برگزیده های پرشین تولز

یک سفر متفاوت به اصفهان

panasonic.ir

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2013
نوشته‌ها
298
لایک‌ها
51
محل سکونت
تهران
ir20393.jpg

اصفهان، نصف جهان، برای مردم نامی آشناست. اما با ثبت مسجد جامع اصفهان در فهرست میراث جهانی که به تازگی روی داد، لازم است سفری متفاوت به این شهر داشته باشیم که با وجود مجموعه میدان امام و باغ چهلستون 3 اثر میراث جهانی را در خود جای داده است.
اصفهان به واسطه تاریخ کهن و آثار باستانی بی.شمار،. از شهرهای معروف جهان است و به گفته آندره مالرو فقط با دو شهر. پکن و فلورانس قابل مقایسه است. بهترین نمونه.های بجا مانده از سبک.های گوناگون معماری را می.توان در اصفهان دید. همچنین در آثار تاریخی این شهر می.توان انواع گنبدسازی،. کاشیکاری،. گچبری،. مقرنس.کاری،. منبت.کاری و خوشنویسی را در بهترین شکل آن مشاهد کرد.
قسمت اعظم آثار این شهر به زمان پس از اسلام به.ویژه دو دوره سلجوقی و صفوی تعلق دارد که آثاری نفیس در میان مساجد،. کاروانسراها،. میادین و پل.ها و خیابان.ها از آن دوره.ها به جای مانده است.
راهنمای سفری متفاوت به اصفهان
در رابطه با نام این شهر،. اکثر پژوهشگران بر این باورند که چون این ناحیه در پیش از اسلام،. به.ویژه دوران ساسانیان،. مرکز گرد آمدن **** بوده،. آنجا را «اسپهبان» می.گفتند که بعدها به شکل عربی اصفهان درآمده است.
اصفهان با 10 شهر فرایبورگ در آلمان،. کوآلالامپور در مالزی،. ایروان در ارمنستان،. فلورانس در ایتالیا،. شیان در چین،. سنت پترزبورگ در روسیه،. هاوانا در کوبا، یاش در رومانی،. شهر کویت و بارسلون در اسپانیا خواهرخوانده است.
از دوره.های تاریخی مختلف که بگذریم،. طغرل..بیک، بانی سلسله سلجوقی،. علی.رغم نفرت مردم از خود علاقه خاصی به اصفهان داشت و آن را پایتخت خود قرار داد. توسعه و نوسازی.های وی در زمان آلب.ارسلان و با هدایت.های خواجه ****.الملک نیز ادامه یافت. در زمان ملک.شاه بود که فضای سبزی به نام باغ نقش جهان در مرکز اصفهان احداث شد.
اواخر دوره صفوی،. دوره ناخوشایندی برای اصفهان بود که با حمله محمود افغان به نهایت رسید. پس از رفع این فتنه،. تا حدی آرامش در کشور برقرار شد و چندی بعد نادرشاه رسماً. دولت افشار را بنیان نهاد و مشهد را پایتخت قرار داد. در دوره زند نیز پایتخت به شیراز منتقل شد و پس از آن تهران پایتخت انتخابی پادشاهان واقع شد و به این ترتیب دیگر اصفهان از جایگاه ویژه.ای برخوردار نبود
با پایان حکومت سلجوقی،. اصفهان وارد دوره رکود در دوره خوارزمشاهی و مغول شد. این دوره تدام یافت تا آن که سلسله صفوی آغاز شد اما حدود صد سال پس از آن،. با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان،. دوره طلایی آغاز شد. در این زمان،. شیفتگی شاه عباس به سرزمین.های آن سوی آب زمینه.ی رفت و آمد جهانگردان اروپایی به اصفهان را نیز مهیا کرد.
شاه عباس که قصد داشت پایتختی باشکوه و قابل مقایسه با شهرهای افسانه.ای بسازد،. با کمک مشاور اعظم خود،. شیخ بهایی به این کار پرداخت. اصفهان به برکت اقدامات عمرانی و فرهنگی،. خیلی سریع از وضعیت یک ولایت.نشین به پایتخت امپراتوری شیعه تبدیل شده و مهاجرت از اطراف و اکناف،. رشد جمعیت این شهر را به دنبال داشت. از جمله کسانی که به اصفهان مهاجرت کرده و یا مجبور به این کار شدند،. می.توان به هنرمندان و صنعت.کاران چیره.دست اشاره کرد.
