برگزیده های پرشین تولز

ایجاد استارت آپ و توسعه و کسب درامد

Nima_Azx

Registered User
تاریخ عضویت
1 فوریه 2012
نوشته‌ها
278
لایک‌ها
379
سن
31
محل سکونت
Tehran
سلام خدمت دوستان عزیز.

میخواستم در رابطه با استارت آپ ها کسی اطلاعاتی داره که چجوری از مرحله تاسیس و توسعه به درامد زایی و شناخته شدن میرسه. مورد اول
مثلا دیجی کالا که تو مصاحبه گفتن ۲ ۳ نفر بودن.
اون کسی که داوطلب اسپانسر شدن میشه و سرمایه داره چطور خودش ایده رو از رو یه استارت اپ کپی نمیکنه با هزینه کمتر؟

یا از اون طرف مثلا همین برنامه های تاکسی یابی که قیمت هاش برای راننده هم کم هست. چطور اسپانسر پیدا میکنن و اسپانسر قبول میکنه با کارمزد های کم (نمیدونم چقدر هست) و تضمینی برای موفقیت و افزایش سرمایه اش هست ؟

اگر کتابی مقاله ای هم در این مورد میدونین یا کسب و کار و کار افرینی لطفا معرفی کنید.
 

khunires

مدیربخش کاروسرمایه *فروشنده معتبر
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
20 آگوست 2013
نوشته‌ها
3,622
لایک‌ها
4,947
سلام، وقت بخیر
استارت آپ ها اصولا اگر بنیادین و بدون آنالیز باشن به شکست حتمی می انجامه!

کلا معنی استارت اپ یعنی همین! کار یا شروع جدیدی که معلوم نیست به ثروت خیلی خیلی بالایی میرسه یا کلا از بین میره!
سرمایه گذارایی که روی یک استارت آپ سرمایه گذاری میکنن بر اساس همایش یا نمایشگاههای که برای این استارت اپ ها میزارن خودشون از بین کلی استارت آپ میان اونو انتخاب میکنن و روش سرمایه گذاری میکنن به این شرط که اگر استارت آپ موفق و پیشرفت کرد مثلا 50% از کل درآمد خالصش متعلق به سرمایه گذاره و 50% متعلق به موسس یا حالا طراح اون استارت آپ!
توافقات میتونه در هر شکل و جنبه ایی باشه! ولی به طور کلی سرمایه گذار روی استارت آپ از هر نظر اون طراح استارت آپ رو حمایت میکنه که عمده ترینش حمایت مالی هست تا استارت آپ زمین نخوره چون عمده ترین دلیلی که یک استارت آپ میتونه شکست بخوره "عدم تبلیغات اصولی" هست که اون سرمایه گذار دقیقا میاد از همین جنبه ایده ی جدید رو حمایت میکنه چون هزینه های تبلیغات در صورت اصولی نبودن سرسام آوره

دلیل اینکه ایده رو نمیاد کپی کنه رو با یک مثال خدمتتون عنوان میکنم:
کسی میاد یک اسکریپت مثل دیجی کالا میزنه
این شرکت به قول شما از 2 نفر شروع کردن به کار
این 2 برادر الگوریتم و ایده های زیادی در کنار این استارت آپ خودشون داشتن
پلن نویسی برای یک پروژه از صفر تا صد برای پیشرفتش کار هرکسی نیست
مشاهده کنید در اینترنت قالب های فروشگاهی وردپرسی زیادی مشابه دیجی کلاا هست و حتی سایت هایی قصد دارن مثل دیجی کالا بیان بالا مثل بامیلو - 5040 - شیکسون - جانبی و خیلی سایتهای دیگه ولی مهم اینه که اون سایت ها فقط فروشگاهی بیش نیستن ولی دیجی کالا طرح توسعه داره و اون طرح توسعه به همراه خلاقیت و حداقل 1001 ایده و استارت آپ دیگه از داخل شکم دیجی کالا در حال رشد هست!
ولی فروشگاه های دیگه فقط فروشگاه هستن!
الان عصری هست که کاربر فقط به یک جنبه ی کار فروشنده یا خدمات دهنده اهمیت نمیده و دنبال هزار و یک دلیل هست که چیزی رو نخره! ولی اگه اون فروشنده یا موسس استارت آپ بتونه در کنار ایده ی جدیدی که داره به خریدار یا دریافت کننده خدمات بقبولونه که اون خدمات یا محصول واقعا خاص، مهم، تک، ارزشمند، از نظر قیمت مناسب، بی رغیب و هزار فاکتور دیگه هست میتونه خریدار رو راضی کنه که پول رو ازش بگیره!

اساساً استارت آپ خودش اصلا مهم نیست و اصلا یک 1% قابل توجه هم نیست! دلیل شکست 90% ایده های جدید هم همینه! چون طراح فقط متمرکز میشه روی خود ایده و بهش اینقدر پر و بال میده که شکست میخوره! در صورتی که یک ایده باید به صورت خام اجرایی سازی بشه و کم کم بهش چاشنی خدمات و امکانات اضافه بشه و طبق سابقه ایی که من از اجرایی سازی ایده ها دارم متوسط بین 3 ماه الی 3 سال طول میکشه یک ایده قشنگ راه بیوفته که بستگی به اهرم تبلیغاتی (هزینه برای تبلیغات) داره.
 

Nima_Azx

Registered User
تاریخ عضویت
1 فوریه 2012
نوشته‌ها
278
لایک‌ها
379
سن
31
محل سکونت
Tehran
سلام، وقت بخیر
استارت آپ ها اصولا اگر بنیادین و بدون آنالیز باشن به شکست حتمی می انجامه!

