برگزیده های پرشین تولز

Radeon X1K و Geforce7 : معرفی و بحث

ARH

Registered User
تاریخ عضویت
10 ژانویه 2005
نوشته‌ها
938
لایک‌ها
4
به نقل از MohammadR :
درسته حق با شماس من تنها نتیجه گیری Xbitlabs را ترجمه کردم که توی بنچمارکهای این سایت X700 به طرز قابل توجهی سریع تره (؟)
در ضمن ما نمی تونیم بگیم این محصولات کارآیی بالا ندارن! در خیلی از تستها که تعدادشون کم نیست ATIX1800 XT از 7800GTX بهتر عمل کرده. در واقع نمیشه گفت کدام بهترن! و تقریبا سر به سرن. اما ممکنه در بنچمارکهای یک سایت X1800 بهتر باشه در دیگری X1800
من خودم به شخصه اگر آن قدر پول داشتم که X1800 XT یا 7800GTX بگیرم X1800 XT را به سبب قابلیت اوورکلاکینگ بالا انتخاب می کردم.

بابا اين X1800 ها اگه توان OC داشتند كه همين الان اين XT ش رو بايد معرفي ميكرد . درسته كه فابش كوچيك شده اما يك سري مشكلاتي داره كه تو فركانس هاي بالا مثل XT ناپايداره !!!!! بايد اميدوار باشيم كه ATI‌ تو نسل بعدي اين مشكل رو حل كنه
 

MohammadR

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
18 ژانویه 2004
نوشته‌ها
2,613
لایک‌ها
10
سن
33
محل سکونت
Tehran
به نقل از ARH :
بابا اين X1800 ها اگه توان OC داشتند كه همين الان اين XT ش رو بايد معرفي ميكرد . درسته كه فابش كوچيك شده اما يك سري مشكلاتي داره كه تو فركانس هاي بالا مثل XT ناپايداره !!!!! بايد اميدوار باشيم كه ATI‌ تو نسل بعدي اين مشكل رو حل كنه
والا اینجا که تا حد زیادی اوورکلاک کرده بودن
http://www.theinquirer.net/?article=26818
البته احتمالا در شرایط خاص بوده. امیدوارم به زودی این مشکل حل بشه!!
 

parscyber

Registered User
تاریخ عضویت
18 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
1,170
لایک‌ها
16
سن
34
كارتي كه آور نشه رو من اصلا دوست ندارم. اصلا آور كردن عشق من بيده.
آور هم طبق امضاي بنده ي حقير بد كرمي داره.
 

MohammadR

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
18 ژانویه 2004
نوشته‌ها
2,613
لایک‌ها
10
سن
33
محل سکونت
Tehran
دوستان نظر شما در مورد این خبر چیه؟!
ATI ادعا می کنه NVIDIA دروغ میگه و NVIDIA کاملا به طور سخت افزاری نمیتونه Shader Model 3 را پشتیبانی کنه!
در واقع کارتهای NVIDIAدر تست WHQL Shader Model 3 Fail میشن!
20102005-ATI-SLIDE.JPG


