• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اخباردنیای خودرو ...

jujushow

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2007
نوشته‌ها
2,465
لایک‌ها
1,108
سلام .
قیمت اخر و پ.خ کن .
مغسی
 

danial13

Registered User
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2013
نوشته‌ها
284
لایک‌ها
92
محل سکونت
mashhad
این جمله رو همین جا کم داشتیم دیگه
توی هر تاپیکی هست
--------
دوستان کسی می دونه مصرف سوخت این ماشین چه جوریاس؟
سلام
در حالت عادی فک کنم 15 یا 16 باشه و تخته گاز بالای 22
به نظر ماشین خوبی میاد ولی مثلmp4 روح نداره:D بعد از f1 مکلارن دیگه مکلارن نمیشه
 

mak.k

محروم از فعالیت تجاری
محروم از فعالیت تجاری
تاریخ عضویت
19 دسامبر 2012
نوشته‌ها
426
لایک‌ها
214
این عکس را سایت بهترین ها منتشر کرده با عنوان عجایبی که تنها در ایران میتوان دید:)

واقعا خلاقیت را داشته باشید

:lol::lol::lol:
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
 

IT GALAXY

Registered User
تاریخ عضویت
23 مارس 2013
نوشته‌ها
473
لایک‌ها
277
یاده پیکان های جلو پرشیا افتادم !! :D


باور کنید اینجا یه اتفاق عجیب افتاد باور کنید من اصلا به نوشته فرد بالای سرم توجهی نداشتم و همین جمله را خدا میدونه نخوندم

ولی اتفاقی این عکس را تویه سایت بهترنها دیدم و گفتم توی پست ماشینهای اعضاء پی تی بگذارم و جالب اینه اتفاقی این پست افتاد زیر جمله این دوستمون
که گفته

یاده پیکان های جلو پرشیا افتادم !!
biggrinsmiley.gif

واقعا میگن توی این دنیا همچی امکان داره!!!!!!

خداییش معلومه قدرت جذب بالایی از نظر ماورایی داری خدا میدونه خارج از شوخی میگم
چون من اتفاقی و بدونه اینکه پستت را ببینم در این تاپیک گذاشتم.





 
Last edited:

bonite

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2013
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
خودرو به جای نفت

گروه خودرو- در روزهایی که درآمد نفتی کشور پایین آمده و صنعت خودرو نیز اوضاع مناسبی در تولید ندارد، گویا دولت می‌خواهد از محل واردات خودرو بخشی از كاهش درآمد‌هايش را جبران كند.


آن طور که رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس می‌گوید، دولت پیش‌بینی کرده که امسال دو هزار میلیارد تومان از محل واردات خودرو درآمد گمركي داشته باشد و این رقم دو برابر درآمد سال گذشته‌اش به حساب می‌آید. این در حالی است که طی سه چهار سال گذشته، دولت ترک عادت کرده و در لایحه بودجه پیش‌بینی از میزان درآمد خود از محل واردات خودرو ارائه نمی‌داد.
با این شرایط به نظر می‌رسد دولت امسال حساب ویژه‌ای روی درآمدهای غیر نفتی باز کرده و «واردات خودرو» نیز یکی از آنهاست، مخصوصا اینکه ارز مبادله‌ای در اختیار واردکنندگان قرار گرفته و بناست تعرفه نیز به 45 درصد کاهش بیابد.
به گفته رییس کمیسیون تلفیق، دولت در شش ماهه دوم سال گذشته اجازه ثبت سفارش را نداد و الان گشايش‌هايي ايجاد شده كه به نظر مي‌رسد دو ميليارد دلار واردات طی سال جاری داشته باشیم. جعفر قادری تاکید می‌کند که رقم دو میلیارد دلار واردات، پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه سال 92 نیز هست. هرچند پایه این پیش‌بینی را تعرفه 45 درصدی و باز شدن ثبت سفارش، تشکیل می‌دهند، اما به اعتقاد کارشناسان، با توجه به نرخ بالای ارز، نمی‌توان چندان روی رشد چشمگیر واردات خودرو در سال 92 حساب باز کرد. به اعتقاد آنها، دو برابر شدن درآمد دولت از ناحیه واردات خودرو، مستلزم فراهم بودن ارز با قیمت پایین است و حال که نرخ ارز برای واردات حداقل دو هزار و 500 تومان است، نباید خیلی به محقق شدن دو هزار میلیارد تومان درآمد گمركي پیش‌بینی شده، دل خوش کرد.
 

bonite

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2013
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
قسمت اول
نگاهی به تاریخ شفاهی صنعت خودرو با داود میرخانی رشتی

وقتی ایران خودرو خمپاره می‌ساخت

برای گفت‌و‌گو با شما کمی تردید داشتم، چون...
چون چی؟
گفتم احتمالا می‌گویید برو کتابم را بخوان!
نه اتفاقا دلم می‌خواست حرف بزنم، مخصوصا اینکه چند وقت پیش با آقای نژادحسینیان (وزیر صنایع دولت‌هاشمی رفسنجانی) مصاحبه کرده بودید و او حرف‌هایی زده بود که من به عنوان مدیرعامل سابق ایران خودرو باید واکنش نشان می‌دادم.


