برگزیده های پرشین تولز

۱۳ جاذبه تاریخی و تفریحی تهران که باید بیشتر بشناسید+تصاویر

arin1365

Registered User
تاریخ عضویت
26 مارس 2015
نوشته‌ها
374
لایک‌ها
3
سن
38
کاخ موزه نیاوران
کاخ نیاوران واقع در گوشه شمال شرقی باغ نیاوران قرار دارد. این کاخ در مجموعه باغ نیاوران در میدان شهید باهنر (میدان نیاوران) تهران واقع شده است. این بنا سه طبقه دارد که طبقه اول هال و سرسراست، اتاق پذیرایی و اتاق انتظار در طبقه همکف، .در انتهای راهروی سرسرا سالن سینمای کاخ، در دو نیم طبقه دوم هم دفتر کار فرح و رخت کن شاه می باشد. کمدها و کشو ها پر از لباس، پیراهن ها و کفش ها امروزه به اشیای موزه تبدیل شدن. طبقه سوم شامل اتاق نشیمن، اتاق خواب شاه و اتاق آرایش و رخت کن فرح و اتاق بچه ها می باشد. در این کاخ فرش ها و گلیم های معروفی به چشم می خورد که معروفترینشان دو فرش مشاهیراست، روی یکی از این فرشها نقش اولین پادشاهان ایران تا احمد شاه قاجار بافته شده است. بنای زیبا و تزیینات هنرمندانه مثل گچ بری ها و کاشی کاری های بیرون و داخل کاخ هر ببینده ای را جذب خود می کند. این مجموعه از کاخ صاحبقرانیه، کاخ نیاوران، موزه جهان نما و کوشک احمد شاهی تشکیل شده که بعد از انقلاب به میراث فرهنگی سپرده شد.


کاخ موزه نیاوران

بوستان جمشیدیه
بوستان جمشیدیه یا پارک سنگی جمشیدیه یکی از بوستان‌های تهران و از پارک های قدیمی است و با مساحتی حدود ۱۰ هکتار در انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران) واقع شده است. پارک جمشیدیه دارای چهار در ورودی است و شامل امکاناتی نظیر آمفی تئاتر، رستوران، آب‌نما، مبلمان پارک (نیمک، سطل زباله، آبخوری، پایه چراغ)؛ فضای سبز (گیاهان پوششی، جنگلکاری، رز و درختچه، گل و گل‌کاری) و… می باشد. این پارک معماری متفاوتی با سایر پارک‌های تهران دارد و در آن یک آبشار مصنوعی و یک حوض زیبا و تعدادی المان هنری تجسمی قرار دارد. با بالا رفتن از پله‌های پشت آبشار به طبقات بالایی پارک می‌رسید و از آن‌جا نمایی زیبا از شهر تهران را خواهید دید.


بوستان جمشیدیه

بوستان آب و آتش
پارک آب و آتش یکی از جدیدترین پارک‌های شهر تهران است که فضایی متفاوت و مدرن دارد و همه روزه به خصوص در فصول گرم سال، تعطیلات و در ساعات پایانی روز میزبان تعداد زیادی از گردشگران است. این پارک دارای امکانات تفریحی مختلف همچون فانوس دریایی، مراسم نقاله خوانی، فضای بازی با آب، پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه رانی، آبنما، برج آتش، آلاچیق و محیط سبز می باشد. در این پارک آموزش اسب سواری و همچنین امکانات دیگری مثل پارک دستگاه خودران یا دوچرخه ایستاده است که باوجود حرکت روی دو چرخ در یک محور از تعادل جالبی برخوردار می شود و با این وسیله برقی می توانید به راحتی در گوش و کنار پارک گشت بزنید. فانوس دریایی که می شود از آن بالا رفت و مناظر را تماشا کرد بعلاوه آمفی تئاتر رو باز و امکان گرفتن عکس با لباسهای سنتی ترکمن ها در چادر ترکمن ها از امکانات دیگر بوستان حضرت ابراهیم یا آب و آتش است.


بوستان آب و آتش

کلیسای پطروس مقدس
کلیسای انجیلی (پطرس مقدس) مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان امام *****، خیابان سی تیر واقع شده است. این کلیسا در سال ۱۸۹۱ میلادی توسط میسیونرهای پروتستان که در تهران مستقر شده بودند بنا گردیده است. کلیسا که تلفیقی است از سبک معماری اروپایی و ایرانی دارای پلان بازیلیک مستطیل شکل با ابعاد ۲۵ در ۵ متر است که در جهت شمال به جنوب قرار دارد و محراب آن که دارای پلان ذوذنقه ای شکل است در سمت جنوبی بنا قرار دارد. دیوارها به ارتفاع ۱۱ متر بنا شده اند. مصالح بکار رفته آجر و خشت می باشد ودیوارهای داخلی آن با گچ پوشانده شده است. پوشش خارجی سقف کلیسا شیروانی می باشد. کلیسا دارای نورگیرهای متعددی بر روی کلیه دیوارها به جز دیوار شمالی می باشد و دارای دو ورودی در دیوار غربی و یک ورودی در دیوار شرقی می باشد. برج ناقوس کلیسا در قسمت غربی بنا و در مجاورت دیوار خارجی محراب است. بنای این کلیسا در سالهای اخیر بصورت اساسی تعمیر شده است. از نمونه های دیگر کلیسا در کشورمان می توان به کلیسای کانتور قزوین اشاره کرد.


