برگزیده های پرشین تولز

۱۰ جاذبه گردشگری استان آذربایجان شرقی که قبل از مرگ باید دید+تصاویر

arin1365

Registered User
تاریخ عضویت
26 مارس 2015
نوشته‌ها
374
لایک‌ها
3
سن
38
استان آذربایجان شرقی از دیگر استان های زیبای کشور عزیزمان است. این استان محل اتصال دو رشته کوه مهم و اصلی کوه‌های ایران، یعنی البرز و زاگرساست و بلندترین نقطهٔ آن، قلهٔ کوه سهند است. و در این پست ۱۰ جاذبه برتر گردشگردی استان آذربایجان شرقی را به همراه تصاویر برای شما ایران گردان عزیز شرح داده ایم.

کاخ شهرداری تبریز – موزه شهرداری تبریز
کاخ شهرداری تبریز که ساخت آن از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ خورشیدی و به دستور رضا شاه پهلوی با نظارت مهندسان آلمانی ساخته شده از بناهای منحصر بفرد و دیدنی شهر تبریز است. این بنا در مرکز شهر تبریز در میدان شهرداری یا ساعت این شهر واقع شده ‌است. کاخ شهرداری تبریز – موزه شهرداری تبریز در سال ۱۳۸۶ خورشیدی، به مناسبت بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس اولین انجمن شهر و بلدیه ایران در تبریز، به نخستین موزه شهر و شهرداری‌های کشور تبدیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. کاخ شهرداری تبریز از آغاز ساخت تاکنون، به عنوان ساختمان شهرداری شهر تبریز مورد استفاده قرار گرفته‌است و امروزه با تقسیم شهر تبریز به ده منطقه، این بنا به عنوان شهرداری مرکزی شهر تبریز محسوب می‌شود.کاخ شهرداری تبریز دارای یک برج ساعت چهارصفحه‌ای به‌ارتفاع ۳۰٫۵ متر است.


کاخ شهرداری تبریز – موزه شهرداری تبریز

ارتفاعات سهند
سهند نام قله و رشته‌ کوهی آتشفشانی در ۵۰ کیلومتری جنوب تبریز و ۴۰ کیلومتری شمال مراغه و شرق آذرشهر و غرب بستان ‌آباد در مرکز استان آذربایجان شرقی است. دامنه‌های سهند در طول سال پوشیده از گل و ریحان و لاله واژگون است. به‌ دلیل انبوهی گیاهان، چمن ‌زارها، گلزارها و مراتع در آن به عروس کوه‌ های ایران مشهور شده ‌است چرا که سطح تمام مناطق این رشته ‌کوه پوشیده از سبزه ‌است.


ارتفاعات سهند

روستای کندوان
روستای کندوان از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در حدود ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز در یکی از روستاهای دهستان سهند در ۱۸ کیلومتری جنوب اسکو، در دامنه سرسبز سلطان داغی واقع شده است. این روستا دارای جاذبه‌ های گردشگری فراوانی ‌است که به ‌دلیل شباهت خانه ‌های آن به ‌کندوی عسل در دل کوه کنده شده ‌اند است و همچنین عسل از مهم ‌ترین سوغات روستای کندوان است. ندوان یکی از سه روستای صخره‌ ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌ نظیر آن شده است.


روستای کندوان

جزیره شاهی تبریز
جزیره شاهی تبریز با ۲۳ هزار هکتار وسعت بزرگ ‌ترین جزیره دریاچه ارومیه است که در ساحل شرقی دریاچه ارومیه و در فاصله ۷۰ کیلومتری تبریز واقع شده است وجود جزیره سرسبز و خرم با آب شیرین و گوارا (جزیره ۵۴ چشمه دارد) در دریایی شور و تلخ از عجایب و بدایع طبیعت و خلقت است. پرندگانی مانند پلیکان، آنقوت، فلامینگو و سایر پرندگان مهاجر در قسمت های باتلاقی جزیره و سواحل نیزاری آن زندگی می کنند.


جزیره شاهی تبریز

مسجد جامع تبریز
مسجد جامع تبریز که یکی از بناهای تاریخی شهر تبریز است و از ابتدای تأسیس، مسجد جامع شهر تبریز بوده و بازار تبریز، گرداگرد آن شکل گرفته‌ است. قدیمی‌ترین بخش مسجد جامع تبریز شبستان وسیعی است از تاق و گنبدهایی برفراز ستون‌های هشت‌گوش آجری که زینت‌بخش آن گچ‌بری‌های ظریف و هنرمندانه دوره ی روادیان (مقارن سلجوقیان) است. مسجد جامع تبریز قبلا یک ایوانه بود، ولی بعدا به دو ایوانه تبدیل شد و از جمله مساجدی است که روش ساخت کاخ اختصاصی فیروز‌آباد را اساس کار قرار داده‌ و به مساجد ایرانی معروف‌اند مسجد جامع تبریز مربوط به دوره سلجوقیان تا دوره قاجار است.