16-01.jpg

بله تلفنی هم گفتید که می‌خواهید پاسخ صحبت‌های آقای نژادحسینیان را بدهید، اما قرار اصلی ما بررسی تاریخ شفاهی صنعت خودرو از زبان شماست.
به آن هم می‌رسیم، هرچند حرف‌هایی که می‌خواهم در پاسخ به اظهارات نژادحسینیان بزنم نیز به نوعی همان تاریخ شفاهی است که می‌گویید. پیش از آقای نژادحسینیان و در دوران وزارت بهزاد (بهزاد نبوی وزیر صنایع دولت جنگ)، خیلی فشار می‌آوردند که تولید بالا برود اما وی (نژادحسینیان) اصلا ول کرد و گفت ما نباید خودروسازان را کنترل کنیم و مدیران آن هر کاری می‌خواهند بکنند.
پیش از آنکه به آقای نژادحسینیان بپردازیم، می‌خواهم کمی در مورد اوضاع صنعت خودرو در دوران جنگ صحبت کنیم. خودروسازی در آن زمان چه وضعی داشت؟ اصلا چیزی به اسم صنعت خودرو داشتیم؟
از قضا آن زمان فشار زیادی روی خودروسازان بود که تولید بکنند. مدیران صنعت خودرو حداقل هر هفته دو بار ساعت شش صبح می‌رفتند دفتر نبوی و نان و پنیر با هم می‌خوردند.
فقط نان و پنیر می‌خوردند؟
نه، منظورم این است که گزارش کار می‌دادند که امروز و این هفته اینقدر تولید کرده‌ایم و «بهزاد» هم می‌گفت باید به اینقدر برسید. در واقع از مدیران توضیح می‌خواست و کلاه هم سرش نمی‌رفت. مثلا فلان مدیر می‌گفت دیروز برق قطع شده و تولید خوابیده، او هم به منشی‌اش می‌گفت که زنگ بزند و از اداره برق بپرسد دیروز فلان ساعت در فلان منطقه برق قطع شده یا نه. البته هوای مدیرانش را هم داشت، مثلا وقتی تورج منصور (از مدیران پیشین ایران خودرو) را به دلیل اتهاماتی که داشت شلاق زدند، کلی در مجلس از او دفاع کرد. نوع رفتار «بهزاد» باعث می‌شد که مدیران به او دروغ نگویند و کلک نزنند، ولی مدیران وی (نژادحسینیان) این طور نبودند. اصولا ما ایرانی‌ها خیلی صاف جلو نمی‌رویم و غرور هم داریم.
در کتاب تان خوانده‌ام که در آن زمان نیروهای انقلابی نظر مثبتی روی صنعت خودرو نداشتند و حتی معروف است که گفته‌اند در ایران خودرو گندم بکارید. از آنها بگویید و از اینکه واکنش آقای نبوی به عنوان وزیر صنایع چه بود؟
خیلی از خودروسازی دفاع کرد و به اصطلاح پای آن ایستاد. نبوی «چپی» به حساب می‌آمد، به همین دلیل خیلی به پر و پایش می‌پیچیدند، ولی پر قدرت ایستاد و تولید را بالا برد. حتی زمانی که به خاطر جنگ تولید ایران خودرو خوابید، ما را وادار کرد خمپاره بسازیم. در خط مونتاژ، ماشین‌های زرهی نفربر ارتش را بازسازی می‌کردیم، قسمت ریخته گری مان خمپاره می‌ساخت و پرس چاپ مان پوکه توپ می‌زد و اتفاقا بلد نبودیم، اما بچه‌های **** و وزارت دفاع یادمان دادند. خاطرم هست آقای صفایی فراهانی رییس اداره جنگ آن زمان، هر روز صبح می‌آمد و آمار می‌گرفت که چند تا خمپاره ساختی و چند تا ضایعات داشتی و...؛ می‌خواهم بگویم نبوی خیلی کنترل شدیدی روی صنایع داشت. اصلا آن زمان شور و هیجان خاصی داشتیم، چون بحث انقلاب در میان بود. روزی 14 ساعت کار می‌کردیم و وقتی به خانه می‌رفتیم به اصطلاح جنازه بودیم.
آقای منطقی مدیرعامل پیشین ایران خودرو در یکی از گفت‌و‌گوهایش عنوان کرده خمپاره‌هایی که آن زمان می‌ساختیم، گاهی به اشتباه جاي ديگر منفجر می‌شد و...
نه از قضا خود **** چند تقدیرنامه برای این کار به ما داد، البته نمی‌گویم شاخ غول می‌شکستیم، اما در حد توانمان در دوران جنگ کار کردیم. این را هم بگویم که در سال‌های 62 تا 64 با وجود درگیری و جنگ، با اوج تولید روبه‌رو بودیم. یکی از کارهای خوبی که «بهزاد» کرد این بود که اجازه داد قطعه‌سازی از کف و روی زمین رشد کند و بالا بیاید. من را «تورج» صدا می‌کرد و می‌گفت با فلان قطعه ساز قرارداد ببند و دو سال محصولش را پیش خرید کن تا پول دستش باشد و بتواند خود را بالا بکشد. آن زمان جوان‌هایی بودند که دانش فنی و تخصص داشتند، اما بی‌پول بودند و با روشی که نبوی در پیش گرفت، قطعه ساز شدند.
با شرایطی که خودروسازی در دوران جنگ داشت، هیچ وقت به این نتیجه نرسیدید که این صنعت را تعطیل کنید، بهتر است؟
شما یک زمان خودروسازی ایران را با کره و ژاپن مقایسه می‌کنید و می‌بینید عقب هستید، خب بله تعطیل بشود بهتر است، اما وقتی با سایر صنایع کشور مقایسه می‌کنیم، نه. آن زمان خودروسازی صنعت خوبی بود و مثلا پیکان 100 هزار تا تولید داشت. در آن زمان تولید خوب تقسیم شده بود، به نحوی که خودروهای لوکس را پارس خودرو می‌ساخت، متوسط‌ها را ایران خودرو و کوچک ترها مثل رنو5 را سایپا تولید می‌کرد. بعد از انقلاب 100 هزار تا پیکان تولید می‌کردیم و 150 هزار دستگاه هم واردات و مونتاژ داشتیم. در واقع با اینکه خودرو خارجی با ارز هفت تومانی وارد و مونتاژ می‌شد، اما خودروسازی در همان زمان 100 هزار دستگاه فروش داشت و با خارجی‌ها رقابت می‌کرد. آن زمان مردم در کنار شورولت و اوپل و ...، پیکان هم می‌خریدند و این یعنی رقابت.
بعد از جنگ چطور؟
جنگ که تمام شد، دیدگاه‌ها هم عوض شدند و همین آقای نژادحسینیان به ما گفت: خودکفایی به درد نمی‌خورد و بهتر است جمع‌اش کنید. وقتی وزیر شد، من چون نمی‌شناختمش، استعفا دادم تا دستش باز باشد و کسی را که دوست دارد جای من بگذارد. به هر حال خودروسازی از همان زمان نیز سیاسی بود و ممکن بود مثلا مجلس بگوید فلانی را بگذار مدیرعامل ایران خودرو و فلانی را نگذار. بعد از اینکه من استعفا دادم، او (نژادحسنیان) دو ماه صبر کرد و وقتی کسی پیدا نشد، آقای صفری را فرستاد ایران خودرو. قبل از استعفای من، بهزاد را هم عوض کرده بودند.