کلا معنی استارت اپ یعنی همین! کار یا شروع جدیدی که معلوم نیست به ثروت خیلی خیلی بالایی میرسه یا کلا از بین میره!
سرمایه گذارایی که روی یک استارت آپ سرمایه گذاری میکنن بر اساس همایش یا نمایشگاههای که برای این استارت اپ ها میزارن خودشون از بین کلی استارت آپ میان اونو انتخاب میکنن و روش سرمایه گذاری میکنن به این شرط که اگر استارت آپ موفق و پیشرفت کرد مثلا 50% از کل درآمد خالصش متعلق به سرمایه گذاره و 50% متعلق به موسس یا حالا طراح اون استارت آپ!
توافقات میتونه در هر شکل و جنبه ایی باشه! ولی به طور کلی سرمایه گذار روی استارت آپ از هر نظر اون طراح استارت آپ رو حمایت میکنه که عمده ترینش حمایت مالی هست تا استارت آپ زمین نخوره چون عمده ترین دلیلی که یک استارت آپ میتونه شکست بخوره "عدم تبلیغات اصولی" هست که اون سرمایه گذار دقیقا میاد از همین جنبه ایده ی جدید رو حمایت میکنه چون هزینه های تبلیغات در صورت اصولی نبودن سرسام آوره

دلیل اینکه ایده رو نمیاد کپی کنه رو با یک مثال خدمتتون عنوان میکنم:
کسی میاد یک اسکریپت مثل دیجی کالا میزنه
این شرکت به قول شما از 2 نفر شروع کردن به کار
این 2 برادر الگوریتم و ایده های زیادی در کنار این استارت آپ خودشون داشتن
پلن نویسی برای یک پروژه از صفر تا صد برای پیشرفتش کار هرکسی نیست
مشاهده کنید در اینترنت قالب های فروشگاهی وردپرسی زیادی مشابه دیجی کلاا هست و حتی سایت هایی قصد دارن مثل دیجی کالا بیان بالا مثل بامیلو - 5040 - شیکسون - جانبی و خیلی سایتهای دیگه ولی مهم اینه که اون سایت ها فقط فروشگاهی بیش نیستن ولی دیجی کالا طرح توسعه داره و اون طرح توسعه به همراه خلاقیت و حداقل 1001 ایده و استارت آپ دیگه از داخل شکم دیجی کالا در حال رشد هست!
ولی فروشگاه های دیگه فقط فروشگاه هستن!
الان عصری هست که کاربر فقط به یک جنبه ی کار فروشنده یا خدمات دهنده اهمیت نمیده و دنبال هزار و یک دلیل هست که چیزی رو نخره! ولی اگه اون فروشنده یا موسس استارت آپ بتونه در کنار ایده ی جدیدی که داره به خریدار یا دریافت کننده خدمات بقبولونه که اون خدمات یا محصول واقعا خاص، مهم، تک، ارزشمند، از نظر قیمت مناسب، بی رغیب و هزار فاکتور دیگه هست میتونه خریدار رو راضی کنه که پول رو ازش بگیره!

اساساً استارت آپ خودش اصلا مهم نیست و اصلا یک 1% قابل توجه هم نیست! دلیل شکست 90% ایده های جدید هم همینه! چون طراح فقط متمرکز میشه روی خود ایده و بهش اینقدر پر و بال میده که شکست میخوره! در صورتی که یک ایده باید به صورت خام اجرایی سازی بشه و کم کم بهش چاشنی خدمات و امکانات اضافه بشه و طبق سابقه ایی که من از اجرایی سازی ایده ها دارم متوسط بین 3 ماه الی 3 سال طول میکشه یک ایده قشنگ راه بیوفته که بستگی به اهرم تبلیغاتی (هزینه برای تبلیغات) داره.

ممنون از اطلاعات بسیار مفید و خوبی که دادین.

بیشتر سوالات رو برطرف کرد.پس این که ۵۰ درصد رو سود خالص نهایی قرار داد بسته بشه ریسک زیادی داره برای سرمایه گذار.چون استارت اپ چیز زیادی برای شروع نداشته و ایده اولیه بوده.

اما یه نکته ای رو دیروز یادم رفت بگم اونم این بود که به نظرم شاید بخش اصلی موفقیت استارت اپ ها تو ایران یا دنیا از اونجایی شروع میشه که کی اول اون کار رو انجام داده و جزوه اولین نفر باشیم.
دیجی کالا دقیقا مثال خوبی از بحث بود. اون زمان هیچکس تو این فکر نبود ولی الان کسی نمیتونه خودشو در ضمینه هایی که کار شده تو ایران دوباره مطرح کنه.

دقیقا پرو بال دادن به ایده در مرحله بعدیه.

۱- اول باید چطور دید خود ایده مناسب و جای کار داره ؟ همین طور تشخیصش که اصلا ارزش پیاده سازی داره ؟

همین دیجیکالا اوایل محصولاتش کمتر بود و دوربین میفروخت و سایتش امکانات خاصی نداشت.به مرور رشد کرد.

حالا یه سوال دیگه ،
۲- اگر در همین زمان که ایده خام قرار هست پیاده سازی بشه و اسپانسر هم در شروع کار نباشه، باز هم امکانش هست از روی ایده دوباره کپی صورت بگیره ؟ یعنی در همون هنگام بال و پر دادن و پیاده سازی یکی بیاد با سرمایه و پلنی که ضعف ایده مارو کامل تر کرده ، کپی برداری انجام شه ؟
فکر هم نکنم راهی برای جلوگیری داشته باشه جز برطرف کردن نقص ایده قبل از شروع.

شما کتابی یا مقاله ای از کارافرین یا کسی که اطلاعات خوبی و همه جانبه ای در مورد این کار ها گفته شده باشه میدونید معرفی کنین؟
 
بالا