برگزیده های پرشین تولز

SEO یا SEM؟ کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

nooshin88

Registered User
تاریخ عضویت
30 دسامبر 2015
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
18
سن
36
توجه به بهینه سازی جستجو، یکی از ضروری ترین استراتژی‌های بازاریابی است که برای اعتبارسازی نام تجاری شما به کار می‌آید. شما با بکارگیری بهینه سازی جستجو توجه بیشتری را به خود جلب خواهید کرد و در نتیجه آن، ترافیک بیشتری به سوی وب سایتتان روانه خواهد شد.

تکنیک‌های بهینه سازی جستجو از کارآمدترین تکنیک‌ها در بازاریابی شماست بشرط آن که درک درستی از مفاهیم «بازاریابی موتور جستجو(SEM) و بهینه سازی موتور جستجو(SEO) بدست آورده باشید در غیر اینصورت می‌تواند به چالشی مشکل برای شما بدل شود.

در نگاه اول شاید SEM و SEO بسیار شبیه بنظر برسند در صورتی که واقعیت چیز دیگری است. هریک از آن‌ دو می‌توانند دستاورد و رویکردی متفاوت را برای شما به ارمغان آورند. استفاده نابجا و نادرست از هریک از آن‌ها می‌تواند موجبات شکست و ناکامی شما را فراهم کند.

در این مقاله تلاش کرده‌ام تا کاملاً روشن به این دو مقوله بپردازم و به کلیه پرسش‌های شما دراین باره در راستای مقاله پاسخ دهم:

بازاریابی جستجو چیست؟

SEM چیست؟

SEO چیست؟

تفاوت SEM و SEO در چیست؟

کدام یک برای کسب و کار شما مناسب‌تر است؟

بازاریابی جستجو چیست؟

پیش از آنکه شما بتوانید یک استراتژی اصولی برای جستجوی بهینه خود برنامه‌ریزی کنید، نیاز دارید تا بطور کامل با اصطلاحات مربوط به آن آشنا باشید.

در واقع بازاریابی جستجو را می‌توان به هر تکنیکی نسبت داد که بتواند نام تجاری شما را رشد دهد. این تکنیک به شما کمک خواهد کرد تا گامی بزرگ در جلب توجه هر چه بیشتر سایرین بردارید و حضوری پررنگ در صفحه نتایج جستجو داشته باشید.

اغلب، بازاریابی جستجو را به دو دسته عمده تقسیم می‌کنند:

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM): این استراتژی یک استراتژی‌ پولی است و با این روش برای نمایش وب سایتتان در صفحه نتایج جستجو نیاز به سرمایه‌گذاری و پرداخت هزینه دارید.

سئو (SEO): سئو یک استراتژی‌ اصلی و پایه است که به صورت ارگانیک و کاملاً طبیعی ترافیک را به وب سایت شما سوق می‌دهد.

پولی بودن استراتژی SEM و اصولی و اُرگانیک بودن استراتژی SEO از جمله مهمترین تفاوت‌های این دو استراتژی است.

برخی از کارشناسان بازاریابی، بازاریابی جستجو را در برگیرنده هر دو نوع تبلیغات پولی و اصول پایه می‌دانند. اما برای آنکه بتوانید بدرستی نقشه بازاریابی خود را ترسیم کنید، به شما پیشنهاد میکنم آن دو را در دو دسته بندی کاملاً مجزا قرار دهید.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) بخشی از بازاریابی جستجوست که از تاکتیک‌های پولی برای ظاهر شدن در صفحه نتایج جستجو استفاده می‌کند.

ترافیک پولی( SEM) به کلیه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که به تنظیم و بهینه سازی یک تبلیغ بر اساس بودجه شما می‌پردازد. این استراتژی در واقع همان تبلیغات کلیکی (PPC) شماست.

تبلیغات کلیکی گوگل مرسوم ترین نوع این تبلیغ کلیکی به حساب می‌آیند.

در این استراتژی لازم است که در ابتدا کلمات کلیدی خود را مشخص کنید و در غالب ساخت یک کمپین، کلمات کلیدی خود را به بهترین شکل ممکن مورد هدف قرار دهید. در اینصورت زمانی که کابران شما آن کلمات کلیدی را جستجو کنند، تبلیغات شما را در بالا یا پایین صفحه نتایج جستجوی گوگل مشاهده خواهند کرد. نکته کلیدی این مسأله اینجاست که شرکت شما موظف خواهد بود به ازای هر کلیک کاربر بر روی تبلیغات شما، هزینه‌ای را پرداخت کند.