از آقای صفری بگویید...
خدا رحمتش کند، پیش از عید فوت کرد و حالا درست نیست پشت او حرف بزنیم. فقط این را بگویم که بسیاری از مهندسان را عوض كرد و نژادحسینیان هم ناچار شد برکنارش کند.
و سرانجام آقای غروی مدیرعامل ایران خودرو شد. در مورد وی هم می‌گویند تخصصی نداشته، اما چون جزو نیروهای انقلابی بوده، ابتدا به سایپا رفته و بعد هم به ایران خودرو.
غروی لیسانس داشت، اما نه لیسانس مدیریت. اول کارمند وزارت صنایع بود و بعد به پارس خودرو رفت و سایپا و در نهایت ایران خودرو. جوان پر شوری بود، نگاه بلندمدت داشت، مدیر هماهنگ‌کننده خوبی بود و تیم درستی هم برای خود جمع کرد. ممکن است من سر قضیه پیکان موافق کارش نباشم اما مسیری را که انتخاب کرد، موفق بود. به هر حال اینکه به دنبال سمند رفت، کار قشنگی بود و در کل باید بگویم غروی مدیریت داشت. با این حال یک سری مسائل هم وجود داشت. مثلا با همه این مدیریت‌ها و فلان و بهمان، ما آن زمان نمی‌دانستیم و نمی‌فهمیدیم آلایندگی یعنی چه و استاندارد یعنی چه؟ فکر کنم از سال 70 به بعد تازه فهمیدیم استاندارد یعنی چی و باید چه کنیم. قبل ترش نمی‌دانستیم، نه ما، حتی سازمان استاندارد هم نمی‌دانست، وزارتخانه هم بلد نبود. آن زمان استاندارد شیشه خودرو را از یک کشور برداشته بودیم، استاندارد سپر را از یک کشور دیگر و استاندارد موتور از جایی دیگر، که اتفاقا من به آقای دوست حسینی (معاون وزیر صنایع وقت) گفتم آقاجان اینکه نشد استاندارد، هر تیکه‌اش را از یک جا برداشته‌ایم.
گفتم شما یک مرجع را برای استاندارد در نظر بگیرید، مثلا استاندارد اتحادیه اروپا، که بالاخره قبول کرد.
با این حال بحث آلایندگی را باید مدیون معصومه ابتکار (رییس سازمان محیط زیست دولت اصلاحات) بدانیم که با مدیریت خود توانست اهمیت بحث آلایندگی را جا بیندازد. کاربراتور را او حذف کرد، بنزین بدون سرب کار وی بود و همین شد که آلودگی خودروها از 60 گرم در هر کیلومتر به 2/2 گرم رسید. در واقع بلد بود مدیریت کند، کمی فشار می‌آورد و کمی عقب می‌نشست و ما هم خودمان را جمع می‌کردیم و یک ذره سرش کلاه می‌گذاشتیم و او یک ذره فشار را بیشتر می‌کرد و به همین روش در نهایت به هدفش رسید. مثل فلان وزیر نبود که بگوید همه خودروها باید گازسوز شوند، آن هم ظرف چهار ماه.
از دوران آقای نژادحسینیان می‌گفتید...
بله؛ او در همین مصاحبه ای هم که با شما کرده می‌گوید میرخانی و مدیرعامل خاور و غروی (مدیرعامل پیشین ایران خودرو) و... با او هماهنگ نبوده‌اند. خب این نشان می‌دهد نژادحسینیان نتوانسته ارتباط خوبی با زیرمجموعه و مدیرانش برقرار کند. یادم هست در دورانی که می‌خواست به دنبال خودکفایی برود، یکی از مدیران عامل سازمان گسترش هشت میلیارد تومان قطعه ساخت، اما یک دانه‌اش هم استفاده نشد.
یعنی همه قطعات خراب بود؟
همه خراب از آب درآمدند. حتي وقتي مديرعامل بعدي سازمان‌گسترش از اين ماجرا پرده برداشت، او را بركنار كردند.
آقای نژادحسینیان وی را برکنار کرد؟
نمی دانم یادم نیست. اصل حرفم این است که آن شخص که به تشخیص نژادحسینیان مدیرعامل سازمان گسترش شد، نتوانست در راستای خودکفایی کار مثبتی انجام دهد. می‌رفت قرارداد می‌بست و کار می‌کرد اما دست آخر قطعاتی که ساخته می‌شد، به هم نمی‌خوردند و نمی‌شد آنها را روی هم سوار کرد. البته طبیعی هم بود، چون اینها اندازه دقیق قطعات و نقشه فنی را نداشتند.
پس چطور قطعه می‌ساختند؟
قطعات اصلی را می‌دادند به سازنده و می‌گفتند از روی این بساز، همین.
همان مهندسی معکوس دیگر، نه؟
بله اما مهندسی معکوس باید درست و حسابی باشد نه این طوری.
شما اینها را ناشی از مدیریت آقای نژادحسینیان می‌دانید؟
مدیر باید مدیریتش را پیاده کند، یعنی نظم و **** داشته باشد و مدیرانش را کنترل کند. اینکه فقط بگویی من خودکفایی کردم، نمی‌شود که، بالاخره باید این خودکفایی خود را نشان بدهد.
ایشان یک جایی از مصاحبه‌اش می‌گوید که اجازه داده فقط 50 هزار پیکان تولید شود، من سوالم این است که چرا کار را روی همان 50 هزار تا نبست؟
از آقای نژادحسینیان باید پرسید چرا به دنبال پژو نرفت و پیکان را ادامه داد؟ اتفاقا در کتابم نوشته‌ام که خود او یک بار به ویسه (مدیرعامل قبلی سازمان گسترش) گفته بود این مرده (پیکان) را از تابوت بیرون نیاورید، چون بیرون بیاید دیگر نمی‌توان دوباره آن را به تابوت برگرداند. خب شما که این را گفتی، چرا 50 هزار پیکان دیگر را تولید کردی؟ نمی‌شود به قطعه ساز بگویی برای 50 هزار پیکان قطعه تولید کن و بعد هم قالب‌هایش را بریز دور.
خودش می‌گفت هدفش این بود که پیکان با کمبود قطعات یدکی روبه‌رو نشود...
بحث قطعه یدکی جداست. آقای ویسه و دوستانش همان زمان به اصطلاح رفتند زیر یک خم پیکان و قطعاتش را تولید کردند که اتفاقا از نظر فنی کار خوبی بود، اما اگر این وقت و هزینه و زحمت را آن زمان روی پژو صرف می‌کردیم، از شر پیکان راحت می‌شدیم.
بعد از آن ماجرا، دو سه میلیون پیکان تولید شد که هر کدام شانزده هفده لیتر بنزین می‌سوزانند، خب این یعنی تولید آلایندگی و افزایش مصرف سوخت و زیان به مردم و اقتصاد ملی.
آقای نژادحسینیان با قرارداد پژو مخالف بود؟
