• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

7 راه برای شناسایی استراتژی بازاریابی رقبا

aftabgardun_erfan

Registered User
تاریخ عضویت
21 نوامبر 2012
نوشته‌ها
84
لایک‌ها
28
محل سکونت
تهران
7 راه برای شناسایی استراتژی بازاریابی رقبا

چطور در بین رقیبانتان حضوری پر رنگ داشته باشید؟!
چگونه رقیبان خود را بشناسید؟!
به نظر شما رقیبانتان از کدام روش بازاریابی و تبلیغات استفاده میکنند؟!

تحقیقات نشان میدهد که امروزه در انواع کسب و کارها، تبلیغات نقش اساسی و مهمی را ایفا میکند. حال آنکه تبلیغات میتواند به روش های مختلفی از جمله: تبلیغات پیامکی و ارسال اس ام اس انبوه، تبلیغات رسانه ای، تبلیغات مجازی و ... باشد. اما بر اساس این تحقیقات، میتوان با اطمینان گفت که ارسال اس ام اس نقش بسیار مهمی را در گسترش و توسعه کسب و کارها ایفا میکند. اگر شما جزء افرادی هستید که مایل به رقابت با رقبا هستند، پیشنهاد میکنم در ادامه این مقاله کوتاه همراه ما باشید، تا تکنیک های شناسایی استراتژی رقیبان را بیاموزید و از این روش ها در شرایط سخت رقابتی، استفاده کنید...

ابتدا مفهوم ساده ای از رقابت را بیان میکنیم:
رقابت عبارت است از روش قدرت طلبیِ ابزاری و انسانی، برای برتری بر حریفان با تدبیر، تدّبر و تحول دائمی.
کسانی که در تلاش برای پیشی گرفتن از رقیبانشان هستند، همواره باید خود را به سمت تکنولوژی های به روز و روش های جدید سوق دهند، تا بتوانند در این رقابت پیروز شوند.

به گفته توماس ولف : هیچ چیز در جهان، به اندازه احساس موفقیت، بار را از دوش انسان بر نمیدارد.

شركت‌ها به منظور افزایش فروش در بازارهای مختلف، نیازمند یک برنامه ریزی دقیق هستند؛ که بر مبنای روش های جدید تبلیغاتی و استراتژی های رقیبان انجام میشود. چرا كه بدون در نظر گرفتن وضعیت شركت‌های رقیب و مشخص كردن نقاط قوت و ضعف، نمی‌توان به برتری و جایگاه متمایز نسبت به رقبا دست یافت.
مراحل فرآیند برنامه ریزی به شرح زیر است :
• مشخص كردن عوامل رقابتی مهم
• جمع‌آوری اطلاعات مربوط به این عوامل، از شركت‌های رقیب
• تعیین نقاط قوت و وجه تمایز شركت از سایر رقبا
• تعیین جایگاه شركت در بازار
• تثبیت جایگاه شركت در بازار
تجزیه و تحلیل رقبا در درجه اول مستلزم شناسایی رقبای اصلی است. اما رقبای یک شرکت همیشه به وضوح ظاهر نمی شوند. نزدیکترین رقبا آنهایی هستند که همانند خود شرکت هستند؛ با بازار هدف مشترک و بازاریابی مشابه. رقیبان دوردستی هم وجود دارند که با ظهور تکنولوژیهای جدید به میدان می آیند.

در ادامه 7 راه ساده برای شناسایی رقیبان و پیشی گرفتن از آنها را آماده کرده ایم. شما با مطالعه این روش ها و به کار گیری آنها در بازاریابی خود، میتوانید شروعی موفقیت آمیز را تجربه کنید و در پی این شروع پر قدرت، بازاریابی و تحقیقات درباره استراتژی های رقیبان را ادامه دهید تا این تلاش ها منجر به موفقیت 100% شما شوند.

1- در Google Alerts ثبت نام کنید
مطلع شدن از فعالیت های آنلاین رقبا از طریق Google Alerts، کاملاً مجانی است و نصب آن بسیار آسان می باشد. کافیست اسامی رقبا را در قسمت مربوطه جست و جو کنید و نتایجی مانند: اخبار، وبلاگ ها، ویدئو ها و مذاکره ها و … را که می خواهید از آن ها مطلع شوید، مشخص کنید. همچنین این اطلاعیه ها می توانند به صورت روزانه یا هفته ای برایتان ارسال شوند.