اواخر دوره صفوی،. دوره ناخوشایندی برای اصفهان بود که با حمله محمود افغان به نهایت رسید. پس از رفع این فتنه،. تا حدی آرامش در کشور برقرار شد و چندی بعد نادرشاه رسماً. دولت افشار را بنیان نهاد و مشهد را پایتخت قرار داد. در دوره زند نیز پایتخت به شیراز منتقل شد و پس از آن تهران پایتخت انتخابی پادشاهان واقع شد و به این ترتیب دیگر اصفهان از جایگاه ویژه.ای برخوردار نبود. اوج این شرایط را می.توان در دوره ظل.السلطان، دردانه ناصرالدین شاه در اصفهان دید.
در عصر پهلوی اول اقداماتی برای تعمیر و محافظت از آثار تاریخی اصفهان صورت گرفت و در دوره پهلوی دوم،. این شهر به مقصدی توریستی و همچنین مرکزی صنعتی-اقتصادی تبدیل شد. پالایشگاه اصفهان از آن جمله بود که سال 58 نخستین واحد تقطیر آن فعالیت خود را آغاز کرد و توانست در طول 8 سال دفاع مقدس،. نقشی حیاتی در تأمین نفت کشور بازی کند.
در اصفهان کجا برویم؟
نخسیتن جایی که یک گردشگر را به سوی خود می.کشاند،. میدان نقش جهان است. این میدان چه از نظر ابعاد و چه از نظر بناهای اطراف اهمیت زیادی دارد. چهار ساختار اساسی شامل کاخ عالی.قاپو یا جایگاه حکمرانی، بازار قیصریه، جایگاه اقتصادی، مسجد شیخ لطف.الله، جایگاه مذهبی و مسجد جامع عباسی به عنوان جایگاه قدرت اجتماعی مردم در چهار سوی میدان گرد هم آمده.اند.
براساس منابع تاریخی، میدان نقش جهان روزانه شاهد برپایی مراسم و آیین.هایی مانند رژه.های نظامی، چوگان. بازی، قپق.اندازی، شاطردوانی و جشن.ها و اعیاد ملی و مذهبی و گاه تعزیر محکومان حکومتی بوده است.
برای این میدان که تا کنون عنوان.های بی.شماری داشته است همین بس که در کنار چغازنبیل در شوش و تخت جمشید در فارس، یکی از سه اثری است که در بدو امر به ثبت میراث جهانی درآمد. و براساس این سند، میدان نقش جهان نمایانگر دستاوردی بی.نظیر از نبوغ هنری بشر است که به خوبی معرف فرهنگ آن زمان بوده، ارتباط مستقیم با رویدادها و آداب و سنن دارد.
باغ چهلستون از طرح.های عمرانی شاه عباس صفوی بوده که بر اساس نقشه شیخ بهائی بنا شده است. کاخی که در میان باغ قرار دارد، محلی برای پذیرایی و تشریفات بوده است و در مقابل آن استخری وسیع دیده می.شود. بنای کاخ و تزیینات آن در زمان شاهان صفوی تکمیل و دستخوش تغییرات شده است.
این مجموع با توجه به آن که مشخصات باغ ایرانی را داراست، سال 1390، یکی از 9 باغی بود که در مجموعه باغ.های ایران جزو فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت
بدون تردید یکی از جالب.ترین مسایل در تاریخ معماری ایران، بنای مساجد اسلامی به سبک معماری ایرانی است و مسجد جامع اصفهان یکی از آنهاست. این مسجد موزه.ای است از تحول و تکامل معماری در طول چهارده قرن تاریخ ایران پس از اسلام.
ویژگی.های این مسجد سبب شد تا پس از مرمت.های لازم و تکمیل پرونده، تیرماه سال جاری به عنوان 15امین اثر ایران در فهرست میراث جهانی ثبت شود.