جهت آگاهی از سرویس‌های ما در این زمینه از صفحه ما ”تبلیغات گوگل” دیدن نمایید.

سئو چیست؟

سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو، به بخشی از بازاریابی جستجو گفته می‌شود که براساس تکنیک‌های طبیعی، پایه گذاری شده‌است. جای خوشنودی است که برای نمایش در نتایج با این روش نیازی به پرداخت هزینه ندارید اما در مقابل باید با کمک تکنیک ‌هایی آن‌ها را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا بتوانید به جایگاه خود در بالای صفحه نتایج جستجو دست یابید.

سئوی کلاه سفید را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی نمود:

- بهینه سازی صفحات

هریک از صفحات خود را بهینه‌سازی کنید و سعی کنید در آن‌ها کلمات کلیدی خود را به طور دقیق مورد هدف قرار دهید. بهینه سازی صفحات، خود شامل موارد زیر می‌باشند:

تحقیق بر روی کلمات کلیدی

تولید محتوا

بهینه سازی کلمات کلیدی

سئو و بهینه سازی هر صفحه به موتورهای جستجو این امکان را خواهد داد تا بتوانند محتویات هر صفحه را به خوبی درک کنند و امتیاز بالاتری برای آن قائل شوند.

- بهینه سازی فنی:

در‌واقع به بهینه سازی عناصر وب سایت، غیر از محتوای آن اشاره دارد. با کمک این نوع از بهینه سازی، ساختار و اساس یک صفحه وب سایت بهینه می‌شود.

سرعت، سازگاری با موبایل و تبلت، ساختار سایت، داده‌های ساختاری و امنیت وب سایت از جمله مواردی هستند که در این دسته‌بندی می‌گنجند.

به بیان راحت‌تر بهینه سازی فنی، تجربه بهتری را برای کاربران و ربات‌های موتورهای جستجو ایجاد می‌کند.

بهینه سازی خارج از صفحه:

در این روش با اتصال صفحه به وب سایت‌های دیگر امتیاز بالاتری را از آن خود خواهید کرد.

از جمله تکنیک‌های این دسته می‌توان به:

لینک سازی (ایجاد بک لینک‌های قدرتمند) اشاره داشت.

زمانی که وب سایت ‌های بیشتری به صفحه شما لینک شوند، موتورهای جستجو امتیاز بالاتری را برای صفحه شما در نظر خواهند گرفت.

یک سئوکار حرفه‌ای و قدرتمند هرگز تنها به استفاده از یکی از سه اصل بالا اکتفا نخواهد کرد و به خوبی می‌داند بکارگیری هر سه آن‌ها در کنار یکدیگر رمز موفقیت او خواهد بود.

بازاریابی موتورهای جستجو و یا بهینه سازی موتورهای جستجو؟ انتخاب شما کدام است؟

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و بهینه سازی موتور جستجو (SEO) اگر چه المان‌هایی واحد از بازاریابی جستجو هستند با وجود شباهت‌های بسیار، دارای تفاوت‌های بسیار چشمگیری می‌باشند.

تفاوت ها و شباهت ها
با ما همراه باشید، در ادامه به تفصیل به بررسی این شباهت‌ها و تفاوت‌ها خواهیم پرداخت:

شباهت‌های SEM و SEO:

- هر دو به ظاهر شدن نام تجاری شما در صفحه نتایج جستجو کمک میکنند.
یکی از اهداف اصلی سئو (SEO) و بازاریابی موتور جستجو (SEM) آن است که هر دو تلاش می‌کنند تا نام تجاری شما را برجسته سازند و به بالاترین جایگاه خود در صفحات نتایج جستجو برسانند. هدف هر کدام از آن‌ها این است که زمانی که کاربر واژه‌ای مرتبط با نام تجاری شما جستجو می‌کند سایت شما در بالاترین جایگاه از صفحه نتایج نمایش داده شود.

- هر دوی آن‌ها برای ایجاد ترافیک بیشتر در سایت شما راه اندازی شده‌اند.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم هدف از سئو و بازاریابی موتور جستجو نمایش وب سایت شما در صفحه نتایج جستجو است اما مهمتر از آن، هدایت ترافیک بیشتر به سوی وب سایت شماست. هریک از این دو، تکنیک‌هایی را بکار می‌برند تا بتوانند میزان کلیک را برای شما افزایش دهند.