ما قرارداد را امضا کرده بودیم و وی اصلا نمی‌توانست مخالفت کند و جلوی کار را بگیرد.البته وی از جهت دیگری روی خوش به قرارداد پژو نشان نمی‌داد و همان طور که در کتابم توضیح داده‌ام، با ساخت داخل تا حدودی مخالف بود و اتفاقا حرف درستی می‌زد. می‌گفت: تا شما بخواهید مثلا پژو 405 را داخلی‌سازی کنید، مدل جدیدتر آن به بازار می‌آید. راست هم می‌گفت، چون توان داخلی‌سازی ما پایین بود. داخلی‌سازی پژو 405 هفت سال طول کشید. اصلا ایران خودرویی‌ها چرا سر ماجرای سمند با بحران مالی روبه‌رو شدند، چون فکر می‌کردند سال دوم به تیراژ 100 هزار دستگاه می‌رسند، اما هشت سال بعد 100 هزارتایی شدند. خب این یعنی خواب سرمایه 400 میلیارد تومانی سمند، که اگر بهره این پول را حساب کنیم، سمند 800 میلیارد تومان هزینه برای ایران خودرو داشت. پولی که صرف سمند کردند، از وام‌های کوتاه مدت بود و این یعنی چون ایران خودرو نتوانست سر موقع با بانک تسویه حساب کند، بهره‌اي 400 میلیاردی را متحمل شد. من حاضرم با هر کس که بخواهید بحث کنم و ثابت کنم سمند برای ایران خودرو بحران مالی ایجاد کرد. از همان سال ورود سمند (1380)، سودآوری ایران خودرو در حال پایین آمدن است چون بهره زیادی به بانک می‌دهد. در همان صفحه اول کتابم گفته‌ام که ایران خودرو برای هر محصولش یک و نیم میلیون تومان بهره پول می‌دهد.
شما می‌گویید حرف آقای نژادحسینیان بابت مخالفت با داخلی سازی، درست بوده، پس انتقادتان به سیاست‌های وی چیست؟
خب اینجا یک پارادوکس وجود دارد. آن زمان چون وضع ارز خوب بود، نژادحسینیان به دنبال واردات رفت و تنها وزیری است که دو هزار میلیارد تومان خودرو وارد کشور کرد. حرف من این بود که این دو هزار میلیارد را صرف عوض کردن خطوط و ماشین آلات خودروسازان و قطعه سازان می‌کردی، قرارداد دانش فنی می‌بستی و پروژه پژو را پیش می‌بردی تا داخلی‌سازی اصولی انجام شود. آن دو هزار میلیارد که خرج واردات شد و نتوانستیم زیربنای درستی برای داخلی‌سازی بگذاریم و نتیجه‌اش این خودروهایی است که می‌بینید و کیفیتی که بالا نمی‌رود.
با این اوصاف وی را باید طرفدار واردات بدانیم...
اولش طرفدار واردات بود، اما بعدها که قیمت ارز بالا رفت و مشکلات اقتصادی دوران آقای‌هاشمی آغاز شد، حساب کار دستش آمد و رفت به دنبال تولید داخل. یادم هست مدل ترکیه را مدنظر داشت، به این معنی که با خودروسازان خارجی قرارداد ببندیم و آنها در ایران سرمایه گذاری کنند و ما به کمک شان قطعه و خودرو بسازیم.
شما موافق این مدل بودید؟
ترکیه را که می‌بینید، الان موفق است، منتها ما چون عرق ملی داریم، می‌توانیم تلفیقی کار کنیم، یعنی بخشی از تولید را به این سمت ببريم و بخشی را به برند ملی خودمان اختصاص بدهیم. با این حال ما فقط روی برند ملی زوم می‌کنیم و نتیجه‌اش تولید آن همه پیکان بود و این همه پژو 405 و ...؛ پراید الان چند سال است تولید می‌شود؟ حدود 20 سال، خب این که درست نیست با تکنولوژی 20 سال پیش خودرو تولید کنیم. ترکیه را که می‌بینید به اینجا رسیده، اوضاعش با ما فرق می‌کند. آنجا توان قطعه‌سازی بالایی دارد و در عرض یک سال به ساخت داخل می‌رسد. مثلا تویوتا فلان خودرو را در ترکیه می‌سازد و در عرض یک سال به تیراژ 150 هزار دستگاه می‌رسد و بیست سی هزارتای آن را در بازار ترکیه می‌فروشد و باقی را هم صادر می‌کند. آن وقت اینجا ما بعد از چند سال تازه به 60 درصد ساخت داخل در پژو 206 رسیدیم.
برویم سراغ قرارداد پژو که شما طرفدار سرسخت آن هستید. فکر نمی‌کنید این قرارداد ایراداتی داشت و به اندازه کافی محکم و به اصطلاح برد-برد نبود؟
چطور؟
خب پژو پس از 20 سال و اندی همکاری با ما ناگهان قید همه چیز را زد و رفت...
ما به تعهداتمان در قبال پژو عمل نکردیم، چون توان آن را نداشتیم. من هنوز هم می‌گویم قرارداد پژو بهترین قرارداد در زمان خودش بود. اینکه شرایط کار چگونه پیش برود، به زرنگی من مدیرعامل هم مربوط است. قرارداد که بسته شد، آقای غروی و آقای منطقی و ایکس و وای به عنوان مدیران عامل ایران خودرو باید از پژو امتیاز می‌گرفتند. تازه بحث دانش فنی هم در میان است. مدیریت خودروسازی ما تا همین امروز هم باور ندارد که باید برای دانش فنی هزینه کنیم و آن را بخریم. ما هنوز متوجه نیستیم که نقشه مثلا چراغ 206 را چراغ ساز طرف قرارداد پژو دارد نه خود پژو که بخواهیم از او طلب کنیم. آن اوایل که رنو به ایران آمده بود، یکی از این قطعه سازان معروف هر چه می‌کرد نمی‌توانست سپر تندر-90 را درست دربیاورد. رنو چیکار کرد، سه تا مهندس را به ایران فرستاد و آنها کار را یاد قطعه سازان دادند و قضیه حل شد. رنو واقعا برای قطعه‌سازی ما زحمت کشید. حالا کاری نداریم، می‌خواهم بگویم ما نمی‌خواهیم بپذیریم که باید برای دانش فنی پول بدهیم.
چرا، چون نمی‌خواهیم هزینه کنیم؟
چون مغروریم و فکر می‌کنیم خودمان همه کار را بلدیم. یک مدیر صنعتی با خودش می‌گوید یعنی چه که من بروم مثلا یک میلیون دلار پول دانش فنی بدهم، خودم بلدم!
یکی از این قطعه سازهای بزرگ چند سال پیش به من می‌گفت قراردادی را با پژو بسته و بعد از اینکه کار پیش رفته و خودش توانسته قطعات را تولید کند، دیگر پولی بابت دانش فنی که از پژو گرفته، به این شرکت نداده است. می‌گفت که با خودم گفتم وقتی بلدم تولید کنم دیگر چرا بابت هر قطعه مثلا دو یورو به پژو بدهم. یعنی این را که پول طرف را ندهد و بزند زیر قرارداد، هنر می‌دانست. من در جوابش گفتم اینها درست، اما با این کار نام شرکت تو در لیست سیاه پژو قرار می‌گیرد و آنها به این نتیجه می‌رسند که ایرانی‌ها کلک می‌زنند و به اصطلاح پول مردم را نمی‌دهند.
 