کاخ هشت.بهشت در زمان شاه سلیمان صفوی، در میان باغی به نام باغ بلبل ایجاد شده و یکی از بناهای زیبای این دوره است. ازاره.های مرمری، طاق مقرنس مذهّب در سرسرا و نقاشی.های روی دیوارها جلوه.ی خاصی به این کاخ بخشیده.اند. کاخ هشت.بهشت یکی از بناهای فاخر در زمان خود بوده که مورد ستایش جهانگردان اروپایی قرار می.گرفته است.


مساجد

مسجد مقصودبیک در نزدیکی ضلع شمال شرقی میدان نقش جهان یکی از این مساجد است. مسجد علی به واسطه مناره.اش به آسانی نمایان می.شود. مسجد آقانور یکی از مساجد دوره صفوی است که شبستان آن در ردیف زیباترین شبستان.های مساجد اصفهان است. مسجد ساروتقی یکی دیگر از مساجدی است که به واسطه گنبد منحصر.به.فرد خود متمایز می.شود.


مساجد ایلچی، سید و رکن.الملک دیگر مساجدی هستند که ویژگی.های خاص خود را دارند اما در کنار آنها نمی.توان از مدارس طلاب علوم دینی چشم.پوشی کرد. مدرسه چهارباغ یکی از این مدارس است که نقطه پایانی معماری دوره صفوی نیز به.شمار می.آید. نکته جالب آن که بازار هنر و کاروانسرای عباسی که اینک تبدیل به هتل عباسی شده در زمان صفوی برای تأمین هزینه.های مدرسه بنا شده بودند.