اصل خبر:
7800GTX fails Shader Model 3.0 test
نظر شما چیه؟
 

Xradical

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2004
نوشته‌ها
1,030
لایک‌ها
4
:blink: :happy: :lol:
ديگه همينو مونده بود كه بگن
واقعا خنده داره چه كارايي كه تو اين فرومها اطرافيان اين شركتها براي خراب كردن رقبا انجام نميدن
چند 10 سايت سطح بالا معماري geforce6,7 رو در زمان ارائه باز كردن تك تك بخشهاشو نقد كردن و اعلام كردن كه كاملا پشتيبان sm3.0 هس بعد چطور ميشه به يه چنين برنامه اي اعتماد كرد كه مدعي تستر برنامه ادعا ميكنه 100 درصد محصولات nvidia فاقد sm3.0 هستن پس چطوره كه geforce6,7 بازي همانند sc:chaos theory با قابليتهاي DX9 Shader Model 3.0 همانند Parallax mapping با نگاشت جابجايي(displacement mapping) واقعى ،فيلترينگ soft shadows سطح بالا ،قابليت معروف و چشمگير High dynamic range سينماتيك ،Tone mapping،دقت رندرينگ سطح بالاي بومي(دقت سايه زني fp32)و... به معرض نمايش ميزاره
نكته ديگه كه خود خبر هم بهش اشاره كرده درايور بكار برده شده نسخه عجيب غريب non-whql 66.81 هس طبق گفته خبر نزديك به 16 ماه ازش ميگذره
جالبه كه هر قسمت اين برنامه مشخص كننده صلاحيت چيپ گرافيكي در whql بودن براي برنامه هاي تحت قابليتهاي ويندوز DCT 5.3 ،بنظر 36 ساعت طول ميكشه تا نتايج تست رو اعلام كنه!

بهتره بيشتر از اين وارد جزئيات اين چنين اخباري نشيم چون تنها وقت تلف كردن براي نوشته هاي اين چنيني هس
 

....P30....

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
27 جولای 2003
نوشته‌ها
1,161
لایک‌ها
8
محل سکونت
World Wide Web 8-)
نكته ديگه كه خود خبر هم بهش اشاره كرده درايور بكار برده شده نسخه عجيب غريب non-whql 66.81 هس طبق گفته خبر نزديك به 16 ماه ازش ميگذره

With every tested driver revision, Nvidia hardware fails to comply with Pixel Shader 3.0 test

راستش منم شک کرده بودم :D چون وقتی توی Juiced رفتم Pixel Shader 3.0 رو فعال کردم تغییر خاصی ندیدم :blink:
 

Xradical

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2004
نوشته‌ها
1,030
لایک‌ها
4
هر چند كه اصلا ارزش بحث در مورد اين چرنديات نيس با اين حال اين تنها چيزي بود كه داشتم تا sm3.0 كارتمو موجه كنه:
attachment.php


ضمنا اگه به نوشته باشه منم ميتونم بيام بنويسم r420 series fails to support sm2.0-2.0a
من اشاره به اين عكس داشتم
20102005-ATI-SLIDE.JPG
 

فایل های ضمیمه

  • gt-rocks.jpg
    gt-rocks.jpg
    36.6 KB · نمایش ها: 58

parscyber

Registered User
تاریخ عضویت
18 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
1,170
لایک‌ها
16
سن
34
امكان نداره. شما فقط كافيه PS3 رو توي 3DMark 2005 فعال كني. اونوقت تفاوت تصويرو ميبيني در حالي كه كاراييشون تقريبا با هم فرقي نداره.
 

Xradical

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2004
نوشته‌ها
1,030
لایک‌ها
4
اگه نقد سري كارتهاي ATI's X1K رو خونده باشيد در نتيجه گيري عملكردي،در بخش برنامه هاي D3D اونا همپاي محصولات NVIDIA's GeForce 7800 GT و 7800 GTX و در مواردي حتي بهتر عمل ميكردن اما موقعي كه نوبت به برنامه هاي مبتني بر openGL ميرسيد همانند سريهاي قبل محصولات، با يه اختلاف عمده عملكردي بين محصولات دوشركت كه به برتري مطلق NVIDIA،منجر ميشد اخيرا ATI يه راه انداز " HOTFIX" ارائه داده كه ادعاي يه جهش عملكرديو برا بخش openGL داره:35%صعود عملكردي در يك بازي مثل doom3 در زماني كه AA,AF فعال باشن!