bonite

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2013
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
ساخت لکسوس در آمریکا
تویوتا قصد دارد با صرف هزینه‌ای معادل 360 میلیون دلار تولید خودروی سواری لکسوس ES را به کارخانه‌ای در ایالت کنتاکی آمریکا منتقل کند. ES اولین خودرو از برند لکسوس خواهد بود که در آمریکا و دومین خودرو از این برند است که در خارج ژاپن تولید می‌شود. آکیو تویودا، مدیر لکسوس، اعلام کرد که ظرفیت اولیه تولید این کارخانه در جورج‌تاون کنتاکی 50 هزار دستگاه در سال خواهد بود. لکسوس ES در حال حاضر در یکی از کارخانه‌های تویوتا در میاتا در جنوب غربی ژاپن تولید می‌شود. به گفته افراد نزدیک به این برنامه اولین مجموعه از تولیدات کارخانه تازه در تابستان سال 2015 به بازار آمریکای شمالی عرضه خواهد شد. در سال گذشته میلادی 56 هزار و 158 دستگاه خودروی لکسوس ES در آمریکا به فروش رفت و این خودرو دومین محصول پرفروش لکسوس در این کشور بود.

16-02.jpg


 

bonite

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2013
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
تولید مینی در هند
بی‌ام‌و تولید خودروهای مینی، یکی از برندهای تحت پوشش خود را در کارخانه‌اش در چنای هند آغاز کرده است. بی‌ام‌و انتظار دارد تولید در هند پاسخگوی تقاضای رو به افزایش برای خودروهای مینی باشد. بر اساس ادعای بی‌ام‌و در میان‌مدت و بلندمدت نرخ رشدی بالا در انتظار برند مینی خواهد بود. مینی کوپر D کانتری‌من و مینی 1 کانتری‌من اولین سری از خودروهای مینی هستند که در این کارخانه تولید می‌شوند. بی‌ام‌و تعهد کرده این خودروها از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با دیگر خودروهای مینی در نقاط مختلف دنیا نخواهد داشت. کارخانه بی‌ام‌و در چنای که در سال 2007 احداث شده در حال حاضر به تولید بی‌ام‌و سری 3، بی‌ام‌و سری 5، بی‌ام‌و X1 و بی‌ام‌و X3 مشغول است.

16-03.jpg

 

bonite

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2013
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
همکاری نیسان و فداِکس

نیسان و فداِکس اکسپرس (FedEx Express)، کمپانی معظم پستی، بر سر استفاده آزمایشی از خودروی الکتریکی e-NV200 نیسان در سنگاپور به توافق رسیده‌اند. بر اساس این توافق، نیسان این خودروها را به تعداد کافی در اختیار فداِکس خواهد گذاشت تا این کمپانی به مدت یک ماه آنها را به عنوان خودروهای تحویل بسته‌های پستی به کار گیرد. توانایی‌ها و نقص‌های این خودروها برای پاسخگویی به نیازهای فداِکس در سراسر دنیا پس از این بازه یک‌ماهه از سوی دو طرف بررسی و مدل‌های بعدی آن بر اساس این بررسی اولیه تکمیل خواهد شد. دو طرف قصد دارند پس از سنگاپور این آزمون را در آمریکا و برزیل هم تکرار کنند. نیسان و فداِکس پیش از این در بریتانیا و ژاپن هم تجربه این همکاری را داشته‌اند.
 

bonite

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2013
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
قيمت خودرو‌هاي داخلي در بازار





16-05.jpg
 

bonite

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2013
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0


در چند سال اخیر عده‌ای افراد سودجو با سوء‌استفاده از اعتماد مردم، اقدام به فروش کالایی که هنوز تولید یا به بازار داخلی وارد نشده است، کرده‌اند. البته در بین این افراد، شرکت‌هایی هم وجود دارند که کالا را با کمی تأخیر، اما با سودهایی به مردم تحویل می‌دهند. این مساله در خرید خودرو پررنگ‌تر می‌شود.


«روزنامه حمایت» در ادامه گزارش خود می نویسد: اگر قصد پیش خرید خودرو را دارید، این گزارش را که در گفت‌وگو با «شاپور منوچهری» وکیل دادگستری تهیه شده است، تا انتها بخوانید.


دردسر قراردادهای غیرقانونی


خوب است بدانید که قراردادهای پیش فروش خودرو، قراردادهای الحاقی هستند. یعنی قراردادهایی هستند که بر اساس موازین حقوق بین‌الملل و بسیاری از قوانین داخلی کشورها باید به گونه‌ای تفسیر شوند تا به نفع مصرف‌کننده باشند. هم‌چنین در قراردادهای پیش فروش خودرو، فروشندگان باید در زمان بروز اختلاف قرارداد، به نفع مصرف‌کننده عمل کنند. در حالی که در طول سال‌های اخیر مشاهده می‌شود که قراردادهای پیش‌فروش خودرو، همیشه به نفع شرکت‌های خودروساز بوده است. شرکت‌های خودروساز نیز به دلیل این‌که ارائه‌کننده خدمات انحصاری هستند، هر چه را می‌خواهند، در قراردادهای پیش فروش خودرو و به نفع خودشان منعقد می‌کنند. بنابراین این قراردادها، قراردادهای یک‌طرفه و تنظیم کردن این‌گونه قراردادها غیرقانونی است و اگر شما هم از آن دسته کسانی هستید که قصد انجام چنین کاری را دارید، قبل از امضای قرارداد، باید به دردسرهای یک قرارداد غیرقانونی و یک‌طرفه بیشتر فکر کنید.


گاهی کارها خوب پیش نمی‌رود


یکی از مشکلات حقوقی رایج که در قراردادهای پیش فروش خودرو یا همان قراردادهای الحاقی، برای مردم به‌وجود می‌آید، این است که شخص خریدار به شرکتی اعتماد و در قراردادی که با او امضا می‌کند، مبلغ خودرو را پیش از آن که تولید یا وارد کشور شود، به شرکت طرف قرارداد می‌پردازد. باید بدانید که این قرارداد 90 درصد به نفع شرکت فروشنده تدوین شده است.