پل.ها

زاینده.رود هر چند مانند گذشته آب ندارد و گاه نیز خشک است، اما محوری است در نصف جهان که آثار بسیاری را در امتداد خود جای داده است. پل.های تاریخی که هر یک نمادی برای شهر اصفهان هستند، از آن جمله.اند که سی.وسه.پل، پل خواجو و پل.های چوبی، شهرستان و مارنان. آرامگاه آرتور پوپ، شرق.شناس مشهور را در کنار سی.وسه.پل نباید از خاطر برد.
کلیسای وانک مهم.ترین کلیسا در منطقه ارمنی.نشین جلفا در شهر اصفهان است که از نظر معماری و تزیینات و نقاشی.های دیواری دارای شهرت است. در کتیبه تاریخی سردر کلیسا، نام شاه عباس دوم صفوی و خلیفه ارامنه و سال اتمام آن، 1664 میلادی درج شده است. علاوه بر این، کلیساهای مریم مقدس، بیت.اللحم و گئورگ مقدس را نیز می.توان مد نظر قرار داد.
از آنجا که اصفهان یکی از شهرهای پرتردد به حساب می.آید در نتیجه راه.های دسترسی متعددی نیز در اختیار مسافر هست. فرودگاه این شهر به مقاصد تهران، تبریز، مشهد، کیش و اهواز پرواز دارد و برای تخمین هزینه سفر باید گفت بهای بلیت تهران حدود 55هزار تومان است.
راه.آهن، امکان دیگری است که در دسترس مسافران قرار دارد. بین اصفهان و شهرهای تهران، مشهد و بندرعباس این سفر میسر است. درباره هزینه سفر نیز باید گفت نرخ بلیت تهران حدود 7هزار تومان و نرخ بلیت مشهد نیز بسته به نوع قطار، حدود 23 یا 39هزار تومان خواهد بود. هزینه بلیت اصفهان به بندرعباس نیز که قطار آن یک روز در میان حرکت می.کند، 21هزار تومان است.
در حوزه تردد جاده.ای نیز مقاصد مختلفی با اصفهان در ارتباط هستند. لازم است یادآور شد که دو پایانه کاوه در شمال و صفه در جنوب شهر اصفهان مبادی ورودی و خروجی شهر هستند که مسافر می.تواند در نظر داشته باشد. سفر با تور چطور است؟تورهای اصفهان با هتل های اصفهان, توجه به انتخاب مسافر به دو شاخه زمینی و هوایی تقسیم می..شود. این دو شاخه بسته به محل اقامت خود درجه.های متفاوتی را دربر می.گیرند. به طور نمونه تور زمینی اصفهان با اقامت در هتل های اصفهان 3 ستاره و با گشت.های معمول در مجموعه آثار میدان نقش جهان، یکی دو پل تاریخی و کلیسای وانک، 139هزار تومان قیمت دارد. تور زمینی با اقات و در هتل های اصفهان 5 ستاره نیز 249هزار تومان هزینه دارد.
در مورد تورهای هوایی نیز باید گفت با اقامت در هتل 3 ستاره، هزینه.ای معادل 239هزار تومان دارد. برای این تور با انتخاب هتل 5 ستاره 359هزار تومان نرخ داده شده است.
در تور هوایی، با تجربه اقامت در هتل سنتی 4 ستاره نیز به طور تقریبی 300هزار تومان بها داده شده است. اما در نمونه.ی دیگری از تورهای اصفهان، برای تور هوایی با اقامت.های 3 ستاره، 4 ستاره و هتل سنتی عباسی قیمت.های 270، 315 و 415 هزار تومان داده شده است. شایان ذکر است در این تورها فقط یک گشت نیم. روزه گنجانده شده است که با توجه به آن که تورهای اصفهان به طور معمول به مدت 2 شب و 3 روز برگزار می.شود، قابل تأمل است.
نامها و اسامي خيابانهابه عنوان يک توريست اولين مشکلي که در اصفهان با آن برخورد خواهيد کرد اسامي ميادين و خيابانهاست که آنچه شما در نقشه تان نوشته با آنچه مردم شهر مي شناسند کاملا متفاوت است و شما براي پيدا کردن مکانهاي شهر بايد مصطلح مردم را بلد باشيد:
ميدان امام حسين =دروازه دولت ميدان آزادي =دروازه شيراز ميدان جمهوري اسلامي= دروازه تهران،ميدان قيام= ميدان کهنه - سبزه ميدان ميدان قدس= ميدان طوقچي خيابان آيت الله مدني= خيابان آمادگاه خيابان **** =خيابان سپه خيابان چهار باغ صدر= خيابان چهارباغ خواجو
تعداد اين قبيل ميادين و خيابانها در شهر اصفهان زياد است ولي شما به عنوان توريست بيشتر با اين خيابانها سر و کار داريد.اسکان حال وارد شهر شديد و بايد جايي براي گذراندن شب و استراحت پيدا کنيداگر قبلا هتل رزرو کرديد ،راهي هتل شويد هر چند که بايد تا ساعت ۲ ظهر که اتاق خالي ميشود منتظر بمانيد.
اگه هتل میرید بهترین هتل های اصفهان اینها هستند : هتل عباسی،هتل کوثرهتل آسمان،
اگه اهل چادر زدن هستید بدونید که توی پارک و اطراف سی و سه پل و ..... چادر نزنید شهرداری مکان هایی رو برای چادر زدن اختصاص داده که بهترین مکان، باغ غدیر (خ 22 بهمن، اول علامه اميني) و پارك قلمستان (خيابان امام خميني، نرسيده به بزرگراه )
اگر به هر نوعي وابستگي به سازمان آموزش و پرورش داريد کارت شناسايي خود را حتما همراه داشته باشيد و به ستاد اسکان آموزش و پرورش واقع در بلوار هشت بهشت درکمترين زمان ممکن آدرس مدرسه را در اختيار شما ميگذارند و مي توانيد در آنجا ساکن شويد .فقط يادتان نرود پتو با اندازه کافي ، زير انداز و امکانات اوليه همراه داشته باشيد و از سفر خود نهايت لذت را ببريد.در ضمن چهار خانه معلم در اصفهان وجود دارد که برای غذا می توانید به انجا بروید کیفیت غذا در حد مناسب است (آدرس را از همان ستاد استقبال فرهنگیان بپرسید)
مجموعه تاريخي ميدان نقش جهان شامل مسجد امام (مسجد جامع عباسي يا مسجد جامع جديد) عمارت عالي قاپو ، مسجد شيخ لطف الله و بازارکاخ موزه چهل ستون در خيابان سپه مسجد و مدرسه چهارباغ (مسجد مادر شاه ) در چهار باغ عباسي
عمارت هشت بهشت در پارک هشت بهشت کنار چهار باغ عباسيمسجد جامع عتيق (مسجد جامع قديم) واقع در سبزه ميدان (ميدان کهنه يا ميدان قيام)اگر از سر در قيصريه در قسمت جنوبي ميدان نقش جهان وارد بازار شويد انتهاي بازار به ميدان کهنه مي رسد که اين مسجد در آنجا واقع است.پل خواجو بسيار زيباست .
پل الله ورديخان (سي و سه پل) با طول بلند آن نشان دهنده قدرت پل سازي صفوي در آن دوران است
منار جنبان (خیابان آتشگاه)پل شهرستان مربوط به دوره ساساني که در زمانهاي مختلف باز سازي شده استمجموعه جلفا که کليساي وانک گل سر سبد آن است واقع در محله جلفاباغ پرندگان براي بچه ها بسيار جذاب استباغ گلها (واقع در ميدان بزرگمهر )خوب حالا که كمي با جاهاي ديدني آشنا شديم بهتر است به جزييات مطالب بپردازيم:احتمالا اولين جايي که مايل به ديدن آن هستيد ميدان امام (نقش جهان) است.
دو راه ماشين رو به ميدان وجود دارد يکي خيابان حافظ (شرق ميدان) و خيابان سپه (غرب ميدان) که در ايام عيد به دليل ترافيک سنگين مسافر دو ورودي را مي بندند ضمن اينکه اگر بتوانيد با خودروي شخصي هم وارد ميدان شويد جايي براي پارک کردن نيست.پس بهتر است ماشين خود را در بيرون از ميدان يا در يکي از پارکينگهاي اطراف ميدان ( از جمله پاركينك خيابان استانداري- پاركينگ حكيم –پاركينگ فرشادي-پاركينگ طالقاني- پاركينگ جان نما-پاركينگ هشت بهشت و ...) پارک کنيد و وارد ميدان شويد .

