برگزیده های پرشین تولز

Advertising agency (بنگاه های تبلیغاتی) عقب افتاده در ایران

behnam_2000

Registered User
تاریخ عضویت
24 ژانویه 2007
نوشته‌ها
1,763
لایک‌ها
2,016
در ایران تبلیغات همه به شکل bulk advertising (عمده) صورت می گیرد. یعنی شما یک ناحیه که به اصطلاح zone گفته میشود را می خرید و بنر شما همراه با بنر های دیگر در یک مدت زمان مشخص در وبسایت یا وبسایتها نشان داده می شود. و یا بر اساس تعداد نمایش (Impression) به شما فروخته میشود.

در هیچکدام از این شرکتها چیزی به نام تبلیغات هدفمند یا targeted Advertising وجود ندارد
در مثال زیر من توضیح می دم که چرا تبلیغات هدفمند لازم هست و تا چه حد درآمد همه را افزایش می دهد و همچنین کاربر را از شر ده ها تبلیغ زشت در یک صفحه نجات می دهد.
توجه داشته باشید که این روش در خارج قبل از سال 2000 در حال انجام شدن بوده یعنی چیزی حدود 15-20 سال.

ما برای اینکه بتوانیم تبلیغات هدفمند داشته باشیم باید یک سری اطلاعات از بازدید کنندگان وبسایتمان داشته باشیم.
برای مثال سایت پرشین تولز را در نظر می گیریم.
اگر مدیر سایت در موقع ثبت نام قادر بود, سن, جنسیت, وضعیت تاهل, میزان درآمد و ... را از کاربران بگیرد می توانست آگهی های مرتبط به آنها را با قیمت بیشتری نمایش دهد.

برای مثال شما آگهی فروش گوشی های بالای 2 میلیون را به افرادی که سطج درآمدشان 5 میلیون در ماه بود و سنشان بیشتر از مثلا 25 سال بود نمایش می دادید.
یا اگر آگهی شما مربوط به بازی های آنلاین بود شما به کاربران زیر 20 سال مذکر نمایش می دادید.
برای آگهی کلاس های کنکور به کاربران 17-18 سال نمایش داده میشد.
برای خرید ماشین به افراد با درآمد بالا و بالای مثلا 25 سال نمایش داده میشد و صد ها مثال دیگر.

هر چه اطلاعات بیشتری از بازدید کنندگان داشته باشید می تونید آگهی های مرتبط تری به آنها نشان دهید.


در حالت عادی شما یک تبلیغ را به تمام بازدید کنندگان سایتتان نشان می دهید تا بلکه یک نفر علاقه مند شود و آنرا خرید کند
برای مثال شما تبلیغ تور گردشی را به همه نشان می دهید تا آنکسی که قصد مسافرت دارد از بین 10,000 بازدید کننده روی آن کلیک کند
در صورتی که 9,999 نفر فقط تبلیغ را دیده اند و به آن علاقه نداشته اند.
حالا فرض کنید که شما دقیقا می دانستید که هر کدام از این 10,000 به چه چیزی علاقه دارد! و شما با نشان دادن تبلیغ مرتبط هر کدام از بازدید کننده ها را به یک خریدار تبدیل می کردید.
در عمل چنین چیزی امکان پذیر نیست ولی میشود به آن نزدیک شد.

برای مثال شما تبلیغات کفش مردانه را به تمام کاربران نشان می دهید. نیمی از کاربران که زن هستند کالایی دیده اند که به دردشان نمی خورد. شما باید برای کاربران زن کفش زنانه را تبلیغ کنید. اگر سنشان کمتر بود, کفش های بچه گانه قرار بدهید و ...

شرکت های مثل دابلکلیک برای هر یک از کاربران وب یک آیدی قرار می دهند. برای مثال من زمانی که از یک سایت عکاسی دیدن می کنم و مثلا جدیدترین دوربین دیجیتال رو چک می کنم. چند ساعت بعدش در یک سایت دیگر تبلیغ دوربین دیجیتال را می بینم!