- حصول نتیجه مطلوب در ازای شناخت کامل مخاطبان

برای موفقیت در هر دو استراتژی، شما باید‌ نسبت به مخاطبانتان و نحوه عمکرد آن‌ها آگاهی کافی داشته باشید. با توجه به درنظر گرفتن شخصیت خریدار و دسته بندی‌ مناسب خریدارانتان که عموما با توجه به ویژگی‌های شخصیتیشان صورت می‌گیرد، شما می‌توانید متوجه شوید مخاطبانتان چه احتیاجاتی دارند و بدنبال چه چیز می‌گردند. در نتیجه آن، شما می‌توانید به تولید محتویاتی ارزشمند بپردازید تا در زمانی که آن‌ها بدنبال راه حلی می‌گردند نمایش داده شوند.

- استفاده از اصل تحقیق در کلمات کلیدی برای کشف واژه‌های محبوب

اولین گام در SEM و SEO، تحقیق در مورد کلمات کلیدی است تا در نتیجه آن بهترین کلمات کلیدی که مورد نظر شماست، انتخاب شوند. تحقیقات شما شامل جستجوی کلمات کلیدی محبوب و یا کلمات کلیدی خواهد بود که از سوی خریداران شما جستجو خواهند شد.

از سویی دیگر شما نیاز خواهید داشت تا کلمات کلیدی رقیبانتان و روش‌های رقابت با آن‌ها را بیابید.

برای مدیریت کلمات کلیدی می‌توانید از ابزار کارآمدی که در الکسا یا ابزار گوگل برای شما تدارک دیده شده‌است استفاده کنید. کافی است کلمه کلیدی خود را وارد کنید و با لیستی از عبارات، بهمراه امتیازاتشان از نظر رقابتی و محبوبیت روبرو شوید.

- تمرکز بر روی کلمات کلیدی خاص

هر دوی این استراتژی ‌ها بر روی کلمات کلیدی متمرکز می‌شوند که در مرحله تحقیق بدست آمده‌اند.

- هردو نیاز به آزمایش و بهینه سازی مستمر دارند.

هر دوی این استراتژی‌ها به آزمایش ، مانیتورینگ و بهینه سازی مستمر احتیاج دارند تا بتوانند برای شما مفید واقع شوند.

تفاوت‌های SEO و SEM

- نمایش کلمه ”AD” در کنار نام وب سایت شما در استراتژی SEM

وب سایت‌هایی که حالت تبلیغاتی دارند و براساس استراتژی SEM در صفحه نتایج جستجو ظاهر شده‌اند با برچسبی تحت عنوان نشانه گذاری می‌شوند و این در حالی است که برای وب سایت‌های دیگر که به طور طبیعی و با استراتژی‌های ارگانیک در لیست صفحات نتایج جستجو ظاهر شده‌اند، اینگونه نخواهد بود.

از طرفی دیگر از مقایسه ظاهری وب سایت‌هایی که از این دو روش استفاده کرده‌اند تفاوت‌هایی برای شما آشکار خواهد شد. بعنوان مثال، بازاریابی موتور جستجو (SEM) شامل افزونه‌هایی همانند لینک‌های مرتبط، شماره‌های تماس و توضیحاتی بیشتر می‌باشد در مقابل می‌توانید ببینید که وب سایت‌های دیگر که بر روی سئو تمرکز کرده‌اند ممکن است در قالب پاسخ برگزیده گوگل نمایش داده شوند.

-در بازاریابی موتورجستجو، به ازای هر کلیک کاربر هزینه‌ای را تعیین کرده‌اند و این در صورتی است که در سئو چنین هزینه ای لحاظ نشده‌است.

شما برای نمایش مداوم وب سایتتان با کمک SEM نیاز به یک بودجه کافی دارید تا در نهایت بتوانید به مشتریان بالقوه خود دست یابید.

-بازاریابی موتورهای جستجو مخاطبان خاصی را نشانه می‌گیرد که در سئو اینچنین نیست.

در حالیکه استراتژی‌های موفق سئو و SEM ، هردو برای مشتریان شما برنامه‌ریزی شده‌اند شما در SEM می‌توانید مشتریانتان را بطور مشخص تعیین می‌کنید. در بازاریابی موتورهای جستجو شما می‌توانید دقیقاً مشخص کنید چه مخاطبانی بتوانند شما را در نتایج جستجو ببینند در‌واقع می‌توانید فیلتری براساس موقعیت مکانی، درآمد، عادت‌ها، سن و خیلی چیزهای دیگر تعیین کنید در حالیکه در سئو قادر نخواهید بود مشتریان را بطور دقیق تفکیک کنید.

