف سازمانی اختلالی ایجاد نخواهد شد و ساختار حفظ می شود.





به گزارش ایسنا، بحث های مربوط به انحلال و جابجایی سازمان هدفمندی در شرایطی مطرح می شود که در شهریور ماه سال گذشته رییس جمهور مسئولیت سازمان هدفمندی و نظارت بر آن را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی(معاونت برنامه ریزی سابق) سپرد و این سازمان از بدنه وزارت اقتصاد جدا شد.





در عین حال که نوبخت در همان دوران اعلام کرد که در صورت احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها به این حوزه اضافه خواهد شد که البته بار سنگینی را بر دوش این سازمان قرار می‌دهد، اما من مطمئن هستم که در صورت به کارگیری نیروهای کارشناسی مسئله‌ای در این مورد ایجاد نمی‌شود.





اما در حالی حدود یک ماهی از احیای رسمی سازمان مدیریت می گذرد که هنوز چارت سازمانی آن اعلام نشده و مشخص نیست که سازمان هدفمندی یارانه ها در چه جایگاهی از این سازمان قرار داشته و ساختار آن چه تغییری می کند. از سویی دیگر ممکن است نظر مجلس نیز در همین راستا یعنی جمع شدن ساختار فعلی سازمان هدفمندی و انتقال حتی فیزیکی آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی باشد.





انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
دیوان محاسبات: حذف 10 میلیون نفر از یارانه بگیران درآمد 5400 میلیارد تومانی را به دنبال دارد
وی گفت: دیوان محاسبات 540 دستگاه را حسابرسی کرده و گزارش نقص آنها را در برخی از امور به دولت ارائه داده که بر مبنای آن دستور داده شده کنترل کننده های داخلی در دستگاهها مستقر شوند.
428457_732.jpg
رئیس دیوان محاسبات گفت:حذف 10میلیون نفر پردرآمد که هیچ نیازی به یارانه نقدی ندارند 5400میلیارد تومان به درآمد دولت کمک می کند که این پول می تواند به ارتقای **** سلامت کمک کند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، امین حسین رحیمی روز جمعه در خطبه دوم پیش از نماز جمعه تهران ،افزود: یکی از اقدامات مثبت دولت تدبیر و امید تخصیص 2700 میلیارد تومان به بیمه سلامت بود که نتایج بسیار خوبی را برای مردم به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 76میلیون و 500هزار نفر یارانه دریافت می کنند،اظهار داشت: قانون هم برای حذف پردرآمدها تکلیف کرده و دولت باید برای این مهم همت کند.

وی با محکوم کردن رسانه های فرانسه در توهین به پیامبر اسلام گفت:پیامی که از سوی مقام معظم ***** برای جوانان اروپا و امریکای شمالی فرستاده شد گام ارزشمندی در جهت خنثی سازی اسلام هراسی است که از سوی سرویسهای جاسوسی غربی تبلیغ می شود.

رحیمی در خصوص وظایف دیوان محاسبات گفت: دیوان محاسبات مطابق قانون اساسی و قانون عادی مصوب مجلس شورای اسلامی به عنوان نهادی از سوی مردم وظیفه نظارت بر امور مالی دستگاههاو اجرای صحیح بودجه را بر عهده دارد.

به گفته رئیس دیوان محاسبات، هر ساله بودجه ای برای توسعه کشور تعیین می شود اما متاسفانه از توسعه خبری نیست که یکی از علل آن عدم بودجه ریزی عملیاتی است.

**80 درصد بودجه کشور برای هزینه های جاری است

رحیمی با تاکید بر اینکه بودجه ریزی در کشور دارای مشکل اساسی است ، گفت: بیش از 80درصد بودجه کشور جاری است در حالی که بیش از 10سال است برای بودجه ریزی عملیاتی تکلیف شده است.

وی در توضیح بودجه ریزی عملیاتی گفت: این نوع بودجه ریزی همان کاری است که ما در خانواده خود انجام می دهیم به طوری که بتوانیم با هزینه کمتری کالا و خدمات بهتری را دریافت کنیم.

رحیمی در ادامه افزود: هم اکنون بودجه ریزی به گونه ای است که یک دستگاه بودجه ای را که در یکسال دارد در سال بعد هم فقط با افزایش درصدی به بودجه آن اضافه می شود؛ این روشی ناصحیح در تعیین بودجه است.