کلیسای پطروس مقدس

پل طبیعت
پل طبیعت یک پل سه طبقه غیرخودرویی و پیاده رویی می باشد که در مهر ۱۳۹۳ در شهر بزرگ تهران افتتاح شد. در طراحی این پل از معماری پل‌های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط‌ زیست و طبیعت است که نمونه مشابه آن در پارک‌ های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شده است. پل طبیعت بر روی بزرگراه مدرس احداث شده است و پارک طالقانی را به بوستان آب و آتش متصل می‌کند. از جمله امکانات این پل رستوران و کافی‌شاپ، فضای سبز زیبای کار شده در دو طرف پیاده راه و کافه گالری اشاره کرد. این پل با توجه به پس‌زمینه‌های زیبایی که در اطراف آن دیده می‌شود، به محلی زیبا برای عکاسی و گرفتن عکس‌های یادگاری هم تبدیل شده است.


پل طبیعت

دریاچه مصنوعی خلیج فارس (دریاچه چیتگر)
دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج‌فارس بزرگترین دریاچه‌ای مصنوعی کشور است است که در شمال غرب تهران، شمال پارک جنگلی چیتگر یکی از بزرگ ترین پارگ های جنگلی ایران است قرار دارد که از قدیمی ترین بوستان های پایتخت نیز قلمداد می شود. وقتی شما به چیتگر بروید برای دوچرخه سواری های پاییزی آخر هفته، از دور، دریاچه خلیج فارس قابل مشاهده است. دریاچه چیتگر، مساحتش حدود ۱۴۰ هکتار و منبع اصلی تامین آب دریاچه چیتگر، رودخانه قدیمی می باشد که در این منطقه جریان دارد. این دریاچه دارای مجموعه تفریحی، ورزشی و گردشگری نیز می باشد.


دریاچه چیتگر

باغ موزه هنر ایرانی
باغ موزه هنر ایرانی با متراژی کمتر از یک هکتار در منطقه الهیه تهران واقع شده است و از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول است. این بنا با تعمیراتی که از سال ۱۳۸۴ در آن شروع شده است در تاریخ ۱۳۸۶ با تغییر کاربری تبدیل به باغ موزه هنر ایرانی شد. این باغ دارای جاذبه‌هایی از جمله نمایشگا‌ه و کارگاه‌های هنری، فضای سبز و باغ ایرانی و مرکز فروش صنایع دستی و محصولات فرهنگی است. اما یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این باغ ماکت‌های اماکن دیدنی و تاریخی کشورمان است که گفته می‌شود برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی به هنرمندان ایتالیایی سفارش داده شده است.


باغ موزه هنر ایرانی

آبشار تهران
پارک آبشار تهران که در سال ۹۰ راه اندازی شده است یکی از جاذبه های کمتر شناخته شده تهران به شمار می رود. آبشار مصنوعی بر فراز کوه ها باعث زیبایی محیط شده و در کاهش دمای محیط به شدت تاثیر گذار است. آبشار تهران شامل باغ راه‌هایی در دل کوهستان می‌باشد که با استفاده از مصالح طبیعی سنگ و چوب ساخته شده و طرّاحی شیب پیاده راه‌های آن به گونه‌ای است که حتی کودکان و سالمندان نیز تا بالاترین ارتفاع می‌توانند به کوه پیمایی بپردازند. این آبشار با الهام از باغ‌های سنتی ایرانی به صورت طبقه طبقه ساخته شده است که هر طبقه شامل فضای سبز، آلاچیق و برکه‌ای متفاوت از طبقه دیگر می‌باشد. در ساخت این آبشار از مصالحی استفاده شده است که با طبیعت همخوانی دارند. آبشار مصنوعی نیز در بالاترین ارتفاع مجموعه قرار دارد.


آبشار تهران

روستای وردیج (روستاهای آدم سنگی)
روستای وردیج که از توابع کن به شمار می رود، یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی اطراف تهران است که در غربی ترین نقطه این استان قرار دارد. نکته جالب در مورد این روستا مجسمه های طبیعی است که در اثر فرسایش سنگ ها به وجود آمده است. وردیج قلمرو فرمانروایی آدمک‌های سنگی است؛ روستایی شامل باغستان‌های سیب، گیلاس، هلو، گلابی، گردو و انگور و در جای جای آن سنگ‌های صیقل خورده به شما چشمک می‌زنند. شاید اگر برای اولین بار سنگ تراشه‌ های طبیعی روستای وردیج را ببینید، خیال کنید این صورتک‌ های پر از حفره بازمانده‌ های یک قلعه قدیمی هستند که در کنار جاده ساخته شده است. برخی بر این باورند این سنگ تراشه ها بقایای قلعه‌ ای از زمان قدیم است؛ البته این نظر تنها یک گمان است. عده‌ ای دیگر به وجود آمدن این اشکال را ناشی از فرسایش می‌ دانند و اما هستند افرادی که این نظر را هم به طور قاطع انکار می‌ کنند. از دیگر روستای جالب و منحصر بفرد کشورمان روستای کندوان می باشد که این روستا در تبریز قرار دارد.


