برگزیده های پرشین تولز

۵ موردی که آیفون ۶ قادر به انجام آن ها نیست اما پرچم دار ویندوز فونی می تواند انجام دهد

AmirK2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 فوریه 2011
نوشته‌ها
77
لایک‌ها
20

تعداد کاربران ویندوز فون در سرتا سر جهان در مقابل رقبا بسیار کم است. همین تعداد اندک باعث می شود که شما خاص به نظر برسید! به عنوان مثال اگر در مهمانی ها و یا مکان های دیگر که میوه فراوان است، شما گوشی ویندوز فونی خود را که رنگ کاشی های آن همچون رنگ میوه های موجود در آن مهمانی متنوع است را در دست بگیرید، هر کسی را مجذوب خود می کند و ممکن است از شما درخواست کنند تا دقایقی با گوشی ویندوز فونی شما کار کنند.

ویندوز فون در امر برنامه ها کمی مشکل دارد و همین موضوع باعث می شود که برخی در خرید یک گوشی ویندوز فونی تردید کنند. اما در مقابل پشتیبانی با ارزش مایکروسافت از گوشی های ویندوز فونی قرار دارد. همه ما می دانیم که برند مایکروسافت اثبات شده است و اکثریت جامعه آن را قبول دارند و ما این موضوع را بار ها در سایت های مختلف مشاهده کرده ایم.

بگذریم! کاربران ویندوز فون به خوبی ویژگی های این پلتفرم دوست داشتنی را می شناسند. حال می خواهیم به بررسی ۵ مورد که پرچم دار ویندوز فونی توانایی انجام آن ها را داشته اما آیفون ۶ اپل نمی تواند انجام دهد، بپردازیم.


دوربین
حال که در بخش مقایسه دوربین هستیم، بگذارید با تثبیت کننده تصاویر شروع کنیم. چه باور داشته باشیم و یا نه، آیفون ۶ تثبیت کننده تصویر ندارد. شرکت اپل بر این باور است که با گرفتن تصاویر متعدد پشت سر هم و تبدیل آن ها به یک عکس HDR و همچنین تنظیم دقیق حساسیت ISO، می توان عملی مشابه تثبیت کننده تصویر را انجام داد. اما این روش هرگز نمی تواند جایگزین تثبیت کننده تصویر شود.

حالت HDR زمانی بهتر عمل می کند که شما از یک شیء ثابت با کمترین لرزش دست، عکس بگیرید. اما اگر آن شیء در حال حرکت باشد، با گرفتن تصاویر متعدد شما مشاهده می کنید که تصویر مات می شود. مورد دومی که دیده می شود، نویز در تصاویر است. به این صورت که تصویر نهایی دانه دانه به نظر می رسد البته این نویز چندان چشمگیر نیست. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که شرکت اپل با معرفی آیفون ۶، نشان داد که کیفیت تصاویر ثبت شده و همچنین قدرت دوربین نسبت به نسل گذشته این گوشی تفاوت بسیاری داشته است. در حال حاضر هم دوربین آیفون ۶ عملکرد بسیار خوبی را در اختیار کاربر می گذارد.

در طرف دیگر، پرچم دار ویندوز فونی، یعنی لومیا ۹۳۰ قرار دارد. دوربین لومیا ۹۳۰ به لرزشگیر اپتیکال مجهز شده است. بنابر این شما نیازی نیست که چندان نگران لرزش دست خود هنگام تصویر برداری و یا فیلم برداری باشید! زیرا لنز گوشی همراه با لرزش دست شما، تکان می خورد و از تار شدن تصاویر و فیلم ها جلوگیری می کند. همین موضوع باعث می شود تا دهانه لنز باز تر شده و دوربین بتواند در محیط های تاریک و یا روشن، تصاویر مناسبی را به ثبت برساند. اگر گوشی لومیا شما لرزشگیر اپتیکال دارد، به داخل نرم افزار دوربین بروید و سپس به لنز گوشی نگاه کنید. مشاهده می کنید که لنز همراه با لرزش و جابه جایی دست شما تکان می خورد.

یکی دیگر از ویژگی هایی که می توان در مورد آن بحث کرد، توانایی ثبت تصاویر خام با فرمت DNG می باشد. این یکی از ویژگی هایی است که در گوشی های بالارده ویندوز فونی وجود دارد و یکی از مواردی است که بسیار مورد توجه عکاسان حرفه ای است. و دلیل اهمیت ثبت تصاویر خام این است که قدرت مانور دهی عکاس بر روی تصویر ثبت شده در نرم افزار هایی مانند فتوشاپ بیشتر است. در واقع اهمیت تصاویر خام را عکاسان حرفه ای درک می کنند.


سیری و کرتانا
کرتانا یکی از ویژگی های خارق العاده گوشی های ویندوز فونی است. در زیر مواردی را می خوانید که کرتانا قادر به انجام آن ها بوده ولی سیری نمی تواند انجام دهد.

کرتانا را حتی هنگامی که صفحه گوشی قفل و در حالت آماده به کار است، تنها با گفتن جمله “Hey Cortana” روشن کنید! سیری نیز تونایی اجرا شدن با دستور صوتی را دارد اما برای این کار ابتدا باید صفحه تلفن روشن بوده و قفل نباشد.

شما می توانید دستورات خود را به صورت متنی به کرتانا بدهید و این ویژگی برای هنگامی که شما در جلسه و یا مکانی هستید که نباید سر و صدا باشد، بسیار کاربردی است. شما نمی توانید این کار را با سیری انجام دهید.