2- از طریق شبکه های اجتماعی با رقبای خود در تماس باشید
متداول ترین روش اطلاع از فعالیت های رقیبان، پیگیری این فعالیت ها از طریق شبکه های اجتماعی می باشد. شما با جستجوی رقیبان خود، در انواع شبکه های اجتماعی، میتوانید از روند فعالیت های آنان مطلع شوید.

3- در نامه های پستی و تبلیغاتی رقیبتان عضو شوید
در ایمیل و کمپین های بازاریابی رقبایتان ثبت نام کنید. به زودی خواهید دید آن ها چه پیشنهاداتی را برای مشتریانشان ارائه می کنند. شما نیز میتوانید به روش خودتان و با به کار بردن خلاقیت، تبلیغات پر بازده ای را ارائه نمایید.

4- یک خریدار واقعی باشید
برنامه هایی را برای خرید به صورت آنلاین و یا از فروشگاه ترتیب دهید؛ تا تجربه ی مشتریان رقبای خود را از نزدیک امتحان کنید. از شیوه های خدمات به مشتری و هم چنین چگونگی دسته بندی، قیمت و تجارت محصولات یادداشت برداری نمایید و همواره خلاقیت و نوآوری را در روش های خود ابداع کنید.

5- از غرفه های تجاری آن ها در نمایشگاه ها دیدن نمایید
وقتی که به نمایشگا های تجاری می روید مطمئن شوید که چند نمونه از محصولات رقبا را بردارید؛ این یک فرصت مناسب است تا اطلاعاتی را درباره ی بروشورها، قیمت و خط تولید جمع آوری کنید، به طوری که بتوانید در جریان تمایلات صنعت و بازار قرار بگیرید.
یک داستان جالب از مدیر بخش «لامپ خلاء» شرکت جنرال الکتریک وجود دارد که میگوید، روزی با خوشحالی به دفتر مدیرعامل می رود و می گوید که کسب وکار بازار این محصول را 20 درصد افزایش داده است. مدیرعامل بلافاصله وی را اخراج می کند و به او می گوید «دلیل این افزایش این بوده که رقبای ما از این صنعت خارج شده اند. تو باید ما را وارد صنعت ترانزیستور می کردی!» شرکتها باید مدام مراقب تکنولوژی های جدیدی که محصولات فعلی آنها را تهدید می کنند باشند تا بتوانند تهدید ظهور آنها را، به فرصتی برای سرمایه گذاری تبدیل کنند. این موضوع در صنایعی مثل گوشی موبایل، لوازم الکترونیکی و خدمات اینترنتی تبدیل به یک اصل شده است.

6- سایت های اینترنتی رقبایتان را نظارت کنید
چک کردن مرتب سایت اینترنتی رقبا اطلاعات زیادی را در مورد آن ها به شما می دهد. از قابلیت های تازه ای که آن ها اضافه می کنند آگاه باشید و ببینید چه ویژگی هایی ممکن است بدست آورند. فراموش نکنید که تنها فروشندگان محلی، رقیبان شما نیستند؛ فروشندگان آنلاین نیز، همواره یکی از بزرگترین رقبای شما هستند.

7- تبلیغات صحیح را دست کم نگیرید
روش تبلیغات یکی از بزرگترین راه های نفوذ به قلب مشتریان و در نهایت ایجاد فروش بیشتر است. پس همواره سعی کنید روشهای تبلیغات رقبا را بشناسید و با به کار گیری کمی خلاقیت و ابتکار، این تبلیغات را به شیوه ای جدید ارائه کنید.

نگاهی به فعالیت رقبایتان به طور گسترده تری به شما کمک خواهد کرد تا از همه پیام های بازاریابی که برای مشتریانتان ارسال می شود مطلع شوید. فقط در این صورت است که می توانید در صدر بازی قرار بگیرید.


منبع : smsacc.com
 
بالا