افرادی که زیر بار این تعهد می‌روند، باید بدانند با این ‌که برخی از این شرکت‌ها می‌توانند از عهده تعهدی که داده‌اند، برآیند، اما در بیشتر مواقع، کارها به این خوبی پیش نمی‌رود و این فروشندگان نه تنها به تعهد خود عمل نمی‌کنند، بلکه برای جبران خسارت مبلغی را روی پول خودتان گذشته و بعد از مدت‌ها آن را کف دستتان می‌گذارند. البته این رقم بسیار کمتر از چیزی است که در واقع باید به شما پرداخت شود. فراموش نکنید، قراردادی که با این شرکت‌ها امضا می‌کنید غیرقانونی است. برای این‌که قرارداد قانونی باشد، باید مورد معامله مشخص شود. یعنی مبیع (چیزی که معامله می‌شود) باید وجود خارجی داشته باشد. بنابراین قراردادی که مبیع آن وجود خارجی نداشته باشد و به این اعتبار که فروشنده، کالای فروخته شده را بعدها تهیه یا از کشور دیگری وارد کند، از نظر حقوقی صحیح نیست. علت این امر این است که نمی‌توان مطمئن بود که شرکت طرف قرارداد شما به قولی که می‌دهد، عمل کند.


مطابق ماده ۲۱۴ قانون مدنی، در قراردادها، مورد معامله باید مالی باشد که فروشنده بتواند آن را تسلیم کند، در صورتی که در قرارداد پیش فروش خودرو نه مالی تولید شده و نه آن مال را خریدار دیده است و به همین دلیل اطلاعی از کمیت و کیفیت آن ندارد. بنابراین برای این‌که با مشکل مواجه نشوید، تا جایی که ممکن است از امضای چنین قراردادهای نامعلوم و نادرست بپرهیزید. زیرا بر اساس امکان و احتمال نمی‌توان قراردادی که پایان آن مشخص نیست را امضا کرد.


کلاهبرداران قسر در نمی‌روند


این روزها پیش فروش خودرو از سوی شرکت‌های مختلف راهی برای کلاهبرداری شده است. در این بین شرکت‌ها یا افرادی که کالایی را پیش فروش می‌کنند، در نظر داشته باشندکه قانون به راحتی از کنار کسانی که به مردم قول واهی می‌دهند و شرکت، ملک، زمین یا خودرویی را که وجود ندارد می‌فروشد، نخواهد گذشت. بر اساس قانون این عمل مصداق بارز «کلاهبرداری» است.


افرادی که با نقشه قبلی و به راحتی اقدام به ثبت شرکتی می‌کنند و با دادن آگهی در روزنامه‌های کشور و با ارائه تعهدهایی که در اصل وجود خارجی ندارند، کلاه مردم را بر می‌دارند، کلاهبردار به حساب می‌آیند و در صورت اثبات جرم، به موجب ماده 1 قانون تشدید، مصوب سال 67 مجمع تشخیص مصلحت **** مجازات می‌شوند. در این ماده آمده است: "هر کس مرتکب کلاهبرداری شود، به مجازات 1 تا 7 سال حبس و پرداخت جزای نقدی و رد مال محکوم می‌شود".


خسارت‌تان را بگیرید


با این‌که همیشه استثنا وجود دارد و در پیش‌خرید کالایی مانند خودرو، می‌توان به برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده که شناخته شده هستند، اعتماد کرد، اما باید در نظر داشت که قراردادهای مربوط به این شرکت‌ها نیز یک‌طرفه محسوب می‌شود. به این علت که در این قراردادها بندهایی امضا می‌شود که در بیشتر مواقع به نفع خریدار نیست.

برای مثال، اگر در قرارداد پیش خرید خودرو، شرکت به شما تعهد داده شده باشد که در تاریخ مشخصی کالایتان را تحویل ‌دهد و این اتفاق نیفتد، از آن‌جا که در همان قرارداد بندی مربوط به این‌که در صورت تأخیر به خریدار مبلغی برای خسارت پرداخت می‌شود، وجود دارد و شما آن را امضا کرده‌اید، سهمی دندان‌گیر به شما تعلق نمی‌گیرد.

یعنی در نهایت اگر از تحویل خودرویتان ماه‌ها هم بگذرد، تنها چیزی که نصیب شما می‌شود، خودرو و همان مقدار خسارتی است که در قرارداد آمده است و تنها می‌توانید بر مبنای مفاد قرارداد با طرح دعوی و خساراتی که در قرارداد پیش‌بینی شده است را دریافت کنید. اگر شرکت، خسارات را پرداخت کرد که هیچ، در غیر این صورت می‌توانید به دادگاه مراجعه و از آن شرکت شکایت و درخواست خسارت کنید. اما مراقب باشید که دعوایتان بر مبانی درست قانونی تنظیم شده باشد تا به صدور حکم منجر شود.


می‌توانید قرارداد را باطل کنید


یکی دیگر از مشکلاتی که در زمینه پیش‌فروش خودرو رواج یافته این است که شرکت‌هایی که خودرویی را پیش فروش می‌کنند بعد از مدتی که از قرارداد می‌گذرد با تغییر نرخ ارز، قیمت خودرو را افزایش می‌دهند. این مشکل در مورد شرکت‌هایی که خودرو را وارد کشور می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. یادتان باشد که در این زمینه، تنها کسی که در این میان ضرر می‌کند، خریدار است. قراردادی که از سوی این شرکت‌ها به مردم تحمیل می‌شود، فرمی است که توسط یک حقوقدان تنظیم شده و در هر صورت حافظ منافع آن شرکت است.

اعضای شرکت این فرم را در اختیار خریدار قرار می‌دهند و او نیز ناگزیر به امضای این قرارداد یک‌طرفه است که در آن قید شده اگر شرکت به هر دلیلی نتوانست مورد معامله یا همان سفارش خریدار را تهیه کند، درصدی به عنوان خسارت یا بهره به خریدار تعلق می‌گیرد. اما مبلغ بهره، بسیار کمتر از سودی است که پول خریدار عاید شرکت می‌کند. این افراد همچنین با تغییرات و نوسان در قیمت ارز، در زمان تحویل خودرو، مبلغ بیشتری از شما طلب می‌کنند که این موضوع در قرارداد قید شده است و شما پای آن را امضا کرده‌اید.