-نمایش وب سایت شما در بازاریابی موتور جستجو (SEM)به صورت آنی است در صورتی که در سئو در خور گذشت زمان است.

با کمک SEM شما می‌توانید به ازای چند کلیک سایت خود را در معرض دید مخاطبانتان قرار دهید. در واقع به محض ایجاد کمپین مربوط به تبلیغ خود، تبلیغتان در صفحات نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد. هر زمان که بخواهید می‌توانید تبلیغتان را آغاز کنید تا نمایش داده شود یا هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را متوقف کنید درواقع شما شاهد یک مدیریت بلادرنگ آسان می‌باشید.

اما سئو موفقیتی است که بعد از گذشت یک دوره زمانی برای شما میسر خواهد شد. در استراتژی سئو از زمان پیاده‌سازی تا زمان امتیازدهی موتورهای جستجو ممکن است چندین ماه طول بکشد.

- بازاریابی موتور جستجو شیوه‌ای مناسب برای تست و آزمایش است

از آنجایی که شما خیلی سریع می‌توانید اثر بازاریابی موتور جستجو (SEM) را ببینید و هر زمان که بخواهید آن را آغاز و یا متوقف کنید می‌تواند استراتژی قدرتمندی برای امتحان کردن استراتژی شما باشد.

در SEM شما خیلی سریع می‌توانید تبلیغ خود را تغییر دهید، مخاطبان جدیدی انتخاب کنید و یا صفحه فرود خود را تغییر دهید تا یک استراتژی جدید را آزمایش کنید. این انعطاف پذیری به شما امکان می‌دهد تا بتوانید نتایج ناشی از این تغییرات را به سرعت مشاهده کنید. شما هرگز نمی‌توانید چنین سناریویی را با استراتژی سئو پیاده‌سازی کنید. سئو مدت زمان بالایی را برای اعمال این تغییرات و مانیتورینگ نتایج نیاز دارد.

از آنجایی که شما به آسانی می‌توانید تبلیغات پرداخت شده خود را مدیریت کنید، آن‌ها را شروع و متوقف کنید، بازاریابی موتور جستجو می‌تواند یک استراتزی قدرتمند برای آزمایش باشد.

- سئو در طول زمان، ارزش افزوده را افزایش می‌دهد اما در بازاریابی موتور جستجو چنین موضوعی صدق نمی‌کند

تبلیغات در استراتژی SEM تنها به اندازه میزان بودجه‌ای که شما درنظر گرفته‌اید ادامه دارد. به محض آنکه شما تبلیغ خود را متوقف کنید، استراتژی شما پایان یافته است اما برای سئو این قضیه کاملاً متفاوت است، سئو در طول زمان رشد می‌کند و شما می‌توانید شاهد نتایج آن در یک بازه زمانی طولانی باشید.

- سئو نرخ کلیک (CTR) بالاتری نسبت به بازاریابی موتورجستجو(البته اگر بتوانید به جایگاه بالا دسترسی پیدا کنید.) برای شما به ارمغان می‌آورد.

سئو و استفاده از استراتژی ارگانیک و طبیعی می‌تواند نرخ کلیک بالاتری را برای شما به ارمغان آورد. اگر شما بتوانید به رتبه خوبی در صفحه نخست دست پیدا کنید به مراتب نتیجه بهتری نسبت به SEM دست پیدا خواهید کرد. توجه داشته باشید، اگر جایگاه شما در صفحه دوم یا صفحات بعدی است SEM، مسلما نرخ کلیلک بالاتری برای شما بهمراه خواهد داشت.

سئو یا بازاریابی موتور جستجو: کدام یک بهتر است؟

اکنون که به خوبی این دو استراتزی را شناخته‌ایم راحت‌تر می‌توانیم تصمیم بگیریم که کدام یک برای کسب و کار ما مناسب‌تر است. برای تصمیم گیری بهتر موارد زیر را فراموش نکنید:

- رقیبان شما و رقابت با آن‌ها

رقیبان خود را بسنجید و کشف کنید آن‌ها از چه شیوه‌ها و استرانژی‌هایی برای بالا آمدن در نتایج جستجو استفاده می‌کنند تا بتوانید بهترین تصمیم را برای رقابت با آن‌ها بگیرید. در ارزیابی خود مشخص کنید رقیبانتان در هریک از استراتژی‌های SEM و SEO با چه کلمات کلیدی بالا آمده‌اند تا بتوانید بهترین تاکتیک را در مقابل آن‌ها بکار گیرید.