با اين تفاسير شما احتمالا از قسمت شرقي(از يکي از خيابان هاي سپه،پشت مطبخ يا سعدي) وارد ميدان خواهيد شد و پس از کمي چرخ زدن و مي خواهيد وارد يکي از بناها شويد.اگر قبل از ظهر است و بين ساعت ۹تا ۱۳ است مسجد شيخ لطف الله را پيشنهاد مي کنم (علت دارد مي گويم)
براي ديدن ابتدا بايد بليط تهيه کنيد اما براي دانشجويان با ارئه کارت دانشجويي نصف قيمت است،
نکته براي تهيه بليط

هنگامي که بليط را گرفتيد و خواستيد وارد هر بناي تاريخي شويد بليط را فقط نشان دهيد چون با همان بليط مي توانيد بقيه آثار تاريخي را بازديد کنيداما وارد مسجد شيخ لطف الله که مي شويد چيزي جز يک راهرو و يک فضاي مربع شکل نيست ولي کاشيکاريهاي آن بقدري زيباست که شما را ساعتها مسحور خود مي کنداما چيزي که بايد به آن توجه کنيد اين است :هنگامي که وارد صحن مسجد شديد به انتهاي گنبد که راس و مرکز تمامي دواير گنبد است نگاه کنيد بايد تن يک طاووس را ببينيد و بازتاب نور خورشيد روي کاشيها پر هاي طلايي طاووس را مي سازد (اين بازتابهامعمولا در ساعات قبل از ظهر بيشتر است)اين يکي از شاهکارهاي معماري آن است که بعيد بدانم امروزه با اين همه تجهيزات براحتي بتوان مانند آن را بسازند.
بعد از مسجد شيخ لطف الله به مسجد امام (مسجد جامع عباسي) خواهيد رفت که نمونه يک مسجد بسيار زيبا و منحصر به فرد است.
عجايب اين مسجد بيشتر فني است و من فقط به چرخش ۴۵ درجه مسجدنسبت به ميدان اشاره مي کنم که شما به هيچ وجه اين چرخش را احساس نخواهيد کرد ارتفاع گنبد مسجد نيز ۴۶ متر است(تقريبا معادل يک ساختمان ۱۵ طبقه امروزي) در زمان خود بي نظير بوده است.بعد از مسجد امام نوبت به عمارت عالي قاپو ست، عالي قاپو کاخ حکومتي صفويه بوده و تمامي نشتهاي اداري با شاه در اين مکان انجام مي شده (مثل کاخ رياست جمهوري يا کاخ سفيد )
کاخ ۶ طبقه و هر طبقه داراي ويژگي هاي خاصي است اما يکي از خارق العاده ترين آن در ورودي کاخ است که شما سرسري ازآن مي گذريد.
دقت کنيد و اين مراحل را به دقت انجام دهيد
ورودي کاخ يعني آنجايي که شما از در اصلي وارد آن مي شويد فضايي مستطيل شکل است و با تزييناتي خاص اما در گوشه هاي اين مستطيل رازهايي نهفته است. بصورت ضرب دري با يکي از اقوام در قطر اين مستطيل بايستيد هر دو رو به ديوار شويد و آهسته فرد ديگر را صدا کنيد با کمال تعجب صداي فرد ديگر را از داخل ديوار خواهيد شنيد(يادتان باشد زماني که شما آنجا هستيد ورودي مذکور مملو از جمعيت است و امکان انتقال صدا در حاليکه پشت به هم هستيد تقريبا غير ممکن است)
خوب حالا تلفن را چه کسي اختراع کرده است ؟!خوب حالا مي توانيد کاخ را طبقه به طبقه ببينيد در طبقه پنجم تالاري را خواهيد ديد که به تالار موسيقي معروف است که براي ميهمانان شاه موسقي اجرا مي کردند و تمامي ديوار هاي تالار تنگ بري (به ضم ت) شده که معمار با اين تکنيک تنگ بريهاي فضايي کاملا آکوستيک درست کرده که باز هم از عجايب مهندسي آن دوران است.از اين جور تکنيکهاي مهندسي در آثار دوره صفوي زياد است و بسيار در مورد آنها در کتابها آمده است شاهکارهایي را که نام بردم در هيچ کتابي نگاشته نشده يا هيچ راهنماي توريستي به شما نخواهد گفت.
خوب سه گوشه ميدان را ديديد اما در گوشه ديگر (قسمت شمالي) سر در قيصريه قرار دارد که ورودي بازار است در اين بازار ا شير مرغ تا جان آدميزاد را مي توانيد پيدا کنيد (بازار از ميدان نقش جهان تا ميدان کهنه و مسجد جامع قديم ادامه دارد).موقع خريد است!حال ميخواهيد از شهر هنر سوغاتي ببريد غير از گز و پولکي و نبات که خوراکيهاي معروف هستند.انواع سفره هاي قلمکار ، قلمزني ، منبت کاري و..... از صنايع دستي اصفهان است که به وفوردر ميدان مي توانيد انواع و اقسام آنها را پيدا کنيد
پيشنهاد من به شما خريد از داخل بازار است . مغازه هاي داخل بازار معمولا خودشان توليد کننده هستند و هنگاميکه شما وارد مي شويد بصورت online مشغول توليد مي باشند و ارزانتر هم مي فروشند
موقع خوردن غذاست!خوب بعد از کلي گردش احتمالاگرسنه هستيد و دنبال يک Fast Food مي گرديد اما بهترين غذاي سريعي که به شما پيشنهاد مي کنم غذاي سنتي اصفهان برياني است.غذايي فوق العاده خوش مزه اي است و از خوردن آن پشيمان نخواهيد شد (فقط يادتان باشد غذا کاملا چرب است و کمي شور اگر برايتان مضر است بهتر است مصرف نکنيد)
اين غذا را در خود ميدان و اطراف آن براحتي مي توانيد پيدا کنيد (اکثر کبابيهاي برياني هم مي پزند)اگر به دنبال رستوران مي گرديد در ضلع جنوبي ميدان داخل بازار اسپادانا يک رستوران سنتي مي توانيد پيدا کنيد.در مورد Fast Food در کل مسير چهارباغ عباسي (از دروازه دولت تا سي و سه پل) تعدادشان بسيار زياد است و هرکدام سعي مي کنند با ارائه غذاي بهتر مشتري را به سمت خود جذب کنند
 

amir.tabatabai

Registered User
تاریخ عضویت
18 نوامبر 2014
نوشته‌ها
2,942
لایک‌ها
1,251
بالا