شرکت‌های خودروساز نیز در قراردادهای پیش فروش، خریدار را به پرداخت مابه‌التفاوت قیمت خودرو در زمان تحویل به قیمت روز مجبور می‌کنند و اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه شدید، بدانید که با توجه به این که قیمت روز زمان تحویل خودرو مشخص نیست و افزایش قیمت برای خریدار نامعلوم و مجهول است، به همین دلیل این ماده از قرارداد با مفاد بند 2 ماده ۲۳۳ قانون مدنی، مغایرت دارد و خریدار می‌تواند قرارداد را باطل کند. در ماده ۲۳۳ قانون مدنی آمده است: شرط مجهولی که جهل به آن موجب جهل عوضین می‌شود، باطل و موجب بطلان عقد است.


ضرورت‌های امضای قرارداد


به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از وارد شدن خسارت و ضرر در معاملاتی که به صورت پیش خرید است، قبل از امضا، قرارداد را با یک وکیل دادگستری، به دقت بررسی کنید. فرم‌های یکسانی که از سوی فروشنده و به یک صورت تنظیم شده‌اند، باید توسط یک حقوقدان تایید شود. همیشه از چیزی که بیش از حد خوب به نظر می‌آید، بترسید.

حواستان به آگهی‌هایی که وسوسه‌کننده هستند، باشد، درباره مواردی مانند شرایط پیش فروش خیلی خوب یا قیمت پایین‌تر از قیمت واقعی بازار، حتی اقساط بلند مدت و در نهایت هر شرایطی که تا حدی دور از عقل به نظر می‌آید، بیشتر تحقیق کنید.

مطبوعات نیز باید توجه داشته باشند، قبل از این که آگهی را چاپ کنند، از صحت آن مطمئن شوند و تحقیق کنند مورد معامله‌ وجود دارد یا خیر. هرکسی نباید اجازه داشته باشد که بدون اخذ مجوز از متولیان امر، آگهی چاپ کند و از این طریق مردم را فریب دهد.
 

bonite

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2013
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0
شفاف : در حالی که فشار برخی جریان های سیاسی برای کاهش غیرمنطقی قیمت خودرو در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد و عده ای نیز بدون اطلاع از پشت پرده این فشارها از این موضع حمایت می کنند، گزارش های رسمی موجود نشان می دهد بدلیل ضعف شدید نقدینگی وبحرانی که طی ماههای گذشته دامن خودروسازان و قطعه سازان کشور را گرفته، خودروسازان برای پرداخت حقوق اردیبهشت ماه کارگران خود همچون ماههای اخیر به ناچار دست به دامن سیستم بانکی شده اند تا با دریافت وام نسبت به پرداخت حقوق اقدام کنند.

این بحران در دو غول بزرگ خودروسازی کشور به مراتب شکننده تر است و دومینووار به تمام شرکتهای قطعه سازی این دو خودروساز نیز منتقل شده است به طوری که هم اکنون حفظ یک میلیون اشتغال فعال در این دو خودروسازی وشرکتهای قطعه سازی آنها با تردیدهای جدی مواجه شده است.

این در حالی است که مسوولان دولتی سال گذشته با جلساتی که طی هشت ماه با مدیران این خودروسازی ها داشت سرانجام دلایل آنها را مبنی بر افزایش قیمت تمام شده ناشی از رشد قیمت دلار و تورم داخلی قبول کرد و تصویب کرد قیمت خودرو همچون بسیاری دیگر از تولیدات داخلی ، تا سطحی منطقی افزایش یابد اما درست زمانی که قرار بود این مصوبه اجرا شود، برخی جریان های سیاسی که طی دو سال گذشته از هرم قدرت دو خودروسازی بزرگ کشور کنار گذاشته شده اند، برای تسویه حسابهای گذشته خود ، ورق را برگرداندند به طوری که محمود احمدی نژاد که بطور کامل در جریان تصمیمات کارشناسی مربوط به قیمت خودرو قرار داشت و بخوبی می دانست افزایش سه برابری نرخ دلار چه بر سر تولید داخلی ازجمله خودروسازان آورده است، تغییر موضع داد و اعلام کردکه خودروسازان نه تنها اجازه افزایش قیمت ندارند بلکه باید قیمت تولیداتشان را کاهش دهند.

احمدی نژاد مسوولیت اعمال این فشار تازه را به شورای رقابت سپرد چرا که وزارت صنعت بر اساس منطق کارشناسی، کاهش قیمت را غیرمنصفانه و زمینه ساز بروز یک بحران جدی در صنعت خودروسازی کشور می دانست.

این در شرایطی بود که شیفت سوم تولید دو خودروسازی کشور بدلیل بحران قیمت ارز و مشکل نقدینگی، نیمی از سال گذشته متوقف بود و این دو خودروسازی علیرغم فشار شدید مالی، برای حفظ اشتغال این گروه از کارگران ، نسبت به پرداخت حقوق انها اقدام کردند.

طی ماههای اخیر نیز دولت با فشارهای غیرکارشناسی خود برای پایین نگه داشتن قیمت خودرو در استانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت اشتغال یک میلیون کارگر شاغل در دو غول خودروسازی و قطعه سازی های وابسته به انها را در معرض خطر قرار داده است.

بر اساس گزارش های رسمی بورس، دو خودروساز بزرگ کشور سال گذشته را با زیان پشت سر گذاشتند و مشخص نیست چرا باید تاوان افزایش افسارگسیخته قیمت دلار و ناتوانی مدیران دولتی در مدیریت بحران ارزی را که دامن تمام تولید کنندگان کشور را گرفته است، یک میلیون کارگر شاغل در صنعت خودروسازی کشور پرداخت کنند
 

bonite

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2013
نوشته‌ها
85
لایک‌ها
0


باشگاه خبرنگاران : نشریه فوربس، اسامی ۱۳خودروی ایمن جهان برای سال ۲۰۱۳ را منتشر کرد. طبق گزارش این نشریه، مصرف سوخت پایین در سال های اخیر به یکی از معیارهای اصلی خریداران خودرو تبدیل شده است. با این حال، ایمنی خودروها، همچنان اصلی ترین معیار برای خریداران خودرو است. طبق یک نظر سنجی انجام شده توسط مرکز ملی تحقیقات گزارش های مصرف کننده، ۶۵درصد از مردم شرکت کننده در این نظرسنجی، ایمنی را اصلی ترین گزینه در خرید خودرو می دانند.