اين جهش عملكردي بنظر از طريق تعويض مسير كنترلر حافظه جديد ring-bus جهت بدست گرفتن فراخواني openGL محيا شده

نتيجه:
attachment.php

بنظر مياد هياهويي كه براي اين كنترلر حافظه جديد و ادعاي تخصيص منابع حافظه بيشتر به هر بازي از طريقش عنوان شده بود بي دليل نبود و اگر اين جهش عملكردي برا حداقل يه محدوده وسيعي از برنامه هاي openGL (نه همه حتي) عمل كنه محصولات جديد ati's HIGH-END فوقالعاده جذابيت بيشتري پيدا ميكنه(35% پرش عملكردي انصافا كم نيس)


logo.gif
 

فایل های ضمیمه

  • doom3-leader.jpg
    doom3-leader.jpg
    20 KB · نمایش ها: 48

ARH

Registered User
تاریخ عضویت
10 ژانویه 2005
نوشته‌ها
938
لایک‌ها
4
دقيقا موافقم . اين مموري كنترلر جديد واقعا يك شاهكاره كه از هر نظر قابليت انعطاف پذيري داره
 

parscyber

Registered User
تاریخ عضویت
18 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
1,170
لایک‌ها
16
سن
34
من دشمن ATi هستم.
ولي من نفهميدم آخه اين تكنولوژي هاش به چه درد ميخوره اگه جون نداره؟
 

ARH

Registered User
تاریخ عضویت
10 ژانویه 2005
نوشته‌ها
938
لایک‌ها
4
پارسي جان در بدترين حالت R520 رو مثل FX 5800 يا Geforce 3 Ti در نظر بگير كه تكنولوژي هاي نويني رو عرضه كردند كه در عصر خودشون قابل استفاده نبودند در نتيجه DisCountiue شدند اما تكنولوژي هاشون رو نسل هاي بالاتر به ارث بردند .
 

Xradical

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2004
نوشته‌ها
1,030
لایک‌ها
4
به نقل از ARH :
پارسي جان در بدترين حالت R520 رو مثل FX 5800 يا Geforce 3 Ti در نظر بگير كه تكنولوژي هاي نويني رو عرضه كردند كه در عصر خودشون قابل استفاده نبودند در نتيجه DisCountiue شدند اما تكنولوژي هاشون رو نسل هاي بالاتر به ارث بردند .

FX 5800:blink:
 

parscyber

Registered User
تاریخ عضویت
18 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
1,170
لایک‌ها
16
سن
34
به نقل از ARH :
پارسي جان در بدترين حالت R520 رو مثل FX 5800 يا Geforce 3 Ti در نظر بگير كه تكنولوژي هاي نويني رو عرضه كردند كه در عصر خودشون قابل استفاده نبودند در نتيجه DisCountiue شدند اما تكنولوژي هاشون رو نسل هاي بالاتر به ارث بردند .

نميتونم. يعني نميشه. آخه اين دارايورهاش آدمو راضي نميكنه.
 

Xradical

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2004
نوشته‌ها
1,030
لایک‌ها
4
theinquirer هم خبر اين راه اندازه hotfix حيرت انگيز ati رو براي سري x1000 با تعدادي تست از Quake 4 قرار داده
Quake 4 همونطور كه ميدونيد از نسخه بهينه شده موتور گرافيكي doom3 استفاده كرده
نتايج رو حتما ببينيد ميشه از جمله هاش(نويسنده خبر) فهميد كه خودش هم از نتايج كف كرده

