عبور بزرگترين اتوبان جهان از ايران
سازمان ملل اعلام كرد: قرار است به زودي 24 كشـور از 32 كشـوري كـه خواهان احداث بزرگراهي از ژاپـن تـا غـرب روسيه هستند، توافقنامهاي را امضا كنند.
بـه گزارش خبـرگزاري فرانسه، بنا بر اعلام كميسيون اقتـصـادي و اجتماعي سازمان ملل براي آسيا و اقيانوس آرام (يونسكاپ)، نخستين بزرگراه فـرامـلـي آسيا در امتداد چندين راه از جنوب چين تا اندونزي و تا مرز روسيه با فنـلانـد از 32 كشور خواهد گذشت.
كيم هاك سو دبير اجرايي يونسكاپ گفت: اين بزرگراه 140هزار كيلومتري به همگرايي اقتصادي منطقهاي كمك زيادي خواهد كرد. وي افزود: همه اين 32كشور به طور اصولـي با امضاي اين توافقنامه موافقت كردهاند. سازمان ملل نخستين بار طرح احداث بزرگراه فرا ملي آسيا را در سال 1959 پيشنهاد داد اما درآن زمان به سبب موانع ژئوپوليتيكي تحقق آن عملي نشد.
مسير اصلي اين بزرگراه كه «بزرگراه آسيايي يك» نام دارد از توكيو آغاز خواهد شد و در استانبول پايان خواهد يافت و از كشورهـاي كره شمالي و جنوبي، چين, ويتنام و كامبوج و تايلند، ميانمار، هند و پاكستان،, افغانستان، ايران و ارمنستان عبور خواهد كرد.
سازمان ملل اعلام كرد: قرار است به زودي 24 كشـور از 32 كشـوري كـه خواهان احداث بزرگراهي از ژاپـن تـا غـرب روسيه هستند، توافقنامهاي را امضا كنند.
بـه گزارش خبـرگزاري فرانسه، بنا بر اعلام كميسيون اقتـصـادي و اجتماعي سازمان ملل براي آسيا و اقيانوس آرام (يونسكاپ)، نخستين بزرگراه فـرامـلـي آسيا در امتداد چندين راه از جنوب چين تا اندونزي و تا مرز روسيه با فنـلانـد از 32 كشور خواهد گذشت.
كيم هاك سو دبير اجرايي يونسكاپ گفت: اين بزرگراه 140هزار كيلومتري به همگرايي اقتصادي منطقهاي كمك زيادي خواهد كرد. وي افزود: همه اين 32كشور به طور اصولـي با امضاي اين توافقنامه موافقت كردهاند. سازمان ملل نخستين بار طرح احداث بزرگراه فرا ملي آسيا را در سال 1959 پيشنهاد داد اما درآن زمان به سبب موانع ژئوپوليتيكي تحقق آن عملي نشد.
مسير اصلي اين بزرگراه كه «بزرگراه آسيايي يك» نام دارد از توكيو آغاز خواهد شد و در استانبول پايان خواهد يافت و از كشورهـاي كره شمالي و جنوبي، چين, ويتنام و كامبوج و تايلند، ميانمار، هند و پاكستان،, افغانستان، ايران و ارمنستان عبور خواهد كرد.