** کشور گران اداره می شود

رئیس دیوان محاسبات تاکید کرد: با تخصیص 80درصد از بودجه برای هزینه های جاری بی تردید کشور خیلی گران اداره می شود.

وی تاکید کرد: قانون برنامه های چهارم و پنجم توسعه و همچنین قانون مدیریت کشور (از سال 1383)تکلیف کرده اند که ظرف مدت 10 سال بودجه ریزی عملیاتی را در کشور اجرایی کنند.

** گام نخست بودجه ریزی عملیاتی

رحیمی گفت: خوشبختانه در بودجه سال 94 دولت تدبیر و امید اعلام کرده که گام نخست را برای بودجه ریزی عملیاتی برداشته است .همین که دولت تصمیم به اجرای این مهم گرفته است بسیار جای خوشوقتی دارد.

وی تاکید کرد: اولویت بندی در بودجه باید مشخص شود .بسیاری از هزینه ها در بودجه ضرورت ندارد و برای تحقق اقتصاد مقاومتی چاره ای نداریم جز اینکه بودجه ریزی را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت و تحریم های ظالمانه غرب گفت: با وجود شرایط یاد شده بودجه ریزی عملیاتی ضروری است.

**وظیفه دیگر دیوان محاسبات

وی دیگر وظیفه دیوان محاسبات را تفریغ بودجه عنوان کرد و افزود: این کار برای 92 انجام شده است.

وی تاکید کرد: باید قطع وابستگی هزینه های جاری به نفت تحقق یابد زیرا نفت ثروت بین النسلی است که باید درآمدهای آن به عمران و توسعه کشور تخصیص یابد.

وی توضیح داد: در صورتی که هزینه های جاری وابسته به نفت نبود هم اکنون با کاهش قیمت نفت و صادرات آن دچار مشکل نمی شدیم.

رحیمی اظهار داشت: نمایندگان طرحی را تهیه کرده اند که در بودجه 94 هزینه های جاری از نفت قطع شود و درآمد حاصل از نفت می تواند صرف توسعه شود.

**فساد مالی

رحیمی با اشاره به فساد مالی گفت: یکی دیگر از وظایف دیوان محاسبات رسیدگی به بی انضباطی و فساد مالی دستگاهها است.

به گفته وی، گاه تخلف از سوی مدیران و گاه به دلیل تراکم قوانین (11هزار عنوان قانون داریم) است. بنابراین زمینه برای بروز فساد در کشور زیاد است اما چگونه باید جلوی آن را گرفت؟

وی گفت: برخی معتقدند بگذار دولت خرج کند بعد حسابرسی می کنیم و تخلفات را مشخص خواهیم کرد اما دیوان محاسبات پیش از آن که فسادی رخ دهد باید جلوی آن را بگیرد.برای این مهم نیاز به اقدامات پیشگیرانه است.

وی یکی دیگر از علل بروز تخلف را ضعف کنترلهای داخلی عنوان کرد و گفت: فساد سه هزار میلیارد تومانی آبروی کشور را برد . بروز چنین فسادی به دلیل نبود کنترل قوی در سیستم بانکی بود درصورتی که کنترل داخلی قوی باشد چنین فسادهایی دیگر رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اکثریت مدیران سالم هستند اما به دلیل نبود سیستم های کنترل کننده زمینه بروز فساد افزایش می یابد.

وی گفت: دیوان محاسبات 540 دستگاه را حسابرسی کرده و گزارش نقص آنها را در برخی از امور به دولت ارائه داده که بر مبنای آن دستور داده شده کنترل کننده های داخلی در دستگاهها مستقر شوند.

**سیستم الکترونیکی

وی استفاده از سیستم های الکترونیکی را یکی از اقدامات ارزشمند برای مقابله با فساد عنوان کرد و گفت: کشورهای پیشرفته از این گونه سیستم ها برای جلوگیری از فساد مالیاتی استفاده می کنند.

به گفته رئیس دیوان محاسبات، اگر در کشورهای توسعه یافته فرار مالیاتی انجام نمی شود نه به دلیل ویژگی های مردم آن کشورها است بلکه وجود سیستم های کنترل کننده اجازه چنین تخلفی را به مردم نمی دهد.

