شايد زماني كه طرحهاي پيراميدي با محصول وجود نداشت؛ ساده ترين محك تشخيص MLM از Pyramid اين بود كه نگاه كنيم يك طرح درآمدزايي، محصولي دارد يا نه. اما امروز چيزي كه زياد ديده ميشود طرحهايي هستند كه محصول در آنها بهانه اي بيش نيست به اين طرحها MLM هاي عضوگيري ميگوند.
خوب از كجا ميتوان فهميد كه اين محصول، بهانه است يا واقعي؟
چندين محك بسيار ساده براي اينكار مگويم كه نقاط مبهم و تاريك برطرف شود.
از خودتان بپرسيد:
"اگر فرصت درآمدزايي وجود نداشت آيا باز هم اين محصول را با اين قيمت مي خريدم؟" اگر جواب منفي باشد، احتمالا آن طرح، يك طرح پيراميدي است.
سئوال جالبتر اين است كه از خودتان بپرسيد:
"اگر از اين طرح درآمدزايي بيرون بيايم و ديگر توزيع كننده نباشم آيا باز هم به خريدن محصولات آن ادامه خواهم داد؟" باز هم اگر جوابتان منفي است احتمالا با يك طرح پيراميدي روبرو هستيد.
در نهايت، زيباترين محك اين است:
فرض كنيد كه مثلا شما وارد يك نتورك شده ايد و 1000 نفر زير مجموعه داريد
همانطور كه مي دانيم تعداد زيادي از زير مجموعه هايتان هنوز وروديهاي خود را نگرفته اند. اما حالا فرض كنيد به شما بگويند ديگر از امروز كسي از اين 1000 نفر حق ندارند عضوگيري كند. بعبارت ديگر اين هرم 1000 نفره نبايد بزرگتر شود. حالا دو امكان پيش مي آيد:
الف) اينكه هم كمپاني، هم شما و هم تمامي زير مجموعه هايتان از امروز ديگر هيچ سودي دريافت نمي كنيد و در واقع هرم از بين مي رود. در نتيجه طرح پيراميد است.
ب) اينكه هم كمپاني، هم شما و هم تمامي زير مجموعه هايتان با اينكه عضو جديدي نمي گيريد اما باز هم مي توانيد كلي سود كنيد. در نتيجه طرح شما MLM است.
حال سوال طبيعي كه پيش مي آيد اين است كه حالت "ب" چطور امكان پذير است؟ يعني چگونه وقتي هيچ عضو جديدي وارد مجموعه نمي شود اما باز هم همه از جمله خود كمپاني مي توانند سود كنند؟
همانطور كه در شكل زير مي بينيد، نكته كار خرده فروشي به افراد بيرون از هرم است.
در اين شكل، منظور از بازار مصرف شما، افرادي كه از طريق شما محصول را ميخرند اما به هر دليلي وارد طرح درآمدزايي نشده اند.
شما محصولات را به قيمت عمده فروشي مثلا 900 ريال از كمپاني ميخريد و به قيمت خرده فروشي (مثلا 1000 ريال) به مشتريهايتان در بازار مصرفتان مي فروشيد و سود حاصل (100 ريال) دريافت مي كنيد و علاوه بر آن هم درصدي از سود خرده فروشي ناشي از فروش زير مجموعه هايتان به بازار مصرفشان دريافت مي كنيد.
يكي ديگر از اين محكها است كه ببينيد از هر 10 نفر كه كار و محصولتان را معرفي مي كنيد چند نفر هستند كه وارد طرح نشوند اما از محصول خوششان بيايد و آنرا خريداري مي كنند. هر چقدر كه تعداد اين افراد بيشتر باشد بسادگي نشان دهنده اين است كه محصول شما مي ارزد و ديگر نيازي به داستان بافي راجع به برآورد قيمت محصول يا ارزش آن نداريم.
فقط مواظب باشيد گول نخوريد! منظور از محصولي كه اينجا صحبت شد، محصولي كه با خريد آن وارد نتورك مي شويد و نه محصولاتي كه در E-Shop نتورك مي دهند تا افراد بتوانند با پورسانتهايشان از آنها خريداري كنند. E-Shop هاي اين شكلي هيچ ربطي به نتورك ندارند.
حال مي توانيد با خيال راحت، اين محكها را در مورد شركت خود بكار ببريد تا بفهميد كه MLM كار ميكنيد يا Pyramid؟