http://www.theinquirer.net/?article=27236
 

ARH

Registered User
تاریخ عضویت
10 ژانویه 2005
نوشته‌ها
938
لایک‌ها
4
به نقل از Xradical :
r520 و باز هم خبري ديگه از تواناييهاي كنترلر حافظه ring bus اين چيپ
اين خبر به روز نيست اما بهرحال ارزش زيادي داره
بنظر مياد اونجا هنوز حرف براي گفتن بيش از انچه هست كه در مورد ويژگيهاي كنترلر حافظه ring bus بيان شده
ادعاي فوق انعطاف پذيريه ring bus بيشتر از اينكه پشتيبان از حافظه هاي نسل آينده GDDR4 باشه،توانايي ادرس دهي مقاديري بيش 512 مگابايت حافظه سر خود رو در موردش جذاب تر ميكنه
شايد به بركت ارزون شدن چيپهاي حافظه در اينده،ati نسخه هاي 1024 مگابايتي از محصولات سري radeon x1000 خودش رو(احتمالا در برخي نسخه هاي r580) به بازار بفرسته اينكار نه صرفا به دليل نياز نرم افزارهاي كاربردي كه حتي در حال حاظر نسخه هاي 512 مگابايتي هم نقشي در عملكرد بهترشون نداره،چونكه ring bus ميتونه مديريت اين مقدار حجيم حافظه رو انجام بده چيزي كه geforce7 رو به 512 مگابايت محدود ميكنه در واقع آرايه كنترلر512 بيتي ring bus كه به "superhighway" معروف شده در كنار يك اينترفيس با اينتركانكت 256 بيت به لطف طراحي 8 كانال 32 بيتي(بر خلاف طراحيهاي سنتي 4 كانال 64 بيتي يا تكنيك crossbar) اجازه ردو بدل شدن داده هاي بيشتر و در نتيجه اون نظارت بمراتب بهتر هر كانال توسط ring bus كه اين دسترسي به اين مقدار حافظه بسيار زياد رو موجب ميشه

با توجه به حركت لاكپشتي مانند به سمت استاندارديزه:blink: شدن چيپهاي گرافيكي با 512 مگابايت حافظه سر خود واستفاده برنامه هاي بهره ور از اين مقدار حافظه تعجبي نداره كه اين اتفاق تا مدتي مورد اهميت نباشه اما بنظر پيشتاز در ارائه دهنده اين چنين محصولاتي كسي نيست جز ATI

آقا Crossbar ي 256 بيتي 8 تا 32 هست يا 4 تا 64 يادمه قبلا سر اين موضوع كلي با هم بحث كرده بوديم اما همشو فراموش كردم .
راستي اين Ring Bus روي RV530 هم پياده شده .
 

Xradical

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2004
نوشته‌ها
1,030
لایک‌ها
4
به نقل از ARH :
آقا Crossbar ي 256 بيتي 8 تا 32 هست يا 4 تا 64 يادمه قبلا سر اين موضوع كلي با هم بحث كرده بوديم اما همشو فراموش كردم .
راستي اين Ring Bus روي RV530 هم پياده شده .

4 تا 64 بيتي كه الان كماكان تو geforce7 هم بكار برده ميشه
بحثو من دنبال نكردم فكر ميكنم به interleave كشيده بود يه چيزي من در موردش گفته بودم كه شما نقض كردي يادم نيس درست...مسه اينكه در مورد زوج بودن بانكها در زمان استفاده از اين تكنيك بود جواب شما رو درست يادم نيس

راستي يه سوال برام پيش اومده گفتم شايد شما بتوني كمكم كني البته اگه اطلاع داري
تو هر چيپ گرافيكي يك آرايه كنترلر حافظه هست كه بنظر وظيفه نظارت وكنترل بر كانالهاي حافظه رو داره اين كنترلر شامل يك سوييچ هم هست كه ميتونه داده هارو بين كانالهاي حافظه تقسيم كنه اين كنترلر الان تو geforce7
256 بيتي هست در geforce6 و r420 همچنين، اما در r520 اين كنترلر 512 بيتي شده يه پرانتز اينجا باز كنم كه اولين ارايه كنترلر حافظه 512 بيتي در matrox parhelia طرح ريزي شد
حالا يه چيزي وقتي يه چيپ گرافيكي آمادست تا 1024 مگابايت حافظه رو پشتيباني كنه
اين پشتيباني منوطه به كنترلر حافظه يا اينترفيس حافظه؟
الان r520 از يك اينترفيس 256 بيتي همانند geforce7 استفاده ميكنه ايا r520 كماكان با همين تعداد اتصالات 256 بيت ميتونه 1024 مگابايت رو پشتيباني كنه يا اينكه اينترفيس حافظه هم به 512 مگابايت افزايش پيدا ميكنه؟ ايا اصلا كنترلر حافظه 512 بيتيه كه اين اجازه رو ميده تا اينترفيس حافظه هم به 512 بيت ارتقا پيدا كنه؟ ايا من چرتو پرت ميگم؟:wacko:
ممكنه من اصلا تعريف اشتباهي از اينترفيس حافظه و كنترلر حافظه داشته باشم
ضمنا هيچ اصراري نيس كه تو زحمت بندازمت اگه حوصله جواب نداري من ناراحت نميشم:)
 