اکثر خودروسازان علاقه زیادی به جذب مشتری از طریق نشان دادن تست تصادفات در تبلیغات خود دارند. دولت فدرال ایمنی بزرگراه های آمریکا (NHTSA)و موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ها(IIHS)، مراحل تست خودروها را در این رتبه بندی تغییر دادند و پس از این تغییرات در سال گذشته مشخص شد که خودروهای لوکس فاقد این شرایط ایمنی هستند؛ شرایطی که در سال گذشته با تغییر آن، تصادفات از جلو و عقب خودروها نیز در نظر گرفته شد. (IIHS) این خودورها را بر اساس معیاری به نام "همپوشانی کوچک تصادفات" ایمن ترین خودروهای سال جاری میلادی می داند.
از گزارش فوربس در مورد نحوه انتخاب این خودروهای که بگذریم، جالب است بدانید از ۱۳مورد خودروی برتر معرفی شده تنها ۲نمونه آن مجوز رسمی برای حضور در ایران دارند و حتی پای بعضی از این خودروها به ایران نرسیده است. در حالی که این خودروها جز خودروهای متوط و نه لوکس در سایر نقاط جهان به حساب می آیند که در ایران برای سوار شدن بر پشت فرمان خودروهای ایمن باید بیشتر از ۱۴۰میلیون تومان هزینه کرد و ایمن های ارزان قیمت جهان جزء لوکس های ایران محسوب می شوند.



* ولوو اس ۶۰
قیمت این خودرو ۳۱هزار دلار است. با در نظر داشتن قیمت ۳۶۰۰تومانی دلار و ذکر این نکته که تا به حال این مدل ولوو به ایران وارد نشده است، این خودروی ایمن ۱۰۸میلیون تومان قیمت دارد که با در نظر گرفتن تعرفه های واردات خودرو احتمالا بعد از حضورش در کشور به بیش از ۱۴۰میلیون تومان فروخته خواهد شد.
* فولکس واگن پسات
این خودروی آلمانی دوازدهمین خودروی برتر جهان از لحاظ ایمنی است. این خودروی آلمانی که توانسته است در تمام آزمون های (IIHS) سربلند بیرون بیاید، تنها ۲۰هزار دلار ارزش دارد که برابر ۷۲میلیون تومان می شود.

*سوزوکی کیزاشی
نامی اشنا برای ایرانیان. این خودروی ایمن، یکی از معدود خودروهای ایمن جهان است که مجوز حضور در ایران را دارد. قیمت اصلی ذکر شده برای سوزوکی کیزاشی ۲۱هزار دلار است. این خودرو هم اکنون از سوی کارخانه ایران خودرو به قیمت ۱۴۰میلیون تومان در اختیار طرفدارانش قرار می گیرد.
*سوبارو اوت بک
این خودروی ژاپنی در تست تصادفات از جلو، عقب، سقف و درب های کناری امتیاز "خوب" را توانسته است از سوی (IIHS) کسب کند و به عنوان یک خودروی "قابل قبول" در تست همپوشانی تصادفات باشد. قیمت این خودرو ۲۳هزار و ۴۹۵ دلار است که دلار ۳۶۰۰تومانی ایران، ارزش ریالی آن را به ۸۴میلیون و ۵۸۲هزار تومان می رساند. در صورت واردات این خودرو با تعرفه خودرو و در نظر گرفتن سود واردکننده، قیمت آن قطعا در بالاتر از ۱۰۰میلیون تومان تعیین می شود. البته تا به حال سوبارو به طور رسمی وارد ایران نشده است و نمونه گذرموقت آن نیز در خیابان ها کمتر مشاهده شده است.
*سوبارو لجسی
رتبه نهم خودروهای ایمن جهان نیز به سوبارو لجسی تعلق گرفته است. این خودروی سوبارو نیر مانند سوبارو ات بک و دیگر خودروها توانسته است از تمام آزمون ها سربلند بیرون بیاید ودر رده ایمن ترین های جهان قرار گیرد. قیمت این خودرو از ۲۰هزار دلار شروع می شود. اگر روزی این خودرو بخواهد مجوز حضور در ایران را به دست آورد، برای واردکننده اش با در نظر داشتن دلار ۳۶۰۰تومانی ۷۲میلیون تومان تمام خواهد شد که تعرفه خودروهای وارداتی آن را به بالاتر از ۱۰۰میلیون تومان خواهند رساند.


*هوندا آکورد کوپه
هوندا با اینکه مجوز رسمی برای حضور در ایران را ندارد اما از معدود خودروهای مورد علاقه جوانان ایرانی است. این خودرو از برترین ها در بخش ایمنی خودروهاست. چرا از نظر (IIHS) از نظر ایمنی در بخش جلو، عقب، سقف و کناره ها بسیار دقیق ساخته شده است. قیمت اصلی این خودرو، ۲۳هزار دلار است که اگر بخواهد در ایران فروخته شود به طور قطع با قیمتی بالاتر از ۱۰۰میلیون تومان به دست مشتری ایرانی می رسد.

*فورد فوژن
فورد نیز توانسته است خودرویی را تولید کند که حرفی برای گفتن در زمینه ایمنی حرفی برای گفتن داشته باشد. فورد فوژن از خودروسازی فورد در رده ایمن ترین خودروهای جهان قرار گرفت. قیمت اصلی این مدل فورد، حدود ۲۲هزار دلار است. به دلیل تحریم ها، فورد دیرباز زمانی است که مجوز حضور رسمی در ایران را ندارد. معادل ریالی این فورد آمریکایی، ۷۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان است.

*دوج اونجر
دوج اونجر نیز توانسته است خود را در بین بهترین ها از نظر ایمنی جای دهد. دوج اونجر ۱۸هزار دلاری، از نظر (IIHS) جزء بهترین ها خودروهاست.اگر دلار را ۳۶۰۰تومان در نظر بگیریم قیمت این خودرو برابر ۶۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان می شود.

*کرایسلر ۲۰۰
گرچه نام کرایسلر همواره لوکس ترین خودروها را در ذهن تداعی می کند اما یکی از ارزان ترین های این خودروسازی رتبه دوم ایمن ترین خودورها را در جهان به دست آورده است. کرایسلر ۲۰۰، توانسته است از نظر ایمنی در جایگاه دوم ایمن ترین خودروهای جهان بایستد. این خودرو حدود ۱۹هزار دلار ارزش دارد که معادل ۶۸میلیون و ۴۰۰هزار تومان ایران می شود.
*آکورا تی-ال
آکورا تی ال تنها لوکس این فهرست خودرویی است که توانسته است ۵ستاره ایمنی را از (IIHS) کسب کند. آکورا تی- ال گران ترین خودروی ایمن جهان است که البته تنها ۳۵هزار دلار قیمت دارد. گرچه پای این خودرو هرگز به ایران باز نشده است اما اگر روزی بخواهد مهمان ایرانی ها و میزبان راننده ها در ایران شود، قیمت آن از قیمت اصلی اش یعنی ۱۲۶میلیون تومان بسیار بالاتر خواهد بود.
 
بالا