مسجد جامع تبریز

ارگ تبریز – مسجد علیشاه
ارگ تبریز – مسجد علیشاه در مرکز شهر تبریز قرار دارد. این بنای تاریخی باقیمانده مسجدی است که در زمان تاج ‌الدین علیشاه جیلانی از امرای گورکانیان در قرن هشتم هجری ساخته شده است. سبک معماری این بنا به شیوه آذری و معمار آن استاد فلکی تبریزی ذکر شده‌ است. این ارگ یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز است و امروزه فضای پیرامون آن برای برگزاری نماز جمعه مورد استفاده قرار می‌ گیرد و مصلای بزرگ تبریز در این مکان احداث شده ‌است.


ارگ تبریز – مسجد علیشاه

پیست اسکی سهند تبریز
پیست اسکی سهند در جنوب شرقی تبریز قرار دارد و حدود ۴۰ دقیقه از شهر تبریز فاصله دارد. این منطقه در زمستان علاقه مندان به ورزش مفرح اسکی را به خود جذب می کند. در حال حاضر دو بالابر تله اسکی به طول ۱۲۰۰ متر و دو دستگاه مبتدی به طول ۱۰۰ متر در این پیست وجود دارد. عمق برف های پودری این پیست گاهی تا ۴ متر می رسد اما با این حال، این پیست بهمن گیر نیست و فضای مناسبی برای انجام هرگونه ورزش زمستانی دارد. شما می توانید در شش ماه از سال برف های این پیست را مشاهده کنید و تا آخر اردیبهشت برای اسکی رفتن برف دارد. این پیست به زودی دارای ۱۲ دستگاه بالابر، هتل پنج ستاره و سه ستاره، مجموعه های آپارتمانی، ویلایی و اماکن ورزشی خواهد شد.


پیست اسکی سهند تبریز

تالاب قوری گل
تالاب قوری‌ گل در ۴۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد با وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار قرار گرفته ‌است. منابع تامین ‌کننده آب این تالاب از آب‌ های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌ های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند. ویژگی منحصر بفرد تالاب قوریگل، آب شیرین آن است که گردشگرانی که در حال شنا در این تالاب هستند. همراه با شنا می توانند آب آن را نیز نوش جان کنند.


تالاب قوری گل

موزه قاجار تبریز
موزه قاجار یکی از موزه‌ های شهر تبریز است این موزه در محل خانه امیرنظام گروسی و در محله ششگلان جنب بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطار قرار گرفته ‌است. ویژگی های معماری موزه قاجار تبریز : عمارت امیرنظام در زمینی به مساحت ۳۰۰۰۰ متر مربع، در ۲ طبقه و با زیر بنای ۱۵۰۰ متر مربع ساخته شده است. ساختمان مشتمل بر ۲ حیاط اندرونی و بیرونی بوده که باغچه‌ها و حوض ها، زیبایی آن را دو چندان کرده است. ۱۶ ستون با سرستون های زیبا ایوان سراسری را نگه داشته ‌اند. در طبقه بالا پنجره‌های مشبک ارسی با شیشه ‌های رنگی، گچبری‌ های نمای شمالی و جنوبی، و همچنین آینه کاری ها و گچبری های تالارهای داخلی وطنبی ‌ها به زیبایی مجموعه می‌ افزایند و در زیرزمین حوضخانه وسیعی وجود دارد که یکی از زیباترین قسمت های بنا است. ستون های استوار حوضخانه و آجرکاری سقف آن نیز بسیار چشمگیر است.


موزه قاجار تبریز

ائل گلی، شاه ‌گلی تبریز
ائل گؤلی (ائل گلی) یا شاه ‌گلی یکی از مهم ‌ترین گردشگاه ‌های شهر تبریز است که در جنوب شرق آن و در ۷ کیلومتری مرکز شهر واقع شده ‌است. دریاچه ائل گلی با ۵٫۵ هکتار وسعت، گنجایش ۷۲۰۰۰۰ متر مکعب آب را دارد. کاخ موجود در مرکز دریاچه ایل ‌گلی که به کاخ ایل‌ گلی شهرت دارد، امروزه به ‌صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


ائل گلی، شاه ‌گلی تبریز

منبع: تورکیش-تورمشهد.com
 
بالا