روستای وردیج

دلفیناریوم برج میلاد
دلفیناریوم برج میلاد تهران اولین و تنها دلفیناریوم غیر ساحلی در پایتخت ایران واقع در محل اختصاصی برج میلاد است و دارای با تجربه ترین مربیان خاورمیانه در حد استاندارد های بین المللی می باشد. در حال حاضر در این پارک، چهار شیر دریایی زندگی می کنند که از کشورهای اسپانیا، هلند و آمریکای جنوبی آورده شده و توسط بهترین مربیان خاورمیانه آموزش دیدند. این شیرهای دریایی با انجام حرکات آکروباتیک گردشگران رو تشویق به بازدید از آن می کنند. این مکان سه هزار و ۲۰۰ متر مربع وسعت دارد و ظرفیت پذیرایی از بازدیدکنندگان روزانه در هر سانس ۱۲۰۰ نفر می باشد. آموزش های لازم به شیرهای دریایی برای گرفتن عکس یادگاری، کشیدن نقاشی ونواختن ساز دهنی داده شده است. پارک دلفین های برج میلاد تهران از طریق تکنولوژی شبیه سازی شده آب اقیانوس قابلیت نگهداری انواع پستانداران دریایی رو در پایتخت ایران فراهم کرده است.


دلفیناریوم برج میلاد

خانه فخرالملوک (رستوران سنتی نان و نمک)
خانه فخرالملوک بیش از ۲۲۰ سال قدمت دارد و در زمان قاجار ساخته شده است. این خانه متعلق به فخرالملوک و نیرالملوک، از نوادگان میرزا عیسی وزیر، معروف به قائم مقام، وزیر محمد شاه قاجار بوده است. پس از فوت آنها، خانه مدت طولانی خالی از سکنه و متروکه بود. این خانه در سال ۱۳۸۸ به ثبت آثار ملی رسید و مرمت و بازسازی آن انجام شد. در حال حاضر خانه فخرالملوک قاجار به جاذبه گردشگری تاریخی تهران تبدیل شده است. این خانه هر ساله میزبان جشن ها، نمایشگاه ها و برنامه های خاصی مانند عید است.
ساختمان، یه حیاط کوچیک و جمع و جور دارد و یک حوض آبی وسطش. یک شاه نشین دارد که پر آیینه کاری و گچ بری و مقرنس کاری های واقعاً زیباست. سقف بنا هم آیینه کاری و گچبری زیبای دارد. اتاق شاه نشین قبلاً ارسی داشته، اما چون حسابی داغون شده بود، به جاش درهای شیشه ای نصب می کنند. این ساختمان یه اتاق گوشواره، بالکن، پشت بام و سرداب هم دارد.


خانه فخرالملوک

برج آزادی
برج آزادی نه تنها تا پیش از افتتاج برج میلاد به عنوان نماد تهران و یکی از میدانگاه های بزرگ پایتخت به شمار می رفت، بلکه از سابقه تاریخی در این شهر برخوردار بود. این برج در طول حیات نزدیک به نیم قرنی خود حوادث و رویدادهای زیادی را دیده است. حالا برج آزادی به عنوان یکی از شاخصه های معماری شهر تهران، به عنوان یک مرکز فرهنگی و هنری تبدیل شده و تحت نظر بنیاد فرهنگی و هنری رودکی اداره می شود.


برج آزادی

دربند
دربند یکی از محله‌های تهران، پایتخت ایران و از دهکده‌های قدیمی شمیران و در شمال باغ سعدآباد است. محله دربند از مناطق خنک و گردشگری تهران است. بر پایه نظرسنجی‌های انجام شده دربند نخستین گزینه شهروندان تهرانی برای پذیرایی از میهمان خارجی و شهرستانی است و پس از آن فشم، لواسان، درکه و فرحزاد قرار دارند. در گذشته‌ای نه چندان دور در این محله به زبان تاتی سخن گفته‌می‌شد. البته هنوز در روستاهای دربند مانند پس قلعه زبان تاتی رایج است. در کشورمان مناطق تفریحی طبیعی فراوانی وجود دارد که در این جا پارک باباامان خراسان شمالی را به شما گردشگران عزیز پیشنهاد می دهیم.


دربند

مطالب مرتبط : ۱۱ مکان مهم استان زنجان که باید رفت+تصاویر

منبع: تورکیش-تورمشهد.com
 
بالا