وی گفت: هم اکنون 20 درصد از صاحبان ثروت در ایران مالیات نمی دهند و متاسفانه به دلیل ضعف سیستم شناسایی هم نمی شوند.

رحیمی خبر داد: سیستم الکترونیکی در حوزه مالیات در حال اجرا شدن است و دیوان محاسبات به شکل الکترونیکی می تواند فعالیت های مالی دستگاهها را رصد کند.

وی تاکید کرد: زمانی که تخلف مالی در دستگاهی رخ می دهد باید با کوچکترین تا بالاترین رده برخورد شود. عدم برخورد به موقع یکی دیگر از بی انضباطی ها با تخلفات مالی است.

**دولت با سرعت اما سلامت حرکت کند

وی تاکید کرد: دولت باید برخورد خود را با تخلفات سرعت دهد اما این سرعت همراه با سلامت باشد.

به گفته رحیمی، آیین نامه رسیدگی در دیوان محاسبات تصویب شده که زمان برخورد با تخلف را کاهش می دهد.

وی در پایان اظهار داشت: دیوان محاسبات چشم تیز بین ملت محسوب می شود که همه نهادهای اجرایی، لشگری، کشوری، شهرداریها و سازمان تامین اجتماعی را کنترل می کند تا سرمایه های این نهادها بدرستی هزینه شود.
منبع: ایرنا
 

avan

Registered User
تاریخ عضویت
17 نوامبر 2007
نوشته‌ها
1,881
لایک‌ها
207
دوستان برای شما یارانه واریز شده امروز؟
برای من هنوز واریز نشده
27 شهرویور98 ساعت 17:30
 

parviz_r

کاربر فعال بخش کار و سرمایه
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 اکتبر 2005
نوشته‌ها
4,124
لایک‌ها
17,681
دوستان برای شما یارانه واریز شده امروز؟
برای من هنوز واریز نشده
27 شهرویور98 ساعت 17:30
سازوکار تعیین شده برای حذف یارانه‌بگیران پردرآمد

کمتر از ۲۰۰ هزار خانواده، جزو خانوارهای پردرآمد شناسایی شده و یارانه نقدی به حسابشان واریز نخواهد شد

خانوارهای ایرانی بر اساس تمامی اطلاعات ثبتی مانند مسافرت‌های خارجی، خودروهایی که فرد دارد، نوع شغل، کارفرما بودن و تعداد پرسنل، معاملات انجام شده، دارایی‌های مختلف و کلیه اطلاعاتی که روی کد ملی فرد ثبت شده دهک‌بندی شده‌اند

سرپرستان خانوارهایی که یارانه‌شان حذف شده می‌توانند از طریق دفتر پیشخوان دولت درخواست رسیدگی مجدد کنند.
 

avan

Registered User
تاریخ عضویت
17 نوامبر 2007
نوشته‌ها
1,881
لایک‌ها
207
سازوکار تعیین شده برای حذف یارانه‌بگیران پردرآمد

کمتر از ۲۰۰ هزار خانواده، جزو خانوارهای پردرآمد شناسایی شده و یارانه نقدی به حسابشان واریز نخواهد شد

خانوارهای ایرانی بر اساس تمامی اطلاعات ثبتی مانند مسافرت‌های خارجی، خودروهایی که فرد دارد، نوع شغل، کارفرما بودن و تعداد پرسنل، معاملات انجام شده، دارایی‌های مختلف و کلیه اطلاعاتی که روی کد ملی فرد ثبت شده دهک‌بندی شده‌اند

سرپرستان خانوارهایی که یارانه‌شان حذف شده می‌توانند از طریق دفتر پیشخوان دولت درخواست رسیدگی مجدد کنند.
خدا لعنتشون کنه من ته شهرستان چطور پولدار شدم با 30 و اندی سال
ماهی دارم 2 جا قسط میدم
بیشرفا
 

♥gorg♥

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2015
نوشته‌ها
105
لایک‌ها
13
سن
32
محل سکونت
قم
دوستانی که تازه ازدواج کردن یارانه خودشون را جدا کنند چیکارباید بکنندبعد یهو قطع نکنن ؟!
 
بالا