آن سایت عکاسی از طریق دابلکلیک تبلیغاتش را نشان می داد زمانی که من از آن بازدید کردم یک کوکی روی کامپیوتر من قرار می گیرد که بعدا قابل شناسایی باشم. علاوه بر آن سرور دابلکلیک یک پروفایل برای من میسازد که مثلا behnam_2000 در فلان تاریخ از سایت عکاسی دیدن کرد با کی ورد "جدیدترین دوربین سال" وارد سایت شد. پس علاقه اش مربوط به دوربین های جدید سال هست. باید تبلیغات مربوط به دوربین برای او نشان داده شود.

من اگر قبلش در مورد تور های گردشی سرچ می کردم یکی از تبلیغاتی که در آن سایت عکاسی می دیدم قطعا در مورد تور گردشی می بود.
با تبلیغات هدفمند موضع سایتها زیاد دارای اهمیت نیست کسی وارد سایت عکاسی می شود به این معنی نیست که حتما قراره دوربین بخرد و تمام تفریح و زندگی این فرد مربوط به دوربین و عکس می شود. وقتی پروفایل شما که شامل تمام علایق و وبگردی هایتان هست در اختیار شرکت تبلیغ دهنده باشد. دقیقا می داند که چه چیزی را در چه زمانی و چه وبسایتی به شما نشان بدهد.

فرض کنید مدیر پیتی قادر بود اطلاعاتی مانند اینکه هر کاربر به چه تاپیکی سر می زند را استخراج کند
مثلا شخصی که تاپیک های مهاجرت را می خواند علاقه به مهاجرت دارد.
هر چه اطلاعات شما بیشتر و دقیق تر از کاربر ها باشد تبلیغ های هدفمند تری می توانید نشان بدهید

لازم نیست هر سایتی این اطلاعات را خودش به تنهایی به دست آورد. چنین چیزی امکان پذیر نیست مگر اینکه شما یک فرم سه صفحه ای جلو کاربر موقع ثبت نام قرار دهید و از هر بازدید کننده هم بخواهید که این فرم سه صفحه ای را پر کند تا شما بدانید چه تبلیغی نشانش دهید.

این اطلاعات از تمام وبسایتها که عضو آن شرکت تبلیغاتی هستند گرفته میشود و همه از آن سود می برند.
این اطلاعات از خود کاربر بدست میاد و از طریق صفحه هایی که بازدید می کند.
اگر شخصی وارد یک وبسایت شود که در آن نوشته شده باشد بالاترین نرخ سود بانکی. در کنار پروفایل این بازدید کننده ( در سرور نشان دهنده تبلیغ )باید نوشته شود که این شخص علاقه به سپرده گذاری دارد و تبلیغات یکی از بانکها را به اون نشان داده شود ...

جای یک همچین سیستمی در ایران خالی هست. اگر چنین چیزی اجرا شود درآمد وبمستر ها 7-8 برابر و یا شاید بیشتر شود بسته به اینکه این سیستم تا چه حد می تونه از بازدید کننده اطلاعات بدست بیاورد.
من خودم یک زمانی علاقه داشتم یک advertising network واقعی راه بی اندازم و تا حدودی سرمایه اش را داشتم. ولی چنین سیستمی کاره یک نفر نیست و چندین فرد متخصص و دارای تجربه در وب ایران را می طلبد
 

herkool2000

Registered User
تاریخ عضویت
27 فوریه 2010
نوشته‌ها
540
لایک‌ها
392
نوشته خیلی خوبی بود.
اگه یادتون باشه سایت ادگاه چند سال پیش با سرمایه زیاد وارد شد و برای هر بازدید صفحه 3 تومن پرداخت میکرد.و تبلیغاتی که نمایش داده میشد نسبتا هدفمند بود.که البته سایت بعد چند ماه هک شد و دیگه ادامه ندادن.که بنطرم علت شکستشون تجربه پایین در این زمبنه بود.
 

the boy

ستاره پاتوق
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 ژانویه 2010
نوشته‌ها
3,174
لایک‌ها
7,210
چی جوری میخواین بفهمین ؟ گوگل با سرویساش همه اطلاعات ما رو میگیره جستجو - جیمیل - مپ و ...
شما چی جوری میخواین این اطلاعات رو بگیرین ؟

البته سیستم کلیکی بر پایه موبایل / اپ میشه زد موقعیت جغرافیایی رو میشه اونجوری گرفت مدل گوشی و سیستم عامل گوشی برای تشخیص وضع مالی کاربر و ...
 
بالا