ARH

Registered User
تاریخ عضویت
10 ژانویه 2005
نوشته‌ها
938
لایک‌ها
4
به نقل از Xradical :
4 تا 64 بيتي كه الان كماكان تو geforce7 هم بكار برده ميشه
بحثو من دنبال نكردم فكر ميكنم به interleave كشيده بود يه چيزي من در موردش گفته بودم كه شما نقض كردي يادم نيس درست...مسه اينكه در مورد زوج بودن بانكها در زمان استفاده از اين تكنيك بود جواب شما رو درست يادم نيس
راستي يه سوال برام پيش اومده گفتم شايد شما بتوني كمكم كني البته اگه اطلاع داري
تو هر چيپ گرافيكي يك آرايه كنترلر حافظه هست كه بنظر وظيفه نظارت وكنترل بر كانالهاي حافظه رو داره اين كنترلر شامل يك سوييچ هم هست كه ميتونه داده هارو بين كانالهاي حافظه تقسيم كنه اين كنترلر الان تو geforce7
256 بيتي هست در geforce6 و r420 همچنين، اما در r520 اين كنترلر 512 بيتي شده يه پرانتز اينجا باز كنم كه اولين ارايه كنترلر حافظه 512 بيتي در matrox parhelia طرح ريزي شد
حالا يه چيزي وقتي يه چيپ گرافيكي آمادست تا 1024 مگابايت حافظه رو پشتيباني كنه
اين پشتيباني منوطه به كنترلر حافظه يا اينترفيس حافظه؟
الان r520 از يك اينترفيس 256 بيتي همانند geforce7 استفاده ميكنه ايا r520 كماكان با همين تعداد اتصالات 256 بيت ميتونه 1024 مگابايت رو پشتيباني كنه يا اينكه اينترفيس حافظه هم به 512 مگابايت افزايش پيدا ميكنه؟ ايا اصلا كنترلر حافظه 512 بيتيه كه اين اجازه رو ميده تا اينترفيس حافظه هم به 512 بيت ارتقا پيدا كنه؟ ايا من چرتو پرت ميگم؟:wacko:
ممكنه من اصلا تعريف اشتباهي از اينترفيس حافظه و كنترلر حافظه داشته باشم
ضمنا هيچ اصراري نيس كه تو زحمت بندازمت اگه حوصله جواب نداري من ناراحت نميشم:)

من فكر ميكنم كه پشتيباني از نرخ حافظه بيشتر صرفا مربوط به كنترلرحافظه و الگوريتم هاي آدرس دهي اون ميشه .
اول بگذار روشن كنيم كه Memory Interface توي كارت گرافيك ها اصلا چي چي هست :
وقتي مگم كارت گرافيك من 256 بيت هست يعني مموري اينترفيسش 256بيته باز هم يعني اينكه از GPU به تراشه هاي DRAM‌ نصب شده روي برد 256 خط صرفا براي انتقال داده كشيده شده . اگر كارت من 8 تا تراشه DRAM‌ داشته باشه از GPU‌ و هر كدوم از تراشه هاي حافظه با يك گذرگاه 32 بيتي به هم متصل شده اند كه از اين گذرگاه فقط داده ها ردو بدل ميشه . بنابر اين 32 تا از پايه هاي تراشه DRAM ام به انتقال اطلاعات اختصاص پيدا ميكنه بقيش هم مربوط به انتقال آدرس و انتقال سيگنال هاي كنترلي و تغذيه ميشه (خارج از اين چهار دسته ديگه تراشه DRAM پايه اي نداره) . يك كم اگه دقت كني واقعا تصورش سخته كه روي يك كارت گرافيك 15 سانتي فقط 256 تا خط ارتباطي ميان GPU‌ به حافظه وجود داره طراحيش همين بخش از نظر من غير ممكنه