این آنالیز رقابتی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید اطلاعات کافی را برای رقابت با رقیبان سرسختتان بدست آورید و از فرصت‌ها بهترین بهره را ببرید.

برای بررسی بهتر استراتژی کلمات کلیدی رقیبانتان می‌توانید از "ماتریس کلمات کلیدی رقابتی" در الکسا استفاده کنید. در این ویژگی شما نخست نام ده شرکت رقیب را وارد می‌کنید تا بتوانید کلمات کلیدی که به طور پولی (SEM) یا طبیعی (SEO) ترافیک را به وب سایت هایشان هدایت می‌کنند بشناسید.

- کسب و کار خود را چقدر میشناسید و آیا نسبت به آن آگاهی کافی دارید؟

اگر شما برای مدتی طولانی است در کسب و کار خود اشتغال دارید و بخوبی مشتریانتان را میشناسید و می‌دانید آن‌ٰها دقیقاً چه می‌خواهند، انتخاب استراتژی سئو و سرمایه‌گذاری بلند مدت می‌تواند اثربخش باشد . اما اگر دقیقا نمیدانید مشتریان و رقیبانتان چه نیازهایی دارند و پاسخ آن‌ها نسبت به پیشنهادات و خدمات شما به چه شکل است، راه حل بازاریابی موتور جستجو (SEM) به شما امکان می‌دهد تا بیازمایید و امتحان کنید که چه محصول ، ایده و پیشنهادی می‌تواند موفق عمل کند.

- طول بازه خرید مشتریان

اگر بازه خرید محصولات شما یا خدمات شما توسط مشتریانتان کوتاه است به این معناست که آن‌ها بخوبی می‌دانند چه می‌خواهند ، برای آن جستجو می‌کنند و آن را خریداری می‌کنند. با این روند شما می‌توانید از استراتژی SEM استفاده کنید و دقیقاً تبلیغ خود را در جایی قرار دهید که در تیررس مشتریانتان باشد.

اما در بازه خرید طولانی، مشتریان شما، برای هفته‌‌ها یا ماه‌ها به تحقیق و مقایسه می‌پردازند. در این موارد هرگز SEM را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم چرا که احتمال خرید محصول شما، فوراً بعد از دیدن تبلیغ بسیار پایین است.

- برآورد هزینه پرداخت به ازای هر کلیک در صنعت و کسب و کارتان

قبل از اینکه به سراغ استراتژی SEM بروید خوب است نسبت به هزینه موردنیاز برای تبلیغاتتان برآوردی دقیق داشته باشید. کلمات کلیدی به ازای میزان رقابتشان، هزینه پرداختی به ازای کلیکشان متغیر خواهد بود. اگر برآورد هزینه کلمات شما اندک شد، SEM می‌تواند برای شما مناسب باشد. در مقابل اگر هزینه پرداختی به ازای هرکلیک بالا باشد شاید بهتر باشد بر روی استراتژی سئو تمرکز کنید.

- قدمت کسب و کار

اگر شما کسب و کار خود را برای مدت کوتاهی است به راه انداخته آید و بلافاصله برای آن وب سایتی به راه انداخته‌اید، در نظر داشته باشید که بکارگیری سئو و حصول موفقیت و ایجاد ترافیک طبیعی درخور مدت زمان طولانی است. این به این معنا نیست که شما نمی‌توانید دو استراتژی سئو و بازاریابی موتور جستجو را با هم بکار بگیرید بلکه به این معنی است که برای چنین شرایطی SEM می‌تواند موفق‌تر عمل کند تا اینکه شما تنها بخواهید بر روی سئو تمرکز کنید.

بازاریابی موتور جستجو (SEM) همراه با سئو می‌تواند برای شما کارآمد باشد.

- وضعیت فعلی وب سایتتان را بسنجید.

زمانی که شما در حال تدارک یک استراتژی بازاریابی هستید از تکنیک میوه‌های پایین دست (برای مطالعه بیشتر مقاله مربوط به "ساخت بک لینک‌ های داخلی" را به شما پیشنهاد میکنم!) ساده نگذرید. آن‌ها فرصت‌هایی هستند که می‌توانند تأثیر بالایی بر روی بازاریابی شما داشته باشند. بنابراین پیش از آنکه تبلیغی را شارژ کنید، وب سایتتان را تحلیل کنید و پتانسیل وب سایتتان را پیدا کنید و بعد از آن بر روی SEM سرمایه‌گذاری کنید.

منبع: قالب سایت ستروکیت
 
بالا