یکی دیگر از مواردی که نمی توان آن را برای سیری عیب بزرگی دانست این است که کرتانا نحوه صحبت کردن بسیار دوستانه تری داشته و از لحاظ گفتاری به انسان شباهت بیشتری دارد. اما هنگامی که با سیری صحبت می کنید، احساس ماشینی و مصنوعی بودن را مشاهده می کنید.

کرتانا در آینده نزدیک برای پلتفرم های اندروید و iOS نیز منتشر خواهد شد. اما به این نکته توجه داشته باشید که این دستیار صوتی بر روی پلتفرم ویندوز عملکرد متفاوتی نسبت به دو پلتفرم دیگر خواهد داشت و شما نمی توانید از تمام ویژگی های آن بر روی سایر پلتفرم ها استفاده کنید.


کاشی های زنده
رابط کاربری اپل، ساده، زیبا اما در عین حال گنگ است. منظور از کلمه گنگ مفهوم ذهنی آن نیست! منظور این است که اعلانیه هایی که برای برنامه های مختلف وجود دارد، تنها به صورت یک تکه قرمز رنگ در کنار آن برنامه ظاهر می شوند و این می تواند برای کاربر قدری وقت گیر باشد. در مقابل کاشی های زنده ویندوز فون، اعلانیه ها را مستقیم به شما نشان می دهند و کافیست که آن ها را بر روی صفحه استارت پین کنید.

با یک نگاه کوتاه بر روی صفحه استارت گوشی های ویندوز فونی می توان متوجه وضعیت آب و هوا، اخبار روز، آهنگ در حال پخش و… شد. اگر اعلانیه ای داشته باشید، کاشی مربوطه به صورت زنده آن را به شما نشان می دهد. بدون این که وارد برنامه مورد نظر شوید! و همین موضوع می تواند در صرفه جویی وقت به کاربر کمک شایانی کند.

به رابط کاربری آیفون می رسیم. فرض کنید که روزانه کاربر ۵۰ اعلانیه از سوی برنامه های مختلف دریافت کند. اگر چک کردن هر اعلانیه حدود ۵ ثانیه وقت بگیرد، مجموعا کاربر باید ۲۵۰ ثانیه از وقت روزانه خود را صرف چک کردن اعلانیه ها کند. این رقم در هفته به ۱۷۵۰ و در ماه به ۷۰۰۰ ثانیه می رسد. ۷۰۰۰ ثانیه یعنی چیزی حدود ۲ ساعت! یعنی شما در ماه باید ۲ ساعت از وقت خود را تنها صرف چک کردن اعلانیه ها کنید!

از نظر کاربران آیفون ممکن است که بخش notification shade پاسخ گوی تمام موارد فوق باشد. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که اعلانیه مربوط به تمام برنامه ها در بخش notification shade نمایش داده نمی شود. حتی اگر شما کاربر آیفون باشید و برای حدود یک ساعت فراموش کنید که یک اعلانیه را چک کنید، برای این که آن را بخوانید، می بایست به داخل برنامه مورد نظر بروید.


صفحه خانه قابل شخصی سازی
علاوه بر ویژگی های کاشی های زنده که در بالا گفتیم، شما می توانید آن ها را بنا بر سلیقه خود شخصی سازی کنید. چیدمان را تغییر دهید و یا به کمک نرم افزار های مختلف آن ها را شخصی سازی کنید.

شما هرگز دو گوشی ویندوز فونی را نخواهید یافت که چیدمان آیکون ها یا همان کاشی های یکسانی داشته باشند. بر روی هر گوشی ویندوز فونی می توانید صفحه استارت را شخصی سازی کنید. دوست دارید کاشی ها را در مکان های مختلفی قرار دهید؟ اندازه آن ها را تغییر دهید؟ و یا این که رنگ آن ها را عوض کنید؟ تمام این ها در گوشی های ویندوز فونی امکان پذیر است. اما در مقابل، کاربر آیفون برای شخصی سازی محدود تر است.


قابلیت Kid’s Corner
اگر شما فرزند کوچک دارید و نمی خواهید که هنگام کار با گوشی به برخی اطلاعات شخصی شما مانند تصاویر، ایمیل ها، شماره تلفن ها و… دسترسی داشته باشد، کافیست که از قابلیت Kid’s Corner استفاده کنید تا دسترسی را برای فرزندتان محدود تر کنید و دیگر نگران اطلاعات محرمانه خود نباشید.

سخن پایانی
۵ موردی که در بالا به بررسی آن ها پرداختیم، مواردی بودند که گوشی های ویندوز فونی می توانند انجام دهند (برخی از ویژگی ها مانند لرزشگیر اپتیکال دوربین و Hey Cortana را تنها پرچم داران ویندوز فونی دارند) و گوشی آیفون ۶ قادر به انجام آن ها نیست. البته گوشی های آیفون در برخی از موارد نسبت به گوشی های ویندوز فونی برتری دارند اما هدف این مقاله بیان ویژگی هایی است که به نوعی گوشی های ویندوز فونی در آن ها برتری دارند.

آیا شما ویژگی های دیگری را می شناسید که گوشی ویندوز فونی توانایی انجام آن ها را داشته ولی آیفون ۶ نتواند انجام دهد؟

منبع: وینفون
 
بالا