حالا اين شماتيكي از VPU ي R520 رو نگاه كن :

attachment.php

اون 512 بيتي كه گفته ميشه در واقع مربوط به Ring ي ميشه كه دور هسته داخل VPU كشيده شده . يك گذرگاه دو طرفه كه هر طرفش پهناي 256 بيت داره .

اما چرا من ميگم مموري اينترفيس بزرگتر دليل بر ساپورت حافظه بيشتر نميشه :
چند تا مثال برات ميزنم :
mx440‌ با اينترفيس 128 بيت حداكثر 128 مگ حافظه ساپورت ميكنه كه با اينترفيس 64 بيتي هم مدل هاي 128 مگي تو بازار ازش هست . يعني كم كردن اينترفيس حافظه حداكثر ساپورت حافظه رو كم نميكنه .
يك مثال ديگه
چيپست هايي كه حافظه دو كاناله دارند حداكثر از 4 گيگ رم پشتيباني ميكنند و چيپست هايي كه حافظه تك كاناله هم دارند همين محدوديت را دارند . يعني كانال اضافه محدوديت آدرس دهي رو بر طرف نميكنه (محدوديت از جاي ديگست)

يك مثال ديگه :
ساپورت حافظه سوكت 754 با سوكت 939 تفاوتي كرده ؟ (اين ديگه محدوديت پردازش 64 بيتي رو نداره )

من از آخر هم نفهميدم كه Parhelia‌ كه يك پردازنده گرافيكي 512 بيتي هست چيش 512 بيت هست ؟ بايد از دوستام بپرسم

من خوشحال ميشم با هم بحث كنيم اين حرفا كدومه ديگه
 

فایل های ضمیمه

  • ringarch.gif
    ringarch.gif
    98.7 KB · نمایش ها: 6

MohammadR

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
18 ژانویه 2004
نوشته‌ها
2,613
لایک‌ها
10
سن
33
محل سکونت
Tehran
سرانجام Geforce 6800 GS برای رقابت با Radeon X1600 از سوی NVIDIA وارد بازار شد.
تا کنون دو شرکت EVGA,XFX محصولات خود را ارایه نموده اند.
Geforce 6800 GS عملکردی مشابه 6800GT دارد. دارای 12 خط لوله می باشد و 110 نانو بوده و دارای 256 مگ حافظه ی DDR3 می باشد.
فرکانس هسته ی کارت 2425 مگاهرتز و فرکانس رم 1000 مگاهرتز می باشد و 256 بیت میباشد.
این کارت SLI را پشتیبانی می کند.این کارت native PCI Express می باشد.
کارت XFX دارای فرکانس بیشتری می باشد.
فرکانس رم: 1100 مگاهرتز و فرکانس هسته:485 مگاهرتز.
نظر شما در مورد این محصول جدید NVIDIA چیست؟ با توجه به اینکه Leadtek نیز این کارت را تولید نموده احتمال حضور آن در ایران نیز هست. (البته 7800GT که در ایران مشاهده نشد!)
به نظر من که ارزش خرید بالایی دارد با توجه به قیمت آن که 250 دلار هست. Geforce 6800GT in mainstream!
 

gray_wolf

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژوئن 2005
نوشته‌ها
829
لایک‌ها
0
بنظر من فركانس هسته رو اشتباه نوشتين محمد جان...
 
بالا